mboost-dp1
WTU: Want To Upgrade fra 1000D - Hjælp til valg af DSLR?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Jeg har nu siden efterårsferien 2009 haft fornøjelsen af et Canon EOS 1000D.
I de forgangne 2 år har det taget en 18k billeder og jeg er blevet mere og mere fortrolig med det at rende rundt med et mother-big-kamera (sammenlignet med de fleste Point&Shoot).
Nu ved jeg godt at der er flere tråde herinde i køb/salg omkring kameraer men det er enten point&shoot eller samme klasse som 1000D. :)
Jeg kunne nu godt tænke mig at opgradere til en eller flere klasser højere end mit nuværende. Jeg er dog meget i tvivl om hvilken retning jeg skal gå. Jeg har 2 objektiver + UV filter, CPL filter samt modlysblænde, batterigreb, ladere, batterier og taske - så jeg forestiller mig at jeg gerne vil fortsætte indenfor Canons produktserie af hensyn til mit tilbehør.
Skal jeg tage en xxxD-serie, xxD-serie eller en xD-serie??
Jeg har et budget på en 3000-3800 kr - og hvis det kun er til huset så kan jeg vel finde noget fornuftigt ikk??
Kom frisk. :)
I de forgangne 2 år har det taget en 18k billeder og jeg er blevet mere og mere fortrolig med det at rende rundt med et mother-big-kamera (sammenlignet med de fleste Point&Shoot).
Nu ved jeg godt at der er flere tråde herinde i køb/salg omkring kameraer men det er enten point&shoot eller samme klasse som 1000D. :)
Jeg kunne nu godt tænke mig at opgradere til en eller flere klasser højere end mit nuværende. Jeg er dog meget i tvivl om hvilken retning jeg skal gå. Jeg har 2 objektiver + UV filter, CPL filter samt modlysblænde, batterigreb, ladere, batterier og taske - så jeg forestiller mig at jeg gerne vil fortsætte indenfor Canons produktserie af hensyn til mit tilbehør.
Skal jeg tage en xxxD-serie, xxD-serie eller en xD-serie??
Jeg har et budget på en 3000-3800 kr - og hvis det kun er til huset så kan jeg vel finde noget fornuftigt ikk??
Kom frisk. :)
budgettet er forsvindende småt :)
Men inden alt muligt andet, hvad skal du bruge det til?
Så kan du ignorere dette:
Jeg ved ikke, om det giver så meget mening at opgradere til XXX eller XXD-serien, da skidtet jo bruger samme sensor, om end i nogle nyere udgaver :) (7D vist også). Du får mindre støj og muligvis noget mere hastighed og sådan
Det kommer jo lidt an på, hvad du skal bruge det til, jeg vil som altid anbefale at købe objektiver i stedet for, dem har du for altid, så køb et brugt hus i stedet for, spar lidt penge der.
Stod jeg og skulle opgradere et lille hus, ville jeg finde et 5D (I) brugt, skønt kamera, synes jeg.
Men inden alt muligt andet, hvad skal du bruge det til?
Så kan du ignorere dette:
Jeg ved ikke, om det giver så meget mening at opgradere til XXX eller XXD-serien, da skidtet jo bruger samme sensor, om end i nogle nyere udgaver :) (7D vist også). Du får mindre støj og muligvis noget mere hastighed og sådan
Det kommer jo lidt an på, hvad du skal bruge det til, jeg vil som altid anbefale at købe objektiver i stedet for, dem har du for altid, så køb et brugt hus i stedet for, spar lidt penge der.
Stod jeg og skulle opgradere et lille hus, ville jeg finde et 5D (I) brugt, skønt kamera, synes jeg.
Hvorfor vil du opgradere? Hvad er det du føler du mangler nu?
Du vinder stort set intet i billedkvalitet. Der hvor du kan få noget ekstra er i byggekvalitet, hastighed og nåja så HD video.
Brug hellere pengene på noget ordenligt glas, hvis du er nogenlunde tilfreds med hvordan dit nuværende kamera virker.
Du vinder stort set intet i billedkvalitet. Der hvor du kan få noget ekstra er i byggekvalitet, hastighed og nåja så HD video.
Brug hellere pengene på noget ordenligt glas, hvis du er nogenlunde tilfreds med hvordan dit nuværende kamera virker.
#2+3
Det er nemlig Hastighed og HD video som jeg synes jeg mangler.
Har regnet med at det nye hus skulle være brugt måske. Har dog set en sprit ny EOS 5D mrk. II på ebay til en $ 400.
Jeg vil gerne gøre noget mere i at tage billeder sådan "prof". Jeg tænker at antallet af AF-points og måske en større sensor giver mulighed for lidt mere kreativitet??
Er der godt nok ikke meget at hente fra Canons low-entry til middel-range eller highend??
Det er nemlig Hastighed og HD video som jeg synes jeg mangler.
Har regnet med at det nye hus skulle være brugt måske. Har dog set en sprit ny EOS 5D mrk. II på ebay til en $ 400.
Jeg vil gerne gøre noget mere i at tage billeder sådan "prof". Jeg tænker at antallet af AF-points og måske en større sensor giver mulighed for lidt mere kreativitet??
Er der godt nok ikke meget at hente fra Canons low-entry til middel-range eller highend??
#4 Hvis du vil have ordentlig AF så er det ikke 5D du skal gå efter, det er sløvt og upræcist og har ganske få af-punkter.
Jeg ved ikke om du får mere kreativitet af en større sensor, det tvivler jeg egentlig ret stærkt på. Edit: (Og manuel fokus rules, du kan i de fleste tilfælde fokusere mere præcist og hurtigere i stedet for at bøvle med at vælge et punkt og så videre, det eneste sted, hvor jeg ser AF som et must er fodbold og andet sport, der går tjept)
Hvis du vil have det hele (video, hastighed, masser af AF) så er det 1D IV, og det koster cirka 10X dit budget :)
Ingen kan se på dit billede, om det er taget med et kamera til 3000 kroner, men alle kan se på dit billede, hvis det er taget med et kamera til 15.000 med et stykke lorte glas foran sensoren.
Så køb optikker, for goodness sake. Du skal også indregne, at hvis du har EF-S objektiver så virker de ikke på 5D, 1D og nogle ældre XXD-modeller (men du skal vist helt tilbage til 10 eller 20D)
Så imo er 7D nok smartest, til det du ønsker, men sensoren er den samme type som i dit nuværende, du har dog den fordel, at du kan bruge ef-s objektiver, selvom jeg ikke rigtig bryder mig om 7D.
Du skal dog smide 5-6k i dit budget for det kamera.
Så du er vist ude i en 550D eller noget.
Jeg ved ikke om du får mere kreativitet af en større sensor, det tvivler jeg egentlig ret stærkt på. Edit: (Og manuel fokus rules, du kan i de fleste tilfælde fokusere mere præcist og hurtigere i stedet for at bøvle med at vælge et punkt og så videre, det eneste sted, hvor jeg ser AF som et must er fodbold og andet sport, der går tjept)
Hvis du vil have det hele (video, hastighed, masser af AF) så er det 1D IV, og det koster cirka 10X dit budget :)
Ingen kan se på dit billede, om det er taget med et kamera til 3000 kroner, men alle kan se på dit billede, hvis det er taget med et kamera til 15.000 med et stykke lorte glas foran sensoren.
Så køb optikker, for goodness sake. Du skal også indregne, at hvis du har EF-S objektiver så virker de ikke på 5D, 1D og nogle ældre XXD-modeller (men du skal vist helt tilbage til 10 eller 20D)
Så imo er 7D nok smartest, til det du ønsker, men sensoren er den samme type som i dit nuværende, du har dog den fordel, at du kan bruge ef-s objektiver, selvom jeg ikke rigtig bryder mig om 7D.
Du skal dog smide 5-6k i dit budget for det kamera.
Så du er vist ude i en 550D eller noget.
Og hvis 550D er for småt/dårlig byggekvalitet, så kig på 60D, det er ikke så langt derover i pris.
Angående AF punkter, så er det muligvis bare mig, men jeg låser den altid på center og fokuserer så -> flytter cam til beskæring. Så om kameraet har 1 eller 70 af punkter er irrelevant for mig.
Angående AF punkter, så er det muligvis bare mig, men jeg låser den altid på center og fokuserer så -> flytter cam til beskæring. Så om kameraet har 1 eller 70 af punkter er irrelevant for mig.
#6 Tja, altså, du flytter jo fokus, når du flytter på kameraet, så alt efter brændvidde, blænde og afstand, er der risiko for, at din fokus ikke sidder hvor du vil have den til at sidde.
#7 Jaja, og når jeg først har fået indstillet fokuspunktet så er motivet smuttet. Hvis nu man skyder noget portrætfoto kan jeg da godt se det kan være smart, men ellers så synes jeg min metode er hurtigere og mere fleksibel.
Jeg bruger også normalt center eller spot-AF og omkompositionerer efter fokus. Men det er altså dejligt at have de flere fokuspunkter, på mit 7D, specielt når man fotograferer ting i bevægelse osv.
Man skal desuden huske at de fleste kameraer laver lysmålingen samtidig med AF, så hvis man ændrer på motivet efter AF, så bliver lysmålingen ikke nødvendigvis rigtig.
Man skal desuden huske at de fleste kameraer laver lysmålingen samtidig med AF, så hvis man ændrer på motivet efter AF, så bliver lysmålingen ikke nødvendigvis rigtig.
#9 Man kan bare køre manuel, så slipper man for det - jeg er bange for Av, Tv og P :D
Hvilken af disse ville I vælge?
550D vs. 60D
Dprewiev comparsion fortæller mig at 60D´eren har shutterspeed (1/8000) og billed hastighed på 5,7 fps kontra 3,7 fps som vindende argument. Men mener I at dét er ca 2k mere værd??
550D vs. 60D
Dprewiev comparsion fortæller mig at 60D´eren har shutterspeed (1/8000) og billed hastighed på 5,7 fps kontra 3,7 fps som vindende argument. Men mener I at dét er ca 2k mere værd??
Steve Jobs (10) skrev:#9 Man kan bare køre manuel, så slipper man for det - jeg er bange for Av, Tv og P :D
Hvorfor bruger du så overhovedet AF? :)
M er udmærket i visse situationer, men i mange tilfælde har man ikke tid til at stå og justere kameraet, så er Av og Tv en god ting.
Jeg bruger personligt ca. 50% Av, 40% M og 10% Tv.
Hr. Kejser (11) skrev:Dprewiev comparsion fortæller mig at 60D´eren har shutterspeed (1/8000) og billed hastighed på 5,7 fps kontra 3,7 fps som vindende argument. Men mener I at dét er ca 2k mere værd??
Som nævnt før. Det er ikke specs du betaler mere for. Det er byggekvaliteten, størrelsen på grebet, placeringen af knapper, den ekstra skærm på toppen, osv.
Kunne jeg frit vælge, ville jeg vælge 60d. Jeg har et 550D fordi jeg er fattig og kan nøjes med at være lidt mere påpasselig med at kameraet ikke kommer til skade, samt at min pengepung overtalte mig til at nøjes med det lille greb.
(600D er nok en mere reel sammenligning med 60D, da 600D også har den der flip-flap-ud skærm + manuel lydjustering under videooptagelse. De to imellem er det meget tydeligt at forskellen er indpakningen.)
Jakob Jakobsen (12) skrev:Hvorfor bruger du så overhovedet AF? :)
M er udmærket i visse situationer, men i mange tilfælde har man ikke tid til at stå og justere kameraet, så er Av og Tv en god ting.
Jeg bruger personligt ca. 50% Av, 40% M og 10% Tv.
I'm sorry, men det har man altså altid, det tager ikke længere tid at ændre lukker eller blænde end at kompensere en halv eller helv stop op eller ned, og hvem siger jeg bruger AF usandsynligt meget? Og hvad har af med Av/Tv/P at gøre??? :S
Bruger 100% M, de andre er ikke intelligente nok endnu.
Hr. Kejser (11) skrev:Hvilken af disse ville I vælge?
550D vs. 60D
Ville også vælge 60D men du får ikke bedre billeder ud af det. Du får bedre ergonomi og sådan som #13 skriver.
Steve Jobs (14) skrev:I'm sorry, men det har man altså altid,
Kæft du er sej! :)
Når jeg tager billeder af dyr i bevægelse med 8fps, så kan jeg altså ikke lige nå at justere blænde/lukkertid når dyret løber/flyver fra lys himmel, ind foran et mørkt træ.
tl;dr
Ville uden tvivl tage et 60D fremfor 550/600D ... Ville endda tage et 50D fremfor 550D!
Mht 5D/1D er det ikke helt pengene værd, da du skal ud og bruge seriøse penge på objektiver istedet ... Før du har en fornuftig samling objektiver (og nej, Tamron nede fra Bilka er IKKE en fornuftig samling!) så vil jeg holde mig til 50/60D - aller nødigst et 7D, men har hørt nogle dårlige ting om det hus :)
- edit -
Jeg er personlig fuldstændig pissehamrende ligeglad med flip-flap skærm, LiveView osv. - jovist, at filme i HD er da en fed gadget, men ville ikke bruge mit kamera til det (medmindre jeg faldt over en billig RØDE mikrofon...)
Hvis du vil have et godt kamera - til en billig penge - ville et 50D være et godt bud, hvis du vel at mærke ikke behøver flip-flap og LiveView (er rimelig sikker på det først kom i 60D'eren?)
Ville uden tvivl tage et 60D fremfor 550/600D ... Ville endda tage et 50D fremfor 550D!
Mht 5D/1D er det ikke helt pengene værd, da du skal ud og bruge seriøse penge på objektiver istedet ... Før du har en fornuftig samling objektiver (og nej, Tamron nede fra Bilka er IKKE en fornuftig samling!) så vil jeg holde mig til 50/60D - aller nødigst et 7D, men har hørt nogle dårlige ting om det hus :)
- edit -
Jeg er personlig fuldstændig pissehamrende ligeglad med flip-flap skærm, LiveView osv. - jovist, at filme i HD er da en fed gadget, men ville ikke bruge mit kamera til det (medmindre jeg faldt over en billig RØDE mikrofon...)
Hvis du vil have et godt kamera - til en billig penge - ville et 50D være et godt bud, hvis du vel at mærke ikke behøver flip-flap og LiveView (er rimelig sikker på det først kom i 60D'eren?)
Thoroughbreed (16) skrev:(medmindre jeg faldt over en billig RØDE mikrofon...)
http://www.4sound.dk/shop/studiemikrofoner/roede/v...
trylleklovn (17) skrev:http://www.4sound.dk/shop/studiemikrofoner/roede/videomic-vm.html
Desværre sælger 4sound ikke med PrivatGaranti - æv!
Spøg til side - har skam overvejet at købe en da de ikke er så dyre - men har ikke en 60D'er (endnu) har ikke haft tid til at passe min hobby, men tak for tippet anyway!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.