mboost-dp1
V/S: AAEON FWS-2150 Embedded firewall.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Hey,
Jeg har denne AAEON FWS-2150 Embedded firewall som jeg gerne vil have vurderet og måske sælge hvis prisen er rigtig.
Enheden er egentlig en lille PC med en VIA C7 1GHz CPU
512 MB ram og et 4GB CF kort.
På bundkortet er der bl.a. 5 x 10/100 netkort, 1 x Mini-PCI til fx. wireless, 2 x SATA porte og 1 x IDE port.
Enheden skulle efter sigende kunne køre Windows XP/7, Diverse linux dist., DD-WRT og pfsense blot for at nævne nogle.
Man kan nok sammenligne den lidt med en Soekris hvis nogen er bekendt med dem.
Der medfølger kun hardware appliance, 2.5" drivebay og strømforsyning.
Specs:
Manual:
OBS: Leveres selvfølgelig med PrivatGaranti© :)
Jeg har denne AAEON FWS-2150 Embedded firewall som jeg gerne vil have vurderet og måske sælge hvis prisen er rigtig.
Enheden er egentlig en lille PC med en VIA C7 1GHz CPU
512 MB ram og et 4GB CF kort.
På bundkortet er der bl.a. 5 x 10/100 netkort, 1 x Mini-PCI til fx. wireless, 2 x SATA porte og 1 x IDE port.
Enheden skulle efter sigende kunne køre Windows XP/7, Diverse linux dist., DD-WRT og pfsense blot for at nævne nogle.
Man kan nok sammenligne den lidt med en Soekris hvis nogen er bekendt med dem.
Der medfølger kun hardware appliance, 2.5" drivebay og strømforsyning.
Specs:
Manual:
OBS: Leveres selvfølgelig med PrivatGaranti© :)
Er forvirret - er det en mini-server-ting eller en firewall? For hvis jeg installerer XP skal jeg vel også installere firewall? Eller hurr?
Altså boksen i sig selv er oplagt som firewall appliance da den har 5 netkort. Men hardwaren (CPU mem og hdd) gør at den også kan køre et helt OS som fx. XP. Jeg skal dog sige at jeg kun har set den køre en Linux installation.
Så til dit spørgsmål så kan den bruges til begge dele. Hvis man vil bruge den som firewall ville det være smart at lægge pfsense eller dd-wrt på den.
Hvis man vil bruge den som server villle man nok lægge en linux på af en art.
Hvis du vil bruge den som mini PC kunne XP være en mulighed.
Tænk på den som en mini pc med mange netkort og lavt strømforbrug.
Så til dit spørgsmål så kan den bruges til begge dele. Hvis man vil bruge den som firewall ville det være smart at lægge pfsense eller dd-wrt på den.
Hvis man vil bruge den som server villle man nok lægge en linux på af en art.
Hvis du vil bruge den som mini PC kunne XP være en mulighed.
Tænk på den som en mini pc med mange netkort og lavt strømforbrug.
Den kunne jo være perfekt som mini-server ... Har den USB? Ellers kan det jo selvfølgelig smides i PCI'en ...
Har du et prisforslag?
Har du et prisforslag?
Den har 2 USB porte som standard.
Der er kun MiniPCI port i den. Ikke alm. PCI. Se evt. de 2 links jeg har smidt til specs og manual.
Den eneste pris jeg har kunnet finde er på lillebroderen med 500MHz CPU og den koster godt 2200,- fra ny. Så ville gerne have omkring 1300,- for denne.
Der er kun MiniPCI port i den. Ikke alm. PCI. Se evt. de 2 links jeg har smidt til specs og manual.
Den eneste pris jeg har kunnet finde er på lillebroderen med 500MHz CPU og den koster godt 2200,- fra ny. Så ville gerne have omkring 1300,- for denne.
Nu ved jeg godt at det ikke er den gennemsnitlige Bilka router, men en Linksys router med DD-WRT vil jeg næsten vurdere at kunne klare sig lige så godt et langt stykke hen ad vejen, så til en lavere pris og med stor sandsynlighed et større throughput på ethernet (ved ikke hvordan linksys faktisk klarer sig hvis du prøver at få 1 Gbit gennem alle porte på en gang, men den burde kunne klare 100+ Mbit). Jeg bruger selv en virtualiseret pfsense som firewall, den kører rigtigt godt og dit hardware ville nok være godt til en som har brug for det, dog skal jeg gerne sige at pfsense kan æde en god del CPU - min 60/60 kræver godt 80% 1 kerne af min Core i7 920 (2.66 GHz). Jeg har også haft en hardware firewall med en 1.2 GHz Intel Celeron og pfsense, den kunne lige klare 40 Mbit up- eller download.
Alt i alt vil jeg vil mene at prisen måske er lidt høj (1300,-) for et stykke ~4 år (dato i manual) gammel hardware uden en nævnt kvittering.
Alt i alt vil jeg vil mene at prisen måske er lidt høj (1300,-) for et stykke ~4 år (dato i manual) gammel hardware uden en nævnt kvittering.
#6 Det er klart at boksen hardware mæssigt ikke kan måle sig med en I7. Det er jo ikke målgruppen.
Self. er den for dyr hvis man blot vil have en router med DD-WRT. Der findes bedre alternativer men med mulighed for indbygget harddisk? MiniPCI? Hardware der er testet til at kunne holde til at sidde fx. i en bil? Mulighed for at køre det operativ system man ønsker? (i386) Så tror jeg vi har fjernet de fleste "off the shelf" firewall produkter, og tager vi den lille formfaktor og lille strømforbrug så har vi også fjernet de traditionelle hjemmeservere/PC'ere som folk har stående.
Der er mange ting der adskiller dette stykke hardware med så meget andet, men det er da klart man kan finde på ting hvor andre enheder er bedre.
Jeg mener dette er en rimelig unik enhed som derfor ikke kan sidestilles med en 800kroners Linksys router.
Anyway, som jeg også skriver så aner jeg ikke hvad enheden er værd så hvis I er interesseret så byd. Så ser vi.
Jeg har ikke kvittering på den.
Self. er den for dyr hvis man blot vil have en router med DD-WRT. Der findes bedre alternativer men med mulighed for indbygget harddisk? MiniPCI? Hardware der er testet til at kunne holde til at sidde fx. i en bil? Mulighed for at køre det operativ system man ønsker? (i386) Så tror jeg vi har fjernet de fleste "off the shelf" firewall produkter, og tager vi den lille formfaktor og lille strømforbrug så har vi også fjernet de traditionelle hjemmeservere/PC'ere som folk har stående.
Der er mange ting der adskiller dette stykke hardware med så meget andet, men det er da klart man kan finde på ting hvor andre enheder er bedre.
Jeg mener dette er en rimelig unik enhed som derfor ikke kan sidestilles med en 800kroners Linksys router.
Anyway, som jeg også skriver så aner jeg ikke hvad enheden er værd så hvis I er interesseret så byd. Så ser vi.
Jeg har ikke kvittering på den.
Mht. CPU delen, så var det ikke for at sammenligne den med en i7, men mere for at give en ide om hvad det tager af hardware at køre en hvis throughput med pfsense, LAN-LAN er slet ikke så tungt, men WAN-LAN derimod tager en god del kraft i pfsense.
Nej, en 800 kroners Linksys har kun USB til harddisk, ikke et internt 2.5" bay. F.eks. med dit eksempel om trådløs i MiniPCI, så har en linksys som regel altid det indbygget. En linksys router uden bevægelige dele er nok ikke testet til at sidde i en bil, men der skulle undre mig kraftigt at det ikke ville kunne holde til det, faktisk vil jeg sige at en linksys router er nok mere udholden over for temperatur-skift og fugtighed.
At det er x86 er et kæmpe plus på mange områder, men stadig man skal have et specielt behov for at vælge sådan en.
Min pointe var bare at folk skal overveje at de virkeligt har brug for sådan en firewall før de køber den.
Ang. Windows XP/7, så skal installationen nok være fuldt automatiseret da du nok får svært ved at sætte en skærm til.
Nej, en 800 kroners Linksys har kun USB til harddisk, ikke et internt 2.5" bay. F.eks. med dit eksempel om trådløs i MiniPCI, så har en linksys som regel altid det indbygget. En linksys router uden bevægelige dele er nok ikke testet til at sidde i en bil, men der skulle undre mig kraftigt at det ikke ville kunne holde til det, faktisk vil jeg sige at en linksys router er nok mere udholden over for temperatur-skift og fugtighed.
At det er x86 er et kæmpe plus på mange områder, men stadig man skal have et specielt behov for at vælge sådan en.
Min pointe var bare at folk skal overveje at de virkeligt har brug for sådan en firewall før de køber den.
Ang. Windows XP/7, så skal installationen nok være fuldt automatiseret da du nok får svært ved at sætte en skærm til.
Jeg er enig i at det ikke er noget monster til rå throughput. Dog mener jeg den er noget mere potent til fx. sessioner i og med den har 512MB ram.
Klart at en router som regel også har wireless. De har dog som regel ikke et seperat kort som kan skiftes til et med andet chipset hvis man ønsker. Igen dette er et special produkt.
Jeg er ikke enig i at en normal enhed der er bygget til at stå stille i stue temp. er ligeså holdbart i mere grove omgivelser som denne.
Netop, og det er købere med dette behov jeg vil forsøge at appelere til, eller købere som har mindre behov nu, men som vil udforske senere.
Enig.
Enheden har grafikkort og VGA udgang. Man kan finde PIN layout i manualen.
Fair nok du ikke mener den er prisen værd men jeg forholder mig blot til at hvad den koster hvis man skal købe den som ny nu.
Vossen (8) skrev:Mht. CPU delen, så var det ikke for at sammenligne den med en i7, men mere for at give en ide om hvad det tager af hardware at køre en hvis throughput med pfsense, LAN-LAN er slet ikke så tungt, men WAN-LAN derimod tager en god del kraft i pfsense.
Jeg er enig i at det ikke er noget monster til rå throughput. Dog mener jeg den er noget mere potent til fx. sessioner i og med den har 512MB ram.
Vossen (8) skrev:
Klart at en router som regel også har wireless. De har dog som regel ikke et seperat kort som kan skiftes til et med andet chipset hvis man ønsker. Igen dette er et special produkt.
Jeg er ikke enig i at en normal enhed der er bygget til at stå stille i stue temp. er ligeså holdbart i mere grove omgivelser som denne.
Vossen (8) skrev:
Netop, og det er købere med dette behov jeg vil forsøge at appelere til, eller købere som har mindre behov nu, men som vil udforske senere.
Vossen (8) skrev:
Enig.
Vossen (8) skrev:
Enheden har grafikkort og VGA udgang. Man kan finde PIN layout i manualen.
Fair nok du ikke mener den er prisen værd men jeg forholder mig blot til at hvad den koster hvis man skal købe den som ny nu.
Magten (9) skrev:Det er vel ikke meget anderledes end folk der køber Soekris, ALIX og lignende enheder, dem ved jeg da der er nogen af her på newz.
Det er formentlig et meget lille mindretal der har den nødvendige interesse der skal til for at investere pengene i sådan noget udstyr. Man kan vel opnå meget af det samme ved at købe en consumergrade router og så smide en alternativ firmware på.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.