mboost-dp1
K: Multimeter
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Jeg er på udkig efter et rimeligt multimeter til hjemme/hobbybrug, men jeg kan se at de Keithley, Fluke, Agilent osv. jeg er vant til at bruge koster temmelig meget hvis man selv skal ud og købe det som privatperson!
Først kiggede jeg bare på nogle af de billige til 2-300 kr, men min kvalitetssans (og mit overlevelsesinstinkt) protesterede - jeg vil simpelthen bare have noget bedre...
Det jeg har i kikkerten lige nu er fra det mig ubekendte mærke Uni-T, men folk ser ud til at synes rimelig godt om det:
http://www.pinsonne-elektronik.de/pi2/pd106.html
Desværre reagerer det ret langsomt, både på autorange og (hvad der er værre) continuity-testeren. Ikke noget stort problem, jeg regner ikke med at bruge det så meget, men som sagt: Min kvalitetssans protesterer... Man er vel nørd!
Så jeg tænkte at der måske var en af de kære Newz´ere der kunne hjælpe. Måske er der en der har et godt, ældre Fluke liggende, eller ved hvor man kan få den slags billigt?
Mine krav er:
Pris: Helst 4-500 kr, men jeg kan godt gå højere for noget godt.
Skal købes i EU; med moms og gebyr bliver det for dyrt at importere.
God præcision, og skal kunne kalibreres.
Skal naturligvis være sikkert at bruge på lysnettet.
Anerkendt mærke.
Helst ikke manuel ranging.
Spænding, strøm og modstand er nødvendigt, temperatur ville være godt.
Det var vist det vigtigste... Skyd løs hvis der er nogle forslag!
Først kiggede jeg bare på nogle af de billige til 2-300 kr, men min kvalitetssans (og mit overlevelsesinstinkt) protesterede - jeg vil simpelthen bare have noget bedre...
Det jeg har i kikkerten lige nu er fra det mig ubekendte mærke Uni-T, men folk ser ud til at synes rimelig godt om det:
http://www.pinsonne-elektronik.de/pi2/pd106.html
Desværre reagerer det ret langsomt, både på autorange og (hvad der er værre) continuity-testeren. Ikke noget stort problem, jeg regner ikke med at bruge det så meget, men som sagt: Min kvalitetssans protesterer... Man er vel nørd!
Så jeg tænkte at der måske var en af de kære Newz´ere der kunne hjælpe. Måske er der en der har et godt, ældre Fluke liggende, eller ved hvor man kan få den slags billigt?
Mine krav er:
Pris: Helst 4-500 kr, men jeg kan godt gå højere for noget godt.
Skal købes i EU; med moms og gebyr bliver det for dyrt at importere.
God præcision, og skal kunne kalibreres.
Skal naturligvis være sikkert at bruge på lysnettet.
Anerkendt mærke.
Helst ikke manuel ranging.
Spænding, strøm og modstand er nødvendigt, temperatur ville være godt.
Det var vist det vigtigste... Skyd løs hvis der er nogle forslag!
Hvad mener du med "skal kunne kalibreres"?
Er det så du en gang om året sender det ind til producenten, som så certificerer det?
Så er det ikke noget du får for 500kr, endsige for under 2-3000kr.
Er det så du selv kan kalibrere det, så er det ikke noget jeg vil anbefale, da det oftest er for unøjagtigt og endnu en fejlkilde.
Køber man et rimeligt multimeter, så har jeg selv den erfaring at den smule de kan variere, er så lille at det er uden betydning, medmindre man skal lave virkeligt nøjagtige målinger.
Jeg kan dog anbefale at du finder et multimeter der kan lave relative målinger, så man kan fjerne fejlkilder så som modstand og induktion i testledninger osv.
Og så selvfølgelig et Sand RMS multimeter, hvilket giver mere nøjagtige målinger.
Selv bruger jeg dette som er en billig erstatning for mit gamle Fluke, som ikke kunne tåle at min far testede hvor mange ampere et bilbatteri kunne levere.
Men til under 500kr, så tror jeg at det multimeter du selv har fundet, er noget af det bedste du skal regne med at kunne finde.
Er det så du en gang om året sender det ind til producenten, som så certificerer det?
Så er det ikke noget du får for 500kr, endsige for under 2-3000kr.
Er det så du selv kan kalibrere det, så er det ikke noget jeg vil anbefale, da det oftest er for unøjagtigt og endnu en fejlkilde.
Køber man et rimeligt multimeter, så har jeg selv den erfaring at den smule de kan variere, er så lille at det er uden betydning, medmindre man skal lave virkeligt nøjagtige målinger.
Jeg kan dog anbefale at du finder et multimeter der kan lave relative målinger, så man kan fjerne fejlkilder så som modstand og induktion i testledninger osv.
Og så selvfølgelig et Sand RMS multimeter, hvilket giver mere nøjagtige målinger.
Selv bruger jeg dette som er en billig erstatning for mit gamle Fluke, som ikke kunne tåle at min far testede hvor mange ampere et bilbatteri kunne levere.
Men til under 500kr, så tror jeg at det multimeter du selv har fundet, er noget af det bedste du skal regne med at kunne finde.
Ja, det kan godt være jeg overdriver lidt... Jeg kan bare godt lide at have godt værktøj! Og så har jeg også hørt skrækhistorier om hvad der sker hvis man sætter et noname-multimeter til 230 V.
TRMS, ja, det havde jeg helt glemt at skrive på! Ang. kalibrering har jeg set billige multimetre blive upræcise efter nogle år. Så havde jeg tænkt at man måske kunne sammenligne med nogle af de "gode" (prof. kalibrerede) multimetre/source meters og justere ind. Men det var måske lidt for optimistisk.
Jeg køber nok det Digi-T så... Jeg håbede bare på at kunne få et brugt Fluke e.l., til cirka samme priser som de kan fås til i USA.
Burde sikringen i øvrigt ikke have reddet dit Fluke?
TRMS, ja, det havde jeg helt glemt at skrive på! Ang. kalibrering har jeg set billige multimetre blive upræcise efter nogle år. Så havde jeg tænkt at man måske kunne sammenligne med nogle af de "gode" (prof. kalibrerede) multimetre/source meters og justere ind. Men det var måske lidt for optimistisk.
Jeg køber nok det Digi-T så... Jeg håbede bare på at kunne få et brugt Fluke e.l., til cirka samme priser som de kan fås til i USA.
Burde sikringen i øvrigt ikke have reddet dit Fluke?
engfeh (4) skrev:Burde sikringen i øvrigt ikke have reddet dit Fluke?
Sikringen når der måles op til 10A var desværre nok for træg til at den kunne nå at brænde over, når den blev sat direkte til et bilbatteri.
Det var godt ristet indeni og sikringen var skam røget, men desværre for sent.
Så, medmindre du har et af de bedre multimetrer der melder fejl, når du sætter proberne forkert i, så husk at sætte dem tilbage til spænding/modstandsmåling, så skal der gøres noget aktivt, for at der er en der dummer sig.
Jeg er nu glad for mit Fluke!.. Snart 12-14 år gammelt vil jeg tro, men fejler INTET (andet end batteriet måske snart skal skiftes)
For et par år siden købte jeg et multimeter i Kvickly for 100kr. Det blev godt nok også upræcist efter et par år. Da jeg en dag målte 300V i en af mine stikkontakter besluttede jeg mig for at skifte batteri i multimetret. Nu fungerer det fint igen. Jeg målte lige 235V i en stikkontakt, hvilket vist er inden for det rigtige interval. Jeg har ikke noget at sammenligne med, så jeg kan ikke udtale mig med sikkerhed omkring præcisionen. Amperemeter og ohmmeter bruger jeg næsten aldrig, så på dem har jeg ingen anelse om præcisionen.engfeh (4) skrev:Ang. kalibrering har jeg set billige multimetre blive upræcise efter nogle år.
Inden du konkluderer at dit billige multimeter er upræcist, så prøv lige at skifte batteriet.
kasperd (8) skrev:Inden du konkluderer at dit billige multimeter er upræcist, så prøv lige at skifte batteriet.
Et multimeter hvor nøjagtigheden afhænger af batteristanden, kan vist ikke kaldes for nøjagtigt.
Har 4-5 multimetre liggende og det eneste jeg har set afvige når der er lavt batteri, er et gammelt analogt multimeter og kun når der måles modstand, hvilket er logisk nok.
De digitale er ligeglade. Dog har jeg altid skiftet batterierne, så snart de begynder at brokke sig over det.
Dog kan din måling på 300V måske forklares ved at det ikke er et sand RMS multimeter, så det kan blive snydt hvis der er transienter eller anden støj på din forsyning. Det vil kun måle nøjagtigt hvis der er tale om en ren sinuskurve.
Den indikator har jeg så ikke lige været opmærksom på på mit multimeter. Den har uden tvivl været aktiv i lang tid før jeg skiftede batteriet. Jeg har bare ikke lige tænkt at når der bliver vist et batteri i displayet, så betyder det at der er for lidt strøm på batteriet.Jakob Jakobsen (9) skrev:Dog har jeg altid skiftet batterierne, så snart de begynder at brokke sig over det.
Jeg har været for vant til andre enheder, hvor der altid vises et batteri i displayet, som blot ændrer udseende efter hvor meget strøm der er på.
Så længe batterispændingen ligger inden for det tilladte interval, så skal multimetret selvfølgelig måle korrekt. Altså den skal indikere at batteriet er fladt lidt før det går ud over præcisionen. Det har jeg til gengæld ikke udstyret til at undersøge.
Efter jeg satte nyt batteri i multimetret målte jeg spændingen på det gamle batteri. Det var nede på 7.4V uden belastning, og det må have været endnu længere ned under belastning.
Ej, kan I ikke bare lade mig forblive i troen om at et rigtigt mærkevare-multimeter er det eneste rigtige og at jeg simpelthen er nødt til at eje et Fluke? Kender I slet ikke til følelsen af at holde et stykke kvalitetsværktøj i hånden - en følelse som langt overdøver den svagere fornemmelse af endnu en gang at have brugt for mange penge... Hjælp dog en nørd i problemer, og giv mig en grund til at købe et Fluke 87V til 5000 kr, fordi jeg har BRUG for det når jeg leger hjemmeelektriker eller roder med en smule hobbyelektronik. Har I da slet ingen empati?
Øv altså, nu køber jeg snart det Uni-T, og det er jeres skyld...
Øv altså, nu køber jeg snart det Uni-T, og det er jeres skyld...
Mit Fluke har efterhånden "holdt" i 25 år :-) Jep, det er fra før muren faldt, og det ser ud som om det blev lavet i går.
* med holdt mener jeg at det ikke længere kan bippe, når der er er et sluttet kredsløb . Min bror har dog et af samme årgang, der ikke fejler noget.
Gætter på min far har brændt den funktion af. Nok var han svagstrømsingeniør, men alle kan vel lave fejl. Han arbejdede med noget ret seriøst isenkram, så der var alle muligheder for at brænde ting af :-)
* med holdt mener jeg at det ikke længere kan bippe, når der er er et sluttet kredsløb . Min bror har dog et af samme årgang, der ikke fejler noget.
Gætter på min far har brændt den funktion af. Nok var han svagstrømsingeniør, men alle kan vel lave fejl. Han arbejdede med noget ret seriøst isenkram, så der var alle muligheder for at brænde ting af :-)
Brugernavn (14) skrev:Mit Fluke har efterhånden "holdt" i 25 år :-) Jep, det er fra før muren faldt, og det ser ud som om det blev lavet i går.
Ditto her - mit er gået i arv fra min far ... Kan huske at vi har haft det 15 år, måske endda mere!
I øvrigt vil jeg anbefale at gøre som min bror. Hav et godt et til det fine arbejde og et 100 kroners mm til hverdagsarbejdet. Mindre risiko, mere win.
Manofsciencemanoffaith (13) skrev:http://www.harald-nyborg.dk/p2286/digital-multimeter
:P
Jeg ved ikke helt om jeg tør stikke det i en stikkontakt... Desuden har det manuel ranging = PITA.
Jeg tror jeg gør cirka som Brugernavn anbefaler: Køber det Uni-T jeg har set på, og så kan jeg senere finde et godt Fluke e.l. hvis jeg har brug for det.
Tak for jeres hjælp. Tilbud om billige Flukes modtages stadig, så skriv endelig hvis I finder noget!
Hmm... Ja der fusker de lidt, ved at bruge beskrivelsen af Fluke 111 og 112, som har den funktion. Havde ikke lige lagt mærke til det på billedet.
Nu har jeg modtaget multimeteret, og jeg er positivt overrasket.
Kvaliteten føles temmelig god; det virker solidt bygget, drejeknappen giver et godt klik når den går i hak, og displayet er stort og let at aflæse.
Proberne er okay - de måtte gerne være spidsere, og ledningerne er måske en smule tynde, men til prisen er de fine.
Autorange synes jeg faktisk fungerer rimelig kvikt - jeg når i hvert fald ikke at blive irriteret på det som jeg har gjort med andre multimetere.
Continuity-testeren ER lidt langsom, men brugbar. Man skal bare ikke regne med at kunne "stryge" den over en serie kontakter for at finde en kortslutning.
For sjovs skyld har jeg afprøvet nøjagtigheden med et Keithley 2400 SourceMeter. Jeg testede VDC fra 10 mV til 210 V, og IDC fra 10 uA til 1 A. Afvigelsen var maksimalt 1-3 på det sidste decimal, dvs. ikke over 1%. På lidt højere spændinger og strømstyrker var den som regel omkring 0.1-0.3%.
Om det bliver ved med at være så præcist ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg kan jo teste det igen om et års tid og skrive resultaterne, hvis der er nogen der er interesseret...
Kort sagt: Hvis nogen har brug for et godt multimeter til omkring 400 kr vil jeg klart anbefale et Uni-T UT61D. Det virker!
Kvaliteten føles temmelig god; det virker solidt bygget, drejeknappen giver et godt klik når den går i hak, og displayet er stort og let at aflæse.
Proberne er okay - de måtte gerne være spidsere, og ledningerne er måske en smule tynde, men til prisen er de fine.
Autorange synes jeg faktisk fungerer rimelig kvikt - jeg når i hvert fald ikke at blive irriteret på det som jeg har gjort med andre multimetere.
Continuity-testeren ER lidt langsom, men brugbar. Man skal bare ikke regne med at kunne "stryge" den over en serie kontakter for at finde en kortslutning.
For sjovs skyld har jeg afprøvet nøjagtigheden med et Keithley 2400 SourceMeter. Jeg testede VDC fra 10 mV til 210 V, og IDC fra 10 uA til 1 A. Afvigelsen var maksimalt 1-3 på det sidste decimal, dvs. ikke over 1%. På lidt højere spændinger og strømstyrker var den som regel omkring 0.1-0.3%.
Om det bliver ved med at være så præcist ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg kan jo teste det igen om et års tid og skrive resultaterne, hvis der er nogen der er interesseret...
Kort sagt: Hvis nogen har brug for et godt multimeter til omkring 400 kr vil jeg klart anbefale et Uni-T UT61D. Det virker!
Thoroughbreed (31) skrev:#30
Jamen ... Hvis tråden lukker, hvordan vil du så skrive hvad den nye tråd hedder? D'oh
Jeg skriver det da bare i en tredje tråd i stedet så! Selv D'oh...
Eller jeg bruger en URL shortener.
Linket til den nye tråd bliver oprettet som:
http://myurl.in/newz-multimeter1
Venligst LAD VÆRE med at oprette et link til denne URL i mellemtiden. Hvis der alligevel er en spøgefugl der har gjort det, så bare prøv at lægge 1 til tallet indtil det virker (og ignorér de 200 Goatse-links)...
Så, der skulle den være klaret!
Jeg vil da foreslå at vi allesammen køber et meter, og jævnligt indsender målinger på vores stikkontakter. Så får vi både holdt tråden i live, testet nøjagtigheden på meteret over tid og sikret at energiselskaberne overholder leverings-specifikationerne for strøm :D
Strømudtag: 236V~
Strømudtag: 236V~
Ja, vi kunne regne det ud med tre betydende cifre. Men du har ikke givet os nok oplysninger til at regne det ud med fem betydende cifre.Jakob Jakobsen (37) skrev:Så kan I selv regne fase-nul ud.
Hvis de tre tal du gav er forskellige fordi dine målinger kun er præcise på de første tre cifre, så er det også godt nok at kunne regne fase-nul ud med tre betydende cifre.
Men hvis de tre tal du gav er præcise på alle fem cifre og er forskellige fordi de tre faser ikke har nøjagtigt samme spænding, så kan vi ikke regne spændingen mellem nul og fase ud fordi der tilsvarende også kan være en afvigelse på nul.
Jeg ved det godt, jeg prøvede skam bare at være morsom :)
Jeg ved det godt, jeg prøvede skam bare at være morsom :)
Thoroughbreed (35) skrev:232,5V
Målt med et Fluke 23-II multimeter (gammelt, men kalibreret for et år siden)
Thoroughbreed (41) skrev:231,5 V
Samme stikkontakt - samme multimeter ... Jeg mangler 1 volt!
226,6 V
Arj! Nu ringer jeg altså snart til Syd Energi og brokker mig!... Jeg betaler jo for 230 hver vej!!1!
Det kunne faktisk være skægt ... Bare for at høre hvad de sagde :P
Det kunne faktisk være skægt ... Bare for at høre hvad de sagde :P
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.