mboost-dp1

Hjælp til køb af bærbar "speciale"-pc - 5000,- budget

Gå til bund
Gravatar #1 - Avenger-
20. okt. 2011 12:59
Hey kære mednørder,

Min gode broder har sat mig på opgaven at finde en ny bærbar Windows-baseret pc, der kan holde til at skrive et speciale om et år til halvandet.

Budgettet ligger på 5000,- og jeg har selv haft kigget lidt på ASUS U31SD og ASUS X53Sv, mens andre har peget på Acer Aspire TimelineX-seriens bærbare i samme prisniveau.

Jeg er dog ikke helt overbevist om grafikkortet i TimelineX-serien, da min bror også gerne vil kunne spille lidt på den - intet fancy, men gerne lidt af hvert (alt fra Heroes III til Heroes VI - ps. han kan godt li' Heroes :P).

Lad mig høre, om I har andre forslag, eller jeg skal gå efter noget af det, jeg allerede har kigget på.

Kramz
Lars
Gravatar #2 - Mnc
20. okt. 2011 14:52
Nok sidstnævnte af de 2.

Fandt en Vaio maskine til ~5600 med 410M grafik. :S

Ellers Acer Aspire:
Acer Aspire 5750G-2414G75Mnkk @ kr. 5131,- 9 forhandlere.
Acer Aspire 5750G-2414G75Mnkk @ kr. 5064,- 1 forhandler.
Gravatar #3 - izym
20. okt. 2011 15:58
Jeg går ud fra din bror er studeerende, så hvad med en ThinkPad fra ok1.de?
Gravatar #4 - vandfarve
20. okt. 2011 18:18
Gå for Onkel Lingies skyld efter en stor nok skærm med høj opløsning, et godt tastatur og af højt kvalitet mht. indmad og casing.

Hvis det skal bruges til noget så vigtigt som specialet, vil jeg derfor anbefale, at han får en hands-on-oplevelse, før han beslutter. Jo, han har mulighed for at bruge sin 14 dages-returret, hvis han køber computeren over det dersens indernet, men stadig. Kvalitet, kvalitet og kvalitet er alfa og omega.
Gravatar #5 - Avenger-
20. okt. 2011 22:13
Det skal gerne have et blot nogenlunde grafikkort - har jeg fået ordre på. Er ikke af den opfattelse, at ThinkPad generelt har det; eller tager jeg helt fejl?

Det er alt sammen meget godt, men har du et konkret forslag til en kvalitetsbærbar, der passer min brors behov og budget :)?
Gravatar #6 - vandfarve
21. okt. 2011 07:31
Avenger- (5) skrev:
Det er alt sammen meget godt, men har du et konkret forslag til en kvalitetsbærbar, der passer min brors behov og budget :)?

I og med at din bror insisterer på, at han ikke vil bruge mere end 5.000 kroner på en computer, der ikke bare skal fungere, men fungere upåklageligt og samtidigt give ham en smertefri skriveproces om 2 år, så synes prisen alt for besnærende.

Som jeg har sagt før herinde et par gange eller tusinde, så vil jeg insistere på, at budgettet forøges for til gengæld at købe en computer af rigtig god kvalitet, så den ikke bare kan holde længere, men også stadig være skøn at sidde ved om 1-2-3 år.

De årlige omkostninger for en computer, der koster 5.000 kroner og blot holder 2 år, er de samme som for en computer, der koster 10.000 kroner og holder 4 år (uden vi medregner inflation). Altså, jeg synes ikke, at budgettet giver din bror mulighed for at købe det, han virkelig ønsker.

Derfor: Slagt sparegrisen og gå efter en MacBook Pro 13" eller en IBM/Lenovo T- eller X-serie til omkring de 10.000 kroner (minus studierabat, som du bl.a. kan få hos ok1.de, som izym påpeger, og hos Apple og deres autoriserede forhandlere).

Det er ikke et fravalg af Asus eller Acer, som givetvis kan levere ordentlige computere, men med specialet er det uigennemtænkt at tage chancer af denne kaliber. Det er min holdning, og jeg kan tage fejl eller gå for meget op i, hvad specialet betyder, men hvis jeg 24-7 i seks måneder skal sidde foran den samme halvandet år gamle computer, så har den bare at fungere perfekt. Hver. Eneste. Gang. Jeg. Bruger. Den.

Nå, det var vist nok usammenhængende snak for i dag...
Gravatar #7 - Avenger-
21. okt. 2011 08:24
Tak for svaret, jeg tager en snak med ham :)
Gravatar #8 - vandfarve
21. okt. 2011 08:44
Avenger- (7) skrev:
Tak for svaret, jeg tager en snak med ham :)

Der findes mange gode afdragsordninger (såsom, ingen renter under hele forløbet og kun minimalt oprettelsesgebyr - hold øje med Elgiganten og lignende steder, som vi nørder ALDRIG ellers ville sætte vores ben i) og studietilbud.

Desuden, hvis han har en stilling ved siden af studierne, så kan han måske blive tilbudt en computer fra sin arbejdsgiver via bruttolønsordningen, hvorved han reelt kun betaler ca. halvdelen af købsprisen.

Ja, jeg ved, at jeg er pernitten, og ja, jeg ved godt, at penge ikke vokser på træerne. Vi på newz.dk er desværre alt for gode til kun at foreslå det absolut bedste og aldrig gå på kompromis. Din bror skal blot være bevidst om valget, inden han tager det. :)
Gravatar #9 - fe950
22. okt. 2011 11:21
#6 Jeg må nok erkende, at jeg ikke er helt enig i alle dine betragtninger.
Jeg er enig at man skal være bevidst om kvalitet og brugervenlighed (gode taster og skærm etc), men jeg er ikke helt enig i at investere i en computer som skal holde i forholdsvis mange år da teknologien bliver lynhurtigt forældet, hvilket også medføre at nyeste teknologi biver til standard teknoligi i løbet af et par år.

Det er længe siden jeg har set bilanalogi på Newz og vil derfor sammenligne ovennævnte med valg mellem økonomibil og luksus bil. For ganske få år siden var Aircon, centrallås, el-ruder m.v. forbeholdt mellem og luksus klassen, men i disse dage kan du købe en C1 til under 100.000 og du får det hele med.
Hvis jeg kun har behov for bykørset og vil undgå dyre regninger på service og ikke har behov for potens forlænger, vil jeg gå efter C1.

Kort og godt: Det kan godt være at en pc til 5000 ikke er perfekt, men en pc til 10.000 er lige i overkanten. jeg er diplomatisk og foreslår en pc til 7.500 :)
Gravatar #10 - Avenger-
23. okt. 2011 09:40
Vi har lige bumpet budgettet op til 7-8k, så kom endelig med nye forslag.

Nu tænker jeg, at vi er oppe i en 15", så det er mere behageligt at læse rapporter, pdf etc. på den og stadig et grafikkort, der kan trække diverse småspil (intet Battlefield 3 eller lignende).

Jeg er umiddelbart ude i 2 fra asus, 1 fra Acer og 1 Vaio.

ASUS B53J SO163X
ASUS N53SV S1803V
Acer Aspire TimelineX 5820TG-5464G32Mnks
Sony VAIO F Series VPC-F22L1E

Nogle producenter jeg generelt skal holde mig fra mht. holdbarhed i "skroget", eller er det smags sag?

Kom gerne med andre forslag, der rammer nogenlunde inden for ovenstående behov.
Gravatar #11 - Avenger-
23. okt. 2011 10:03
Jeg så så lige, at El-giganten tilfældigvis har 10 % på udvalgte bærbare i dag, så man kan få følgende til Vaio C til 7,6k.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barba...
Gravatar #12 - izym
23. okt. 2011 16:29
Et Nvidia Optimus 4200M, som der sidder i mange T-serie ThinkPads, burde være nok til light gaming.
Gravatar #13 - Mnc
23. okt. 2011 16:46
Avenger- (10) skrev:
Vi har lige bumpet budgettet op til 7-8k, så kom endelig med nye forslag.
Se nu har man jo pludselig noget at arbejde med. :D

Avenger- (10) skrev:
ASUS N53SV S1803V

Hvis han kan nøjes med den 1366 x 768 opløsning, så ser denne ud til at være en kraftigere maskine.

Avenger- (10) skrev:
Sony VAIO F Series VPC-F22L1E
Et udmærket valg, denne er så med 1920 x 1080 opløsning. :)

Min lillebror har for nyligt investeret i denne her, og han er vist fint tilfreds.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login