mboost-dp1
Hjælp til computerkøb
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Jeg er kommet ind på multimediedesigner uddannelsen og i den forbindelse har jeg nogle lidt pinlige spørgsmål. Jeg er nemlig nødt til at købe en ny bærbar til uddannelsen og den må ikke være alt for dyr.
Pris: Maks omkring 10.000-(måske)11.000 kr., men så heller ikke dyrere. Det bedste ville nok være omkring 8-9000 kr.
Vi kommer til at bruge programmet CS6 Web Premium og der er selvfølgelig nogle minimumskrav: http://www.eaaa.dk/media/896635/mdu_systemkrav-til...
Jeg har kigget lidt på de her to:
Lenovo Y50-70
Macbook Pro
Jeg er ret sikker på at Lenovo'en lever op til minimumskravene, men hvad med mac? Kan jeg overhovedet bruge en computer med SSD i stedet for HDD i det her tilfælde?
Jeg spørger fordi der står "kan ikke installeres på flytbare flash-baserede lagerenheder." Udelukker det ikke Macbook'en, da den har SSD?
Jeg ville også høre om der er nogen her der har taget en multimediedesigner uddannelse, eller arbejder med webdesign eller lignende, og om I bruger Mac eller PC? Er det værd at skifte til Mac?
Er der evt. andre bærbare som I ville anbefale?
På forhand tak.
Pris: Maks omkring 10.000-(måske)11.000 kr., men så heller ikke dyrere. Det bedste ville nok være omkring 8-9000 kr.
Vi kommer til at bruge programmet CS6 Web Premium og der er selvfølgelig nogle minimumskrav: http://www.eaaa.dk/media/896635/mdu_systemkrav-til...
Jeg har kigget lidt på de her to:
Lenovo Y50-70
Macbook Pro
Jeg er ret sikker på at Lenovo'en lever op til minimumskravene, men hvad med mac? Kan jeg overhovedet bruge en computer med SSD i stedet for HDD i det her tilfælde?
Jeg spørger fordi der står "kan ikke installeres på flytbare flash-baserede lagerenheder." Udelukker det ikke Macbook'en, da den har SSD?
Jeg ville også høre om der er nogen her der har taget en multimediedesigner uddannelse, eller arbejder med webdesign eller lignende, og om I bruger Mac eller PC? Er det værd at skifte til Mac?
Er der evt. andre bærbare som I ville anbefale?
På forhand tak.
Du kan sagtens tage MBP'en, da en SSD ikke er helt det samme som flytbar flash-enhed :)
Ofte bliver der brugt Macs på din uddannelse, så jeg ved ikke helt om det kunne være en fordel med OSX - her tænker jeg på tutorials, og hvad ved jeg ...
Jeg arbejder selv med webdesign (dog kun som "hobby") - og jeg er utrolig glad for at bruge en Mac til det - især fordi at mange guides osv er lavet i OSX
tl;dr
Du kan snildt bruge begge computere. SSD er for øvrigt også en fordel, da den er meget hurtigere end en konventionel harddisk
Ofte bliver der brugt Macs på din uddannelse, så jeg ved ikke helt om det kunne være en fordel med OSX - her tænker jeg på tutorials, og hvad ved jeg ...
Jeg arbejder selv med webdesign (dog kun som "hobby") - og jeg er utrolig glad for at bruge en Mac til det - især fordi at mange guides osv er lavet i OSX
tl;dr
Du kan snildt bruge begge computere. SSD er for øvrigt også en fordel, da den er meget hurtigere end en konventionel harddisk
Giraffen (1) skrev:Jeg spørger fordi der står "kan ikke installeres på flytbare flash-baserede lagerenheder." Udelukker det ikke Macbook'en, da den har SSD?
jeg vil tro de mener usb stiks: http://www.multimarketing.dk/images/USB_stik/12313...
Min mac har tjent mig fint. Af historiske årsager er der massere af folk der bruger macs til grafik. Det er nemmeste at vælge hvad alle andre bruger, og jeg vil tro det er macs.
Husk på at når du starter kan du få mellem 6 og 10% i rabat hos apple.
Her kan alle der er studerende få 6%: http://store.apple.com/dk-edu/buy-mac/macbook-pro
Men jeg vil næste tro at dit studiested har en aftale. Muligvis op til 10%.
128GB ssd er ikke så meget, måske du burde vælge en større. 8GB ram er nok ok nu. Men hvad med om et par år?
På den mac du har valgt kan du ikke sådan lige opgradere det senere. De er loddet fast.
SSD er et must og yderligere vil jeg da gerne spare dig for at spilde 2 år på en MMD uddannelse. Det er ikke tiden værd tag meget hellere en meget mere direkte uddannelse hvor du kan blive god til én eller to ting istedet for at blive middelmådig til 10 ting som MMD gør dig.
Om du køber en mac eller en windows maskine er lidt ligemeget da de tutorials er skrevet til programmerne og ikke styresystemet og det er praktisktalt det samme om du taler osx eller windows.
Om du køber en mac eller en windows maskine er lidt ligemeget da de tutorials er skrevet til programmerne og ikke styresystemet og det er praktisktalt det samme om du taler osx eller windows.
Plimmer (5) skrev:Om du køber en mac eller en windows maskine er lidt ligemeget da de tutorials er skrevet til programmerne og ikke styresystemet og det er praktisktalt det samme om du taler osx eller windows.
Mjae, men hvis det screendump man kigger på er fra OSX, eller hvis du bliver bedt om at trykke CMD+et-eller-andet
Tastekombinationerne er ikke de samme :)
Om du vælger Mac eller PC er efterhånden ret ligegyldigt. De eneste steder der plejer at være en reel forskel, er hvis man skal have installeret noget via commandline - Der får du, så vidt jeg kan forstå, nogle ting for givet i OSX.
Hvis budgettet er stramt, så behøver du ikke smide så mange penge efter en ny maskine... Du vil sagtens kunne klare dig med mindre til den uddannelse.
Det er godt nok ved at være 6 år siden at jeg tog uddannelsen, men det tungeste jeg fik udsat min bærbar for, var filmredigering og rendering i Premiere og After Effects, og det er altså nogle processer hvor du bare vil kunne lade maskinen stå og passe sig selv, mens du laver noget andet.
Som #5 er inde på, så kan MMD'en hurtigt blive til 2 år der bare er spildt. Hvis du er helt overbevist om at det er den retning du vil, så sørg for selv at ligge en masse ekstra kræfter i dine opgaver, så du kan lære noget ekstra den vej igennem, da kravene fra skolens side ofte ikke er særlig strenge.
Hvis budgettet er stramt, så behøver du ikke smide så mange penge efter en ny maskine... Du vil sagtens kunne klare dig med mindre til den uddannelse.
Det er godt nok ved at være 6 år siden at jeg tog uddannelsen, men det tungeste jeg fik udsat min bærbar for, var filmredigering og rendering i Premiere og After Effects, og det er altså nogle processer hvor du bare vil kunne lade maskinen stå og passe sig selv, mens du laver noget andet.
Som #5 er inde på, så kan MMD'en hurtigt blive til 2 år der bare er spildt. Hvis du er helt overbevist om at det er den retning du vil, så sørg for selv at ligge en masse ekstra kræfter i dine opgaver, så du kan lære noget ekstra den vej igennem, da kravene fra skolens side ofte ikke er særlig strenge.
Hvis du ønsker en maskine, som er nem at transportere rundt, kan jeg anbefale denne Asus Zenbook.
Lenovo'en er heller ikke et dårligt køb.
Mac'en har jeg ingen holdning til. Det er en solid maskine med et solidt OS der bygger på BSD/Unix oprindeligt.
Lenovo'en er heller ikke et dårligt køb.
Mac'en har jeg ingen holdning til. Det er en solid maskine med et solidt OS der bygger på BSD/Unix oprindeligt.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (6) skrev:Mjae, men hvis det screendump man kigger på er fra OSX, eller hvis du bliver bedt om at trykke CMD+et-eller-andet
Tastekombinationerne er ikke de samme :)
Istedet for CMD er det ALT, ingen grund til at gøre det mere indviklet end det i virkeligheden er.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Køb / Salg
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.