mboost-dp1
Uddannede datateknikere. Job?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Jobs
Hej med jer,
Da jeg snart er udlært datatekniker, har jeg et spørgsmål til alle jer, som allerede er udlærte og har fået job.
Hvad arbejder i som/med til daglig?
Hvordan har jeres læretid været?
----
Datatekniker uddannelsen er meget bred, men jeg ser det som et problem at man lærer lidt om mange forskellige emner, men man går aldrig rigtig i dybden med noget af det.
Det skulle da lige være netværk/cisco delen, hvis skolen er seriøs nok omkring det.
Problemet er bare at firmaerne ikke kan tilbyde det.
I min tid som lærling har jeg haft ½ års alm. kedelig brugersupport og
har programmeret en del C#/ASP.NET, dog uden at kunne få hjælp hos nogen og med google som mentor, så jeg har nok ikke lært "den rigtige måde at programmere på".
Programmerne har fulgt tre-lags modellen og har typisk været "vi skal bruge en web app som kan sortere og vise noget statistik"-agtigt noget. Altså aldrig noget rigtig seriøs programmering.
Disse ting gør at jeg ikke rigtig føler mig "god nok" til at skulle ud på arbejdsmarkedet, men sådan er det vel ofte når man er nyudlært?
Håber på gode og relevante svar.
Da jeg snart er udlært datatekniker, har jeg et spørgsmål til alle jer, som allerede er udlærte og har fået job.
Hvad arbejder i som/med til daglig?
Hvordan har jeres læretid været?
----
Datatekniker uddannelsen er meget bred, men jeg ser det som et problem at man lærer lidt om mange forskellige emner, men man går aldrig rigtig i dybden med noget af det.
Det skulle da lige være netværk/cisco delen, hvis skolen er seriøs nok omkring det.
Problemet er bare at firmaerne ikke kan tilbyde det.
I min tid som lærling har jeg haft ½ års alm. kedelig brugersupport og
har programmeret en del C#/ASP.NET, dog uden at kunne få hjælp hos nogen og med google som mentor, så jeg har nok ikke lært "den rigtige måde at programmere på".
Programmerne har fulgt tre-lags modellen og har typisk været "vi skal bruge en web app som kan sortere og vise noget statistik"-agtigt noget. Altså aldrig noget rigtig seriøs programmering.
Disse ting gør at jeg ikke rigtig føler mig "god nok" til at skulle ud på arbejdsmarkedet, men sådan er det vel ofte når man er nyudlært?
Håber på gode og relevante svar.
Jeg blev færdig med uddannelsen i 2000 og dengang hed uddannelsen datamekaniker. Jeg ved ikke hvor meget uddannelsen har ændret sig siden jeg blev færdig, men efter min uddannelse havde jeg ikke noget problem med at udvikle komplette software løsninger.
Hvor meget man er kommet i dybden med et emne afhænger meget af den læreplads man har haft. Der hvor jeg var i lære fik jeg mulighed for at arbejde i firmaets forskellige udviklingsafdelinger og være med på projekterne på lige fod med andre udviklere. Har man ikke haft denne mulighed i ens læretid, så er ens udvkler erfaring naturligvis mere hæmmet.
Jeg arbejder som software udvikler i et større software projekt, sammen med 20-30 andre udviklere.
Min baggrund har givet mig en systemindsigt som ingeniørerne og datalogerne ikke har, hvilket giver mig en god baggrund i at integrere systemet med den eksisterende IT og sikkerheds struktur.
Til gengæld har jeg ikke den matematiske viden der skal til for at udføre signal analyser eller andre matematik tunge opgaver.
Hvor meget man er kommet i dybden med et emne afhænger meget af den læreplads man har haft. Der hvor jeg var i lære fik jeg mulighed for at arbejde i firmaets forskellige udviklingsafdelinger og være med på projekterne på lige fod med andre udviklere. Har man ikke haft denne mulighed i ens læretid, så er ens udvkler erfaring naturligvis mere hæmmet.
Jeg arbejder som software udvikler i et større software projekt, sammen med 20-30 andre udviklere.
Min baggrund har givet mig en systemindsigt som ingeniørerne og datalogerne ikke har, hvilket giver mig en god baggrund i at integrere systemet med den eksisterende IT og sikkerheds struktur.
Til gengæld har jeg ikke den matematiske viden der skal til for at udføre signal analyser eller andre matematik tunge opgaver.
qwertyytrewq (1) skrev:Hvad arbejder i som/med til daglig?
Mest "dum" bruger support, men det kan jo også være ret bredt. Det sker at en enkel Cisco ASA eller server skal sættes op (pt til os selv).
qwertyytrewq (1) skrev:Hvordan har jeres læretid været?
Tja fint nok vel :) Men ingen programmering overhovedet i det her lille 3 mands firma. Udover det jeg selv prøvede da vi havde det på skolen, så lavede jeg i firmaet et lille program til at læse i en access database.
qwertyytrewq (1) skrev:Datatekniker uddannelsen er meget bred, men jeg ser det som et problem at man lærer lidt om mange forskellige emner, men man går aldrig rigtig i dybden med noget af det.
Ja alt for bred, så kan kun være godt den er delt i 2 nu.
Det lyder meget som det brugersupport vi har haft:
Ominstallation og opsætning af pc'er og diverse software. Antivirus-programmel, Office pakken, samt andet specielt software som der bruges i firmaeet.
Fejlmelde pc'er til f.eks. Lenovo/HP osv.
Rimelig standard og ligetil. Selv en der ikke har forstand på tingene, ville kunne klare det efter 1 uges instruktion.
Slet ingen netværksopsætning overhovedet. Det får vi ikke lov til at pille ved.
Indtil videre har jeg brugt lidt af programmeringen som jeg har lært på skolen, ellers er det jeg laver på min læreplads slet ikke sammenhængende med de ting vi lærer på skolen.
Tror desværre at det er sådan mange steder.
Det lyder meget som det brugersupport vi har haft:
Ominstallation og opsætning af pc'er og diverse software. Antivirus-programmel, Office pakken, samt andet specielt software som der bruges i firmaeet.
Fejlmelde pc'er til f.eks. Lenovo/HP osv.
Rimelig standard og ligetil. Selv en der ikke har forstand på tingene, ville kunne klare det efter 1 uges instruktion.
Slet ingen netværksopsætning overhovedet. Det får vi ikke lov til at pille ved.
Indtil videre har jeg brugt lidt af programmeringen som jeg har lært på skolen, ellers er det jeg laver på min læreplads slet ikke sammenhængende med de ting vi lærer på skolen.
Tror desværre at det er sådan mange steder.
Som med så mange andre uddannelser, så begynder man først rigtig at lære noget efter man er blevet færdig og har fået et "rigtig" job.
jeg er under uddannelse som IT-supporter (har været i gang i 1,5 år) og har været med til at opbygge mellemstore netværk (ca 20 switche, 2 controllere og 100+ access points) opsætte en del servere (dog mest internt) så det er helt sikkert at hvad man får lov at lave, afhænger meget af hvilken læreplads man har. jeg har dog aldrig fået lov at programmere, og har dog også siddet meget i 1. level support (hvilket vel også er det min uddannelse går ud på).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.