mboost-dp1
Må lærlinge arbejde alene? Hjælp i det daglige arbejde?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Jobs
Hej med jer alle ! (:
En kammerat og jeg selv er ansat i en større virksomhed her i Danmark som Datatekniker-lærling.
Det første ½ år sad vi i tlf. support sammen med mange andre kollegaer som lavede det samme som vi selv gjorde, dvs. yde telefonisk support til interne kunder som havde PC problemer.
Derfor var det ret så let at få hjælp hvis der var noget man var i tvivl om.
Her kommer så vores problemstilling:
1)
I 2 år har vi ikke lavet andet end C#.NET/ASP.NET programmering op imod SQL databaser.
Dvs. at der er nogle ting vi endnu ikke har fået opfyldt praktikmålene indenfor uddannelsen, og det er vel et krav at man skal komme rundt til de forskellige ting hos praktikvirksomheden??
2)
I vores daglige programmerings-arbejde sidder vi f.eks. i salg eller sikkerheds-afdelingerne og vi har derfor ikke nogle faglærte tilstede som kan hjælpe os hvis vi har spørgsmål eller kommer i problemer.
Er det korrekt at lærlinge ikke må sidde alene og arbejde? Vi skal vel i det mindste have en kontaktperson som har den nødvendige faglige kompetence og som kan komme over og hjælpe os og fungere som vores "projektleder"?
Som det kører nu er det stort set 100% selvstudie. Alt lige fra planlægning til det færdige produkt og rapport står vi selv for. Det kan på sin vis også være fint nok at en lærling selv står på egen hånd, men det kan da ikke være rigtigt, at det skal være hele tiden?
Det vil jo svare til at en tømrer er i lære hos en fisker? (:
...
Håber i kan hjælpe os da vi både har kontaktet vores lærlinge-ansvarlige som ikke har kompetence indenfor vores område og vi har sågar kontaktet Dansk Metal, men der er endnu ikke sket noget.
På forhånd tak for hjælpen (:
En kammerat og jeg selv er ansat i en større virksomhed her i Danmark som Datatekniker-lærling.
Det første ½ år sad vi i tlf. support sammen med mange andre kollegaer som lavede det samme som vi selv gjorde, dvs. yde telefonisk support til interne kunder som havde PC problemer.
Derfor var det ret så let at få hjælp hvis der var noget man var i tvivl om.
Her kommer så vores problemstilling:
1)
I 2 år har vi ikke lavet andet end C#.NET/ASP.NET programmering op imod SQL databaser.
Dvs. at der er nogle ting vi endnu ikke har fået opfyldt praktikmålene indenfor uddannelsen, og det er vel et krav at man skal komme rundt til de forskellige ting hos praktikvirksomheden??
2)
I vores daglige programmerings-arbejde sidder vi f.eks. i salg eller sikkerheds-afdelingerne og vi har derfor ikke nogle faglærte tilstede som kan hjælpe os hvis vi har spørgsmål eller kommer i problemer.
Er det korrekt at lærlinge ikke må sidde alene og arbejde? Vi skal vel i det mindste have en kontaktperson som har den nødvendige faglige kompetence og som kan komme over og hjælpe os og fungere som vores "projektleder"?
Som det kører nu er det stort set 100% selvstudie. Alt lige fra planlægning til det færdige produkt og rapport står vi selv for. Det kan på sin vis også være fint nok at en lærling selv står på egen hånd, men det kan da ikke være rigtigt, at det skal være hele tiden?
Det vil jo svare til at en tømrer er i lære hos en fisker? (:
...
Håber i kan hjælpe os da vi både har kontaktet vores lærlinge-ansvarlige som ikke har kompetence indenfor vores område og vi har sågar kontaktet Dansk Metal, men der er endnu ikke sket noget.
På forhånd tak for hjælpen (:
Nah, jeg vil mene at det svarer til en tømrerlærling, som der laver opgaver uden opsyn eller godkendelse. Det er ikke så unormalt btw. Desværre.
Se det på den her måde: Når I er færdigudlært, så har I heller ikke nogen at spørge. En stor del af IT-arbejde generelt, går ud på at fremsøge svarene.
Jeg vil dog godt give Jer noget sympati mht. dårlige lærligepladser. Men dem er der desværre ret mange af. Dansk Metal har sandsynligvis en hel separat postkasse til lignende breve. (Og nedenunder den, står der en papir-makulator.)
Jeg er ked af at sige det men, hæng i og bid tænderne sammen!
Btw jeg kender ikke jeres uddannelse, men normale lærligeforløb er blandet med skoleophold, således at jeres faglighed ikke udelukkende afhænger af jeres tildelte sven. (Eller mangel på samme)
PS. Har I prøvet at spøge chefen, om I ikke kunne få lov til at prøve noget nyt? (Drop argumenterne med hvad I har krav på o.s.v. Det har som regel den modsatte effekt.)
Se det på den her måde: Når I er færdigudlært, så har I heller ikke nogen at spørge. En stor del af IT-arbejde generelt, går ud på at fremsøge svarene.
Jeg vil dog godt give Jer noget sympati mht. dårlige lærligepladser. Men dem er der desværre ret mange af. Dansk Metal har sandsynligvis en hel separat postkasse til lignende breve. (Og nedenunder den, står der en papir-makulator.)
Jeg er ked af at sige det men, hæng i og bid tænderne sammen!
Btw jeg kender ikke jeres uddannelse, men normale lærligeforløb er blandet med skoleophold, således at jeres faglighed ikke udelukkende afhænger af jeres tildelte sven. (Eller mangel på samme)
PS. Har I prøvet at spøge chefen, om I ikke kunne få lov til at prøve noget nyt? (Drop argumenterne med hvad I har krav på o.s.v. Det har som regel den modsatte effekt.)
1)
Nej det er ikke et kræv at i kommer rundt og prøver det hele, men det er en fordel.
2)
I må ikke arbejdet alen, jeg kan ikke huske hvordan reglerne er for hvilke faglige kompetankser dem der hjælper jer skal have.
Prøv at kig i den her, der står en del
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=fhrgp#/pag...
Siden aldrig, men vi har noget basal programmering i starten, så nogle virkersomheder giver datateknikker programmerings opgaver.
Nej det er ikke et kræv at i kommer rundt og prøver det hele, men det er en fordel.
2)
I må ikke arbejdet alen, jeg kan ikke huske hvordan reglerne er for hvilke faglige kompetankser dem der hjælper jer skal have.
Prøv at kig i den her, der står en del
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=fhrgp#/pag...
Windcape (3) skrev:Siden hvornår er Datateknikere blevet programmørere?
Siden aldrig, men vi har noget basal programmering i starten, så nogle virkersomheder giver datateknikker programmerings opgaver.
Der er ikke nogen klassifikation der hedder "Programmoer".
De laerer C#, PHP og faktisk ogsaa Java, mange steder.
Alle kan kalde sig programmoerer hvis de oensker det - og datateknikere/datafagteknikere og saagar de gamle IT-Supportere har faktisk faaet programmering som en del af deres uddannelse. :)
Alle kan kalde sig programmoerer hvis de oensker det - og datateknikere/datafagteknikere og saagar de gamle IT-Supportere har faktisk faaet programmering som en del af deres uddannelse. :)
fidomuh (7) skrev:#6
Ja de har programmering som en dele af uddannelsen og nej der er nok ikke noget der klassifiker en som programmør, men på den programmrings undervisning jeg har fået som datatekniker er ikke noget jeg ville prale med.
Det er kun C/C++/C# (alt efter skolen) der er obligatorisk, php og java er valg fag, det var det på version 6, kan ikke husker version 7, men mener ikke den er meget anderledes. Version 8 der imod bliver delt op i to "liner" en rette mod programmering og en rette mod netværk og server.
Windcape (8) skrev:#7
Pointen er at hvis de ikke har lavet andet end at slamkode C# i 2 år, så er der noget helt galt.
Den sværeste opgave jeg har fået var at lave et person kartotek, der kunne gemme i sql eller memory. Der udover har jeg haft en lære der gave ros for at brug GOTO i C# :)
Jeg praler skam heller ikke med at jeg er uddannet IT-supporter, faktisk er det utroligt sjaeldent at jeg naevner det.
Jeps.
Saa der bliver de 'endnu mere programmoerer'! Wee :D
Ja de har programmering som en dele af uddannelsen og nej der er nok ikke noget der klassifiker en som programmør, men på den programmrings undervisning jeg har fået som datatekniker er ikke noget jeg ville prale med.
Jeg praler skam heller ikke med at jeg er uddannet IT-supporter, faktisk er det utroligt sjaeldent at jeg naevner det.
Det er kun C/C++/C# (alt efter skolen) der er obligatorisk, php og java er valg fag, det var det på version 6, kan ikke husker version 7, men mener ikke den er meget anderledes.
Jeps.
Version 8 der imod bliver delt op i to "liner" en rette mod programmering og en rette mod netværk og server.
Saa der bliver de 'endnu mere programmoerer'! Wee :D
Tak for jeres svar indtil videre!
Det ville være rart hvis der var nogle der kunne henvise til en lov et eller andet sted, så man tydeligt kan se at det er ulovligt.
Jeg ved godt at det er meget normalt (desværre), at lærlinge sidder selv med opgaver og uden opsyn men jeg/vi vil bare ikke finde os i at det er totalt selvstudie, så kan vi jo ligeså godt sidde hjemme at arbejde.
Vores mand i Dansk Metal har givet os ret i disse ting, men der er bare ikke sket mere siden.
Jonasee (4) skrev:I må ikke arbejdet alen, jeg kan ikke huske hvordan reglerne er for hvilke faglige kompetankser dem der hjælper jer skal have.
Det ville være rart hvis der var nogle der kunne henvise til en lov et eller andet sted, så man tydeligt kan se at det er ulovligt.
Jeg ved godt at det er meget normalt (desværre), at lærlinge sidder selv med opgaver og uden opsyn men jeg/vi vil bare ikke finde os i at det er totalt selvstudie, så kan vi jo ligeså godt sidde hjemme at arbejde.
Vores mand i Dansk Metal har givet os ret i disse ting, men der er bare ikke sket mere siden.
#12 Som sagt, så er det ret usandsynligt, at I vil få noget ud af at henvise til "krav og bestemmelser". I vil komme meget længere med almindelig høflighed og entusiasme. Det er meget oppe i alle håndværker-lav lige pt. med "forkælede" lærlinge. Dansk Metal vil i værste fald, være nødt til at "mose" jer. (De har også en masse mestere på nakken, men med modsatte synspunkter.)
Find en anden løsning, end den I er på vej ned af! Jeres efterfølgere vil muligvis få gavn af, at I står på jeres ret. Men jeg kan næsten garantere at I ikke gør.
Derudover er det bestemt ikke urealistisk, at være lærling i "selvstudie". Det minder meget om virkeligheden, hvilket er hvad læretid handler om.
Find en anden løsning, end den I er på vej ned af! Jeres efterfølgere vil muligvis få gavn af, at I står på jeres ret. Men jeg kan næsten garantere at I ikke gør.
Derudover er det bestemt ikke urealistisk, at være lærling i "selvstudie". Det minder meget om virkeligheden, hvilket er hvad læretid handler om.
Jeg er selv datatekniker studerende hos SDU i Sønderborg.
Jeg har ikke én direkte person jeg kan referer til i uddannelsesmæssigt sammenhæng. Jeg har mange. Det skuffer mig slemt, men jeg synes egentlig godt om det.
For det meste er der ikke specielt meget run på, og så har jeg tid til egne projekter (som jeg har fået lov til at tage mig af, når jeg ikke har arbejde).
Dog har det ekstreme ulemper. Mange af mine venner som er datateknikerelever andre steder må stampe hårdt i jorden, og bliver derefter flyttet til en anden afdeling, for at få mere praktisk erfaring med andre områder (som vi også har her - dog med en længere initiel periode på 3 år) - f.eks. Server afd., netværk osv..
Problemet er mere at for at nå op på datatekniker niveau skal du lege med OSPF eller BGP, core routere/distribution switche m.v.. - og det får du ikke, hos nogen seriøs virksomhed - lov til at pille ved i produktion.
Allerhøjest i et testmiljø - men det kan du jo lave selv i f.eks. Dynamips. ;-)
Jeg har ikke én direkte person jeg kan referer til i uddannelsesmæssigt sammenhæng. Jeg har mange. Det skuffer mig slemt, men jeg synes egentlig godt om det.
For det meste er der ikke specielt meget run på, og så har jeg tid til egne projekter (som jeg har fået lov til at tage mig af, når jeg ikke har arbejde).
Dog har det ekstreme ulemper. Mange af mine venner som er datateknikerelever andre steder må stampe hårdt i jorden, og bliver derefter flyttet til en anden afdeling, for at få mere praktisk erfaring med andre områder (som vi også har her - dog med en længere initiel periode på 3 år) - f.eks. Server afd., netværk osv..
Problemet er mere at for at nå op på datatekniker niveau skal du lege med OSPF eller BGP, core routere/distribution switche m.v.. - og det får du ikke, hos nogen seriøs virksomhed - lov til at pille ved i produktion.
Allerhøjest i et testmiljø - men det kan du jo lave selv i f.eks. Dynamips. ;-)
Egnarts (1) skrev:I 2 år har vi ikke lavet andet end C#.NET/ASP.NET programmering op imod SQL databaser.
Det lyder da som et yderst interessant sted at være lærling. Jeg tror da at mange ville misunde jer.
Egnarts (1) skrev:Dvs. at der er nogle ting vi endnu ikke har fået opfyldt praktikmålene indenfor uddannelsen, og det er vel et krav at man skal komme rundt til de forskellige ting hos praktikvirksomheden??
Jeg aner ikke hvad I skal ifølge jeres bekendtgørelse.
Hvis den siger at I skal igennem mange forskellige emner og I gerne vil prøve noget andet, så må I jo prøve at snakke med virksomheden. Virksomheden må formodes at kende reglerne for lærlinge da de sagde ja til at få nogle af slagsen.
Egnarts (1) skrev:I vores daglige programmerings-arbejde sidder vi f.eks. i salg eller sikkerheds-afdelingerne og vi har derfor ikke nogle faglærte tilstede som kan hjælpe os hvis vi har spørgsmål eller kommer i problemer.
Egnarts (1) skrev:Som det kører nu er det stort set 100% selvstudie.
Som allerede nævnt er det ret typisk for IT branchen at din mentor er Google.
Det er sjældent man kommer rundt over alt som lærling. Du skal nok mere se din praktikperiode som en mulighed for at komme ind i IT miljøet og få noget erfaring på papiret frem for at lære.
Du må ikke arbejde alene(sidder der en eller anden i samme rum er det vist godt nok) og du må heller ikke arbejde om natten. Du kan vist få de præcise regler fra Dansk Metal.
Som sagt tidligere hvis du gerne ville noget mere rundt(lyder som om du mangler noget netværk) så spørg din chef. For det meste vil de gerne hjælpe dig, men går du til Dansk Metal først kan din chef godt se sig sur på dig. Sker det kan du få en masse lorte opgave eller miste din praktikplads. Det er svært for din chef at fyre dig, men ikke umuligt.
Du må ikke arbejde alene(sidder der en eller anden i samme rum er det vist godt nok) og du må heller ikke arbejde om natten. Du kan vist få de præcise regler fra Dansk Metal.
Som sagt tidligere hvis du gerne ville noget mere rundt(lyder som om du mangler noget netværk) så spørg din chef. For det meste vil de gerne hjælpe dig, men går du til Dansk Metal først kan din chef godt se sig sur på dig. Sker det kan du få en masse lorte opgave eller miste din praktikplads. Det er svært for din chef at fyre dig, men ikke umuligt.
Egnarts (12) skrev:
Hvor går du på skole?
Nu mangler jeg kun svendeprøven i datatekniker, men da vi kom til Odense, efter de blev slået sammen med Vejle, har det kun være selv-studie på skolen, hvis vi har "heldige" så havde læren lige 2 ord at sige om faget inden vi ellers bare får en udskrift fra elevplan over hvad vi skal kunne i det fag, og skal vi ellers bare opfylde dem og 12-tallet er hjemme :) Og hjælp fra læren kunne man ikke være sikker på...
Ang. programmering, så virker det til de nok går lidt mere op i programmeringen (C#) i Odense, end de gjorde i Vejle, hvor Cisco undervisningen dog ikke fejler noget (modsat Odense, det virker til det er ren teori, i Vejle havde vi en router i hånden hele tiden).
På elevplan kan I se hvad man skal i gennem. Fx Faget Programmering II (C#), niveau Rutineret, jeg kan dog ikke huske hvor lang tid man har til det fag på skolen, mener det er 3-4 uger.
Damn. Da jeg tog uddannelsen i Ringsted havde vi altid routere & en lærer der vidste hvad han talte om.FreeSoft (18) skrev:Ang. programmering, så virker det til de nok går lidt mere op i programmeringen (C#) i Odense, end de gjorde i Vejle, hvor Cisco undervisningen dog ikke fejler noget (modsat Odense, det virker til det er ren teori, i Vejle havde vi en router i hånden hele tiden).
Hvad angår programmeringen var lærene også kompetente, og kun enkelte elever kunne lære dem noget.
En af vores lærere havde tidligere udviklet AI til hitman, så vidt jeg husker.
Det C# programmering vi fik i Vejle var heller ikke læreren der var problemet, det var nok mere at vi var for mange i klassen til at han kunne nå rundt og hjælpe alle, så det var nok mest dem der kunne lidt programmeringen i forvejen der fik noget ud af det.
Vores Cisco lærer vidste skam også hvad hun talte om.
Det C# programmering vi fik i Vejle var heller ikke læreren der var problemet, det var nok mere at vi var for mange i klassen til at han kunne nå rundt og hjælpe alle, så det var nok mest dem der kunne lidt programmeringen i forvejen der fik noget ud af det.
Vores Cisco lærer vidste skam også hvad hun talte om.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.