mboost-dp1

Ved du hvad eSport er?

Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
14. mar. 2009 09:01
Hvor er: Ja, men det har ikke noget med sport at gøre!

Det er jo det samme som at kalde skak for en sportsgren. Det er et spil og ikke andet.
Gravatar #2 - Anders Fedеr
14. mar. 2009 09:09
Hvorfor? Hvad er definitionen på en sport da?
Gravatar #3 - Amunium
14. mar. 2009 09:56
#2: Well, ifølge sproget.dk, wiktionary og merriam-webster betyder sport en fysisk, konkurrencepræget aktivitet - så nej, eSport har intet med sport at gøre, og skak heller ikke.

- Ikke med mindre man tæller den fysiske aktivitet i håndleddene ;)

Men ja, jeg kender det da. Min nærmeste arbejdskollega er stifter af danmarks største esports-event.
Gravatar #4 - Caek of Doom
14. mar. 2009 09:56
Nej.....?
Gravatar #5 - kasperd
14. mar. 2009 11:08
Når nu der er to muligheder for at svare ja, burde man så ikke også have to muligheder for at svare nej? F.eks.
- Nej, men jeg vil gerne vide det.
- Nej, og sådan skal det blive ved med at være.
Gravatar #6 - cyandk
14. mar. 2009 11:52
Hvis i så stream fra extreme masters i tyskland så kaldte de eSport udøvere for "Athletes" ...

De er nørder som er gode til spil, jeg kan gå med til eSport, men at kalde sig selv for en atlet er nok at stramme den.

come on man :D
Gravatar #7 - floptickle
14. mar. 2009 12:39
Dyrker selv den mest aktive form for esport: Simracing :)

Det er den eneste "computersport" som jeg er kommet til at svede af, så derfor må jeg kalde mig selv for atlet, PUNKTUM! :D
Gravatar #8 - Tumleren
14. mar. 2009 13:25
Ja, kender eSport, og synes da det er sjovt at kigge på. Især da CoD 3 blev sendt på GZTV (DK4! yay!) var jeg meget optaget af det.

Og ja, jeg synes godt det kan klassificeres som en sport - Det er vel ligesom.. billard? Det kræver ikke den store fysiske kunnen, men alligevel bliver (eller blev) det vist på f.eks. EuroSport.
Synes det er lidt gammeldags at sige, at sport kun er noget hvor man løber rundt på en bane og gør et eller andet. Sport kan lige så vel være fokuseret på det mentale (strategi, fremgangsmåde, hurtig omlægning af planer når forholdene ændrer sig), som på det fysiske. For mig er en sport næsten hvad som helst, der kan holdes konkurrencer om.

Og selvom vi jo ved, at Wiki ikke er det endegyldige svar, synes jeg alligevel det er værd at nævne:
Wikipedia skrev:

Sports commonly refer to activities where the physical capabilities of the competitor are the sole or primary determinant of the outcome (winning or losing), but the term is also used to include activities such as mind sports (a common name for some card games and board games with little to no element of chance)

Der synes jeg eSport passer ind. Du skal tænke strategisk og vide hvad din modstander gør og tilrettelægge dine angreb og brug af våben derefter (mentalt) og du skal reagere hurtigt og trykke hurtigst på aftrækkeren (fysisk).
Gravatar #9 - trylleklovn
14. mar. 2009 13:47
Ah så de olympiske lege er ikke sport, fordi det hedder de olympiske lege og ikke de olympiske sports begivenheder? Eller hvad med sportsånd, så vidt jeg ved har det noget med konkurrenceånd at gøre og knap så meget fysisk udfoldelse.

Jeg har selv været med til bl.a. SLAP LIVE nogle gange hvor jeg har været med til at streame kampe i bl.a. CS online, med kommentatorer på og det kan da blive ret spændende og hektisk at se på.

Jeg har intet imod at det hedder eSport. Hvad skulle man ellers kalde det, og hvorfor?

Desuden har jeg ladet mig fortælle at man tænker hurtigere og bedre hvis man rent faktisk er i fysisk god form.
Gravatar #10 - Anders Fedеr
14. mar. 2009 14:14
"Trylleklovn is a good sport" betyder heller ikke at Trylleklovn er virkelig adræt, men at han er en 'fin fyr' - at han går op i tingenes ånd og ikke deres fremtræden.

Nu er jeg ikke etymolog, men ud fra overstående kunne jeg forestille mig at sport henviser til det åndelige i at dyrke noget, navnligt noget konkurrencepræget, og ikke nødvendigvis til noget særligt fysisk præget.
Gravatar #11 - Anders Fedеr
14. mar. 2009 14:26
Ved lidt søgen omkring på nettet fandt jeg frem til at 'sport' er afledt af 'disport' som vel nærmest kan oversættes som 'afbræk fra hverdagen'. Så det handler faktisk bare om at have det sjovt, og det kan skak, Counter-Strike og Starcraft osv. nu fint falde ind under.
Gravatar #12 - Tage
14. mar. 2009 14:53
Ok, så tager jeg tjansen som bussemand:
Ja, men det interresere mig ikke

1: Det staves interessere.
2: Nutid = interesserer.

Forslag til ny afstemning:
"Ved du hvad korrekturlæsning er?"
Svarmulighederne er de samme.
Gravatar #13 - Jay Walker
14. mar. 2009 15:00
det var superfedt med Summer Games til C64 i 80erne, men det er lidt li'som gået ned af bakke siden da...

[url= de minder...[/url]
Gravatar #14 - Trogdor
14. mar. 2009 15:54
#12 Pas på med det. Så er der en masse små bumsefjæser der går helt amok og skal give dig en dårlig rating. :D
Især på et så følsomt enme hvor nogle tager sig den frihed at stille spørgsmålstegn ved om det at sidde og klikke med en mus også er en sport.
Gravatar #15 - Norrah
14. mar. 2009 16:18
EkkeSport.
Gravatar #16 - LinguaIgnota
14. mar. 2009 16:32
ESport er teknisk set en sport, på samme måde er en punkteret cykel teknisk set et befordringsmiddel.

Det er en diskussion om semantik, og hvem ved, måske lykkes det engang esport-udøverne (og industrien bag disse) at overbevise den jævne dansker om, at esport er sport. Til gengæld vil de aldrig kunne forhindre mig i at fnise, hver gang ordet "atlet" bliver brugt i forbindelse med computerspillere.

Jeg forstår i øvrigt ikke, hvorfor man så gerne vil accepteres som sportsgren. - Sport er noget af det mest intetsigende et menneske kan beskæftige sig med. Motion er godt, så fred være med sportsudøverne, men jeg kan ikke fatte, hvordan nogen sportsgren magter at opstøve et publikum.
Gravatar #17 - Norrah
14. mar. 2009 17:14
Gider ikke bruge ordet sport.
Hvis de absolut skal havde et skulderklap, så må de fandeme finde på et nyt ord.
Gravatar #18 - Niklas H
14. mar. 2009 17:26
#17 Det er jo derfor de kalder det eSport
Gravatar #19 - JensOle
14. mar. 2009 17:29
[url= Lee [/url] mener sikkert også det er en sport på højde med wrestling.
Gravatar #20 - Killa
14. mar. 2009 17:37
Dreadnought (1) skrev:

Det er jo det samme som at kalde skak for en sportsgren. Det er et spil og ikke andet.

Hvis motorsport og skydning er en sport, hvorfor kan eSport så ikke være?
Gravatar #21 - jnejne
14. mar. 2009 20:15

Nej.... det burde der ikke :)

Hvis du ikke ved hvad det er, hvorfor skulle du så ikke have lyst til at finde ud af det. Det giver ikke mening
Gravatar #22 - Norrah
14. mar. 2009 22:13
#18 Det er jo ikke et nyt ord, jeg mener et helt nyt ord med den betydning. Det eneste de har gjort er at sætte elektronisk foran, men det er et tillægs ord, og ordet sport er derfor stadig i sin oprindelige betydning. Hvilket så betyder der er to krav.

Sport: fysisk, konkurrencepræget aktivitet.
E: Elektronisk

Jeg føler ikke det er godkendt.

Så kan vi jo begynde at sætte e ind i foran alt muligt.

eKedsomhed: Det betyder "Wow"
eInaktivitet: Det er aktiviteten der indebære idioter der hopper rundt i wow.
eForspil: Det er...? Arto?

Det hænger ikke sammen. Bare fordi det er elektronisk, så betyder det jo ikke man kan bøje ordets betydning.

Find på noget nyt, selv et så latterligt alternativ som: "athletronik" lyder bedre.
Gravatar #23 - Niklas H
14. mar. 2009 22:29
#22 Jamen som det er blevet nævnt før, så er sport IKKE nødvendigvis noget der er fysisk. Idræt er, men det hedder jo ikke eIdræt. Det hedder eSport!
Gravatar #24 - ty
14. mar. 2009 22:31
Computerspil kan da også være fysisk udfordrende. Jeg husker bl.a. sex games på C64'eren.
Gravatar #25 - Amunium
15. mar. 2009 00:16
KILLA (20) skrev:

Nogensinde prøvet at styre en rallybil udenfor computeren? Det kræver faktisk temmelig gode armbøffer, lader jeg mig fortælle :P

Skydning kræver også muskler for at kunne holde våbnet stille, men man bruger dem ikke aktivt, så ja - den er også lidt underlig.
Gravatar #26 - Norrah
15. mar. 2009 00:33
#25 Bruger du ikke muskler aktivt for at holde rekylet tilbage? Hvad har du skudt med? et haglgevær?

#20 og Formel-1. Jeg vil garantere dig for en enkelt omgang i den bil for fuld gas ville gøre dig totalt øm i kroppen.*
Desuden skal køreren være så "fit" som muligt for ud over ekstreme g krafter, så er unødvendig vægt skyld i at den tager længere tid om at køre et lap.

*Det vildeste jeg har prøvet var en Lamboghini Murchilago, eller hvordan det nu staves. Og en fuld opbremsning fra den smed mig næsten ind i forruden..
Gravatar #27 - Anders Fedеr
15. mar. 2009 11:30
Amunium (25) skrev:
Nogensinde prøvet at styre en rallybil udenfor computeren? Det kræver faktisk temmelig gode armbøffer, lader jeg mig fortælle :P

Det er jo en teknikalitet - der er så vidt jeg ved ikke noget i reglerne for motorsport der kræver at bilen skal være fysisk svær at styre. Hvis man nu lavede en bil som en typisk newz-bruger kunne styre ville den jo ikke nødvendigvis blive diskvalificeret? Mao. sporten består i at kunne køre hurtigt uden at køre galt - ikke at have store armmuskler til at gøre det med.
Gravatar #28 - JensOle
15. mar. 2009 13:01
Hvorfor er der ikke en "geek" rating ?
Gravatar #29 - Mulpacha
15. mar. 2009 17:47
[url]www.gomtv.net[/url] har de fedeste StarCraft turneringer jeg nogen sinde har set, og med cool engelske kommentatorer, selv om det er koreanske events.

Alle events'ne kan ses på wesitet, YouTube style.
Gravatar #30 - thomasmorkeberg
15. mar. 2009 18:41
Glæder mig til den dag hvor danmark når lige så langt som f.eks. korea indenfor eSport...

Alle der siger eSport ikke har noget med sport at gøre burde finde tilbage til stenalderen...

Bye Bye...
Gravatar #31 - Glenn
15. mar. 2009 21:46
det interesserer nu heller ikke mig ..
Gravatar #32 - nyx
16. mar. 2009 10:02
Stemmer blankt - der er ingen af de muligheder der er i afstemningen jeg syntes jeg kan tilslutte mig, men jeg kan da godt lide at spille computer, og det kan være interessant at se andre gøre det...

Sådan som ordlyden er i afstemningen, skal man enten være ligeglad, uvidende eller fanatisk fan af "eSport", og jeg er ingen af delene... Det er ligesom fodbold - enten skal man holde med nogen og 'tilbede' dem - man kan ikke bare kunne lide sporten længere, man skal slå tænderne ud på en FCK'er for at "få lov" til at kalde sig fan...

#30...
Sikke en aggressiv tone :-)

eSport er et forsøg på at få computerspil til at lyde 'fint', og det lykkes til dels... Hvad tilhængere af "eSport" bare ikke har forstået endnu, er at det lyder lige så latterligt som når Sidney Lee udtaler at han vil være prof. wrestler, for alle andre end dem selv...

Du spiller et spil, og måske på mere end amatørplan - så langt vil jeg gerne være med. Poker er heller ikke en "sport", vel? Eller har vi også opfundet "cSport", som i Card-Sport? Det er et "spil", det ligger i definationen, det står i ordborgen - det bliver ikke til sport fordi nogen vil retfærdiggører at de ikke kommer udendørs flere dage i træk... Det er et spil, det hedder et spil og det bør kaldes "spil" - hvorfor ikke bare bruge de ord der dækker godt og præcist fremfor at være 'smart' og 'hip'?
Gravatar #33 - thomasmorkeberg
16. mar. 2009 10:59
nyx (32) skrev:
#30...
Sikke en aggressiv tone :-)

eSport er et forsøg på at få computerspil til at lyde 'fint', og det lykkes til dels... Hvad tilhængere af "eSport" bare ikke har forstået endnu, er at det lyder lige så latterligt som når Sidney Lee udtaler at han vil være prof. wrestler, for alle andre end dem selv...

Du spiller et spil, og måske på mere end amatørplan - så langt vil jeg gerne være med. Poker er heller ikke en "sport", vel? Eller har vi også opfundet "cSport", som i Card-Sport? Det er et "spil", det ligger i definationen, det står i ordborgen - det bliver ikke til sport fordi nogen vil retfærdiggører at de ikke kommer udendørs flere dage i træk... Det er et spil, det hedder et spil og det bør kaldes "spil" - hvorfor ikke bare bruge de ord der dækker godt og præcist fremfor at være 'smart' og 'hip'?

ja den var lidt hård, men syns bare det er et plat emne at blive ved med at diskuttere...

Nu har det heddet eSport siden 1997 eller såen, hvorfor så ændre det nu?
Igennem de sidste år har eSport haft en eksplosiv fremgang og er blevet mere og mere accepteret på verdensplan, lige meget hvad diverse anti-eSport folk siger...

eSport = electronic sports... meget simpelt...
Gravatar #34 - Systran
16. mar. 2009 11:15
Det er der sgu gået sport i :)
Gravatar #35 - Cuco2
16. mar. 2009 13:01
I min optik er sport noget der involverer koordination af kroppen, dvs. eSport handler bl.a. om hånd-øje koordination hvor fodbold f.eks. handler om ben-øje koordination. Skak er derimod i min optik ikke en sportsgren, men er selvfølgelig en konkurrencedisciplin der kan trænes til - men det er udelukkende hjernen du træner (her ser jeg bort fra træning i at slå hurtigts muligt på skakuret!) hvorimod rigtig sport kræver at du træner både kroppen og hjernen. Det mener jeg netop er gældende for eSport som derfor bør accepteres som sportsgren på lige fod med fodbold.
Gravatar #36 - Norrah
16. mar. 2009 13:42
#27 anders... jeg vil ikke være grov eller noget, men det er tydeligt du ikke har prøvet at køre med en Hård acceleration.

En racerbil kan opnå op til 5G i en kurve. Så hvis du vejer 80kg. Så vil du pludseligt veje 400kg.
Det er utroligt krævende af køreren. Det har intet med opsætningen af bilen at gøre, det er rent fysisk.
Gravatar #37 - Anders Fedеr
16. mar. 2009 13:44
Det er muligt, men selv hvis man kunne lave sådan en bil så ville det vel ikke i sig selv være grund til diskvalificering?
Gravatar #38 - Anders Fedеr
16. mar. 2009 13:48
nyx (32) skrev:
Poker er heller ikke en "sport", vel? Eller har vi også opfundet "cSport", som i Card-Sport? Det er et "spil", det ligger i definationen, det står i ordborgen - det bliver ikke til sport fordi nogen vil retfærdiggører at de ikke kommer udendørs flere dage i træk...

Jeg syntes nu ikke skridtet fra poker til sport er så stort endda i betragtning af at det har hele manageriet med turneringer, celebrities, kommentatorerne osv. men lad nu det ligge.

Det er et spil, det hedder et spil og det bør kaldes "spil" - hvorfor ikke bare bruge de ord der dækker godt og præcist fremfor at være 'smart' og 'hip'?

Pga. den forskelsbehandling der ligger i forhold til statsstøtte f.eks.? Hvis du går ned på kommunekontoret og beder om penge til spille voldelige computerspil for, så er det ikke sikkert du får ret meget ud af det. Hvis du beder om penge til at starte en håndboldklub for, så klapper de til gengæld i deres små hænder.
Gravatar #39 - Lmao2008
16. mar. 2009 14:06
puha puha :D esport er ikke sport der er jo et "e" foran ^^

Men i vores verden...... jorden :) kan Esport godt være fysisk.

Til alle jer som åbenbart ikke ved at eSport kan være fysisk :) kan jo lige kigge her wii.com
Gravatar #40 - Norrah
16. mar. 2009 14:13
#37 Jo det ville det nok, de har i den sidste stykke tid fjernet en masse, fordi det var ting der hjalp køreren for meget.

Så i sidste ende, jo. Det ville være en gigantisk opfindelse, hvis det kunne laves, så ville vi også kunne lave en bil, der ikke behøver gå i stykker ved høj hastighed, samt at du ikke dør pga g krafterne.
Gravatar #41 - nyx
16. mar. 2009 22:25
domaz (33) skrev:

ja den var lidt hård, men syns bare det er et plat emne at blive ved med at diskuttere...

Nu har det heddet eSport siden 1997 eller såen, hvorfor så ændre det nu?
Igennem de sidste år har eSport haft en eksplosiv fremgang og er blevet mere og mere accepteret på verdensplan, lige meget hvad diverse anti-eSport folk siger...

eSport = electronic sports... meget simpelt...

Og det har heddet elektroniske spil siden Space Invaders og PacMan - hvor vil du hen med dét? Dét med 'computer-spil' kom, da hoved-platformen for afvikling blev til computeren, og ikke grillen/sega-konsollen, osv. ...

Verden blev ikke opfundet igår - get used to it.

Anders Feder (38) skrev:

Pga. den forskelsbehandling der ligger i forhold til statsstøtte f.eks.? Hvis du går ned på kommunekontoret og beder om penge til spille voldelige computerspil for, så er det ikke sikkert du får ret meget ud af det. Hvis du beder om penge til at starte en håndboldklub for, så klapper de til gengæld i deres små hænder.

Så du giver mig ret i at det ene og alene er et forsøg på at gøre computerspillet mere accepteret at man kalder noget andet? :-) Jeg spiller computerspil, og jeg er nørd - jeg er stolt af det! Hvorfor har I så mange mindreværdskomplekser ved at være en anelse anderledes ved at "stadig" spille spil? Det sgu da ikke anderledes end at spille Ludo en søndag aften? Jo, nogle spiller da på højere plan, og nogle involverer sågar penge, men det ændrer bare ikke på at f.eks. Counter-Strike er et computerSPIL, og ja, man kan da leve af det hvis man er dygtig nok.. Få det nu bare vedtaget hos dansk sprognævn, at computerspil er en sport, så skal jeg da nok konformitere, men indtil da, SPILLER jeg computer sammen med min venner...

Dudes - sproget bliver voldtaget nok af journalister der fatter hat - se nyhederne på DR1/TV2 eller åben en papiravis. I behøver ikke ødelægge gode danske og præcise udtryk der dækker alt hvad I prøver at sige. Bliver handlingen bedre af at kalde det "eSport"? Bliver handlingen anderledes? Eller er det blot fordi I så kan stikke mormor et nyt ord hun ikke kender noget til, og derfor er for flov til at spørge? :-) Hedder det et "eSports spil" ligepludselig?

Nej, det hedder et "computerspil"... Hvad gør når du anvender et computerspil? "Gamer" du så "eSport"? Ændrer det sig, hvis du deltager i f.eks. en turnering? Nej? Ok... Så er vi da vist færdige med at diskutere hvilket ord vi bør anvende, ikke? ;-)
Gravatar #42 - ty
16. mar. 2009 23:33
#41 Har du stemt nej? Jeg tror nemlig ikke ordet eSport dækker over ordet computerspil ...
Gravatar #43 - ibyte_dk
17. mar. 2009 07:29
KILLA (20) skrev:
Dreadnought (1) skrev:

I har åbenlyst ingen anelse om hvor hårdt motorsport er. Et F1 løb kan i energi udladning sammenlignes med et marton løb. Det kræver kræfter at holde sine ben, arme og hoved i micrometer præcise positioner når de vejer 3-5 gange så meget som normalt. For slet ikke at tale om koncentrationen.
Og det er nok lidt det samme der er tale om hos skakspillere, skytter og eSports udøvere. Når hjernen presses til at yde maksimum, så sættes pulsen op for at levere mere ilt til hjernen og den må man så kæmpe for at holde i ro. God kondi og fysisk overskud vil sltid være en fordel her.

Jeg dyrker selv både motorsport og sim racing og der er ikke meget forskel på at svede på banen, eller hjemme foran computeren og begge steder har man helt tydelige fordele af en god kondi.
Gravatar #44 - Anders Fedеr
17. mar. 2009 11:19
nyx (41) skrev:
Så du giver mig ret i at det ene og alene er et forsøg på at gøre computerspillet mere accepteret at man kalder noget andet? :-)

Ehh, nej - det er jo så netop det ikke gør. Om igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login