mboost-dp1

UNIX/Linux erfaring

Gå til bund
Gravatar #1 - fiskah
11. jan. 2006 22:39
Kører Gentoo på min server.
Har dog fået hjælp af en ekspert til at installere det. Prøvede først selv, men det var umuligt for mig at gennemskue.

Selvom jeg anser mig selv for en garvet computer bruger, kan jeg ikke finde ud af linux... Selv små ting som at finde et program, installere det osv. kan virke uoverkommeligt :)
Gravatar #2 - thile
11. jan. 2006 22:39
Har flere gange forsøgt at bruge det til desktop, bare sådan lidt for sjov. Men er røget tilbage til windows hver gang. Nok også mest pga. spil ikke altid lige virker i linux.

Dog har jeg faktisk brugt det til at lave en server engang. dhcp server og game server.
Gravatar #3 - trylleklovn
11. jan. 2006 22:43
Min server kører det dejlige debian. Har også dual-boot på min laptop med diverse desktop dists, lige nu suse, men desværre er min discount aldi laptop ikke så fantastisk i valget af hardware, så jeg kører primært windows på denne.
Og nå ja, så har jeg da også en bunke gamle stationære med linux på der af og til bliver rodet lidt med :)
Gravatar #4 - KarstenP
11. jan. 2006 22:52
Jeg har længe brugt Debian på min server, men efter jeg har installeret Gentoo på min bærbar, har jeg bestemt at Debian snart skal skiftes ud.

At man starter med stort set intet, på en Gentoo installation, og derefter kompilerer de ting man skal bruge, synes jeg er rigtig smart. Med det geniale portage :)

På desktoppen kører jeg dog primært Windows XP, af hensyn til MathCad og nogle enkelte spil :)
Gravatar #5 - sunekj
11. jan. 2006 22:53
Jeg forsøgte en gang for lang tid siden med mandrake 7 på min desktop, men kunne slet ikke få det til at spille ordentligt.
Kunne egentlig godt tænke mig at prøve igen (med en bedre distribution), for tanken om at alt er nøjagtigt tilpasset min specielle pc, tiltaler mig i den grad.
Desværre har jeg ikke lige en computer (eller plads til en) jeg kan bruge til at øve mig på, og min laptop er nødt til at fungere hele tiden, da jeg er afhængig af den i skolen. Men engang når jeg får plads og tid (dvs. når jeg bliver pensioneret :-), skal der helt sikkert eksperimenteres med den lille pingvin.
Gravatar #6 - Adducere
11. jan. 2006 22:56
Som det ser ud nu, så afkræfter det lidt den myte, om at Newz.dk hovedsagelig består at open source-fanatikere og linux-tilbedere, som jeg i hvert fald har hørt.

Glæder lidt til at se når der er flere end 59 stemmer:-)
Gravatar #7 - Blinklys
11. jan. 2006 23:09
Lidt desktop med Ubuntu's LiveCD er det da blevet til, men ellers er det på server jeg har mest erfaring. Har været igennem nogle stykker som jeg ikke kunne li' (Gentoo, Fedora og SUSE), før jeg havnede på min nuværende FreeBSD, som jeg er vældig godt tilfreds med. Jeg tror mit næste server-projekt bliver på en Debian "sarge" 3.1 :)
Gravatar #8 - fjols
11. jan. 2006 23:12
Tjoe, har da en debian server og har hjulpet en del folk med at sætte en.
Derudover kører der også en dualboot på min stationære med debian.

#5: Nu du siger bedre distribution, så tror jeg du bør finde ud af hvad du vil have, for så vidt jeg ved er mandrake en af dem der er nemmest at sætte op for windows brugere. Dog er der sket en hel del siden mandrake 7, så jeg tror nu slet ikke det er noget problem længere.
Gravatar #9 - ZaphyR
11. jan. 2006 23:34
startet med Mandrake, for så at gå over til SUSE og nu kører jeg udelukkende med gentoo på desktoper og laptop.

i'd rather be compiling ;o)

EDIT: Jeg er lidt i tvivl over hvad menes med "Foretrækker command-line"...er det MS command line, eller shell som menes?
Gravatar #10 - sunekj
11. jan. 2006 23:35
#8: Nu er der jo ingen der har sagt det skal være nemt :) Det er netop derfor jeg vil have en pc fri til at rode med det på, så jeg ikke er afhængig af at det fungerer hele tiden.

Der var også den hage ved lige præcis den distro jeg havde valgt mig, at dens compiler var noget være bras, der ikke kunne fungere sammen med ret meget (Jeg kan ikke lige huske hvad det præcist var).

Derudover mener jeg at mine forudsætninger for at forstå Linux er væsentligt forbedrede siden da.
Gravatar #11 - mora
11. jan. 2006 23:46
Kører debian-sarge på min egen server, og vedligeholder et par stykker (debian-sarge/woody) på arbejde.

Har haft det inde på stationær før, men der er godtnok meget der ikke er nemt at udskifte med linux programmer, og ret begrænset hvad der kommer af spil til det.

Overvejer at smide det på min lap igen, da dens windows alligevel har nået pensions alderen :)
Gravatar #12 - Gruesome
12. jan. 2006 00:05
dette link kan man ud fra en bunke spørgsmål få foreslag til hvilke distroer man måske vil synes om. Synes det virker meget fornuftigt det den spytter ud.

Bruger selv Linux på både desktop og servere. Pt. kører der Kubuntu på min Laptop og det bliver der nok ved med i lang tid, og på mine servere er det Debian. Har ikke nogen stationær atm., men den kommer enten til at køre udelukkende med Kubuntu + Cedega eller dual boot... Nu må vi se når jeg engang får råd til at købe ind.
Gravatar #13 - BurningShadow
12. jan. 2006 00:10
Jeg bruger Trustix Secure Linux, på både webserver og filserver.

I gamle dage brugte jeg også Linux på desktoppen, men den tid er forbi.

Jeg regner dog med at smide en YellowDog på en iMac, inden for de nærmeste uger. Enten dét eller Darwin. Eller måske et BeOS-system.
Gravatar #14 - [SleIPneR]
12. jan. 2006 00:21
Har rodet lidt med forskellige distros, men er endt tilbage på windows af samme grund som andre... programmer, spil,det-man-er-vant-til osv.

Men har nu fundet en løsning som jeg vil opfordre alle inkarnerede windoze-operatører :-) (som jeg selv)til at prøve:

Virtual PC

eller

VMWare Workstation

På den måde kan man beholde sit windows, samtidig med at man undersøger og studerer, den fagre nye/gamle verden, der er UNIX/Linux.

For mit eget vedkommende er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at, det har forbedret mine evner og min viden indenfor IT, at kunne rode rundt med et alternativ til det evindelige windows.

Derudover skader det absolut ikke Microsoft at, dets windows-brugere bliver mere vidende om andre OSer, da dette i længden burde anspore flere og stærkere krav om sikkerhed, flexibitet og innovation i netop windows.
Gravatar #15 - sletmig
12. jan. 2006 00:31
<rant>
Spørgsmålet er egentlig meget relevant. Det er en skam det reele resultat bliver "cluttered" af unødvendig humor. Kunne det ikke have været fedt hvis vi reelt kunne se hvad der blev stemt fremfor fjollede ting som /dev/random. Fair, det er ikke vildt mange der har stemt det, men alligevel ødelægger det pointen.
</rant>
Gravatar #16 - kasperd
12. jan. 2006 00:54
[url=#15]#15[/url] hawkeyes
Kunne det ikke have været fedt hvis vi reelt kunne se hvad der blev stemt fremfor fjollede ting som /dev/random.
Jeg tror da det hjælper på resultatet med en valgmulighed for dem, der vil stemme useriøst. Hvis kun der var seriøse svarmuligheder ville det være svært at gennemskue, hvor de useriøse personer havde stemt.

Men ved nærmere eftertanke, så kan man vel egentlig godt forudsige outputet af /dev/random. Det bliver vel løbende lagt i en buffer i kernen, som man med tilstrækkelige rettigheder kan aflæse og forudsige, hvad /dev/random returnerer. Den mulighed kom jeg dog først i tanke om efter jeg havde stemt.
Gravatar #17 - dkr
12. jan. 2006 02:29
tja jeg har et problem med linux, jeg har aldrig set noget ala www.zoomtext.com til linux, og så kan jeg ikke læse det der står.
Gravatar #18 - OxxY
12. jan. 2006 03:08
Stemte har pillet lidt ved det da jeg bruger Solaris10 på universitetet. Men har pt ingen fordele ved at bruge unix/linux på hjemmefronten.
Gravatar #19 - zly
12. jan. 2006 06:09
Startede lidt sent med Linux, men har brugt det som primært OS i et par år nu. Sikkert fordi der var et par guru'er der tog mig under deres vinger til de selv ku bære :).

SuSE på Desktop, server og forældres.
Debian på den "bærbare".
Pt. Ubuntu på en enkelt.
Pt. FreeBSD på min lege/test maskine.
Gravatar #20 - ZaphyR
12. jan. 2006 06:29
Det er sikkert en ok test for newbies. Men når man har brugt linux en stund, og ved hvad man vil med sin box, så er denne testen bare tidsfordriv når det er for lidt at lave på arbejde :o)
Gravatar #21 - Disky
12. jan. 2006 06:31
Har Debian på begge servere, kører bare fint.

Men til arbejdsmaskiner bruger jeg Windows.
Gravatar #22 - netbjarne
12. jan. 2006 06:54
#7 - Der er slet ikke så mange linux fanatikere som man skulle tro; dem der er, himler bare op i tide og utide ;-)

Bjarne (som har prøvet redhat/mandrake/suse/ubuntu/bsd, men som bare er mest produktiv med windows)
Gravatar #23 - Lobais
12. jan. 2006 07:04
Har kørt Linux i godt 2 år. Skiftede alt på en gang, og må sige, at man kan være væsentligt mere produktiv på kommandolinjen. Så får man også færre museskader.
Gravatar #24 - [Phr3ak]
12. jan. 2006 07:27
Jeg gør som #14 siger,
har før leget lidt med Red hat tilbage i version 7,0

men nu for tiden er jeg blevet mere intresseret i linux efter vi på den tekniske skole hvor jeg går på (skoleophold) blev tvunget til at installere linux -> kun med command line.

så pt. har jeg der hjemme Fedora Core 4, Damn small, Debian,
leget lidt med Astaro Firewall, SmoothWall har også leget lidt med mandriva.

Men en 100% linux maskine, kan jeg dog ikke prale af at eje... endnu!

[Stemte: Har pillet lidt ved det]
Gravatar #25 - Mort
12. jan. 2006 08:00
Efter at have leget lidt med Knoppix prøvede jeg at installere 3-4 forskellige af de mest populære Linux distroer på min computer.

Desværre synes jeg at allesammen lider af at der ikke er et common-look-and-feel. Det er som om der ikke er nogen som sætter standarden for hvordan et program skal se ud og virke, og det betyder at alle programmerne virker som netop udvikleren af det program synes ville være smart.

Det betød for mig at det var svært at blive komfortabel ved at bruge operativsystemet, da det ikke blot var måden at tilgå tingene på i et Linux miljø, som skulle læres, men tankegangen bag hver enkelt udvikler som har lavet programmer, som skulle læres.

Efter at have brugt en håndfuld CD'er på at brænde forskellige distroer sluttede jeg med at smide skiverne ud igen, formatere harddisken og droppe projektet igen.
Gravatar #26 - -xero-
12. jan. 2006 08:06
Ingen..! Hvad f*** er dev/random?
Gravatar #27 - RedCalf
12. jan. 2006 08:09
Jeg har en server køre Debian 3.1 og en anden køre Fedora 4. Har prøvet mange andre dist. Men disse to virker bedst for mig.
Gravatar #28 - Disky
12. jan. 2006 08:14
Hvad er egentligt den store forskel på de to Distro'er ?
Gravatar #29 - ZaphyR
12. jan. 2006 08:32
Ja, det er svært at lære noget nyt, og er man ikke instillet på at lære og at gøre ting på en ny måde så bør man ikke skifte over heller ;o)
Gravatar #30 - Herskegut
12. jan. 2006 08:34
[stemte : command line :) ]

Kører dual boot med solaris 10 og windows xp på den bærbare, ellers kører jeg rent solaris på arbejdet, medmindre man lige skal bruge noget fra windows, så ryger laptoppen frem ;)
Gravatar #31 - TullejR
12. jan. 2006 08:43

alt. fc er for begynderen, alt skulle virke fra start stort set.. modsat debian hvor man selv installerer alt..

anyways,kører Gentoo på min laptop, debian på min server (gider ikke gentoo på en 450MHz), SUSE 10 har jeg givet min mor.. etc..

til gengæld får vi xgl sammen med xorg 7.1 (yes, der er en chance for det people ;)

lidt af mulighederne kan du se her:
http://rapidshare.de/files/4553011/xgl_wanking.avi...

nu har jeg ikke prøvet det der zoom-text, men xgl kan vist med lethed overgå det :P
Gravatar #32 - gigar
12. jan. 2006 08:59
har normalt 2 debian servere og en xp til spil (hidtil det mest udbredte argument for at bruge windows) og min bærbare med dual boot xp og ubuntu (den nægter at køre med andre distroer end ubuntu kan heller ikke starte live cd'er)
Gravatar #33 - Yasw
12. jan. 2006 09:05
Kører det på alle mine maskiner. OpenBSD til server, FreeBSD til desktop og Debian GNU/Linux til bærbare.

Stemte på "Foretrækker command-line", da jeg ikke ligefrem føler mig som en guru, endnu :), men jeg foretrækker at bruge shell så meget som muligt, og kun grafiske programmer hvor jeg mener grafik er nødvendigt.
Gravatar #34 - Disky
12. jan. 2006 09:19
Tak for svaret, kan godt høre jeg holder mig til Debian så :)
Gravatar #35 - ZOPTIKEREN
12. jan. 2006 09:33
"Poolsne" på newz grænser i forvejen mod at være så super upræcise, som det overhovedet er muligt - så lad være med at ligge så meget værdi i dem. Det eneste sted i Danmark hvor statistik kan tillægges værdi er hos Dansk Statistik. Diskusionerne her til pollerne er dog meget interessante, i hvert fald nogle af dem.

min unix/linux erfaring er =0, så det sagt.
Gravatar #36 - KozmoNaut
12. jan. 2006 09:41
Gentoo på desktoppen og laptoppen, og NetBSD på Alphaserveren indtil jeg solgte den.

Og sådan har det været i et godt stykke tid nu... Kan ikke huske helt hvornår det var jeg startede, men det var vidst noget med at Debian Potato var det hotte og Debian Woody stadig var beta-skrammel :-P
Gravatar #37 - TuxDK
12. jan. 2006 09:42
Desktop: Debian testing
Servere: Debian stable

Og sådan har det været i nogle år efterhånden.
Gravatar #38 - rasmoo
12. jan. 2006 09:49
Ih. Ah. Nogen har installeret et OS på en hjemmecomputer.

Jamen jeg har da også lagt Slackware på en computer for 10-15 år siden og har kørt en gameserver over dial-up. Det er da også blevet til lidt "åben" udvikling en gang før basar-dokumentet, sf.net og alt det bs.

Men ellers bruger jeg hovedsageligt UNIX/Linux på arbejde.

arrogant-indlæg-slut
Gravatar #39 - Lobais
12. jan. 2006 12:22
#26 Det er et virtuelt device, der spytter tilfældige bytes ud.

Hvis du f.eks. prøver at læse fra det med hexdump:
$ hexdump /dev/random
0000000 e920 ccdd d69a 892d f9f9 38dc 2ccd 6ab1
0000010 13eb ff8f c481 7167 7877 3d2d 2762 e9af
0000020 487d c652 ab84 282f 8291 84bd c3de d92e

hvis du kan vil have 1 tal a to bytes (0-65535) kan du bruger:
$ hexdump /dev/random -d -n 1 |head -c 15 |tail -c 5
00130

Måske er her nogen andre, der kan gøre det nemmere. Jeg stemte trodsalt ikke på guru :)
Gravatar #40 - Qrup
12. jan. 2006 12:41
Tjaa.. på trods af at jeg i ca. 2 år har haft en Linux Redhat klon, kaldet Contribs/SME, stående, så vil jeg ikke sige jeg er dreven. Den passer faktisk sig selv og var MEGET nem at installere. Den er perfekt som hjemme server.
Der efter har jeg installeret en Debian på min labtop (grub), men bruger mest XP pga. alle de allerede nævnte grunde.
Men jeg ville gerne lære noget om linux, så jeg har nu brugt alt for mange penge på HW og vil installere en Debian-sarge distro der er modificeret til at kunne fungere som www.plutohome.com mediacenter backend. Så kryds fingre for mig.. for jeg har kun online hjælp til rådighed.

Jeg stemte: "Har pillet ved det"
Gravatar #41 - Qrup
12. jan. 2006 13:04
Jeg ville gerne linke til Contribs/SME klonen af RedHat distroen, men deres site ser ud til at være nede, igen (nej, det er ikke god reklame, men serveren fungerer perfekt). Jeg stødte på et interssant link om distro'er:

http://distrowatch.com/table.php?distribution=smes...
Gravatar #42 - knasknaz
12. jan. 2006 13:19
Kører en finurlig kombination af Windows 2000, Amiga, FreeBSD og min dvd-afspiller kører faktisk ucLinux, hvis man tæller den med ;)
Gravatar #43 - kba
12. jan. 2006 14:20
Har prøvet et bare forskellige dists. som desktop et par gange, men er altid gået tilbage til Windows. Men min multiserver kører da fint FreeBSD som dhcpd, apache, mysql, ftpd og psybnc.
Så jeg holder mig nu engang til Windows som workstation og FreeBSD til servere.

Foretrækker command-line (87)
Eh, den tvivler jeg dog lidt på. :) 87 besøgende anvender altså Lynx e.lign. som browser etc.
Gravatar #44 - RedCalf
12. jan. 2006 14:27
#28 kan godt se der er andre der har svaret.

Valgte Fedora fordi jeg ikke har tiden til at nørde så meget mere.

<personlig mening>
Fedora giver dig dog stadigt de friheder som fx. er taget fra dig i Mandrak, Red Hat, Mandrake osv.
Men dette emne er næsten lige ømtåleligt at diskutere som muhammed tegninger.
</personlig mening>
Gravatar #45 - TullejR
12. jan. 2006 14:42

why? jeg sidder da med konqueror som browser, men er ved at installere programmer fra en terminal (ser forresten blæret ud, tryk på nogle taster man selv vælger og man får en konsol ligesom i quake og andre spil, rullende ned fra toppen af skærmen :P). det er også smart når jeg lige skal opdatere serveren eller min mors pc, bare ssh til den fra en terminal og man har magten.

hvad tager de distroer fra dig? mig bekendt har alle distroer altså low-level værktøjer til det meste så man slipper for en grafisk brugerflade.
Gravatar #46 - übermench
12. jan. 2006 15:13
Har ikke andet end beundring for Linux, men gider ikke røre det - det bare alt andet end brugervenligt.
Gravatar #47 - TullejR
12. jan. 2006 16:52

hvad baserer du det på? jeg har sat en SUSE pc op til min mor uden at skulle røre en terminal, og der er andre distroer hvor det samme også er muligt.

hvad er det præcist du mener der ikke gør det brugervenligt?
Gravatar #48 - ZaphyR
12. jan. 2006 19:09
jeg er sikker på at han egentlig mener at linux ikke fungerer på samme måte som windows, og det derfor er svært for ham at bruge. Linux er jo meget brugervenligt, men ikke på samme måde som Windows.
Gravatar #49 - Gruesome
12. jan. 2006 21:54

Yakuake er nu en dejlig ting ;).
Gravatar #50 - TullejR
12. jan. 2006 22:36

ja, og så lidt fancy også etc :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login