mboost-dp1

Ulovlige filer på arbejdet/skolen?

Gå til bund
Gravatar #1 - zaicrez
6. okt. 2003 07:38
Har ingen anelse
Gravatar #2 - kiwi
6. okt. 2003 08:07
Interessant poll, specielt efter TDC er blevet nappet! :]
Gravatar #3 - zaicrez
6. okt. 2003 08:37
#2 Jeps ;D
Gravatar #4 - sKIDROw
6. okt. 2003 08:48
Finder noget ind i mellem, som jeg fjerner ASAP.
Så mener jeg så ikke at jeg kan gøre mere.. ;)
Gravatar #5 - The_Baptizer
6. okt. 2003 09:35
Er det ikke stadig væk BSA og ikke APG som tager sig af virksomheder og skoler?
Gravatar #6 - fjols
6. okt. 2003 10:49
Tror sgu ikke der er noget specielt på min skole!

#5: nope..
Gravatar #7 - SNip
6. okt. 2003 11:00
Det eneste på min skole er dumme børns P2P programmer. Det tager ca. 10-15 minutter for en computer at starte, pga. alt det lorte lort. Jeg får lyst til at slå ihjel, når folk er så lave at de gider installere kazaa, for at høre musik i 20 minutter på en fucking skole.
Gravatar #8 - TYBO
6. okt. 2003 11:00
Hvad er forskellen på:
"Nej, APG kan bare komme."
og
"Nej, jeg har ikke set noget."

For mig at se at det det samme.
Gravatar #9 - Kadann
6. okt. 2003 11:02
#8 -

Fordi man ikke har set noget, betyder det jo ikke, at det ikke findes.. :)

Men, hvis det f.eks. er et lille firma, hvor man har 100% overblik over alle maskiner, kan man jo godt være sikker på at der ikke ligger noget.
Gravatar #10 - lean
6. okt. 2003 11:41
Og i din verden betyder as soon as possible, når overtræderen lige har fået en chance til at hente materialet...
Gravatar #11 - B3
6. okt. 2003 12:59
Hvordan kan det forekomme på skoler? Mig bekendt er en spærring af port 21 ind og en opsætning af brugerkontoer uden tilladelse til installation af programmer da ik ret kompliceret i windows miljø. Men ok, hvis skolerne stadig ude i det ganske land bruger en lære der har lært at gemme et dokument i word som it-ansvarlig kan jeg stadig godt se hvorfor de mindste ting man kan gøre mod det ikke blir gjort!

Nå ja, jeg er en af dem der hverken går i skole eller på arbejde lige pt så jeg har vel egentlig ik noget at klage over. Lige udover at den her poll lyder meget anti apg agtig "ja, jeg håber ik apg kommer forbi". For min skyld må de da gerne snuppe arbejdsplads og skole, det er jo ik min sag at folk der ik har fattet evt regler for brugen af "virksomhedens" it-udstyr. Ok måske hårdt sagt, men helt ærligt. Vil folk lave noget de ved er ulovligt så hold det væk fra skole og job!
Gravatar #12 - sKIDROw
6. okt. 2003 13:09
#10 lean

Sådan kan det godt læses.
Min standard replik hedder:
'Fjern dit lort inden jeg gør det...'
Gravatar #13 - derb
6. okt. 2003 13:17
har (desværre :p) ikke set noget.... endnu :p
Gravatar #14 - KozmoNaut
6. okt. 2003 13:27
Har ikke set noget, og henter ikke noget selv. Den slags holder jeg inden for hjemmets fire vægge og til træf hos vennerne.

Jeg vil ganske simpelt ikke rodes ud i sådan noget på f.eks. en arbejdsplads. Hvis man bliver opdaget er det jo med 95% garanti ud af døren lige med det samme. Så jeg tager ingen chancer hvad det angår.
Gravatar #15 - ak
6. okt. 2003 14:12
Foregår rimeligt meget på min skole...

#11 jeg ved ikke om port 21 er lukket eller ej men p2p netværket virker fint her,

det er ikke noget man ser så meget til rundt omkring på skolen, men hvis man logger ind på de forskellige pc'er så kan man finde utallige ting som folk har downloaded.
Gravatar #16 - hundeboll
6. okt. 2003 14:16
Går på htx hvor 2/3 har bærbar. Bruger pt. selv linux og holder den smule ulovligheder jeg har derhjemme. Men jeg tror godt nok, jeg vil få mega griner på den dag APG tropper op på min skole. ;o)

Fuck hvor er der mange der ikke har posen ren !
Gravatar #17 - Rygter
6. okt. 2003 14:36
Jeg mangler muligheden:
Ja, APG burde komme forbi.
Valgene er nærmest formuleret som om det er ok at have piratkopier liggende på diverse computere i skole/på arbejde.

I øvrigt er det pisse træls at gå på en større uddanelsesinstitution hvor der er så meget p2p-trafik at det ikke er til at ssh'e nogen steder hen uden at det lagger meget.
Gravatar #18 - Euroman
6. okt. 2003 14:38
Tjah her på vores LAN flyder det med .mp3 filer, og det er alment accepteret at have det liggende og lytte til det mens man arbejder. Tror de fleste ser på det, som at stjæle æbler fra naboens æble træ. Det er ulovligt JA, men set som en ligegyldig bagatel.

Selvom jeg tror det kunne blive ret ubehageligt, hvis de folk fra APG først fik kløerne i en.

Jeg tror at det som foregår her, også foregår i de fleste andre virksomheder/Skoler, måske ikke så udbredt som her, men det sker.

Faktisk vil jeg tro at hvis man skulle smide alle der har overtrådt copyright beskyttelse, af et givent materiale i fængsel. Ville over halvdelen af Danmarks befolkning skulle smides i fængsel. F.eks. Har min gamle far kopieret kim larsen bånd til mig da jeg var lille, min mor har canal digital derhjemme, som hun "bånder" jævnligt. De er ligeså meget pirater, som jeg er med mine .mp3 filer.
Gravatar #19 - Cyrack
6. okt. 2003 14:41
Har lige været ved at tælle efter... et program og en to musikfiler... err... én (den anden var noget underligt pop-musik :p)...

Kan ikke se hvorfor folket kopiere i stor stil, hvis man vil have nogle programmer/musik må man betale for det. Og inden nogen siger at SW-husene ikke taber på det: JO! de gør så, når hr. & fru Jensen bruger MS office uden at have betalt for det, men ikke kan hitte ud af OpenOffice, så har MS mistet indtægterne for én licens.
Derfor: hold dit pirateri på et minimum. Jeg ved godt at visse programmer er for dyre for en privat at købe. En ting SW-huse godt er klar over, og derfor ser fx. Adobe igennem fingre med 17-årige Jens der fedter med hans Photoshop 7.0, men hvis samme person bruger det til kommercielle formål falder der brænde ned...

Så folkens: med måde :)

...just my $0.02...
Gravatar #20 - stone
6. okt. 2003 15:14

#19 "JO! de gør så, når hr. & fru Jensen bruger MS office uden at have betalt for det, men ikke kan hitte ud af OpenOffice, så har MS mistet indtægterne for én licens."

som du ogsaa selv er lidt inde paa, passer det ikke. netop fordi alle har office ulovigt er det standarden. fordi hr og fru jensen bruger en piratkopi, tvinger det firmaerne til at investere i office.

hvis microsoft fandt en maade at total kopibeskytte windows paa, ville de ogsaa miste grebet paa operativsystem-markedet med det samme.

det samme gaelder ikke for computerspil, men serioese appliktioner, tjener i mange tilfaelde meget paa at blive piratkopieret - ved indirekte indtjening.

/stone
Gravatar #21 - Mr.Weasel
6. okt. 2003 15:57
Jeg har ikke set noget, men på et universitet med 12.000 studerende tvivler jeg på at der ikke er noget.

Her hjemme er noget helt andet, her kan APG eller BSA bare komme. Hvis de opfører sig pænt kan det endda være jeg giver en kop kaffe.
Gravatar #22 - lyck
6. okt. 2003 16:42
Det er sq da close race på top3...

"Begrænset" 284
"Kom an apg!" - 255
"Dum di dej" 243 votes... Uhhh :)
Gravatar #23 - lyck
6. okt. 2003 17:21
" (...) og derfor ser fx. Adobe igennem fingre med 17-årige Jens der fedter med hans Photoshop 7.0, men hvis samme person bruger det til kommercielle formål falder der brænde ned..."

Nej hør nu her lille mand.

Der er én og kun én grund til adobe ser mellem fingre med Jens piller med Photoshop til mange kilo. Når alle de MANGE 17-årige Jens bliver 25-30 og skal ud og arbejde i en virksomhed hvor han skal bruge et ordentligt billedbehandlingsprogram så bliver virksomheden sq nødt til at købe det (Jens, Poul, Søren og alle de andre kan nemlig ikke bruge andet). Se dét er noget der kan betale sig! Adobe ved godt at Jens ikke ville købe det alligevel, om så det "kun" kostede 1 kilo, så lad dog Jens fedte med det, pengene kommer alligevel igen mange gange når Jens bliver ældre.

Og det er nøjagtig den samme måde det fungerer med Win 200x Server, bortset fra at Jens laver noget andet, men virksomheden køber det fordi Jens og han kolleger som regel ikke kan finde ud af at bruge andet, så er det billigere at købe det end at købe en aftenuddannelse til 20 kilo per medarbejder...
Gravatar #24 - Wacker
6. okt. 2003 17:44
Over halvdelen der hvor jeg studerer fatter ikke hvad en computer er, så jeg kan roligt sige at der intet er, og apg bare kan kigge forbi... :-)
Gravatar #25 - dm33k
6. okt. 2003 18:24
Er der aldrig nogen der tænker på at der er temmelig stor sandsynlighed for at folk tilknyttet APG læser på newz.dk og jeres svar i en poll måske kunne påvirke dem i den ene eller anden vej?

Dermed sagt at hvis f.eks en overvældende stor del svarer ja eller delvis ja kunne "man" som APG "måske" fristes til at intensivere evt. aktioner?
Gravatar #26 - bitnissen
6. okt. 2003 19:22
#16 og #17

Ja, går også på HTX - folk fatter ikke at lade være med at dele alle deres pirate ting uden at sætte kodeord på...

Og er mega-irriterende at netværket er så åbent som det er, for jeg mistænker MANGE for at hente film og andet ned i skoletiden - jeg har dog ikke set noget direkte bevis, men Internettet kan ofte gå meeeget sløvt derude, det påtrods af at de, så vidt jeg ved, har 10+ mbit Internet (og nej, normal trafik for omkring de nok 2-300 elever der maks er koblet på samtidigt, bør ikke kunne lægge 10+ mbit ned, uden der foregår noget skummelt!)
Gravatar #27 - DjAlEx
6. okt. 2003 19:37
Hm... Der er smartcard i alle skolens pc'er og desuden defrost... Så der er vist ikke rigtig noget, andet end det folk tager med på deres bærbar... Og ja der er forskel på hvad man gør hjemme og i skolen... Og så selvom det nemmere kan spores derhjemme ? Vi er underlige...
Gravatar #28 - Kisbye
6. okt. 2003 19:49
#26 bitnissen:

Ja det kender jeg godt.
Det er røvirreterende at det skal tage hundrede år at hente noget fagligt relevant ned, fordi der sider 50 mennesker og spiller CounterStrike i Arbejdstiden.
Gravatar #29 - Disky
6. okt. 2003 20:24
lyck:
Så du mener det er okay at misbruge andres arbejde bare fordi du ikke selv har råd ?

Hvisl lille Peter eller Jens eller hvad han nu hedder gerne vil arbejde med grafik, må han enten bruge de udemærkede værktøjer der findes inden for de gratis eller billige produkter, der findes f.eks.:
Gimp
Paint Shop Pro
Kai's Power Tools
osv.

Der er INGEN argumenter for at bruge programmer man ikke har rettigheder til. Dine argumenter er bare, undskyld jeg siger det, dårlige argumenter som gør at kopisterne føler sig bedre til pas.
Gravatar #30 - west
6. okt. 2003 21:46
#29 - Ja, det er helt fint okay i orden.

Nævn et argument for at det ikke skulle være det. .. ja, det er ulovligt, et til så. ;)

Adobe kan umuligt miste noget på den situation, så forudsat at Jens (hed han vist) ellers går ud og køber sin PS i det øjeblik han begynder at bruge den seriøst (professionelt / kommercielt), yep, så er det sq helt iorden. Og jeg har svært at se hvordan det skulle falde under misbrug. Hvor bliver Adobe ramt ?

Loven er lavet for at beskytte Adobe (et al.) kommercielt. Når Adobe på ingen måde kan miste penge på ovennævnte situation, har jeg ingen moralske problemer på den konto.

Følg lovens ånd, ikke dens bogstav, og lad være med at være så fucking anal. ;D
-W, 2003

Yes, jeg tolker måske reglerne en smule .. kreativt, men det har da virket for mig indtil nu .. :)

Disclaimer: Ikke ment som flaming, udelukkende meningsløs udbasunering af min egen holdning. Må ikke slå, Disky !
Gravatar #31 - FinnHolger
6. okt. 2003 22:38
#18 "F.eks. Har min gamle far kopieret kim larsen bånd til mig da jeg var lille, min mor har canal digital derhjemme, som hun "bånder" jævnligt. De er ligeså meget pirater, som jeg er med mine .mp3 filer."

Det er svjh. IKKE ulovligt at kopiere fra TV til eget brug (på videobånd); din mor har jo betalt for kanal Digital, og der findes vidst også stadig blankbåndsafgiften!
Mht. din fars Kim Larsen-kopiering var både kilde og optagebånd jo analoge, og solgtes heller ikke videre.. :-)
Gravatar #32 - Disky
7. okt. 2003 06:16
west:
Din holdning er altså:
Jeg har ikke råd, eller vil ikke havde råd, så det er helt okay at jeg kopierer film, musik programmer og alt andet. Simpelthen fordi firmaerne ikke taber noget ved det alligevel.

Hvis du nu har en kæreste, må dine venner så også godt hygge sig med hende, du mister jo ikke noget ved det?

Nu kommer du sikkert og siger man slet ikke kan sammenligne disse ting, men analogien er der nu alligevel.
Gravatar #33 - west
7. okt. 2003 06:53
Disky - Ikke spil, ikke film, ikke musik, ikke Windows Commander.

Derimod Maya, Photoshop, Win2000 server - ting som ingen normale mennesker har råd til, med mindre de bruger det professionelt.

Men det er min holdning, du har din - skal vi ikke bare holde her ? ;)

/W - som i øvrigt benytter 0% warez selv - se evt. signatur ... =)
Gravatar #34 - bitnissen
7. okt. 2003 07:05
#29 "Men licenser er så dyre - hvis priserne for privatbrugerne blev sat ned ville det ikke være nødvendigt at hente pirat..."
Gravatar #35 - Disky
7. okt. 2003 07:20
West:
Yeps vi holder her :)

Bitnissen:
Tror du selv på den ?

Tro mig firmaerne har sat prisen på produkterne til præcist at give dem den optimale fortjeneste.
Gravatar #36 - sKIDROw
7. okt. 2003 08:25
@ Disky

Jeg holder personligt også på at, man ikke bare kan tage noget fordi man ikke har råd til at købe det.
Nogen udviklere udgiver softwaren under frie licenser, andre gør ikke pointen er at det er deres valg.
Jeg har ikke råd til store grafikprogrammer, så jeg holder mig til Gimp, Blender ol.
En tur på freshmeat viser mig, at jeg også sagtens kan finde CAD programmer under GPL.
Om jeg er en gratist?
Det mener jeg ikke for jeg er bl.a. medlem af mandrake club, og er ikke bange for at sende penge til gode projekter generelt.
Diskussionen om om man snyder ved at bruge en kopi, når man aldrig havde tænkt sig at købe det ellers gider jeg ikke ud i.
Selvom det i visse henseender kan passe, så mener jeg personligt også det er en dårlig undskyldning.
Gravatar #37 - MooN
7. okt. 2003 14:03
163 bistands klienter, hvor fedt er det at vi betaler til jer.. Kom da igang med at arbejde.. 163 der ikke har arbejde eller går i skole..
Gravatar #38 - Walkover
7. okt. 2003 15:40
Jeg synes at det er synd for newz.dk at de ikke kan finde ud af at skive bare en lille smule formelt.

"Ulovlige filer på skolen/arbejdet?" er jo ikke et spørgsmål, der skulle stå.

"Tror du at der er ulovligefiler på din skole/arbejdsplads"

og svarende er heller ikke hele sætninger. I 3 ud af 6 svarmuligheder mangler der et "jeg"

Ikke fordi lige denne poll er den allerværste men der har været nogle hvor der bare står et enkelt ord med ? efter.

Newz er jo en af de mest besøgte sider, de kunne godt tage sig lidt sammen.
Gravatar #39 - Euroman
7. okt. 2003 16:41
#31 "Det er svjh. IKKE ulovligt at kopiere fra TV til eget brug (på videobånd); din mor har jo betalt for kanal Digital"

Så vidt jeg ved er det forevisningen hun betaler for, lidt ligesom at gå i biografen. Rettighederne har ejeren af filmen stadig, lidt ligesom med Radio, hvor de satte en stemme ind for at ødelægge det for bånd"piraterne" dengang.

"og der findes vidst også stadig blankbåndsafgiften!"

Der findes også stadig blank CD afgift, men derfor er kopiering på CDer stadig ikke lovlig, medmindre man har købt originalen og kopierer derfra.

"Mht. din fars Kim Larsen-kopiering var både kilde og optagebånd jo analoge, og solgtes heller ikke videre.. :-)"

Jeg er ikke helt klar over det med at kilden er analog, umiddelbart ville min fornuft sige mig at et ophavsret materiale ikke må kopieres lige meget hvad medie det er på, men nu er det jo ikke altid at fornuft falder sammen med hvad gældende regler er.
Med hensyn til at det var en gave, og ikke et videresalg der blev lavet profit på. Er det uvedkommende, ihvertfald hvis man skal tro på det som APG skriver på deres hjemmeside( http://www.antipirat.dk/ ), som jeg vil tro er et udpluk af loven (har ikke selv gidet undersøge det dybere, tager deres hjemmeside for gode varer.)

APG.: Du må ikke:

- Kopiere fra en kopi.

- Sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film.

- forære kopier af musik eller film bort som gave.

Iøvrigt har jeg et tredje eksempel på en alment accepteret "pirat".
Da jeg gik i folkeskole havde de ikke altid råd til at købe læsebøger til alle (Har de sikkert stadig ikke) Så derfor fik vi tit og ofte kopier taget på skolens kopimaskine af de materialer, som vi nu læste på for tiden. Jeg er klar over at man bare skal betale afgiften af de materialer man kopierer, men det var desværre ikke tilfældet på min skole, og det tror jeg heller ikke det er på mange andre læreanstalter.
Gravatar #40 - Disky
7. okt. 2003 16:43
Walkover:

'at skive bare en'

Du mener vist 'skrive' og ikke 'skive'

Måske skulle du selv lige nærlæse dine indlæg :)
Gravatar #41 - Euroman
7. okt. 2003 16:49
#25 "Er der aldrig nogen der tænker på at der er temmelig stor sandsynlighed for at folk tilknyttet APG læser på newz.dk og jeres svar i en poll måske kunne påvirke dem i den ene eller anden vej?

Dermed sagt at hvis f.eks en overvældende stor del svarer ja eller delvis ja kunne "man" som APG "måske" fristes til at intensivere evt. aktioner?"

Jeg tror ikke at det denne poll viser, kommer bag på nogen i APG for så har de da sovet i timen.

Jeg tror godt at APG er klar over at de ikke kan fange alle der har noget ulovligt liggende, jeg tror også godt at de er klar over at de med stor sandsynlighed vil finde ulovligt materiale hos langt de fleste der har en hurtig ADSL løsning, skoler og lign. Med hurtige forbindelser samt virksomheder med mange ansatte.

Det eneste de kan gøre er at afskrække og skabe opmærksomhed omkring dem selv og dem de repræsenterer, for derved at påvirke politikerne, til stramninger af loven. For derved at skaffe sig bedre redskaber til at holde kopieringen nede.
Gravatar #42 - Target
7. okt. 2003 17:37
Euroman - Man må GODT kopiere bånd (MC) så meget man har lyst til. Dette er en ANALOG kopi, hvilket har været lovligt i MANGE år. Aner ikke hvor mange. Og det samme gælder når du optager på et videobånd. Dette er OGSÅ analogt. Du må sågar også gerne tage en kopi af din nyindkøbte CD og forære den til en ven, sålænge du kun laver en analog kopi til f.eks. et bånd.
Desuden ville det din far lavede stadig være lovligt, selvom det var med CD'er, da jeg går ud fra at du boede samme sted som ham, så kopi'en kun var til eget brug eller brug inde for hjemmets fire vægge.
Correct me if I'm wrong.
Gravatar #43 - EdTheMan
8. okt. 2003 06:20
Mest Messenger de har problemmer med på min skole, hele skolen har MSN
Gravatar #44 - 4x6
8. okt. 2003 13:36
Så er der nogen der er så uheldige/heldige at de ikke engang har rights til screensaver settings?!

Køber/får alt musik..gider alligevel ikke sidde og høre på mp3 så længe kvaliteten ikke er bedre.

Har mit dejlige sidejob som musik-anmelder..og det passer mig skam fint at jeg får kylet diverse cd'er i masken hver fredag..til anmeldelser og derefter egen nydelse.. ;]~
Gravatar #45 - Euroman
8. okt. 2003 16:17
#42 Yepz, du har ret, har kigget lidt nærmere på selv lovteksten, det undrer mig dog lidt at lov teksten er sådan.

Jeg mener det er da ligeså meget tyveri når det er analog kopi som digital. Kan da godt være kvaliteten af lyden er bedre på digitale kopier, men som du selv siger har det været sådan i mange år det vil så sige at det også var sådan inden CDer kom til.
Gravatar #46 - Target
8. okt. 2003 18:18
Euroman - Jeg tror det er fordi, at med en digital kopi, så får man en kopi fuldstændig magen til kilden, hvorimod med en analog for man kun en der ligner.
Gravatar #47 - XyborX
12. okt. 2003 19:38
Aner ikke hvordan situationen ser ud på skolen. Der er sikkert nok lidt af hvert, men generelt går de højt op i at der skal være firmalicenser til alt. Også Half-Life :D
Herhjemme holder jeg alt 100% lovligt. Har endda et par gange slettet hele min musikmappe, fordi jeg var i tvivl om der havde sneget sig ulovlige numre ind. Har næsten hele min CD samling liggende, samt en del fra mp3.com. Det tager tid at genskabe, men det er nu alligevel besværet værd, synes jeg. Ok, jeg må så indrømme at jeg lige i dette øjeblik lytter til en kopi af en kammerats nyindkøbte techno CD, men jeg har så også tænkt mig selv at købe den snarest muligt :) Kan jeg ikke skaffe den på CD, så må jeg slette det igen.
Gravatar #48 - _dRjAKE_
12. okt. 2003 23:05
Ej hvor i piver!

Selvfølgeligt er det noget folk gør, og i stor stil! Netop fordi det er så satans let, og bekvemt!

Men helt ærligt, det er da meget klart at folk gør det, når det ikke er noget håndfast! Og ja 0 og 1, har sq svært ved at blive personificeret!

Jeg køber da kun noget hvis jeg får noget bonus materiale med, og nogle gange hvis jeg "gerne vil støtte" kunstneren..

Men det er da normativt! Det kan vi ikke komme uden om..

Denne form for etik, er en nyskabelse...

Så derfor kan man ikke sætte et lighedstegn...

Mvh
Jake
Gravatar #49 - XyborX
15. okt. 2003 09:30
[follow-up: #47] Så er den CD købt :D [/follow-up]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login