mboost-dp1
Skal det være lovpligt at gøre hjemmesider tilgængelige for synshandicappede?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Hvis jeg laver en hjemmeside, så bestemmer jeg hvem der skal kunne bruge den.
Offentlige sider er en helt anden sag...
Offentlige sider er en helt anden sag...
Er:
det må være op til den enkelte designer
nej
det må de synshandicappede selv rode med
ikke det samme svar?
Jeg stemte forøvrigt nej. Alt andet er hovedløst.
Jeg har en bedre løsning:
Første gang man starter sin browser skal man svare på spørgsmålet "Kan du se noget?" Hvis man trykker nej bliver ens startside fastlåst på synoptik.dk. På et tidpunkt må de efterhånden fatte hentydningen, og få købt nogle briller!
nej
ikke det samme svar?
Jeg stemte forøvrigt nej. Alt andet er hovedløst.
Jeg har en bedre løsning:
Første gang man starter sin browser skal man svare på spørgsmålet "Kan du se noget?" Hvis man trykker nej bliver ens startside fastlåst på synoptik.dk. På et tidpunkt må de efterhånden fatte hentydningen, og få købt nogle briller!
"Skal det være lovpligt at gøre hjemmesider tilgængelige for synshandicappede?"
Hvordan kan man svare "det må være op til den enkelte designer"
Altså det skal være op til den enkelte designer at bestemme om det skal være lovpligtig? Troede vi havde politikere til at bestemme den slags :S
Nej, kun for offentlige sider som #1 også siger.
Derimod ville det være rart hvis de fleste websites blev gjort tilgængelige for os der ser udemærket.. Der er godt nok nogle røv elendige "designere" derude. Desværre er det især på offentlige websites.
Derimod ville det være rart hvis de fleste websites blev gjort tilgængelige for os der ser udemærket.. Der er godt nok nogle røv elendige "designere" derude. Desværre er det især på offentlige websites.
Det hele handler om målgruppe. Hvis hjemmesiden skal bruges af folk med nedsat syn, så er det en selvfølge at man designer den til formålet.
Desuden har jeg den holdning, at offentlige hjemmesider SKAL kunne bruges af alle, uanset styresystem eller handikap. Det går ikke at det offentlige udelukker personer der f.eks. ikke har Windows, eller har nedsat syn.
Der er iøvrigt værktøjer i både Windows og Mac OS X, der hjælper både hørehæmmet og folk med nedsat syn.
Desuden har jeg den holdning, at offentlige hjemmesider SKAL kunne bruges af alle, uanset styresystem eller handikap. Det går ikke at det offentlige udelukker personer der f.eks. ikke har Windows, eller har nedsat syn.
Der er iøvrigt værktøjer i både Windows og Mac OS X, der hjælper både hørehæmmet og folk med nedsat syn.
Oh my god!
Det er da de lammeste svarmuligheder nogen sinde set!
Der er to svar på spørgsmålet, men fire svarmuligheder... "ja" eller et af de tre "nej-muligheder"...lol
Det må være lavet i en brandert!
Svarede forøvrigt "nej", da jeg nok selv skal bestemme hvordan mine sider ser ud, og hvem der skal kunne læse/forstå dem!
Det er da de lammeste svarmuligheder nogen sinde set!
Der er to svar på spørgsmålet, men fire svarmuligheder... "ja" eller et af de tre "nej-muligheder"...lol
Det må være lavet i en brandert!
Svarede forøvrigt "nej", da jeg nok selv skal bestemme hvordan mine sider ser ud, og hvem der skal kunne læse/forstå dem!
Ja, som nævnt, det offentlige bør være offentligt tilgængeligt, deraf navnet, men det ville være helt absurd at gøre det til lov at alle sider skulle være sådan - jeg sidder eksempelvis på nuværende tidspunkt og arbejder på en hjemmeside der består af ét stort billedgalleri, lavet i flash, med en masse "fine" effekter over det hele, en side mange synshandicappede sandsynligvis ikke ville have interesse i at besøge alligevel.
Flash skal dø :P.. samme gælder til et vist punkt ajax..heh
Jeg mener at det må være op til den enkelte designer om siden skal være handikapvenlig. Jeg gør altid selv meget ud af at gøre de sider jeg laver så let tilgængelige som muligt. Ved f.eks. ikke at bruge flash andre dårligdomme, og blandt andet sørge for at tekst frit kan resizes uden at ødelægge sammenhængen. Samt at billeder har beskrivende tekst mm.
Det er altid en god ide at gøre ens site så tilgængelig som muligt, ofte føre det også til større kompatibilitet med browsere og giver en mere rent design.
Men nej, det skal bestemt ikke være under tvang!
Jeg mener at det må være op til den enkelte designer om siden skal være handikapvenlig. Jeg gør altid selv meget ud af at gøre de sider jeg laver så let tilgængelige som muligt. Ved f.eks. ikke at bruge flash andre dårligdomme, og blandt andet sørge for at tekst frit kan resizes uden at ødelægge sammenhængen. Samt at billeder har beskrivende tekst mm.
Det er altid en god ide at gøre ens site så tilgængelig som muligt, ofte føre det også til større kompatibilitet med browsere og giver en mere rent design.
Men nej, det skal bestemt ikke være under tvang!
Det skal være et lovkrav for (offenlige) hjemmesider, ligesom i UK. (som faktisk også er for mere en bare offenlige sider).
Ref:
- http://alistapart.com/articles/accessuk/
- http://www.drc.org.uk/open4all/law/Code%20of%20Pra...
Og tro på at det gør noget ud af det, fordi som alistapart også skriver, så har 'Royal National Institute for the Blind' en masse medlemmer, politisk indflydelse og penge.
De skal bare true med et sagsanlæg så ændre firmaet/stats-afdelingen hurtigt deres side :p
Ref:
- http://alistapart.com/articles/accessuk/
- http://www.drc.org.uk/open4all/law/Code%20of%20Pra...
Og tro på at det gør noget ud af det, fordi som alistapart også skriver, så har 'Royal National Institute for the Blind' en masse medlemmer, politisk indflydelse og penge.
De skal bare true med et sagsanlæg så ændre firmaet/stats-afdelingen hurtigt deres side :p
Hvis man kan kalde "hjernedød" for et handikap, så kan jeg se nogle alvorlige problemer med at opnå dette krav :-P
Anyway... Det skal tilstræbes at alle har adgang og tilgængelighed til offentlige hjemmesider, men...: Det er også vigtigt, at personer med handikaps får lov til at erkende, at det faktisk medfører nogle begrænsninger at have et handikap. Og jeg mener ikke at de(vi) skal bankes i skallen med "Du er ikke god nok til denne verden!" men snarere sikre, at de får et realistisk syn på verden.
Blinde må ikke efter nuværende lovgivning ikke føre motorkøretøjer i offentlig trafik. Døve kan ikke mixe musikoptagelser, folk uden hænder kan ikke pille sig i ørerne og folk med diverse kromosomfejl kan ikke, afhængig af syndromet, forstå det talte eller skrevne sprog, vise eller modtage følelser, huske, vokse og så videre. Javist - tekniske hjælpemidler kan i nogen grad kompensere for den fysiske mangel, men det lader sig p.t. ikke gøre at have et af ovenstående handikaps uden at være begrænset på en del punkter.
En offentlig hjemmeside skal da så forsøge om det lader sig gøre at tilbyde tilgængelighed til selv de, som lider af selv meget svære handikaps, men det er ikke nødvendigvis selve hjemmesiden, som behøver at være det tekniske hjælpemiddel. For nogens vedkommende (svagtseende, eksempelvis) er briller, en operation eller en talesyntese løsningen - altsammen ting, som hjemmesiden ikke behøver at koncentrere sig om.
Endelig er jeg ikke enig i at enhver offentlig hjemmeside skal kunne bruges af ethvert styresystem... Forestil dig, at du stadig brugte Windows 3.11 med en Internet Explorer 0.0b... Det er jo håbløst. Og der findes utallige obskure styresystemer derude, som ikke har en browser, som er voldsomt kompatibel med HTML4+ standarden, hvorfor disse mennesker også har truffet et valg om ikke at ville "være med".
Desuden har jeg den holdning, at offentlige hjemmesider SKAL kunne bruges af alle, uanset styresystem eller handikap.
Hvis man kan kalde "hjernedød" for et handikap, så kan jeg se nogle alvorlige problemer med at opnå dette krav :-P
Anyway... Det skal tilstræbes at alle har adgang og tilgængelighed til offentlige hjemmesider, men...: Det er også vigtigt, at personer med handikaps får lov til at erkende, at det faktisk medfører nogle begrænsninger at have et handikap. Og jeg mener ikke at de(vi) skal bankes i skallen med "Du er ikke god nok til denne verden!" men snarere sikre, at de får et realistisk syn på verden.
Blinde må ikke efter nuværende lovgivning ikke føre motorkøretøjer i offentlig trafik. Døve kan ikke mixe musikoptagelser, folk uden hænder kan ikke pille sig i ørerne og folk med diverse kromosomfejl kan ikke, afhængig af syndromet, forstå det talte eller skrevne sprog, vise eller modtage følelser, huske, vokse og så videre. Javist - tekniske hjælpemidler kan i nogen grad kompensere for den fysiske mangel, men det lader sig p.t. ikke gøre at have et af ovenstående handikaps uden at være begrænset på en del punkter.
En offentlig hjemmeside skal da så forsøge om det lader sig gøre at tilbyde tilgængelighed til selv de, som lider af selv meget svære handikaps, men det er ikke nødvendigvis selve hjemmesiden, som behøver at være det tekniske hjælpemiddel. For nogens vedkommende (svagtseende, eksempelvis) er briller, en operation eller en talesyntese løsningen - altsammen ting, som hjemmesiden ikke behøver at koncentrere sig om.
Endelig er jeg ikke enig i at enhver offentlig hjemmeside skal kunne bruges af ethvert styresystem... Forestil dig, at du stadig brugte Windows 3.11 med en Internet Explorer 0.0b... Det er jo håbløst. Og der findes utallige obskure styresystemer derude, som ikke har en browser, som er voldsomt kompatibel med HTML4+ standarden, hvorfor disse mennesker også har truffet et valg om ikke at ville "være med".
Efter min mening kunne man godt starte med at få folk til at kode HTML 4.01 eller nyere, validere deres sider, når de koder, og adskille indhold og layout med CSS. Det er da mere basale krav end at kode tilgængelige hjemmesider, og alligevel er der mange, som ikke gør det.
W3C er vejen frem og så gerne xhtml 1.0 eller nyere.
Skal vi lave vores sider til folk der ikke kan se og høre? - nej vel. Derfor må det være op til den enkelte designer om han mener at hans side skal være tilgænglig for de handicappede.
Som i andre siger; Den offentlig sektor er noget andet.
Skal vi lave vores sider til folk der ikke kan se og høre? - nej vel. Derfor må det være op til den enkelte designer om han mener at hans side skal være tilgænglig for de handicappede.
Som i andre siger; Den offentlig sektor er noget andet.
Jeg driver en lille tomandsvirksomhed, hvor vi har haft forespørgsler på hjemmesider med hvad jeg vil kalde øget tilgængelighed.
Vi gør det, hvis folk beder os om det, men vi gør samtidig opmærksom på at tidsforbruget på en opgave, stiger en smule. Omvendt er det småting der skal til for at den synshandicappede kan navigere rundt. Det er f.eks at man husker at udfylde ALT-tags med beskrivelser på billeder eller sætter tabindex.
Men jeg mener det er op til den enkelte, eller kunden :)
Vi gør det, hvis folk beder os om det, men vi gør samtidig opmærksom på at tidsforbruget på en opgave, stiger en smule. Omvendt er det småting der skal til for at den synshandicappede kan navigere rundt. Det er f.eks at man husker at udfylde ALT-tags med beskrivelser på billeder eller sætter tabindex.
Men jeg mener det er op til den enkelte, eller kunden :)
jeg vil mene at man om muligt, kan gøre det tilgængeligt for alle bør man gøre det, retningslinjer på dette punkt ville være en god ide, da der er nogen sites at alle bare skal have adgang til.
Google har foresten lige lavet en udgave af deres søgetjeneste som er henvendt specifikt til synshandicappede.
og til dem der siger at det ikke er alle hjemmesider der er relevante for blinde, jeg kan kun komme til at tænke på mig få ting der ikke er nogen blinde der vil finde interessant. De er ligeså forskellige i deres interesser som alle os andre, dog gider de fleste blinde ikke at surfe billeder.
Google har foresten lige lavet en udgave af deres søgetjeneste som er henvendt specifikt til synshandicappede.
og til dem der siger at det ikke er alle hjemmesider der er relevante for blinde, jeg kan kun komme til at tænke på mig få ting der ikke er nogen blinde der vil finde interessant. De er ligeså forskellige i deres interesser som alle os andre, dog gider de fleste blinde ikke at surfe billeder.
#2 Jeg forstår godt hvad du mener og jeg syntes iøvrigt ikke at de bør være et lovkrav. Men nu er handicappede ikke fra en anden planet og man kan godt have en interesse i noget man er forhindret i at deltage i. Og måske netop derfor ville det være rart at have adgang til det på nettet. Selvfølgelig er et billed galleri nok ikke det store hit hvis man ikke kan se særlig godt, men et tilhørende forum kunne være.
Derudover ligger det jo ineternettets natur(som oftest debateret her) at der er hyperlinks på kryds og tværs og derfor er det ikke svært at forestille sig at man besøger andre sites. F.eks. som når nogle i en kommentar her skriver et link til et andet site.
Derudover ligger det jo ineternettets natur(som oftest debateret her) at der er hyperlinks på kryds og tværs og derfor er det ikke svært at forestille sig at man besøger andre sites. F.eks. som når nogle i en kommentar her skriver et link til et andet site.
Med de svarmuligheder var jeg nødt til at svare ja. Ikke at jeg mener tvang er den rigtige vej at gå for private sider, men jeg mener helt klart der bør lægges mere pres på webdesignere, end der er i dag. Hvad angår offentlige hjemmesider synes jeg det ville være helt rimeligt med et lovkrav, der gjorde dem tilgængelige for så mange som muligt. (Hvordan man så helt præcist definerer, hvem der skal omfattes, kan diskuteres).
[url=#21]#21[/url] MoDeUs
[url=#21]#21[/url] MoDeUs
Google har foresten lige lavet en udgave af deres søgetjeneste som er henvendt specifikt til synshandicappede.Det er vist ca. et halvt år siden jeg første gang læste om den, den kan findes på http://labs.google.com/accessible/. Nu har jeg ikke selv nogen problemer med mit syn, så jeg ved ikke præcist hvor stor forskellen er. Så vidt jeg har forstået er søgesiderne både lavet simplere for at gøre dem mere tilgængelige, men ændrer også prioriteringen af søgeresultaterne efter hvor tilgængelige de er. Har til tider overvejet om man burde bruge den som sin primære søgemaskine for ligesom at sende et signal om, at websider .... skal gøres tilgængelige for alle.
nej, det skal da ikke være lovbestemt, det er da helt op til den enkelte udvikler.
nu er poll'en lavet rigtigt rigtigt dumt, synshandicappede skulle have været byttet ud med blinde, synshandicappede har fint mulighed for at bruge hjemmesider som de er.
Men da vi bruger forstørrelsesprogrammer er gode gamle hjemmeside "regler" som overskueligt design og velvalgte farver bare vigtigere for os.
jeg er selv næsten blind (3% syn) og jeg bruger hjemmesider som alle andre.
nu er poll'en lavet rigtigt rigtigt dumt, synshandicappede skulle have været byttet ud med blinde, synshandicappede har fint mulighed for at bruge hjemmesider som de er.
Men da vi bruger forstørrelsesprogrammer er gode gamle hjemmeside "regler" som overskueligt design og velvalgte farver bare vigtigere for os.
jeg er selv næsten blind (3% syn) og jeg bruger hjemmesider som alle andre.
#28 hvad er det for en gang lort at lukke ud? dem uden arme har jo netop teknologier som tale-genkendelse osv, som netop er med til at hjælpe dem.
de fleste blinde bruger idag internettet, og skærmlæserne er en stor hjælp, og sålænge udviklerne fatter at følge standarderne, ikke bruger flash/ajax som en tvingende nødvendig del af siden er det meget meget lidt der skal til for at siderne fungerer odentligt med en skærmlæser.
de fleste blinde bruger idag internettet, og skærmlæserne er en stor hjælp, og sålænge udviklerne fatter at følge standarderne, ikke bruger flash/ajax som en tvingende nødvendig del af siden er det meget meget lidt der skal til for at siderne fungerer odentligt med en skærmlæser.
Ved private sider må det være op til den enkelte webdesigner, men på offentlige sider burde det være lovpligtigt.
Derfor syntes jeg at punktet "Det offentlige" mangler i poll'en, og jeg syntes at følgende punkter minder utroligt meget om hinanden:
-alle sammen er jo et "nej" i bund og grund, så hvorfor have de 2 lange med?
Derfor syntes jeg at punktet "Det offentlige" mangler i poll'en, og jeg syntes at følgende punkter minder utroligt meget om hinanden:
nej
-alle sammen er jo et "nej" i bund og grund, så hvorfor have de 2 lange med?
måske ville vi ikke løbe ind i sådanne problemer hvis folk sådan generelt set brugte nogle standarder der blev udviklet efter behov og efterspørgsel?
nvm, læste at nogle blinde havde sagsøgt en musikbutik fordi opstillingen ikke kunne læses af deres "oversættelsesværktøj" (om man kan kalde det det?). Det har ligesom givet mig lidt blod på tanden og fået mig til at stemme nej, da "de blinde" i løbet af et sekund stemplede sig selv som jubelidioter (kan ikke sammenlignes 100% med IFPI og APG, men noget i den retning ihvertfald).
nvm, læste at nogle blinde havde sagsøgt en musikbutik fordi opstillingen ikke kunne læses af deres "oversættelsesværktøj" (om man kan kalde det det?). Det har ligesom givet mig lidt blod på tanden og fået mig til at stemme nej, da "de blinde" i løbet af et sekund stemplede sig selv som jubelidioter (kan ikke sammenlignes 100% med IFPI og APG, men noget i den retning ihvertfald).
At tvinge folk til at udvikle websites så blinde kan bruge dem er som at tvinge bilfabrikanter til at lave biler så blinde kan bruge dem.
Det er et visuelt medie med hvad det indebærer.
Men derfor kan man jo godt lave områder af nettet tilgængeligt for blinde så de i et omfang kan bruge det. Det svarer til den førehund de render rundt med som giver dem flere muligheder - uden at de dog ligefrem kan køre bil!
Det er et visuelt medie med hvad det indebærer.
Men derfor kan man jo godt lave områder af nettet tilgængeligt for blinde så de i et omfang kan bruge det. Det svarer til den førehund de render rundt med som giver dem flere muligheder - uden at de dog ligefrem kan køre bil!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.