mboost-dp1

Primære IM-protokol?

Gå til bund
Gravatar #1 - Grue
19. apr. 2008 21:45
Er det ikke lidt misvisende at skrive Google Talk og Jabber som to separate valgmuligheder da de begge dele er XMPP?
Gravatar #2 - jagd156
19. apr. 2008 22:12
Bruger Pidgin så jeg både kan være på IRC og MSN uden at skulle have to forskellige programmer kørende :).
Gravatar #3 - m_abs
19. apr. 2008 22:19
Bruger desværre primært MSN.

Næsten alle mine kontakter er gået væk fra ICQ for år tilbage og er nu kun på MSN, så må man jo følge med.
Gravatar #4 - Windcape
19. apr. 2008 22:22
IRC ... er og forbliver oldschool
Gravatar #5 - vandfarve
19. apr. 2008 22:23
MSN

(The one and only... Der er en grund til, at 85% alligevel har valgt den)
Gravatar #6 - smiley
19. apr. 2008 23:15
MSN, var på ICQ og AIM, men de var alt alt for... tunge.
ICQ havde rigtig mange problemer og det var primært grunden til at jeg gik over til AIM(for meget lang tid siden).

Kom i et Klingon Academy guild som jeg spillede meget i, og de brugte alle MSN, så gik over til det.
Synes det virker fint, reklamerne er lidt irriterende, men man vænner sig til at ignorere dem totalt.
Gravatar #7 - Grue
19. apr. 2008 23:20

Ja, at den kommer præinstalleret med Windows? Det er i hvert fald ikke fordi det er den overlegne protokol på nogen måde... En god solid protokol er XMPP (eller Jabber om man vil). Decentraliseret det kan vi li'.
Gravatar #8 - gnyffel
19. apr. 2008 23:22
Det kunne betragtes som lettere misvisende, når der skrives MSN/Live messenger, idet netværket afaik stadig bare er MSN, og at man kan komme på det med et bredt udvalg af klienter.
Gravatar #9 - DiZaster
19. apr. 2008 23:48
#6 Smiley
Du kan evt. installere Messenger Discovery http://live.msgdiscovery.com/ Med den installeret kan du fjerne reklamer og diverse irriterende elementer. Dog har jeg ikke brugt det siden v. 1.2, så ved ikke hvordan det er idag.

Selv bruger jeg primært MSN igennem aMSN http://www.amsn-project.net/
Gravatar #10 - Gondakk
20. apr. 2008 00:21
Jeg startede ud med at bruge ICQ, men da alle ikke-nørde vennerne hoppede over til Messenger, var der ikke så meget at gøre.
Jeg må nu indrømme at jeg er fuldt ud tilfreds med brugen af Messenger i mit daglige. Især med de nyere versioner er de virkelig blevet værd at kigge på.
Gravatar #11 - Ronson ⅍
20. apr. 2008 01:53
Bruger primært ICQ hvis jeg kan komme til det, desværre kan mange folk ikke finde ud af at bruge andet end MSN fordi de er nogle tåber.
Gravatar #12 - Nix
20. apr. 2008 06:57
Jeg bruger MSN, dog igennem Pidgin i stedet for MSN-klienten. Det burde alle gøre, hvis man vil være fri for reklamer og andet skidt. Har også valgt at slå alle emoticons fra, og der er en masse andre muligheder kontra MSN. Udover det, bruger jeg gså både Skype og Google Talk. Google Talk er klart den bedste af de 4, men desværre er der ikke mange af mine venner der bruger det.Der er den bedste og hurtigste forbindelse. Til gengæld understøtter Google Talk ikke telefonkonferance endnu, og det erder Skype kommer ind i billedet til bestyrelsesmøder o.l.

(Har vi egentlig ikke haft denne poll før?)
Gravatar #13 - j_jorgensen
20. apr. 2008 07:51
"A patch" til MSN og "MSN plus" kan fjerne alt lir fra msn, så din klient kan blive helt minimalistisk, hvis det er det man ønsker..kan ABSOLUT anbefales!
Gravatar #14 - o00o
20. apr. 2008 08:32
Det frustrerende ved dette spørgsmål er jo at man ikke selv afgør hvilken protokol man bruger - det gør alle kontakterne.. Som andre herinde brugte jeg oprindelig ICQ men efterhånden som MSN vandt terræn blev jeg nødt til at være på den også.

Jeg bruger nu Miranda IM til at være på MSN og ICQ. Den understøtter også AIM, Jabber, IRC, m.fl. En god og minimalistisk klient, uden crap og bloat.
Gravatar #15 - rasmusv
20. apr. 2008 08:41
Jeg ville helst bruge XMPP, men der er kun to på min kontaktliste der kan finde ud af fordelene ved at bruge det. Resten bruger .Net messenger service, så det bruger jeg så også. Det på trods af de til tider hæftige nedbrud der er på systemet, har dog været okay her det sidste års tid, og at man mangler lidt funktioner såfremt man ikke vil bruge Microsofts adware klient.

#8 Spørgsmålet er stillet tosset da de spørger efter IM-protokoller men så lister en blanding af services og specifikke klienter. Microsofts netværk hedder .net messenger service, deres protokol er MSNP. MSN er deres hjemmeside, som de engang tvang IE-brugere til at se som startside, og Live messenger er nyeste officielle skud på en adware klient til at tilgå .net messenger service.
Gravatar #16 - cazotaro
20. apr. 2008 09:13
Hvis man spørger på min skole hvad fx. ICQ er vil alle ligne et spørgsmåls tegn. Kendte ikke selv til andre end MSN før jeg skulle bruge det for at skrive med en af mine WoW-venner ( :P ) som kun brugte det, han er så senere gået over til et eller andet program som virker med ICQ og MSN, måske også andre..
Har heller aldrig hørt om nogle af de andre.

Så MSN er det folk kender, de andre er ukendte hvilket gør at man endten skal informerer alle man kender og overbevise dem alle sammen om at noget andet er bedre, og få dem til at bruge det, eller må bruge det samme - MSN. Virker i øvrigt helt fint så hvorfor skifte ^^, hvis man støder ind i nogle med andet har de somregel et program til at sætte dem sammen så man bare kan tilføje dem i MSN..
Gravatar #17 - myplacedk
20. apr. 2008 09:34
MSN, ICQ osv - tåbelige koncepter. Ærligt talt. INGEN ville acceptere/bruge sådan et netværk, hvis det var email. Men nu er de fleste jo på ICQ MSN i dag, og så virker det jo fint, hvis man spørger de fleste.

Jeg har længe kun været på Jabber/XMPP, da det først var den eneste fornuftige protokol, og siden er blevet standardEN. Men dem det er mest relevant at snakke med over IM er på MSN, så jeg er langt om længe blevet overtal.

Så:

Min foretrukne protokol: XMPP (tidligere Jabber)
Mine venners foretrukne protokol: MSN

Og da der også er klienter på listen:
Min primære IM klient: Pidgin
Gravatar #18 - BuFFer
20. apr. 2008 09:40
Primære IM-protokol:

Steam
Gravatar #19 - cyandk
20. apr. 2008 10:22
Hmmm, hvis dette var for et par år siden ville jeg tro at IRC ville være nummer 1.

Hvorfor er den ikke så populær mere, ihvertfald herinde?

IRC 4 LIFE!!!!!!
Gravatar #20 - myplacedk
20. apr. 2008 10:51
19 skrev:
Hvorfor er den ikke så populær mere, ihvertfald herinde?

Fordi det er en chat-protokol, og ikke en IM-protokol?

Fungerer det egentlig fornuftigt, hvis man ikke er på samme server?
Gravatar #21 - Hůňděštějlě2
20. apr. 2008 12:12
11 skrev:
Bruger primært ICQ hvis jeg kan komme til det, desværre kan mange folk ikke finde ud af at bruge andet end MSN fordi de er nogle tåber.

Du kan selv være en tåbe. De fleste bruger naturligvis MSN fordi alle andre bruger det, hvormed det har en selvforstærkende effekt. ENhver idiot kan finde ud af at bruge ICQ og der er mange lande hvor ICQ er mere udbredt end MSN, men det betyder altså ikke at de er mere intelligente end danskerne.
Gravatar #22 - Makey
20. apr. 2008 13:59
Først, cool jeg har fået en afstemning igennem...

Derudover, skrev vidst nok også XMPP i mit forslag, men som folk har skrevet, MSN fordi alle andre bruger det, de var først på markedet med det mest brugervenlige produkt, der halter OpenSource og Linux en smule, derfor at Ubuntu's slogan er "Linux for human beings".

Bruger Pidgin, så skal ikke tænke så meget på det, starter det bare, så logger den på, skide smart.
Gravatar #23 - myplacedk
20. apr. 2008 14:35
22 skrev:
MSN fordi alle andre bruger det, de var først på markedet med det mest brugervenlige produkt

De var ikke først med noget som helst. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men:

Som jeg husker det: ICQ var meget populært i Danmark inden MSN blev kendt. Dengang "alle" havde ICQ var jeg ikke engang klar over MSN havde en IM-tjeneste, hvis de overhovedet havde.

Og hvad brugervenlighed angår kan jeg ikke sige så meget, da jeg ikke kender produktet. Men det jeg hører MSN-brugere sige er:
- Reklamerne er skide irriterende
- Al den grafik i teksten er skide irriterende
- "Undskyld al den grafik i teksten, det er min kæreste der er sat det på, og det forsvinder ikke selv om jeg slår det fra"
- Hvorfor skifter folk navn hele tiden?
- Hvorfor er du ikke på MSN?
Gravatar #24 - myplacedk
20. apr. 2008 14:38
Mere til #23:
ICQ blev udviklet i 1996, MSN Messenger i 1999.
Hvornår de hver især har været populære i Danmark ved jeg så ikke.
Gravatar #25 - Modvig
20. apr. 2008 16:18
Adium til at holde liv i msn og gtalk, for ikke at skulle skabe for mange åbne vinduer på min 13" skærm
Gravatar #26 - gnаrfsan
20. apr. 2008 20:44
Jeg startede med at bruge IRC, derefter ICQ (I Seek You) i slutningen af 90'erne og starten af 2000, hvor det var mest populært herhjemme. Jeg skiftede dog senere til Messenger.
Gravatar #27 - kba
20. apr. 2008 22:09
Valgte IRC, men bruger godtnok også MSN, trods jeg ikke kan fordrage det. Det er et Microsoftprodukt (ja, jeg ved godt, det ikke var dem, der startede med at lave det), men alligevel kan de ikke engang finde ud af at holde sig til standardinterface i Windows, så jeg er tvunget til at kigge på noget, der ligner en tyggegummireklame. Ikke nok med det skal den bestemme, hvilken slags filer jeg må sende, og være fyldt op med reklamer. Skrækkeligt stykke software, men desværre følger det med Windows, hvilket får alle til at bruge det.
Gravatar #28 - Dreadnought
21. apr. 2008 05:31
MSN - Not by choice, but by force.
Startede med ICQ. Skiftede klient fra ICQ-lite til Miranda, da ICQ-lite var blevet DE-lite. Det gav mig så mulighed for at komme i kontakt med de poptøser M/K der bruger MSN. Benytter også Google Talk, men der har jeg kun tilføjet mig selv på listen.

5 skrev:
MSN
(The one and only... Der er en grund til, at 85% alligevel har valgt den)

*HOST*monopol*HOST* Skidtet følger jo med Windows, så derfor er det jo det mest valgte.
Gravatar #29 - stargate
21. apr. 2008 06:00
IM ?
Ingen Mening

*on*
Jeg bruger MSN/ICQ i for af Trillian, IRC med bnc og en plan mirc, men ellers har jeg Aldrig brugt andet end de 2 (3) ting.

er snart færdigt med den addon til mirc som kan skrive via trillian til mine MSN/IRQ "venner", men skal lige havde tid til det sidste
Gravatar #30 - myplacedk
21. apr. 2008 06:04
27 skrev:
[MSN] er et Microsoftprodukt (ja, jeg ved godt, det ikke var dem, der startede med at lave det)

Det er nyt for mig. Hvem startede så?

Jeg troede det var noget Microsoft lavede fra bunden i 1999.
Gravatar #31 - TuxDK
21. apr. 2008 06:47

Du tager helt fejl.
MSN er 100% startet og udviklet hos MS.

Microsoft Network. Selv navnet indikere det.
Gravatar #32 - TuxDK
21. apr. 2008 06:50
Var til #27.
Gravatar #33 - Bubbi
21. apr. 2008 07:02
Miranda IM, med ICQ og MSN protocol installeret..
Gravatar #34 - runeks
21. apr. 2008 07:07
7 skrev:

Ja, at den [MSN] kommer præinstalleret med Windows? Det er i hvert fald ikke fordi det er den overlegne protokol på nogen måde... [...]

Nemlig. Jeg er også blevet nødt til at skifte til MSN fordi alle andre bruger det. Lidt ligesom de fleste er med Windows... sjovt nok.

Men jeg bruger dog Pidgin som klient.
Gravatar #35 - TuxDK
21. apr. 2008 07:09
#topic

Har set mange svare hvad de bruger af KLIENT.
Spørgsmålet er Primære IM protokol, netop for at undgår en lang liste af IM klienter.

Desuden er IRC ikke en IM protokol, men er ok at have med i dette sammenhæng. (IRC er en relay protokol).

Bruger selv MSN som primære protokol, desværre.
Har både XMPP, ICQ, AOL og Yahoo på min klient, og ICQ er det jeg har haft længest.

Startede med ICQ dengang i midt 90'erne, men ICQ Klienten blev møg bloated dengang omkring årtusinde skiftet (98-2000), og folk blev ret så irriteret på ICQ Inc dengang over deres lort og trusler de kom med en årrække.

Kan ikke huske hvad der konsekvent skete for at MSN tog over efter det, men kan forstille mig det er en blanding af en bloated ICQ klient, og MSN Messenger kom som standard i Windows.
Gravatar #36 - chris
21. apr. 2008 07:26
bruger self MSN,,, dog med MSN-plus så jeg kan kryppe mine logfiler og få fanebladssamtaler..

jeg var godtnok også på ICQ-vognen tilbage i starten af dette årtusinde. men ja... blev træt af alle mulige folk der inviterede mig, reklamer, og shiiit.
desuden så kom ICQ-hack frem hvor man kunne score folks passwords og stjæle deres konti - weee....

men ellers bruger jeg skype,
decentraliseret, p2p og stærkt krypped.. Mmm... det er det de unge vil have siger jeg jer ;)
Gravatar #37 - Saxov
21. apr. 2008 07:27
Tja, jeg startede som så mange andre med IRC og ICQ, men da følte tiden gik fra IRC, og ICQ blev man spammet af alle mulige randomme folk, blev jeg enig om at søge et produkt der gav mig de muligheder jeg havde i ICQ, bare uden at blive spammet af gud og hver mand.
Der fandt jeg så Windows Messenger, og skiftede til det.

Så mit skifte til Windows Messenger var ikke fordi det var præ-installeret, men fordi jeg ikke kunne finde noget bedre på det tidspunkt. Og eftersom der endnu ikke er kommet noget i MSN der irriterer mig nok til at kigge efter alternativer, så bliver jeg ved MSN.
Gravatar #38 - -xero-
21. apr. 2008 07:28
MSN. eneste anden klient jeg har brugt er trillian, men det var kun i en kort periode
Gravatar #39 - jfs
21. apr. 2008 07:32
IRC

Selvom jeg ikke bruger det så meget synes jeg dog at Skype mangler.

Til dem der bruger MSN med andre klienter, så står der faktisk i service agreement til Messenger Service at man kun må bruge det med godkendte klienter, eller noget i den retning. But who cares.

Jeg kan ikke se hvordan IRC ikke er en IM protokol. Det der vel egentlig er tale om er realtime chat, hvilket IRC netop er. IRC er bare fokuseret på mange-til-mange kommunikation mens de fleste andre er fokuserede på en-til-en kommunikation. Det med relay er bare en teknisk detalje i implementationen. (Mange servere i en træ-/stjerne-struktur.)
Gravatar #40 - Magten
21. apr. 2008 07:38
IRC og MSN... Nok mest MSN :)
Gravatar #41 - vision-dk
21. apr. 2008 07:53
Tjaaa... min historie er vist også beskrevet tidlige i denne tråd.

IRC, ICQ, nu kun MSN, da alle mine kontakter er på den nu. Har dog bevaret mit ICQ login pga. et relativt lavt nr., det kan jeg da ikke helt nænne at smide væk. ;-)
Gravatar #42 - Mnc
21. apr. 2008 08:20
"Andet"
Sametime.
Gravatar #43 - myplacedk
21. apr. 2008 08:29
Jeg bruger Sametime internt i firmaet (dvs. LAN/WAN), er aldrig støt på nogen som bruger det offentligt.
Gravatar #44 - dvaske
21. apr. 2008 11:18
"andet":
Sametime
Office Communicator (måske MSN/messenger)
Gravatar #45 - Hůňděštějlě2
21. apr. 2008 11:36
36 skrev:

desuden så kom ICQ-hack frem hvor man kunne score folks passwords og stjæle deres konti - weee....

Hvad er det for hack? Jeg havde ellers ledt efter et hack i den stil, fordi en veninde gerne ville have genoplivet sin gamle ICQ konto, og hverken havde den daværende e-mail adresse, eller kunne huske koden. Selve ICQ nummeret fandt vi dog.

#39: jfs
Du har helt ret, Skype mangler. Den bruger jeg rigtig meget i forbindelse med arbejdet, men knap så meget i fritiden.
Gravatar #46 - sonicwave
21. apr. 2008 12:51
Bruger Miranda IM med MSN og ICQ. ICQ er godt nok mest for gamle dages skyld - har ingen på min ICQ kontaktliste som jeg ikke også har på MSN...:P
Gravatar #47 - Sjakalen
21. apr. 2008 13:02
Der var en gang hvor jeg var mega fan af ICQ (2003 A) men fra 2003 B synes jeg de knuste den helt med alt deres pis. og icq version 5-6 er den nok det værste lort jeg har oplevet til dato! men efter hånden som alle gik over på msn for flere år siden, og nye kom til blev jeg jo nød til at følge med. bruger i dag live msn 8.5 som jeg også er blevet meget glad for. men savner dog ret meget den måde man sendte filer på i ICQ med den det lille vindue :) hvor man kunne se hvor meget man hadet sendt osv også måden man kunne sende links.. dejligt nemt :)

også ser ICQ 2003 A vind og skæv ud på vista x64. men 2003 B virker fint
Gravatar #48 - knasknaz
21. apr. 2008 14:16
Min vennekreds har åbenbart traditionerne iorden. Jeg har masser af ICQ brugere på min contact list. Men MSN vinder desværre frem, trods hvor elendigt det er. Selv Yahoo! messenger virker markant bedre.
Gravatar #49 - Kalleguld
21. apr. 2008 16:45
Primært MSN, sekundært GTalk.
Jeg brugte en overgang en MSN <-> Jabber transport, men det gjorde at jeg var afhænig af tre servere for at kunne komme i kontakt med folk på MSN, og transport-serveren var ikke videre stabil.
Så nu er jeg gået tilbage til Miranda med GTalk og MSN. En Dejlig let klient, der gør hvad den skal, hurtigt
Gravatar #50 - Freakzter
21. apr. 2008 17:46
Jeg har lige siden 2002 brugt den nyeste patch fra Mess.be som kan fjerne og tilføje næsten lige hvad du ønsker, jeg får nemlig også selv spat af alt det reklame gøjl og komplet ligegyldige features der bliver smidt i klienten for hver ny version der kommer, men et hurtigt smut forbi mess.be og det hele er pænt og strømlinet igen :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login