mboost-dp1

Ønsker du, at Danmark skal have euro som møntfod?

Gå til bund
Gravatar #51 - Lobais
29. aug. 2008 06:48
Har lidt svært ved at tage truslerne om enorme prisstigninger alvorligt. Ja - priserne på f.eks. mad er steget i tyskland efter euroen. Ja - priserne på mad i Danmark er også steget kraftigt siden Tyskland indførte euroen.
De små afrundingsfejl bliver udjævnet af markedet og coinoffers.

I øvrigt tåler euroseddeler langt bedre en tur i vaskemaskinen eller mudderpølen, og så føler man sig mere rig, når seddelerne begynder allerede ved 37,5 kr.
Gravatar #52 - Spiderboy
29. aug. 2008 07:45
Hůňděštějlě2 (48) skrev:
Æh. Så fordi EU begrænser os, er det en god idé at lade dem begrænse os yderligere? Når man alligevel bliver voldtaget kan man lige så godt smide bukserne helt?

Vi kunne også tage vores frihed tilbage og lade vores egen nationalbank styre pengepolitikken.

Uanset om vi melder os ud af EU eller ej, så er vores økonomi godt og grundigt sammenfiltret med de andre europæiske landes. Ja, på papiret ville nationalbanken kunne styre det suverænt, men i praksis ville de ikke kunne gøre ret meget andet end at følge efter euroen.

Den måde vi får mest indflydelse på vores egen økonomi er faktisk ved at tilslutte os euroen.
Gravatar #53 - Laziter
29. aug. 2008 08:17
Hehe jeg sidder og smågriner.
"Vi mister vores danskhed og bla bla"
Nåja, men vi lukker jo også alt muligt ikke dansk ind.
McDonalds, Burgerking, Starbucks, Levis og hvad ved jeg.
Det eneste danske vi har tilbage er letmælk fra lokalmejeriet og wienerbrød.
Lad os da bare få den Euro, vi kommer jo ikke ud af EU alligevel og vores danskhed er nu ikke truet af en møntfod.
Gravatar #54 - lnc12
29. aug. 2008 08:26
Min eneste indvending mod euroen er i princippet at vores egne sedler og mønter er sejere med faktor 1 milliard.
jeg kan kun være enig HEHE
Gravatar #55 - Borg[One]
29. aug. 2008 08:32
#54 ...og det er så kun fordi du ikke har set de nye grimme bro-sedler der kommer til næste år.
Gravatar #56 - Kirsebær
29. aug. 2008 08:42
Lige for at gøre noget klart, så har vi ikke har mulighed for at føre andet end finanspolitik, for monetærpolitik er udelukket så lang tid vi kører med fastkurspolitik og har den låst fast til en anden valutaenhed, hvilket i det her tilfælde er euroen. Det er noget vi mister hvis vi går med i eurosamarbejdet, og mens vi stadigvæk har fastkurspolitik nu, så vil det stadigvæk være langt lettere for danmark blot at låse valutaen til en anden valuta, end at opgive euro samarbejdet, hvis det kommer til at gå ligesom med EMS samarbejdet, der efter 20 år helt blev opgivet, (og i dag har vi så euro'en).
For Danmark er det fint nok at have friheden til at justere renten blot en anelse, for at få den danske valuta til at virke mere attraktiv. USA og Europa kan desuden ikke sammenlignes helt, da der er en større mobilitet i arbejdsstyrken i USA (som lande/stater der anvender en fælles valutaenhed også bliver nødt til at have). Det er klart at enkelte stater/lande vil blive påvirket forskelligt af lavkonjunktur i asien, mens andre (norge/texas) er mere påvirket af ændringer i olieprisen. Men mens det er relativ let for en arbejder i florida at tage til en anden stat og arbejde, så er der jo store sprog og kulturbarriere i euroområdet.
Med en fælles valutaenhed bliver de respektive lande også nødt til at anvende den samme rente grundet renteparitetsrelationen, og med den mister man som sagt en del frihed. Har Frankrig stigende inflation, mens tyskland oplever nedgang, så ønsker de to lande præcis det modsatte af renteniveauet. Frankrig vil have en stigende rente for at dæmme for inflationen, gøre det dyrer at låne, sænke virksomheders foretagende osv, mens tyskland ønsker at sænke den, for at stimulere borgerne til at få gang i økonomien...
Nu læser jeg til HA, og det er lidt siden jeg havde nationaløkonomi, så kunne være rart at høre nogle økoner kommentere tråden ;)
Gravatar #57 - kr00z0r
29. aug. 2008 08:53
Nej tak til Euro og nej tak til EU i det hele taget. For mig at se er det et produkt af det 20. århundredes tankegang om "storslåede ideologiske visioner". De fleste andre er vi sluppet af med - kommunisme, fascisme, nazisme, men EU kører desværre videre. Problemet med den slags store visioner er, at de altid tromler individdet i "en bedre sags tjeneste", men aldrig ender med at gøre særligt meget godt. Individuel frihed og national suverænitet har vist sig at skabe meget bedre resultater.
Gravatar #58 - TBH
29. aug. 2008 10:39
"ØMU'en er en liberalistisk og uansvarlig konstruktion..."
Nej tak til EU og Euro (:
Gravatar #59 - Cyberguyen
29. aug. 2008 10:53
holmen (20) skrev:
Damn, Erik Hagens er skrækkelige. Jeg synes vi skal gå tilbage til egernet, sommerfuglen og hvad der ellers var på de sedler vi havde før de nuværende.

1927-serien hed den. Og det var en natsværmer, ikke en sommerfugl.

Erik Hagens er jo et layout som man laver det i en tegnestue. Det skal jo først rentegnes så de bliver pæne.

Det er ikke meningen at det skal ligne noget man har tegnet i den færdige version.

Men alle layout starter med sådanne tegninger hvis man er grafiker eller kunstner af den gamle skole.
Gravatar #60 - Cyberguyen
29. aug. 2008 10:56
Jeg synes selv de gamle sedler er ganske pæne, måske skulle man are fornye dem?
Gravatar #61 - mcgreed
29. aug. 2008 11:25
Der er 80 millioner tyskere - lad dem bestemme. De skal bare lave deres arbejdsmarkedslovgivning lidt om, så er vi der næsten.

Arbeit mach frei ? ;)
Gravatar #62 - AndersGC
29. aug. 2008 11:45
Jo selvfølgelig skal vi da have Euro..
Jeg personlig ser ingen ulemper, dog en del fordele, fx at det bliver nemmere når vi skal til udlandet, og at generel handel mellem eu-lande og dk kan gøres hurtigere/nemmere/billigere.

Desuden er jeg træt af at Danmark er halv-medlem af EU. Vi siger ja tak til alle ting der kommer os direkte til gode, og det som giver os bare de mindste problemer med fx tilvænning, skubber vi bare væk, selvom det kunne blive bedre på sigt. Enten Danmark skal være med i alt hva de andre EU-lande også skal, eller så ska vi fame smides ud!

Da Tyskland indførte Euro boede jeg og min familie helt tilfældigvis derovre i nogle år, og oplevede derfor selv skiftet.
Det var faktisk overraskende nemt og hurtigt (efter min mening).
Gravatar #63 - apkat
29. aug. 2008 11:48
Et mindre irritations-moment(?) ved at indføre euro er man skal tage imod et 500€ seddel nede i netto, det fandme mange byttepenge (for folk der betaler med store sedler køber sjældent meget..)
- det skal vi dog også nu, men hyppigheden ville nok mange dobbles.
Gravatar #64 - kr00z0r
29. aug. 2008 11:51
Håber flertallet for Euro i afstemningen skyldes, at folk her inde typisk er meget unge. Jeg var også meget EU-glad i min ungdom, da det virkede smart og rationelt. Med tiden er jeg dog blevet mere skeptisk, hvilket først og fremmest skyldes, at det er utroligt svært at gennemskue, hvem der træffer beslutningerne i EU. I Danmark er det muligt at afsætte dem, der beslutter noget man er uenig i ved et valg. I EU bliver beslutningerne truffet af ansigtsløse bureaukrater, som vi vælgere har utroligt svært ved at påvirke. Det er med andre ord udemokratisk.

Forresten holder argumentet om, at "vi er alligevel bundet til Euroen" jo ikke. Det svarer til, at politikerne besluttede at alt tøj skulle ligne skoleuniformer, og så kunne man ligeså godt indføre skoleuniformer, for det ville jo være det samme.
Gravatar #65 - Tesnjak
29. aug. 2008 15:23
Jeg kan så hilse og sige at hvis vi får stemt Euro ind = pris stigninger. Hvis der er så mange kloge mennesker så burde i finde ud af hvorfor. Kan bl.a. sige at det skete der både i Frankring, Tyskland og Spanien. You do the math hvorfor der er pris stigninger forbundet med skift til euro. Hvis en kommer med det rigtige svar belønner jeg med 100 kr. Grafer må self gerne laves. :).
Gravatar #66 - Torbenkh
29. aug. 2008 16:51
Syntes ikke denne diskussion hører hjemme på Newz... men der er nok et eller andet analyse institut der har bestilt den...
Sucky!!!
Gravatar #67 - coctail
29. aug. 2008 17:23
Det er facts at der ekstraodinære prisstigninger, da de nuværende lande gik over til euro.. At tro/mene at kan kontrollere den slags er ren kommunisme. Samtlige lande, som gik med i euroen i sin tid ar haft en væsenlig dårligere økonomi, end de lande som har stået udenfor.

Jeg arbejder som rejsemontør rundt om i Europa, og jeg mener stadigvæk at vi skal beholde kronen.. Du har alligevel ikke kontanter på dig, da man bruger visakortet.

Størstedelen af dem som jeg kender, der laver af at rejse rundt i verden, fortrækker faktisk den danske krone fremfor euroen.
Gravatar #68 - ErdetIkkeLigeMeget
29. aug. 2008 17:27
Fra en pragmatisk synsvinkel må jeg sige ja.
Gravatar #69 - jeldtoft
29. aug. 2008 18:57
Jeg synes det er fint, som det er nu. Vi er med i ERM2 valutakursmekanismen, hvilket betyder, at vi faktisk allerede har Euro. Altså at kronen maks må svinge fra euroens værdi med en vis procent. Desuden mener jeg, at det er fint, at vi stadig selv må bestemme over vores økonomi.

Ja til ERM2
Nej til EURO
Gravatar #70 - RHO
29. aug. 2008 19:17
@53, mælken fra Lokalmejeriet kan du sgu heller ikke være sikker på er dansk..

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." En Hr. Franklin

Fuck hvad der står på mønten, kan virkelig ikke pisse mig af i forhold til så mange andre krænkende tiltag der bliver vedtaget for tiden.
Gravatar #71 - chris
29. aug. 2008 21:53
¨hvad skal vi med Euro'n når vi alligevel skal ud af EU

først skal vi nationalisere alle oliefelterne
så skal vi have opbygget et ordentligt velfærdssystem

så skal vi have proletariat-revo
derefter melder vi os ud af EU

det lyder måske utopisk
men jeg har en plan :D
Gravatar #72 - Lobais
29. aug. 2008 22:06
Det er facts at der ekstraodinære prisstigninger, da de nuværende lande gik over til euro.

Alligevel har vi i Danmark de seneste år set væsentligt større prisstigninger end i f.eks. Tyskland. (Ca. 10:6) Alligevel har ingen givet skylden til kronen. Mon ikke euroen havde fået skylden, hvis vi havde haft den?
Gravatar #73 - Denn
30. aug. 2008 10:22
Jeg giver ikke en skid for folk der synes, at vi skal beholde kronen da det er vores nationale varemærke eller hvad fanden de mener.

Vi lever i et globalt samfund, så må vi tilpasse os og gøre handel mere effektivt. Derfor indføre euroen.

Der kommer prisstigninger hvis vi får euroen, men det får vi jo uanset hvad. Fødevare priserne er jo steget hel vildt den seneste tid, det skyldes ikke kronen eller euroen men andre mekanismer, men alligevel.

Jeg synes folk skal tage at åbne deres øjne og så tage euroen til sig.
Gravatar #74 - AO
30. aug. 2008 10:48
Nej, jeg synes ikke, vi skal have euroen som møntfod. For det første mener jeg, at det er det næstre skridt til at blive som alle andre, og derved opgive lidt mere af den danske kultur. Hvorfor skal vi gøre som alle andre, når systemet kører fint som det gør nu? Desuden, vil der forekomme prisstigninger. Det kan godt være det kun drejer sig om 50 øre, men hvis det er på alle former for varer og husartikler, så bliver det da mange penge i det lange løb. Og lønningerne stiger jo ikke ligefrem bare pga. prisstigninger.
Nej, jeg synes, vi skal holde fast i vores egen kultur, og lade være med at gøre som alle andre, bare fordi nogle folk i EU eller Folketinget, mener at det er bedst for os.
Gravatar #75 - Josso
30. aug. 2008 14:25
Jeg stemte nej, pga. prisoprundning, at jeg alligevel ikke rejser rundt i EU, men i USA (lad os indføre dollars) og at vi i øjeblikket, kan hoppe fra at følge med Euroen, til at være 100% selvstændig. Det er nu en dejlig mulighed. :)
Gravatar #76 - sKIDROw
30. aug. 2008 17:11
Selve princippet i at have en valuta for hele EU, er jo en ganske rar ting..... Men Tyskland og Frankrig er jo ikke blege for, at køre med underskud på budgettet. Så uansvarlige lande, syntes jeg ikke vi skal dele økonomi med.

Der skal nogle opstramninger til, hvis jeg skal gå helhjertet ind for Euroen herhjemme.

Påstanden om at det giver stigende priser, giver jeg ikke meget for. Det skal konkurrencen nok få gjort op med hen af vejen.
Gravatar #77 - moveteam
30. aug. 2008 20:26
Danmarks økonomi vil jo ikke falde sammen, som Tysklands, da vi som allerede nogen har påpeget er med i ERM2, og vi har teknisk set Euroen +/- 0,25%.

Ja vi vil sikkert se lidt pristigninger, en mælk som kostede 7 kr. vil sikkert komme til at koste 1€. Alligevel har vi set prisstigninger de sidste år.

Er virkelig træt af alle vores forbehold, enten er man med ellers er man ikke. Jeg er endnu mere træt af DF's konstante EU-hetz, som vil skabe flere EU-forbehold.

Og hvad er det for et argument? "Bare fordi man bliver voldtaget behøver man jo ikke tage sin bukser af" Vi kan vist alle være enige om at der intet godt er i at blive voldtaget, men at være med i ERM2/Euro er helt subjektivt, og kigger man på fordelene ved Euroen kan man lige så godt tage helt springet og få indflydelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login