mboost-dp1

Museskade?

Gå til bund
Gravatar #1 - SpYkE112
14. mar. 2008 13:50
Har ikke selv, da jeg har taget højde for at have en god og ergonmisk sidde plads, men min far derimod, han har fået museskade, og han har i en år række kæmpet for at få det anerkendt som en arbejdsskade, som det jo sådan set også er, da der ikke var taget højde for ergonomien, og hvor lang tid det er sundt at arbejde med en mus af gangen, på hans gamle arbejdsplads :/
Gravatar #2 - Thalion
14. mar. 2008 13:52
hmm har det ikke selv...

Kender ikke nogle som har det, men der er mange der kunne være meget ved at få en mus ved højere opløsning, da man derved ikke bevæger armen særligt meget.
Gravatar #3 - slemmebirk
14. mar. 2008 14:25
Nej, og jeg tror ikke på det... Er det ikke også kun dovne offentlige ansatte der for det :)?
Gravatar #4 - bobslaede
14. mar. 2008 14:43
Jep.
Men bruger nu en ergonomisk korrekt BarMouse, som har hjulpet utroligt meget.
BarMouse (Pdf)
Gravatar #5 - Scavy
14. mar. 2008 14:47
Tjah.. har selv døjet en del med det.. men efter at være opereret 2 gange i håndledet og med ekstra forsigtighed så er det ikke noget jeg døjer så meget med.

Men kan da godt mærke hvis jeg overdriver lidt for meget.

Det skal lige siges at jeg hverken er dovn eller offentlig ansat. Men er tilgengæld selvstændig. Så jeg har ikke noget ud af det.
Gravatar #6 - simonduun
14. mar. 2008 14:53
Kunne egentlig godt tænke mig at få helt præcist forklaret hvad det er?
Gravatar #7 - Borg[One]
14. mar. 2008 15:11
#6 det er ledsmerter, der ofte kommer, når man bruger sin mus.

Mange muse-tunge job, lider af det.

Der er stor diskussion om det er en reel skade eller ej, og stor forskel på, om man kan få erstatning af sit arbejdsgiver eller ej.

Jeg er ellers ikke synderlig sart, men kan godt mærke det i min højre hånd. Det er særligt irriterede led omrking pege og langefinger, samt i selve håndleddet.

Jeg bruger trackball på mit arbejde, og mus derhjemme for at veksle slidtagen....
Gravatar #8 - froksen
14. mar. 2008 15:12
Vil ikke sige at jeg direkte har en museskade... Men tror jeg har en "lille" museskade, som jeg mærker til engang imellem når jeg har siddet FOR længe ved compen.

Men ligesom jer andre prøver jeg at beskytte mig mod det, hvertfald indtil man får en arbejde så man kan få arbejdsskade forsikring ;-) hehe
Gravatar #9 - arne_v
14. mar. 2008 15:20
Jeg har heldigvis ikke muse skade. Jeg kan godt blive lidt øm ved meget muse arbejde. Men det går hurtigt over igen.

(jeg definerer muse skade som noget der er permanent, er forårsaget af muse arbejde men nu giver problemer ved andet end muse arbejde)

Og det er ikke noget at spøge med. Det kan være ret alvorligt.

Og jeg mener at problemerne med at få det anerkendt som arbejdsskade er et tegn på at arbejdsmiljø "systemet" er indrettet til at håndtere industri arbejde for 30-50 år siden.
Gravatar #10 - Mort
14. mar. 2008 15:24
Det er interessant at der lige nu er 31% der ikke tror på det. Mon de heller ikke tror på hovedpine eller mavesmerter ?
Gravatar #11 - BurningShadow
14. mar. 2008 15:25
For mig er der ikke den store forskel på guder og museskader...
...det er ikke noget jeg bruger.
Gravatar #12 - arne_v
14. mar. 2008 15:28

Nogen føler sig immune overfor alt indtil de selv oplever at kroppen siger fra over for noget.
Gravatar #13 - mathiask
14. mar. 2008 15:35
Jeg har engang slået en mus ihjel. Så ja: Jeg tror helt sikkert på at de kan skades.
Gravatar #14 - TullejR
14. mar. 2008 15:56
Jeg har haft smerter i håndleddet før i tiden, men så droppede jeg almindelige mus, og vupti, problem løst.

Både trackpoints og trackballs er ganske geniale til at undgå den slags.
Gravatar #15 - Mr. Q
14. mar. 2008 16:03
Tjaaeh.. Jeg har da en sjælden gang imellem lidt smerter i håndledet, men det er ikke noget jeg kategorisere som museskade.

En anden god måde at undgå musseskader på er jo at bruge genvejstaster ;) - Det er desuden også hurtigere! :D
Gravatar #16 - Hack4Crack
14. mar. 2008 16:07
jeg stoler på min højre hånd.
Gravatar #17 - hgul
14. mar. 2008 16:17
Har det heldigvis ikke selv. Personligt er jeg ret glad for trackballs og har brugt en siden år 2000, og det betyder sikkert også noget.

Har dog tidligere døjet med en tommelfinger der udviklede sig til en springfinger, men efter operation for år tilbage har der ikke været noget siden.
Gravatar #18 - kba
14. mar. 2008 16:25
Har det ikke og mener også at man sagtens kan undgå det. Hvis man bevæger musen med håndledet og ikke armen (eller kun fingrene), så er man sgu selv ude om det.
Gravatar #19 - m910q
14. mar. 2008 17:17
Det kræver du rammer mere præcist hvilket gør at du ikke er så afslappet i hånden, men man bevæger da sit håndled mindre.
Jeg vil mene man skal finde en mellemting...
Gravatar #20 - knasknaz
14. mar. 2008 18:44
Jeg har aldrig haft gener pga. mus. Men hver gang jeg bruger en touchpad på en bærbar, får jeg sære kramper i armen. Måske er det fraværet af "tactile feedback", der forvirrer hjernen? For det må afgjort være en mere eller mindre mental årsag der ligger bag, da så mange andre lignende bevægelser ikke giver mig kramper.
Gravatar #21 - Eniac
14. mar. 2008 20:00
Jeg har arbejdet med mus i timevis hver eneste dag de sidste 20 år, og har aldrig haft problemer.
Det undre mig derfor at mange "ældre" mennesker får det.
Men jeg var måske så ung dengang jeg startede, at min krop har indrettet sig til det.
Man hører jo også om unge der får "defekte" tommelfingre fordi de skriver så meget sms at fingeren ændre udseende (no kidding!)
Gravatar #22 - Borg[One]
14. mar. 2008 20:20
#17 ved brug af trackball flytter du blot belastningen til andre områder på hånden - jeg vil skyde på resultatet er nogenlunde det samme, som en mus.

Mit håndled er ikke synderligt hårdt ramt, mens som sagt pege og langefinger piver lidt.

#18 og det hjælper på ens fingre...hvordan?
Gravatar #23 - Borg[One]
14. mar. 2008 20:21
#21 hvad lavede du for 20 år siden, der krævede mus?!?
(Jeg indikere ikke det var umuligt, den første mus er fra 1981 und so, jeg undrer mig bare)
Gravatar #24 - zin
14. mar. 2008 20:27
Jeg har ikke museskade og som #7 har jeg mus derhjemme og trackball på arbejdet. Det er meget pudsigt hvilke udtryk der kommer fra IT-professionelle når de ser en trackball, inkluderende:
"..... Nej. Det kan jeg ikke."
"Hvad f*nden er nu det?!"
"Øhhh... Hvordan...."
"Har du ikke en ordentlig mus?"
"Hvordan....<indsæt selv>?"
osv.. :-)
Svaret er næsten altid; Man vender sig til det - og den er dejlig at bruge. :-)
Gravatar #25 - PeterJesper
14. mar. 2008 20:42
Det var da en taabelig afstemning : 3 "nej" mulighedder
og man kan kun sige "ja" hvis man selv har en museskade ?
Gravatar #26 - Ronson ⅍
14. mar. 2008 21:30
Myte! Eller også kan man holde den væk med wank.

Men nu til et spørgsmål.. Jeg var engang ude hos en kunde der havde noget der mindede om et touchpad, men det var noget gummi der rykkede en musekugle på en eller anden måde - ligesom dem der man sætter for enden af tastaturet som man kan rulle musik med.

Nogen der ved hvad sådan en hedder og kan fås?
Gravatar #27 - zin
14. mar. 2008 21:49
Gravatar #28 - Eniac
14. mar. 2008 22:30
#23 For 20 år siden var det 1988, og der var jeg dybt begravet foran min Amiga (vist også før 1988). Amigaen var som bekendt styret med en mus som en pc er det i dag.
Gravatar #29 - cazotaro
14. mar. 2008 22:33
Har af og til lidt ond i mit inderste pegefingerled, eller i pege- og langefingeren. Det hænder at jeg får ond ti hånden efter lang tid ved computeren, desuden strækker jeg tit fingerne.

Dog gør det mest ondt i, når jeg hører om museskader :D
Gravatar #30 - Saxov
14. mar. 2008 23:33
Jeg tror ikke folk der ved hvad de gør med en computer får museskader, men enhver der bruger udstyr de ikke kan finde ud af, kan komme tilskade.

Hvis folk ikke ved noget om hvordan man arbejder med computere på en fornuftig (ergonomisk) måde, så kan de komme til skade. MEN, folk der arbejder med mejetærskere på en ufornuftig måde, kan også komme til skade - men har aldrig hørt om mejetærskerskader som et fænomen (ja, der er ulykker, det ved jeg godt..)
Gravatar #31 - Ronson ⅍
14. mar. 2008 23:50
#27: kunne det meget vel være, tak
Gravatar #32 - sodhi
15. mar. 2008 00:26
Jeg kan egentlig godt forstå de folk der svarer "Nej, og tror ikke på det.". Ikke i ordenes reele betydning, men på et eller andet plan er det da underligt at visse folk aldrig kommer til at lide af det - mens andre gør. Jeg tror sgu lidt det har med din muskulatur at gøre. Jeg har "arbejdet" med computere i ca. 10 år nu, og har aldrig haft problemer med håndleddet (ud over en enkelt gang hvor jeg fik løftet lidt forkert på en vægtstang). Og jeg sidder hverken ergonomisk eller brugertrackball, mousetrapper eller barmouse :)
Gravatar #33 - Borg[One]
15. mar. 2008 11:15
#24 Reaktionen hos mig er nogenlunde den samme, derfor har jeg på min arbejds-pc koblet en konsulent-mus til også - så folk der lige skal overtage maskinen ikke er totlat handikappet...

#28 Amiga selvfølgelig, det forklarer det hele... :-)

#30 Du sidder vist med den information jeg mangler.
Hvordan klikker jeg på musetasterne på en ergonomisk måde?

#32 sådan er det vel indenfor alle lidelser, der har med slidtage at gøre? Nogen kan holde til at være anlægsgardener i mage år, mens andre dårligt kommer gennem uddannelsen før de har problemer med ryggen.

Jeg tor i virkeligheden det har noget at gøre med folks fysiske opbygning, samt deres arbejdsmønster.
Sidder de hele dagen med en mus i hånden, er de langt mere udsat, end hvis man har vekslene arbejde, og måske endda fysisk arbejde, indover brugen af musen.

Mine problemer er først kommet efter jeg flere år ikke har haft noget med den fysiske del af installationen. Før var det rack-montage, kabeltræk og andre spændene opgaver ind over - idag er det foran skærmen, afvekslet med spændene møder...
Gravatar #34 - Saxov
15. mar. 2008 11:39
33 skrev:
#30 Du sidder vist med den information jeg mangler.

Nu er det jo ikke et spørgsmål om hvordan du klikker på en mus rigtigt, som du sikker også ved.
Men et spørgsmål om at bruge en mus rigtigt er bl.a. at man har en brugbar sensitivity, har man en meget høj sensitivity på sin mus, skal man spænde meget i musklerne for at ramme precist, mens hvis man har en alt for lav sensitivity, har man det modsatte problem.

Dertil kommer at man skal afvæksle sin brug, ikke noget med at sidde og gribbe fast i mussen hele dagen, og den skal også (ligesom ens stol og bord) være i en fornuftig høje og afstand.
Så er der også spørgsmål om hvordan musens facon er, for nogle mus kræver man vrider meget i sin forarm/håndled for at kunne bruge musen. Det er heller ikke godt.

Så der er mange faktorer, ligesom med alt andet. det er jo heller ikke fordi at landmanden i mejetærskeren kun kan komme galt afsted hvis han bruger føderne til at styrre maskinen med.
Gravatar #35 - gnаrfsan
15. mar. 2008 13:03
Hos mig er det gået mest ud over pegefingren. Alle de klik, og brug af toucpads og track points eller hvad de nu hedder. Armen har ingen problemer. Kunne måske godt tænke mig en tommelfinger knap, der sidder lidt bedre, så jeg kunne bruge den istedet.
Gravatar #36 - milandt
15. mar. 2008 20:43
Jeg mangler kombinationen af "Nej, har det ikke, tror ikke på det, men kender nogen der har det."
Gravatar #37 - Zombie Steve Jobs
16. mar. 2008 12:21
HAr det ikke, og sidder ikke specielt ergonomisk korrekt. Det handler vist bare om, at man ikke bruger skulderen og hele armen, når man skal flytte musen rundt. HAr en høj opløsning og høj sens, så jeg kun skal flytte hånden ganske minimalt for at bevæge mig fra ene side af desktop til den anden.
Kan gå totalt i koma, når jeg ser idioter der laver den der med at flytte hele armen for at flytte pointeren
Gravatar #38 - Avenger-
16. mar. 2008 14:46
Jeg mangler mere, "Ja, min mus har påtaget sig en forfærdelig fiberspringning i læggen!"
Gravatar #39 - Klumpen
16. mar. 2008 18:12
37 skrev:
HAr det ikke, og sidder ikke specielt ergonomisk korrekt. Det handler vist bare om, at man ikke bruger skulderen og hele armen, når man skal flytte musen rundt. HAr en høj opløsning og høj sens, så jeg kun skal flytte hånden ganske minimalt for at bevæge mig fra ene side af desktop til den anden.
Kan gå totalt i koma, når jeg ser idioter der laver den der med at flytte hele armen for at flytte pointeren

Ja jeg er så af den modsatte overbevisning. Jeg mener at små bevægelser skaber større spænding i musklerne fordi du hele tiden skal spænde for at ramme præcis det punkt du ønsker.

En stor bevægelse giver mere plads til en "løs hånd" hvor det er nemmere at lave præcisionsarbejde.
Gravatar #40 - terracide
17. mar. 2008 07:40
Før i tiden kunne jeg mærke på mit håndled, hvis det havde hvilet hele dagen på bordet med musen.
Så fik jeg en gratis musemåtte med silicone-forhøjning og siden har jeg intet mærket...det er ikke musen, men crappy musemåtter(eller SLET INGEN) der IMHO er skyld i folks oplevelser.
Gravatar #41 - übermench
17. mar. 2008 10:35
Ja. Jeg lider så meget af det at min hånd er bleven amputeret og udskiftet med en trådløs mus ;-)
Gravatar #42 - pelikanen
17. mar. 2008 11:25
Hvordan kan man IKKE tro på det?

Man kan få arbejdsskader af alt.

Alt som giver en nogenlunde ensidig belastning af et led eller lign.

stud med. her, tro på mig.
Gravatar #43 - Mnc
17. mar. 2008 12:36
#39 løs hånd? ... nah, too easy.
-

Jeg har alle dage brugt en høj sens, og når man vænner sig til den er det ikke så anstrengende. Jeg er meget afslappet i armen/hånden når jeg bruger musen, og jeg har fyldt min MX5 med alle de tunge vægtklodser, så den er nemmere at styre (præcist) med høj sens. (piller hele 'vægtskuffen' ud når jeg spiller fps, og kører så med mellem sens)
Gravatar #44 - myplacedk
17. mar. 2008 12:47
33 skrev:
Du sidder vist med den information jeg mangler.

Det var ikke mig du spurgte, men jeg kan da fortælle hvordan folk typisk klikker uergonomisk, efter hvad jeg ser:

De fleste muse-knapper er aflange, med et "hængsel" i den ene ende. Jo tættere på hængslet man trykker, jo hårdere skal man trykke. Nogle folk vænner sig til at trykke ret hårdt, i stedet for at vænne sig til at rette fingere lidt mere ud. Og det kan give ondt i fingeren.
Gravatar #45 - haj
17. mar. 2008 12:48
Trackballs er rare, desværre har Logitech valgt at stoppe produktionen af alle de gode modeller, så der nu kun er nogle der ikke er ergonomiske tilbage - har dog ikke prøvet den dyreste model.

Har en af de gode gamle trackman marble wheel jeg bruger på jobbet, og en Marble FX cordless jeg bruger hjemme, og bruger af og til en mus når jeg spiller spil eller redigerer fotos.. afveksling er nøgleordet :)

Nu håber jeg bare at mine trackballs holder indtil Logitech opdager at den nuværende trackman er for lille i forhold til en gennemsnits hånd, eller de begynder at lave trackman marple fx igen.
Gravatar #46 - myplacedk
17. mar. 2008 12:53
39 skrev:
Ja jeg er så af den modsatte overbevisning. Jeg mener at små bevægelser skaber større spænding i musklerne fordi du hele tiden skal spænde for at ramme præcis det punkt du ønsker.

Jeg har indstillet min mus så jeg kan nå hele skærm-området (2680 pixels bred) uden at flytte hånden. Mit håndled hviler altid på bordet når jeg bruger musen.
Følsomheden er dog ikke så voldsom, at jeg ikke kan ramme en bestemt pixel uden større besvær. Dvs. de ting jeg skal ramme går nemt, da de er væsentlig større end én pixel.

På den måde hviler jeg armen lige så godt, som med en trackball.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login