mboost-dp1

Lever OS X 10.5 'Leopard' op til dine forventninger

Gå til bund
Gravatar #1 - mathiass
7. mar. 2008 16:16
Jeg bruger der som mit primære OS, og jeg må sige at jeg synes at det var lidt af en skuffelse. Time Machine er (når man et øjeblik ser bort fra GUIen) en ekstremt primitiv løsning på backupproblemet, det skriger til himlen at der endnu ikke er en færdig version af Java 6 og det eneste man ser til spaces er når man er uheldig at ramme knappen der aktiverer det så alle ens vinduer forsvinder ud til siden. Stacks er en forbedring, men det hører til i småtingsafdelingen.
Nu var OS X 10.4 et ganske fremragende OS, så jeg har fuld forståelse for at der ikke er så meget revolutionerende nyt, men jeg synes det er en anelse for tyndt til at man bør tage 1000 kr. for en opgradering.
Gravatar #2 - DanaKaZ
7. mar. 2008 16:31
Jeg har det på min iBook G4, og selvom at jeg er godt tilfreds, så er det ikke den samme wow-oplevelse som da jeg først begyndte at bruge Tiger.

Men jeg synes der er en masse forbedringer, der gør at jeg ikke føler mine penge er spildt:

En meget forbedret Finder

Et generelt mere stabilt OS

Og så kører Coverflow i iTunes meget, meget bedre end i Tiger

Det er ikke fordi jeg bruger coverflow så meget, men mest fordi det for mig viser potentialet af Core Animation.
Gravatar #3 - Zombie Steve Jobs
8. mar. 2008 21:01
#1 OMG! Spaces er FANNEME brugbart her i hvert fald. Jeg bruger det enormt meget, det er en lækker måde at holde styr på tingene på, og noget jeg har savnet helt vild. Jeg har godtnok været ret vant til flere desktops fra forskellige *nix distroer.
Gravatar #4 - El_Coyote
9. mar. 2008 20:29
finder er blevet meget bedre, jeg mangler dog at når man kopierer filer fra en extern kilde - over netværk f.eks. - så frigør den stadig ikke de filer der er kopieret før hele bunken er kopieret. Det er lidt surt at skulle vente på det.
Gravatar #5 - fidomuh
9. mar. 2008 20:45

Spaces blegner bare lidt naar VirtueDesktops har haft en bedre implementation af den slags i flere aar :)

#Topic

Tjoh, det levede helt op til mine forventninger, men der er stadig plads til en hel del forbedringer :)
Men saadan er det jo i alle OS, der er altid plads til specificering af hvert enkelt individs praeferencer..

Det eneste OS der kommer taet paa at vaere nok justerbart, er Linux/BSD, men det kraever stadig en del hacks :)
Gravatar #6 - fishbone
10. mar. 2008 07:27
#1: Når vinduerne flyver ud til siden er ikke Spaces. Det lyder som om du slet ikke har aktiveret det :)

Ellers må jeg sige, at jeg er blevet temmelig skuffet over Leopard - specielt den seneste opdatering. Den er buggy og sløv. De nye tiltag er ganske ok; Time Machine er rigtig nok primitiv men den virker (tror jeg - jeg har heldigvis ikke haft behov for at teste). Spaces er genialt men ikke godt nok implementeret endnu (dagligt river jeg mig i det hår jeg ikke har i frustration over Spaces' egenrådighed).
Gravatar #7 - tgr
10. mar. 2008 08:28
Jeg er fint tilfreds, kan bare ikke lide udseendet på docken. Jeg glæder mig til Unsanity får fixet deres ClearDock som jeg brugte i Tiger.
Gravatar #8 - fidomuh
10. mar. 2008 08:30

Der er masser af muligheder for at slaa den nye dock fra.. Jeg bruger selv DockDoctor til at aendre farver paa den..
Du kan deri ogsaa slaa 2d-dock til, saa den ser ud som naar du har den paa siden :)
Gravatar #9 - tgr
10. mar. 2008 08:35
#8 Jeg ved godt man kan ændre farve osv. men har endnu ikke set en funktion hvor man kan gøre docken transparent.

2D-docken er endnu grimmere. Bare få fixet noget ClearDock så er jeg glad.
Gravatar #10 - fidomuh
10. mar. 2008 08:37

Altsaa, umiddelbart kan du jo bare finde et custom skin til DockDoctor hvor dock'en er fjernet? eller selv lave et? :)

Jeg har da set det rundt omkring ihvertfald :)
Gravatar #11 - Trogdor
10. mar. 2008 10:15
når du nu siger "spaces" og vinduer der flyver, mener du så ikke "Exposé"?
Spaces er flere desktops, Exposé er hvor man kan se alle vinduer på skærmen på en gang.

Jeg syntes det er super brugbart, og det irriterede mig når jeg kom på arbejde og maskine ikke havde det. Indtil jeg fik opgraderet Ubuntu, som nu har samme funktion i Compiz, hvor den iirc hedder scale.

Video af spaces og exposé blandet sammen
http://video.google.com/videoplay?docid=1254656550...

Expose:
http://video.google.com/videoplay?docid=-277835561...

Jeg har sat det op så når jeg kører musen op i højre hjørne, får jeg Expose, og nederest i højre hjørne, spaces.
Jeg syntes det er en hurtig måde at skifte vindue på når de ikke kan være på skærmen på en gang.

Spaces er jeg ikke helt vild med, jeg bruger den en smule, men ikke så meget for jeg kan bedre lide hvordan det virker i Ubuntu,.

#4 er enig i det med det er generende at den holder fast i alle filerne indtil de er kopieret.
Gravatar #12 - fiskah
11. mar. 2008 00:17
Jeg synes nu at Leopard lever fuldt ud op til mine forventninger.

Istedet for en lille håndfuld store ændringer, synes jeg at hele operativsystemet som en helhed er blevet forbedret på stort set alle punkter: netværksunderstøttelsen er langt bedre, time machine (specielt nu med Time Capsule), performance, Finder er langt bedre, osv.... For ikke at glemme et par dejlige forbedringer til iCal og de andre indbyggede programmer.

Om prisen på ~1000 kr så er rigtig kan man diskutere.

Quick Look ftw.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login