mboost-dp1

Læser du nogensinde en softwarelicens?

Gå til bund
Gravatar #1 - Tyrian
5. mar. 2008 13:46
"I Agree, Next, next, next, finish"..og 5 sekunder skylder man sin førstfødte til software producenten. Men det var også et godt program!
Gravatar #2 - Magten
5. mar. 2008 13:53
"I Agree" - overholder det nok ligemeget om jeg læser den eller ej :)
Gravatar #3 - Borg[One]
5. mar. 2008 13:55
Softwarelicens?!?? Alt det jeg henter fra ThePirateBay er da gratis, er det ik'?
Gravatar #4 - Tyrian
5. mar. 2008 13:57
Just push the damn "I agree" key..:)
Gravatar #5 - Seth-Enoch
5. mar. 2008 14:00
"I agree, next, next, next, next"... *opdager den er ved at installere på et forkert drev* "Cancel"....."I agree, next, next, costum, next next" og så køre det :)

Jeg stemte "Agree", men har læst den til f.eks. World Of Warcraft som noget af den eneste tror jeg.
Gravatar #6 - zin
5. mar. 2008 14:01
Jeg studerer dem nøje - første gang jeg installerer programmet. Efter det hedder det bare I agree.
F.eks. kan man i Total Commanders software licens se, at der står noget i retningen af: "Vi ved i cracker programmet, og vi er egentlig ligeglade - men tag og doner lidt penge (køb et licens eller to), hvis i kan lide programmet..". :-)
Gravatar #7 - LaMaH
5. mar. 2008 14:06
I Agree..

Tror nok jeg skylder diverse software programmører min første fødte, anden fødte og mormor.
Samt alle penge over 2kr jeg tjener, men who cares.
Gravatar #8 - DrHouseDK
5. mar. 2008 14:07
Jeg troede at der der stod i den der lange tekst, var at man skulle klikke "I Agree" for at installere softwaren? Dammit...

Well. Gæt selv hvad jeg svarede.

Genial svarmulighed iøvrigt.
Gravatar #9 - Thalion
5. mar. 2008 14:30
Den eneste jeg har læst var EULA til WoW, for at være helt sikker på deres naming policy, og sådan...

Dog har jeg ikke læst de sidste nye opdateringer...

Men ellers hedder den også bare scroll ned og så "I Agree"
Gravatar #10 - Lobais
5. mar. 2008 14:41
Når jeg installerer noget på en windows maskine, får jeg altid lyst til at læse EULA'en. Hver gang bliver jeg chokeret over alt det lort man siger ja til, men alligevel går jeg kold inden jeg har læst en tiende del.

Så er det nemmere med fri software, hvor jeg har læst GPL, MPL og et par andre, og der efter aldrig mere behøver at læse licenser, da alle bruger de samme. Ofte kan disse licenser endda findes i menneskeligt læsbare udgaver.
Gravatar #11 - YoBilee
5. mar. 2008 14:42
Det hænder at man lige fanger et par af ordene, når det er en af dem, hvor man ikke kan trykke sig videre uden først at have scrollet sig helt ned til bunden.
Gravatar #12 - NioBe
5. mar. 2008 14:47
"I Agree" KUN!...
Har ellers oplevet en klassekammerat hvis bedstemor printede hele licensen ud og brugte al den nye blæk, og 3-4 timer på at læse den LOL!
Gravatar #13 - myplacedk
5. mar. 2008 15:27
Jeg tjekker mindst hvilken type licens det er. (Undtagen i Ubuntu, der ved jeg at der kun er fri software.)

Hvis det ikke er frit software, læser jeg gerne noget af det, indtil jeg har fanget essensen. Flere gange har jeg afbrudt installationen på grund af licensen.

Fx. blev jeg overtalt til at installere Skype. Men der stod i licensen at de havde ret til at bruge så meget af min computer-kraft og båndbredde som de havde lyst, til hvad de end ville få lyst til. Det ville jeg altså ikke acceptere. Så fik fyren at vide, at hvis han ville snakke med mig, var der masser af andre muligheder end lige præcist Skype.
Gravatar #14 - myplacedk
5. mar. 2008 15:27
12 skrev:
Har ellers oplevet en klassekammerat hvis bedstemor printede hele licensen ud og brugte al den nye blæk, og 3-4 timer på at læse den LOL!

Haha, "printede ud" - hvor gammeldags. ;-)
Gravatar #15 - gnаrfsan
5. mar. 2008 15:30
Jeg skimmer dem, men så løst at det bare er spild af tid :)
Gravatar #16 - Louis
5. mar. 2008 15:43
#13 Ubuntu indeholder hovedsageligt fri software, men indeholder også enkle lukkede ting som fx. Intel wireless firmware. Hvis du vil have en hel fri Ubuntu, skal du bruge Gobuntu eller FSF's gNewSense eller bare Debian :p

Nu vel. Jeg vil også have sagt at jeg kun bruger fri software, men benytter bla. Intel wireless firmware, Nvidia drivers og Flash. Jeg prøver at undgå alt lukket software så meget jeg kan, og kun bruge det frie. Jeg har læst GPL v 2 og 3, BSDL og MIT.
Gravatar #17 - myplacedk
5. mar. 2008 15:58
16 skrev:
#13 Ubuntu indeholder hovedsageligt fri software, men indeholder også enkle lukkede ting

Ja, det var vist ikke helt sandt det jeg fik sagt. Men noget i den stil. ;-)
Gravatar #18 - dvaske
5. mar. 2008 16:50
Plejer lige at paste licensen ind i denne analyzer, den kan lige fortælle noget om hvor meget info der bliver sendt til 3.part eller andre...

http://www.spywareguide.com/analyze/analyzer.php

Så det må blive en "Jeg skimmer dem lige"

På linux maskinen gider jeg ikke læse GPL'en hver gang ;-)
Gravatar #19 - Derfor
5. mar. 2008 17:20
Har da sat mig til at læse dem engang i mellem, men for det meste hedder det bare "I Agree" :)
Gravatar #20 - Ziftex
5. mar. 2008 17:48
This End-User License is an agreement between Microsoft Corporation (hereafter referred to as "Microsoft") and you, the end-user (hereafter referred to as "our bitch").

Jeg stemte I agress for det gør jeg 90% af tiden da jeg primært arbejder med applicationer som er lave af microsoft/adobe og lidt GPL
Gravatar #21 - Xill
5. mar. 2008 17:51
#13 .. kan godt se det ikke er en smart måde de skriver det på, da det giver dem ret til rigtig mange ting.

men det er meget brugbart, efter som to personer bag en firewall, kan lave filoverførsel i gennem en 3. person, og ikke blive begranset af en server på samme måde som man gør ved fx msn

#0 .. har skimtet et par, men generalt "I Agree"
Gravatar #22 - Borg[One]
5. mar. 2008 18:35
Jeg trykker konsekvent 'Decline' - de skal f*nme ikke tro de kan fuppe mig.

Erhhh, og jeg sætter iøvrigt stor pris på både notepad og minesweeper... :-S
Gravatar #23 - BurningShadow
5. mar. 2008 18:49
Det sker da, selvom det ikke er så ofte.
Jeg har læse dem til: Win95, Win98, Skype, GPL v2, GPL v3, LGPL v2, BSD (3), BSD (4), MIT, og et par løse, sådan hist og her.
Bortset fra det, så skimmer jeg dem (måske) første gang.
Gravatar #24 - Cloud02
5. mar. 2008 19:05
Læser dem altid sammen med min advokat. ;-)
Gravatar #25 - Svindleren
5. mar. 2008 19:22
ligesom med denne tråd.. scroll ned og "i agree"

ej :D læste lige nogel af dem :P
Gravatar #26 - PingoKiller
5. mar. 2008 19:39
jeg har læst den der til foxit reader.
ellers har jeg skimmet nogle af dem igennem.
Gravatar #27 - Eniac
5. mar. 2008 20:37
Jeg læste på et tidspunkt om en der havde fået penge fordi han rent faktisk havde læst den.
Producenten af spillet/programmet havde for sjov skrevet et sted i teksten at man ville få penge af dem hvis man skrev til en bestemt mail-adresse.
Der gik nogle måneder før de så fik en mail, og han fik pengene.

Kan desværre ikke lige finde artiklen.
Gravatar #28 - b.b
5. mar. 2008 20:49
/*
* --------------------------------------------------------
* "THE BEER-WARE LICENSE" (Revision 42):
* <[email protected]> wrote this file. As long as you retain this
* notice you can do whatever you want with this stuff. If we meet
* some day, and you think this stuff is worth it, you can buy me
* a beer in return Poul-Henning Kamp
* --------------------------------------------------------
*/
Gravatar #29 - thøger
6. mar. 2008 05:48
#28:
Revision 42 <-- Lol. Nørd spottet :-D
Men ikke første gange folk er opfindsomme med versionsnumre (tænk fx. på LaTeX).
Gravatar #30 - simonduun
6. mar. 2008 07:29
Skimmer den lige igennem (på ca. 2 sek :P)... Ellers hedder det I Agree! :d
Gravatar #31 - mvoigt27
6. mar. 2008 09:01
Auto-Agree..... fuck en million til den der opfinder et program der kan det................
Gravatar #32 - knasknaz
6. mar. 2008 10:53
Kun i cirka 1% af tilfældene. Skulle jeg læse dem alle helt igennem, ville jeg ikke være færdig endnu.

Og endelig, hvis jeg kun skulle installere det software hvor jeg synes disclaimeren er helt til at acceptere, ville jeg slet ikke installere nogetsomhelst.
Gravatar #33 - hr. værk
6. mar. 2008 11:24
hmm jeg har hørt at det er muligt at få pengene tilbage for sin winedåze licens hvis man nægter at acceptere vilkårene der skal accepteres efter man lige har startet sin nye computer op for første gang. Er der nogen der ved om det er rigtigt?? for så bliver det jo pludsligt muligt at få lidt rabat på sin nye comp og hvis det ikke er rigtigt så har man sq et godt argument for at sige "fuck jer" hvis man bliver slæbt i retten.
Gravatar #34 - tachylatus
6. mar. 2008 12:11
Fed idé #33 :P
Har jeg sgu' egentlig ikke tænkt over. Det giver jo en fed mulighed for at kunne piratkopiere software og derefter bare returnere det.
Gravatar #35 - stargate
6. mar. 2008 12:26
jeg læser normalt altid, men hvis jeg har læst en version så hopper jeg over hvis der kommer en ny version eller jeg skal havde det på en af de andre pc

Men er jeg unormal så ??
Gravatar #36 - Geek.Lund
6. mar. 2008 12:34
Jeg tror jeg er en smule doven og trykker egentlig bare "I agree". Ellers tror jeg ikke jeg kunne bestille andet.
Gravatar #37 - varda
6. mar. 2008 13:18
Læste faktisk wow's igennem.. eller de tre man vist skal sige "yes yes, jeg skal nok opføre mig pænt" side..
Ellers tror jeg sku aldrig jeg har læst dem.
Gravatar #38 - M.K.A
6. mar. 2008 15:08
Tjo er de ikke næsten alle sammen ens. Bare med ændrede navne?
Gravatar #39 - Hubert
7. mar. 2008 21:37

Du kan muligvis bruge programmet 'click yes'. Jeg ved ikke om det kan opdrages til at klikke på andet end yes knapper godt nok.
Gravatar #40 - Slettet Bruger [3404234067]
8. mar. 2008 00:06
Ok, nu har jeg scrolled ned og hvor er "I agree" knappen?
Gravatar #41 - Hades Silvertongue
8. mar. 2008 05:43
Jeg er altid blevet opdraget med sætningen "Har du ikke læst det, kan du teknisk set ikke bryde det", så det er I Agree all the way...
Selv ikke WoWcraft's licenser har jeg gidet studere igennem fra top til tå (også selvom det bogstavelig talt er det man skal gøre)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login