mboost-dp1

Kender du vores officielle IRC-kanal #newz.dk på Freenode?

Gå til bund
Gravatar #1 - Drakhan
16. aug. 2007 12:37
Brugte IRC "i gamle dage" men mit behov for at chatte er i dag fuld ud dækket af diverse IM klienter.
Gravatar #2 - Xill
16. aug. 2007 12:44
.. er slet ikke til IRC

kan bedre lide forum, hvor man kan læse det når man har tid.
Gravatar #3 - trylleklovn
16. aug. 2007 12:46
Ifølge http://echelog.matzon.dk/stats/newz.dk.html tror jeg at jeg gør.

(hint hint; jeg er "srn")
Gravatar #4 - MiniatureZeus
16. aug. 2007 13:00
Brugte den i starten, men da jeg ikke kan komme på fra min skole, er jeg faldet lidt fra igen.
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
16. aug. 2007 13:19
IMHO har IRC haft sine dage, der findes idag så mange alternativer der er meget nemmere at gå til.
Gravatar #6 - madweeser
16. aug. 2007 13:22
Det måtte blive til "Andet"
Bruger IRC, men er ikke på freenode
Gravatar #7 - Mr. Q
16. aug. 2007 13:28
Jeg brugte IRC i meget gamle dage, er en del af det tidligere NL-Script hold. Da vi lukkede, skiftede jeg til Mac, og har aldrig fundet en klient der er bare nogenlunde tilfredsstillende til mac. Så derfor bruger jeg det ikke mere.
Gravatar #8 - Windcape
16. aug. 2007 14:10
IMHO har IRC haft sine dage, der findes idag så mange alternativer der er meget nemmere at gå til.

Sikke noget vrøvl.

IRC er stadig den bedste form at broadcaste beskeder til mange mennesker i en form of IM. Forestil dig at lave AMSG på MSN til 500 mennesker ? Din PC ville dø af det.

Bare fordi nogle af jer absolut kun ville bruge IRC til at lave private messages på, betyder det jo ikke at det er formålet :p
Gravatar #9 - Cyrack
16. aug. 2007 14:27
Det samme som MZ.
Skolens IT-"administratorer" mener at alt undtagen port 80 er skadeligt (tak for lort, så er det også let at være datamatiker med speciale i netværk). Så intet IRC til mig :-/ derhjemme sider jeg dog meget på #gentoo.
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
16. aug. 2007 14:42
#8 thedeathart

Nu har jeg ikke skrevet noget om IM klienter for der mener jeg helt klart IRC er noget møg (og jo jeg har brugt irc i mange år til mange formål)
Derimod mener jeg at der er ufatteligt mange færdiglavede WWW baserede scripts dil fora, chats osv. der kan lige så meget uden at være lige så besværlige at komme ind i.
Gravatar #11 - illishar
16. aug. 2007 14:45
Efter hvad jeg har gjort mig af erfaringer, så skal der altid være min. en samtale igang i alle døgnets timer, for at en IRC-kanal kan fungere. Ellers vil brugere der logger ind, hurtigt miste interessen og derefter ikke bidrage til kanalen. (Med mindre at de er på IRC grundet en anden aktiv kanal.) For derfor at få en IRC-kanal til at fungere, skal man enten have ekstremt mange (og snaksaglige) brugere eller nogle få *ekstremt* aktive og *ekstremt* snaksaglige brugere. Derudover kræver det også at kanalen rent faktisk beskæftiger sig med noget, som folk gidder at logge ind for at høre. Hvilket hurtigt kan blive udvasket, hvis man netop har meget snaksaglige brugere. Brugere har en tendens til at snakke om uinteresante ting (for de uindvigede), når de har været igang i et stykke tid.

Hvis jeg umiddelbart skulle give et gæt på hvordan Newz-kanalen er, så vil jeg gætte på at der er 2-5 brugere online, når man logger ind og gennemsnitlig en enkelt besked eller to i timen. (Aktivitets-niveauet for en gennemsnitlig ikke-international, ikke-kendt kanal.)

Den ovenståede beskrivelse giver ikke ligefrem en lyst til, at have et helt ekstra program kørende.

Men sig endelig til, hvis der er vildt gang i kanalen. Så støver jeg min mIRC af.
Gravatar #12 - Cloud02
16. aug. 2007 15:10
Stoppede med at hænge ud i de 2 IRC kanaler en på EFnet og så #datavault, for godt et års tid siden. Folk begyndte efterhånden at blive kedelige og mange af de gamle gik og det smitter self. af. :/
Jeg savner det dog lidt.
Gravatar #13 - Carstone
16. aug. 2007 15:43
Kender den channel, men gider ikk være på freenode nettet, har nok i quakenet. er kun fordi jeg er meget glad for GTA / MTA at jeg også er på deres net :) men gider ikke lige være på tolv forskellige netværk for at være på en enkelt channel
Gravatar #14 - d0rk
16. aug. 2007 15:47
Skift til Quakenet i stedet, så ville jeg da være der.
Gravatar #15 - trylleklovn
16. aug. 2007 15:51
Derimod mener jeg at der er ufatteligt mange færdiglavede WWW baserede scripts dil fora, chats osv. der kan lige så meget uden at være lige så besværlige at komme ind i.

Tror du har taget fejl af newz.dk, dette er ikke arto.

Du har simpelthen problemer med at benytte irc?
Gravatar #16 - Disky
16. aug. 2007 16:30
IRC var da meget sjovt i midten af 90'erne, men i dag, nej tak der findes langt bedre steder at få hjælp, underholdning osv.
Gravatar #17 - froggiestone
16. aug. 2007 16:55
suk, ja der er stadig nogle der hænger i fortiden ;]
IRC var fra dengang hvor folk med computere stadig var nørder, de goe gamle dage
Gravatar #18 - jokke
16. aug. 2007 18:13
Dem som ikke kan komme på fra jeres skole..

Den er altså nem nok..

- Find en port som er åben på jeres skole (skal være over 1000)
- Start en BNC-Server og brug den port du fandt åben.

Og BINGO du er online..

Personligt brugte jeg port 1433 som er microsoft mysql server.

Min skole var så dumme at hoste hjemmeside selv så jeg kunne bruge den..

Ellers leg lidt med en proxy eller noget ;)
Gravatar #19 - jokke
16. aug. 2007 18:13
Men ja, syntes også det skulle være på quakenet :)
Gravatar #20 - opal
16. aug. 2007 18:57
Jeg brugte IRC engang.. men så glemte jeg (i løbet af et par dage) hvordan man skulle bruge det.. Det er simpelthen for besværligt til mig, så jeg har droppet det helt..

Og som andre siger så findes der så mange alternativer.. Det bliver svært at finde en "nørd" uden en eller anden form for IM..
Gravatar #21 - Hack4Crack
16. aug. 2007 20:42
yes... i do... hænger alligevel på freecast kanalen, ved freenode
Gravatar #22 - booost1
16. aug. 2007 21:16
Til alle dem der siger det er svært, så forstår jeg det ikke helt. For det første er newz.dk jo egnet dem med lidt teknisk snilde, og for det andet er det ikke sværere end at installere mIRC, finde freenode i server listen og så connecte. For at få msn til at virke skal man jo også logge ind, og det er da mindst lige så besværligt.
Gravatar #23 - Friwwies
16. aug. 2007 21:37
jeg fatter ikke hvorfor nogle ser IRC som en slags telefon samtale. at der SKAL ske noget konstant for at det er værd at bruge, eller at man skal ligge mange kræfter i at holde samtaler kørende.

hvorfor skal det være så forskelligt fra MSN.. det ligger jo også bare i baggrunden det meste af tiden man er ved PC'en.
IRC er noget jeg tjekker jævnligt. hvis der sker noget på en af de kanaler jeg er på så deltager jeg. hvis ikke kan det være jeg starter noget. og ellers er det bare endnu en måde at komme i kontakt med vennerne på. kan jo altid highlighte eller lægge beskeder hvis personen man vil snakke med ikke lige skriver i kanalen.
Gravatar #24 - Friwwies
16. aug. 2007 21:40
#22. enig. irc er da kun så besværligt som man gør det til. det kræver f.eks. ikke man har en konto på en given side/hos et firma (yahoo?) eller at man opretter et screen name. eller at man oplyser sin mail til ALLE (msn)

install.
run.
den spør om et nick, hvad server og kanal
og vupti du på.

man kan enda lave links der åbner din client og joiner et givet netværk og kanal.
Gravatar #25 - atrox
17. aug. 2007 01:07
IRC er slet ikke at sammenligne med IM klienter.

Når jeg er på IRC forventer jeg ikke at folk har gang i en samtale som jeg lige kan springe ind i og have det fedt med at være en del af. IRC er mere stedet hvor man hyggesnakker når det passer en, skriver lidt pis hvis man er stiv eller stiller spørgsmål til ens venner/bekendte. Som der blev sagt længere oppe så er IRC også utroligt effektivt når det handler om at sende en besked ud til hundredevis af andre på én gang, selv idag. Nu jeg tænker over det så er der egentlig ikke noget sted jeg hellere vil chatte ind på IRC ;)
Gravatar #26 - arne_v
17. aug. 2007 01:57

"microsoft mysql server" ??

Der er vist målt et my forkert !

:-)
Gravatar #27 - Erroneus
17. aug. 2007 06:50
Hvis den havde ligget på Linknet, Quakenet eller EnterTheGame så ja, men har ikke "plads" til flere netværks og har ikke andet at komme efter på freenode :)
Gravatar #28 - [Phr3ak]
17. aug. 2007 06:55
Jeg har været derinde nogle gange, tror jeg nok.

jeg brugte irc meget før i tiden havde faktisk en uofficiel #newz channel for mange år siden på quakenet.

Hmm jeg har længe overvejet at sætte irc i startup on boot, og performe masse networks/chans, men det er ikke lige sket endnu.
Gravatar #29 - Svindleren
17. aug. 2007 18:56
er der ikke så meget mere :-&
Gravatar #30 - AlleyKat
20. aug. 2007 08:10
Selvom jeg kun har været forbi få gange syn's jeg det er en storartet kanal. IRC er bestemt ikke historie - FreeNode er fyldt med særdeles velbesøgte supportkanaler for langt de fleste essentielle open source projekter. Og folk der forsøger at få individuel support via 1-to-1 IM må dælme betale for det - IRC er uforpligtende for deltagerne på en anden måde end i en IM-samtale.

Til dem der synes det skulle være på QN i stedet - få jer en Arto-IM eller noget i den stil. QN er bare for n00bs - jeg plejer ellers ikke at gøre i flamebait, men QN...? Man fristes til at sige lollerskates.
Gravatar #31 - cyandk
20. aug. 2007 08:42
er på Quakenet og er for doven til at skrive

/server -m freenode.org:6667

=]
Gravatar #32 - Zombie Steve Jobs
20. aug. 2007 12:04
Når jeg booter min linuxpartition så logger den automatisk på freenode og et par kanaler, dog ikke #newz. Har været der et par gange og synes det er vældigt hyggeligt.

Jeg synes bestemt at IRC er brugbart, specielt til support, det er jo bare at skrive sit spørgsmål og vente på at den bræger, når ens nick bliver nævnt. Det er jo enormt fedt, at man kan sidde og sige "nu gør den det" og en anden siger "det er derfor" etc...
Ellers kan man jo tagge de ord, som interesserer en, og på den måde blive gjort opmærksom.

IRC er jo ikke en kronisk samtale, og det har det aldrig været, i hvert fald ikke i mine øjne.
Gravatar #33 - Windcape
20. aug. 2007 14:50
FreeNode er fyldt med særdeles velbesøgte supportkanaler for langt de fleste essentielle open source projekter.

Jeps.. Og man finder mange udviklere fra store firmaer rundt omkring.

Jeg har da haft fornøjelsen at diskutere Java med IBM- , PHP med Yahoo!-, og .NET med Microsoft medarbejdere, bare for at nævne de største.

IRC er live, forums er ikke live. Man kan også fornemme om folk er aktive eller ej.
Gravatar #34 - TheThufir
20. aug. 2007 15:23
Selvfølgelig bruger jeg IRC.. Men gider vitterligt ikke til at joine en ekstra server bare for at sidde på #newz.dk....

Sidder selv på Quakenet i flere chans...
Gravatar #35 - zin
20. aug. 2007 17:48
Jeg var meget aktiv engang for et godt stykke tid siden, og prøver også at være det i dag - (tror faktisk jeg starter IRC nu...), men det lykkedes mig ikke altid.
De, der påstår at IRC er dødt er omtrænt så blinde som muldvarper af årsage nemt læselige her i dette fora.
Og svært at installere? Gimme a break...
I øvrigt, hvis man ikke kan lide mIRC (som jo skal betales for) kan man bare hente HydraIRC i stedet. Den er ikke nær så god eller så script-able men hvis man har en torn i siden over den der hyggelige fætter man så på den første gang der skrev mIRC i sin tid, så... ja. :-)
Gravatar #36 - zin
20. aug. 2007 17:51
Også fordi der ikke er nogen edit funktion:
p.t. er der 65 online i kanalen. Og hvis jeg kunne huske hvordan man skrev IRC links havde jeg lagt et her.
Gravatar #37 - mazlink
21. aug. 2007 22:22
Har lige joinet kanalen, man kan jo bare idle, hvilket jeg gør på flere andre netværk og kanaler. IRC er for mig, som at sidde om stuebordet med vennerne, og få en sludder.

Desuden findes denne dejligt gratis version af X-chat til windows:
http://www.silverex.org/download/
Gravatar #38 - Bundy
22. aug. 2007 13:27
#9: Hvis du har speciale i netværk, så burde du også kunne finde en åben port og sætte en bouncer op. Jeg vil æde min hat på at der alligevel er andet end port 80 åben i jeres firewall.. 21? 53? 445? Find selv på flere. Kør evt engang Nmap.

445 som jo er HTTPS er altid et godt bud. Det behøves ikke at være et port over 1000 som en anden nævner, kun hvis man vil sætte bounceren op på en *nix box hvor man ikke har root access.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login