mboost-dp1

Kan du blindskrift?

Gå til bund
Gravatar #1 - KarstenP
13. mar. 2006 15:27
Lillefingrene er mest bare i vejen :)
Gravatar #2 - MiniatureZeus
13. mar. 2006 15:30
man lærer det sQ hurtigt når ens lærer bare står og ævler, og der er så meget larm i klassen, så man bliver nød til nærmest at mundaflæse det han siger... :S
Gravatar #3 - drsok
13. mar. 2006 15:31
Skriver på splittastatur, så det kan ikke undgås at bruge blindskrift :)
Gravatar #4 - dkr
13. mar. 2006 15:32
jeg mangler en 10-finger næsten efter bogen, jeg skrver r med langefingeren, man skal vist nok bruge pegefingeren.

hvad med aæøåq< og shift og punktum? lillefinerne er skam ikke så dumme :)
Gravatar #5 - kiwi
13. mar. 2006 15:36
Jeg kan skrive uden at kigge på tastaturet, jeg har dog aldrig lært 10-fingersystemet, så tvivler lidt på skulle være helt efter bogen.
Gravatar #6 - WhiteSpider
13. mar. 2006 15:42
Havde da helt glemt jeg havde en lille-finger... Tænker ikke ret meget over hvad for nogen fingre der rammer hva for nogen taster... Skriver jo bare, uden at tænke så meget over at kigge ned...
Gravatar #7 - addlcove
13. mar. 2006 15:46
skriver vist med en 6-7-8-9 fingre :)
Gravatar #8 - m_abs
13. mar. 2006 15:48
Bruger da 10-fingre, men ved ikke med efter bogen, jeg er selvlært. :)
Gravatar #9 - DUdsen
13. mar. 2006 15:50
var der ikke noget med at man faktisk kand idetificere folk via deres fingres gang henover tastaturet, altså at det er så individuelt hvordan man gør at det næsten kan bruges til indentifikation.

Jeg tror egentligt jeg bruger et 4 fingres system helt uden pege og lillefinger.
Gravatar #10 - Yilar
13. mar. 2006 15:52
Bruger 10-fingre, men har stadig svært ved at trykke rigtigt på bogstaverne æ-ø-å :(

De bliver simplehen ikke brugt nok på engelsk, wonder why? :p
Gravatar #11 - ReVeR
13. mar. 2006 16:18
Jeg bruger ikke helt 10 fingre, jeg bruger mit eget selvlærte system :)

Dengang jeg gik i folkeskolen, og vi havde "maskin skrivning" (jaja det hed det, selvom det ikke er andet end et par få år siden)
Der sad jeg og løste de opgaver man nu skal (uden ret mange tastefejl) Så kommer min læreinde hen til mig, og siger jeg ikke gør som man skal. Og så sidder man jo bare og tænker w00t jeg skriver 10 gange så hurtigt som nogle af de andre, og har færre fejl end de har. Jeg bliver ved med at gøre det på min måde, men hun bliver ved... Til sidst udfordrer jeg hende i en "duel" hvor vi skulle løse en opgave så hurtigt som muligt, uden fejl... Behøver jeg sige hvem vinderen var :o)

Til dem der skulle være i tvivl: jeg vandt :)
Gravatar #12 - -xero-
13. mar. 2006 16:21
Skrev at jeg havde mit eget system.. Jeg ved ikke hvad hvilket, men kan sagtens blindskrift..
Gravatar #13 - NFX
13. mar. 2006 16:22
Øh, til det almindelige alfabet og mellemrum bruger jeg vel 4 fingre på venstre hånd, og 3 på højre, hvor mine tommelfingre skiftes til at trykke på mellemrumstasten, omend det er venstre jeg bruger mest der.
Lillefingeren på højre hånd er reserveret til enter, og ringefingeren til accenterne og backspace. Så det er vel et 7/8-agtigt system. Virker fint for mig, men kan være lidt irriterende på f.eks. en laptop hvor "<" tasten er placeret forkert.
Typisk kigger jeg på skærmen når jeg skriver, det gør det hurtigere at opdage fejl (selvom jeg typisk er en 3-4 tegn længere henne når jeg ser det) - nogle gange når jeg ikke lige kigger (hvis jeg skriver af fra et stykke papir/kigger et andet sted hen) har jeg det med at skrive hele sætninger der er "forskudt" en plads eller to, ,em lim ,ed vemstre hå,d :)
Gravatar #14 - MiniatureZeus
13. mar. 2006 16:24
der burde være en rating der hed Blærerøv :P haha

men tror da de fleste bruger deres eget system eller ihvertfald har ændret det lidt... h
Gravatar #15 - GeneralHumpalot
13. mar. 2006 16:29
Lige efter bogen og års intensiv træning, men så er hastigheden også oppe omkring de 400 tegn i minuttet. Det er fandme lækkert - så det kan godt betale sig at gøre det rigtigt. Øver i øjeblikket at skrive med en hånd så man ikke behøver at flytte den anden fra musen når man kun skal skrive få ord :)
Gravatar #16 - phlix
13. mar. 2006 16:46
#11 Lyder fuldstændig som min folkeskole og maskinskrivning i tidernes morgen. Jeg skrev også hurtigere og med færre fejl end nogen af de andre, men "det var stadigt forkert", hvilket da på sin vis er korrkt, men resultatet blev da udemærket. Endte med at jeg droppede ud af holdet, da det var et valgfag.
Gravatar #17 - bjerh
13. mar. 2006 16:55
8-finger system. Undtagen når jeg programmerer, så går det hårdt ud over mine lillefingre. Trykker en del på Shift Alt Gr osv. Så de er helt slidt på den ene side. Begge to. :D
Gravatar #18 - Pistolprinsen
13. mar. 2006 17:11
Jegharmitegetsystemsomikkeindbefattermellemrumstasten!
Gravatar #19 - Kadann
13. mar. 2006 17:15
10-finger system og blindskrift. En af de få brugbare ting jeg tog med fra handelsskolen i sin tid. Jeg sidder og og fumler lidt rundt fra tid til anden, da jeg bruger "knæk-tastatur" på min stationære og får derfor placeret fingrene forkert, når jeg skriver på min bærbare eller et almindeligt tastatur.
Gravatar #20 - shadowsurfer
13. mar. 2006 17:25
Jeg kunne godt tænke mig at lære 10 finger system. Desvære bliver det i øjeblikket kun, til mit eget 9-10 finger system. Det går dog afligvel ikke helt skævt med hastigheden og da jeg ikke skal skrive diktat, er mit system sådan set hurtig nok... Den øverste arbejder afligvel ikke meget hurtigere end jeg skriver ;-)
Gravatar #21 - Pistolprinsen
13. mar. 2006 17:28
Jeg skriver efter det bibelske system: "Søg og du skal finde" :-)
Gravatar #22 - rahlff
13. mar. 2006 17:37
Dette indlæg tog længere tid at skrive end det normalt ville have gjort, da jeg begyndte at tænke over hvad jeg normalt gør.
Gravatar #23 - Mr.VTEC
13. mar. 2006 17:46
JEgskriver per fekt med 10 finre og endda meget hrugitg. Jeg behæber ingengang at checke det eg jar shrevet bagefet,
Gravatar #24 - frygtl0s
13. mar. 2006 17:58
Jeg lærte også 10-fingersystem i 8. klasse og har brugt det lige siden, jeg kan dog ikke bruge de der smarte knæktastaturer da jeg altid bruger højre hånd til at taste "b" og den ligger sjovt nok altid til venstre (jeg kunne nok vænne mig til det hvis jeg gad), men det er en smerte jeg har lært at leve med.

Der mangler forresten 2 muligheder:
- Ja selvfølgelig, jeg er blind!
- Jeg bruger 10-tå system da jeg ikke har nogen arme.
Gravatar #25 - trylleklovn
13. mar. 2006 18:03
Jeg tror der er mange af os nørder der kunne skrive aldeles hurtigt på et tastatur før undervisning i 10-finger systemet var tilgængeligt, derfor har jeg mit "eget" system, der udnytter de fleste af mine fingrer ganske effektivt...

Og ja det er næsten uden at kigge ned overhovedet, kun når jeg lige skal orientere hvor mine fingre har placeret sig..
Gravatar #26 - Pistolprinsen
13. mar. 2006 18:09
Jeg skriver som en ørn: jeg søger... og søger... og søger...
Og... SÅ slår jeg ned på den fundne tast!
Gravatar #27 - terrak
13. mar. 2006 18:09
Jeg vil ikke kalde det blindskrift, for jeg kigger ned hvert 2-3 sekund eller sådan noget, selv om det ikke altid er nødvendigt. Hvis ikke, mister jeg lidt overblikket og min træfsikkerhed falder.

Off topic: Er der nogen der kender eller kan komme i tanke om et længere ord, der udelukkende skrives med venstre hånd (standard qwerty tastatur): stargatestewardessedarttest (stargate-stewardesse-dart-test)
Jeg aner ikke hvad det er, eller hvordan det udføres, men er glad for at det ender på test :-)
Gravatar #28 - Pistolprinsen
13. mar. 2006 18:30
#27 > Ja da

stargatestewardessedarttestet

stargate-stewardesse-dart-testet :-)
Gravatar #29 - MiniatureZeus
13. mar. 2006 18:46
eller

stargate-stewardesse-dart-testere :p
Gravatar #30 - terrak
13. mar. 2006 19:09
stargate-stewardesse-fad-dart-tester-retterne

Definitionen må være retterne (som i rettighed), der tilhører en person som tester dart, hvor målskiven er en stewardesses fad, med tilknytning til en stargate.. :-)
Gravatar #31 - larsp
13. mar. 2006 19:30
stargate stewardesse dart test - øv stewardesse ligger godt nok dårligt...

8-finger system. Undtagen når jeg programmerer, så går det hårdt ud over mine lillefingre. Trykker en del på Shift Alt Gr osv. Så de er helt slidt på den ene side. Begge to. :D

Hvis man er seriøs med at programmere curly bracket sprog, f.eks. C, eller hvis man seriøst koder markupsprog som html/xml eller latex, og hvis man er seriøst nørd, bør man overveje at skifte til engelsk keyboard layout.

Det gør livet så meget lettere når man har vænnet sig til layoutet. Der er ingen Alt Gr funktion, alle symboler nåes med og uden shift. ; som jo bruges en del er blot at aktivere højre lillefinger! []{}<>;':"\| sidder bogstaveligt talt lige ved hånden, og som ekstra bonus er enter og venstre shift tættere på lillefingeren.

BTW. Bruger selv ti-fingersystemet med mindre modificationer
Gravatar #32 - Sattie
13. mar. 2006 19:45
Hmmm.
Mangler altså en del sjove valgmuligheder, så som "jeg bruger udelukkende mine tæer"

Bruger selv 12 fingre systemet ( de 2 håndled kan skam også styre visse taster! )
Herudover er brugsmønsteret for hvert finger så forskelligt, så der nok ville kunne skrives en lettere doktorgrad om dette emne.
Eks. kan der bruges ikke mindre end 4 forskellige fingre til at trykke tasten "k" - lidt afhængig af hvor fingrene nu befandt sig i forhold til sidste tast.
Gravatar #33 - ldrada
13. mar. 2006 19:51
stargate stewardesse database dart testere

Det er en smerte i røven at skrive en bog om databaser, har jeg hørt.

Bruger et selvtilpasset 6-8-fingersystem til at skrive.
Rammer ofte forkert når jeg skal skrive æøå. Skriver ellers 99% perfekt.
Gravatar #34 - Cyrack
13. mar. 2006 19:52
Hmm, skriver efter 10 fingersystemet, men kan ikke lade være med at kigge ned. Pisse irriterende, da jeg sagtens kan skrive fejlfrit på et tastatur uden print (dvs. blanke taster) men hvis jeg kigger på skærmen går det helt galt... tror det har noget at gøre med min koordination :-(
Arbejder dog på at skrive uden at kigge på tastaturet, men så går det herrer langsomt (under halv hastighed) og fejlene begynder at hobe sig op...
Gravatar #35 - terrak
13. mar. 2006 19:58
#32 Og "jeg bruger skærmtastatur".
Jeg havde engang en hyggelig oplevelse med en SHG Note, hvor Alt Gr ikke virkede. Det er døden at programmere (PHP - {} og $).

At 3, e, d, c og space ikke virkede da jeg fik den tilbage igen, er en anden sag..
Gravatar #36 - terrak
13. mar. 2006 20:28
#33 Jeg må godt nok erkende at jeg skriver database på denne måde. (Format: hånd;finger:tast, eks. v;pege:h = venstre pegefinger på h)

v;pege:d
v;ring:a
v;pege:t
h;pege:b
v;fuck:s
v;pege:e

.. heldige mig? :-)
Mit gæt er at ligesom ved elektronnegativitet i molekyler, er min højre hånd længere til venstre end den burde være, pga. æøå bl.a.
Mit andet gæt er at lige som ved differentialregning, så finder man der hvor (her: effektiviteten) er (her: højest) på kurven, som er et udtryk for brugen af tastaturet. Derfor bruger jeg lillefingrene til shift (fra programmering).

Jeg har også lært mig selv at lave parenteser, ved først at lave () og derefter trykke på venstre piltast. Derved glemmer jeg sjældent at slutte med quotes eller brackets, hvilke ofte sparer tid, selv om det kræver et par ekstra tastetryk. Men det kommer vel an på hvilke sprog man programmerer i, om det kan betale sig eller ej.
Gravatar #37 - ajust
13. mar. 2006 21:06
Har opfundet mit eget system, mest fordi jeg aldrig har gidet lære det andet, og det går jo fint og hurtigt sådan her!
Gravatar #38 - atheist
13. mar. 2006 21:38
selvlært tifinger system, alt andet er for langsomt når kunderne betaler 10 kr/min for at tale med mig...

Det værste er at de tastaturer vi bruger, ikke har de der knopper på j og f...

jeg har problemer med tasterne p og å, ved ikke hvorfor det er sådan.

iøvrigt: bredgade og vestergade kan også skrives udelukkende med venstre hånd.
Gravatar #39 - ldrada
13. mar. 2006 21:48
Sjovt, jeg gør præcist det samme med at skrive database og ().

Det med brackets er blevet så meget af en vane, at jeg nu også skriver curly brackets på denne måde.
Gravatar #40 - undecidable
13. mar. 2006 22:31
Det blev til en:
"Det er ikke alle ord jeg kan skrive uden at kigge ned..."

Det er hverken et 10-finger rent efter bogen, men heller ikke et 6-7-8-finger system....

Kan skrive langt de fleste ord uden at kigge ned...
Kodning er lidt værre. Der skal jeg vist lige have øjnene ned og finde de rigtige taster alt afhængig hvilke symboler man skal bruge...

PS: Dette indlæg er skrevet uden at kigge ned på tastaturet.
Backspace er dog brugt flittigt... Kan som oftes "mærke" når jeg skriver forkert...

Edit: Men der slap en slap en stavefejl igennem alligevel.
Den er så rettet nu...
Forhåbentlig ikke flere stavefejl nu :-D
Gravatar #41 - undecidable
13. mar. 2006 22:38
#36 (#39)
Jeg skriver database sådan:

v;lang = d
v;lille = a
v;pege = t
v;lille = a
h;pege = b
v;lille = a
v;ring = s
v;lang = e

Er der nogen der kan be- eller afkræfte om det er rigtigt 10-finger?
Gravatar #42 - HCAndersen
13. mar. 2006 23:36
Jrg kan ofdp akrie udwn ay kiffe,
Gravatar #43 - iluka
13. mar. 2006 23:49
#41 jeg syntes at huske at b hører til på venstre og ikke højre hånd, men det må du se på et knæk-tastetur eller en 10-fingersystem bog. Jeg bruger ihvertfalde venstre, og det har jeg gjort i de 12 år der er gået siden jeg lærte maskinskrivning i skolen.... Fordelen er enorm, når man har vendt sig til et tastetur, skriver man sindsygt hurgit... særligt på laptop tasteturer.
Gravatar #44 - HCAndersen
14. mar. 2006 00:02
Nogle gange skriver jeg med min pik. Må dog ikke gøre det på arbejdet mere. Min chef syntes det gik for langsomt, og det går ikke når man arbejder for Microsoft.
Gravatar #45 - BurningShadow
14. mar. 2006 00:19
Jeg burde vel kunne, så meget som jeg bruger puteren, men Nej...
Men det er da blevet bedre, siden jeg begyndte at lave tegntabeller. Man får et helt anderledes forhold til sit tastatur, når man roder med det på den måde.

Nå anyway, jeg er træt og kan end ikke ramme tasterne når jeg set på tastaturet, så god nat folkens.
Gravatar #46 - Pistolprinsen
14. mar. 2006 05:33
#32 > NEMLIG!

Brugen af fingre på de forskellige taster afhænger præcist af, hvor de var ved den sidste tast!

Det latterlige ved 10-finger systemet er jo netop at man skal flytte fingerne tilbage efter hver tast så de "er klar" igen til næste tast!

Min 10-finger lærer på Handelsskolen forsøgte endda at forklare os, at skulle vi skrive ordet "dette" skulle vi huske at flytte fingeren tilbage på plads mellem de 2 t'er!
Gravatar #47 - Lobais
14. mar. 2006 06:39
Næsten efter bogen, men kommer ofte til kun at bruge venstre shift, lige meget hvilket bogstav, der skal forhøjes.
Gravatar #48 - TYBO
14. mar. 2006 07:35
Kender i det med at man skal tage et screenshot af en side hvor man med musen skal have slået en selectbox ud.
Så bliver man nødtil at bruge næsen eller tungen for at trykke på "prt scr".
En hånd til "ALT" en på musen og hvilket som helst lem som er langt nok skal ramme prt scr tasten.....ser ret sjovt ud :)
Gravatar #49 - opal
14. mar. 2006 07:50
Jeg har så mit eget skæve system. Tænker ikke over det. jeg skriver jo bare for søtan"

Det kommer da et par tastefejl ind i mellem, men det kan jo ikke undgås.. NEJ DET KAN IKKE!
Gravatar #50 - BurningShadow
14. mar. 2006 08:34

Det er derfor forsinkede screenshots blev opfundet...
Når jeg skal tage screenshots, så har jeg altid en 10 sek. pause, så når jeg klikker for at tage et shot, så har jeg tid til at føre musen ned hvor den skal være ;)

Nu er Windows jo så nok det eneste system, hvor det ikke er en default feature, men så kan der sikkert downloades et tool der kan klare det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login