mboost-dp1

Hvornår har du sidst brugt dit floppydrev?

Gå til bund
Gravatar #51 - rackbox
1. maj 2005 09:39
#50 Det gamle CD-rom drev som min far har kan ikke læse CD-RW... Blot for at nævne et eksempel, hvor problemet stadig ikke er løst.
Gravatar #52 - Kadann
1. maj 2005 11:28
#51 -

Jo jo, og der er jo sikkert folk der sidder derude med 286'ere, som kun har 5½" diskdrev, så oplever du jo samme problem, da man jo aldrig kan komme udenom at folk sidder med urimeligt gammelt udstyr.

Nu i #47's tilfælde, så kunne det jo være et alternativ at bruge CD-RW i stedet for disketter, når han netop taler om at brænde en CD med et dokument på.

Særtilfælde og ekstremer kommer du jo aldrig uden om, da der ganske sikkert er skoler, biblioteker og andre steder hvor man ikke engang kan få lov til at bruge en CD eller en diskette.. det er jo ikke ligefrem uhørt at sådanne steder går til ekstremer for at undgå vira og andet godt.
Gravatar #53 - bamsemusen
1. maj 2005 12:18
#47,
hvad med at købe en USBpen at have med rundt, hvis du hader dig selv for at bruge 1,- på en cd hver gang du skal have et .doc dokument med rundt.
Gravatar #54 - tvinter
1. maj 2005 13:16
#47 har du nogensinde hørt om multisession?
bare gå ind i nero og tryk start ny multisession =)
så kan du blive ved med at skrive på en cd-r men du kan bare ikke slette! sååh jeg bruger kun 1 cdrom til mange genskrivninger, meget rart under eksamen når man skal have printet ud flere gange og man ikke har floppy (hvilket de fleste nye bærbare computere ikke har)
Gravatar #55 - DUdsen
1. maj 2005 13:35
#13 kortlæsere er en god ide men med hensyn til udbredelse er der intet der slår USB mass storage standarden.
Det eneste der kan gøre forskellen er formateringen af dimserne men jeg har floppyer liggende windows ikke kan læse på grund af formateringen(ext2 og mac formaterede disketter).

#47 dine fordele gælder også for USB mass storage, der er stortset ikke nogle systemer lavet inden for de senere år der ikke har USB, for helvede da min gamle compaq fra 98 kom med USB, mens det idag er svært at finde en bærbar med diskettedrev

Hvad koster en 32mb usb dims egentligt idag, kan det overhovedet svare sig rent økonomisk at købe disketter.
Og hvad med holdbareheden? er disketter ikke mere skrøbelige når det kommer til stykket.
Gravatar #56 - thj01
1. maj 2005 13:52
øhh hver dag, da jeg bruger floppyfw til firewall på gammel underclocked Pentium1 maskine, hvor alle blæsere er fjernet på

http://www.zelow.no/floppyfw/
Gravatar #57 - amokk
1. maj 2005 17:33
#56 laver den læsning/skrivning til disketten HVER dag?
Gravatar #58 - rackbox
1. maj 2005 19:34
#55 og andre: Nu var et af mine argumenter jo, at der stadig er mange PC'ere, der ikke kan boote over USB Mass Storage uden videre. Jeg laver en del PC-doktor for folk i nærområdet og kommer ret ofte ud for folk med aldrende PC'ere. Jo, der er USB, men maskinen kan ikke trække en WinXP og Win98 er elendig til det med drivere.

En CD-rom er også ganske ferm til at lagre data, også i små mængder. Multi-session er en dejlig størrelse, da jeg nemt bare kan skrive flere og flere data til CD-rommen efterhånden som jeg får brug for det. Men det er meget få CD-rom drev i ældre maskiner som kan håndtere mere end den senest oprettede session på en multi-session CD. Nogle kan endda slet ikke læse ikke-finalized CD'er.

Jeg er 100% enig med folk herinde. Floppyen bør dø. Men den er ikke død, og det, der holder den i live er at branchen ikke før nu er begyndt at gøre noget aktivt ved "problemet".

De har før i tiden forsøgt at sælge LS-120 disketter og andre smarte ting, men så længe der er kompatibilitet med de "gode gamle", så sker der ikke en hylende fis.

#52 ;-) Jeg har også skrevet #47. Du tiltaler mig i 3. person, hehe.
Gravatar #59 - DUdsen
1. maj 2005 20:17
#58 problemet er bare at der snart er flere ikke floppy maskiner derude end ikke USB maskiner, selvfølgeligt findes der eksterne floppydrev, men...

Og med ren win98 taler vi altså om maskiner der er halv gamle, og iøvrigt ikke kan snakke til ret mange digital kameraer, og som sagt der er ikke ret mange maskiner tilbage uden en USB port.
Gad vide om man kunne lave et program der uden driver bøvl kan hente filer fra en USB enhed under win98?

Grunden til at floppy holdt sig så længe har vel noget med pris at gøre, folk kan ikke se hvad drevet koster når det er indbygget og en usb stik er betydeligt dyrrere end en diskette.
Gravatar #60 - Norrah
2. maj 2005 01:11

10 disketer af 1.55mb= ca50kr = 0,31MB pr kr.
100cd'er af 700mb = ca 300kr(overkill pris) = 233,33 pr kr.
usb pen af 512mb = ca 340kr = 1,5MB pr kr

Go figure..... hvis folk ikke kan se det, ja så er det sgu enlig lige meget, dem om det.

kan ikke se det stadig eksistere til normale brugere, har ikke haft brug for det siden første gang jeg installere Win Xp pga sata, men nu har jeg en Sp2 licens, og den laver ikke vrøvl med sata drivere, så har ikke haft brug for det siden.

Det eksistere til folk der ikke gider, eller kan finde ud af at komme videre fra at deres gamle maskine skal ha flyttet et dokument, hvilket jo enlig også er klart da de sikkert ikke bruger det nok til et kan betale sig.

desuden kan min pc boote drivere fra en usbpen(mener jeg at havde gjort), så tvivler på jeg nogensinde kommer til at bruge mit flobby drev igen.
Gravatar #61 - kasperd
2. maj 2005 07:50
Sidst jeg bruge en floppydisk var 26. januar 2005 klokken 11:55. Jeg skulle tale til en konference og brugte en floppy til at overføre den nyeste version af slidene fra min laptop til den maskine de havde til præsentationen.

#6 amokk
Well jeg brugte det sidste weekend, man er jo nødt til at køre memtest86+ når man overclocker... og gider ikke helt spilde en CD på at brænde et 80 KB program
Det ligger sikkert allerede på en af dine Linux CD'er. Selvom det ikke nødendigvis fremgår af menuen kan man vist taste memtest eller memtest86 ved boot prompten på mange af dem. Og ellers kan memtest86 også bootes fra netværk eller harddisk.

#27 Yasw
Bruger af og til en floppy til at lave netinstall af en eller anden Linux eller BSD distribution.
De sidste syv gange jeg har installere Linux er det sket uden brug af floppydisk. Faktisk bruger jeg sjældent floppydisken ved installation, og mange versioner har jeg installeret uden nogensinde at brænde dem på CD/DVD.

Installationen kan startes enten ved at smide kerne og initrd på sin eksisterende boot partition eller ved at bruge PXE. Derefter kan man hente installationsfilerne fra en iso filerne på en lokal harddisk eller over netværket. Sådan foregår det med RH/FC, og andre kan sikkert gøre det på en lignende måde.

#40 amokk
det er ikke nødvendigt, man kan stadig vælge at formattere den som 1,44 MB uden at bore det hul.
Det afhænger vist af drevet. Jeg mener den 286 jeg har som default formaterede 720KB floppyer til 1440KB, men de virkede vist ikke alle steder. Jeg har også været ude for at måtte formatere en 1440KB floppy til 720KB, fordi den skulle bruges i et drev, der ikke kunne bruge HD floppyer. På et senere tidspunkt skulle jeg bruge den i en maskine, der insisterede på et kigge efter hullet, så jeg måtte tape det til for at få den til at læse floppyen. Og de seneste fem år er den udelukkende blevet brugt til at forsinke opstarten af min A1200 tilpas meget til, at harddisken kan nå op i omdrejninger.

#60 Sephiroth
usb pen af 512mb = ca 340kr = 1,5MB pr kr
De kan fås helt ned til 299kr hos Århus PC lager. Og bare sådan lige til sammenligning. 200GB harddisk for 703 kr. Det er over 270MB/kr.
Gravatar #62 - DUdsen
2. maj 2005 08:07
#60 ja men skal du kun flytte 200kb er det lidt irelevant at den 1gb usb pen er biligere pr MB du har stadigt betalt 300 mere end du havde gjort med floppy drevet.
Gravatar #63 - respekten
2. maj 2005 08:52
Fedt at se en anderledes afstemning som lægger op til debat og gode historier. Flere af dem! :-)

Jeg købte også et floppydrev til min computer tilbage i 2002 - just in case - men jeg har aldrig brugt det.

Så nu ærger jeg mig over at den 100-las ikke gik til en kasse hof i stedet :-)
Gravatar #64 - dragox
3. maj 2005 06:28
jeg forlod diskette marked da jeg gik væk fra windows 98. (startdiskette)

Har ikke brugt diskette drev siden.
og har vist ikke nogen på lager alligevel ;)
Gravatar #65 - shockman
3. maj 2005 06:47
Jeg brugte mit i sidste uge, da jeg skulle have nogle word dokumenter over på en computer på skolen.
ellers har jeg ikke brugt en siden..... hmm.. kan jeg ikke huske.. det er fandme lang tid siden. måske.. tjah.. 3 år? tror jeg
Gravatar #66 - m_abs
3. maj 2005 07:45
Bruger det kun når jeg skal flashe bios'en.
Gravatar #67 - ZykoPeTTer
3. maj 2005 20:06
Bruger mit flobby hver gang jeg starter Windows da min krypteringskode ligge på en flobby, ligsom min netbank key også ligger på en flobby.
Gravatar #68 - Denzil
4. maj 2005 14:39
Heh, kan huske at jeg for ca. 2½ år siden havde fucket op da jeg samlede min maskine så diskettedrevet ikke virkede. Der gik over et halvt år før jeg fandt ud af det - og det kun fordi min netbank var ret tåbelig (man kunne kun gemme og hente nøgler på/fra A-drevet).

Sidste gang var vist ca. 7 måneder siden da jeg skulle flytte ca. 100 linjers pascal kode fra en forældet spand til en anden...
Gravatar #69 - kasperd
4. maj 2005 16:17
#68 Denzil
kun fordi min netbank var ret tåbelig (man kunne kun gemme og hente nøgler på/fra A-drevet).
Når jeg hører den slags bliver jeg så glad for at med det OS jeg bruger kan man stort set skjule fuldstændigt for programmerne, hvilket drev de arbejder på. Skulle jeg støde på et program, der kun vil arbejde på en floppy, så bliver der lavet en fil eller et directory på min harddisk, som så ser ud som floppy.
Gravatar #70 - DUdsen
4. maj 2005 18:00
#69 tror du den slags systemer er gearet til at fungere med ret meget andet end windows?
Gravatar #71 - andreasg
5. maj 2005 22:16
Jeg har endda taget cd-rom drevet ud af min computer, henter alt fra internettet. Fjernbare medier er bare sooooo 2004 :-)
Linux / Windows XP kan installeres over netværket med slipstreamede raid drivers hvis man sætter sig ind i det.
Og så installerede jeg Mac OS X Tiger fra min iPod som firewire hdd :-)
Gravatar #72 - amokk
5. maj 2005 23:18
#71 hvad booter du så fra, hvis du hverken har floppy eller CD, når du skal installere?
Gravatar #73 - KozmoNaut
6. maj 2005 13:34

Velsagtens netværksboot (PXE) eller en USB-stick, hvis hans bundkort understøtter det.
Gravatar #74 - tillon
6. maj 2005 18:02
Bruger det til min netbank ... ville ellers havde smidt det ud for længe siden ...
Gravatar #75 - jeldtoft
6. maj 2005 21:09
#71 Good luck installing new games
Gravatar #76 - KozmoNaut
6. maj 2005 21:12

Bittorrent og Daemon Tools. Problem løst ;)
Gravatar #77 - mazing
10. maj 2005 01:37
#71 En ipod er også et fjernbart media :)
Gravatar #78 - pollefraskagen
12. maj 2005 12:47
Gælder virtuelle floppydrev under VMware? Så bruger jeg stadig disketter, ellers ikke. Og virtuelle disketter få heller ikke skrivefejl :)
Gravatar #79 - amokk
14. maj 2005 13:24
#77 en IPOD er ikke et medie, det er en maskine.

Grænsen mellem medie og maskine går IMHO der, hvor enheden kan bruges selvstændigt uden at være puttet i en PC....

et SD kort er et lagermedie, en CD er et lagermedie, men MP3 afspiller med SD kort i, er en maskine, ligesom en laptop med harddisk eller en IPOD med harddisk ikke er et lagermedie men en selvstændig maskine
Gravatar #80 - drbravo
15. maj 2005 14:54

Det kommer vel også lidt an på hvordan du bruger den - synes jeg.

Hvis man kun bruger sin ipod som medie så er den vel.. Medie?
Gravatar #81 - rackbox
15. maj 2005 16:52
#80 Et medie er et bæreemne eller en kanal. Radiobølger er medie for lys, tv og radio. Brød er et medie for smør og pålæg.

Uden et medie er der ingen forudsætninger for noget som helst. Dit syn er et medie for visuel læring. En mappe er et medie for papirer og papirer er et medie for information.

Inde i din iPod er et lagringsmedie. Lagringsmediet giver ingen mening uden det, som læser/skriver til det. Hvis du bruger din iPod som controller til det lagringsmedie, der sidder i, så er din iPod principielt et medie for lagringsmediet så din computer kan snakke sammen med den. Øhmm... Medie hedder "medium" i ental...

Håber, at det gav mening i min færd på at definere ordet "medie" ;-)
Gravatar #82 - amokk
15. maj 2005 16:53
#81 så det vil sige at en bærbar PC som kun bruges til transport af filer, ikke længere er en maskine, men et lagermedie?
Gravatar #83 - rackbox
15. maj 2005 18:12
#83 At noget er et medie eliminerer ikke muligheden for også at være noget andet.

Hvis du bruger en stol til at stå på for at sætte en pære i højt oppe under loftet, så er stolen stadigvæk en stol, selvom du bruger den til noget, som IKEA ikke skriver i deres brochure. Men det er også pludselig blevet til en taburet/stige/medie for menneskelig elevation ;-)

En bærbar er derfor en bærbar som også kan benyttes som medie til andre formål. Hvis du bruger en CD-rom til at kaste frisbee med, så er det jo heller ikke brugt som medie, men som legetøj.
Gravatar #84 - amokk
15. maj 2005 18:54
#84 en CD er stadig et medie, selv om du bruger den som legetøj.

En hund er stadig en hund, selv om man bruger den som hovedpude... Kan du ik se det lyder absurt at kategorisere en hund som hovedpude?
Gravatar #85 - rackbox
15. maj 2005 19:03
#85 den bliver lang den her ;-)

Hvem bestemmer, hvad der er hvad? Hvis jeg køber en kasse, så er det en kasse. Når jeg begynder at bruge den til rod, så er det en rodekasse. Hvis jeg i stedet bruger den til sortering af diverse vigtige dokumenter, så bliver det et arkiveringsværktøj.

En genstands "kaldenavn" kan sagtens defineres efter hvordan den bliver brugt. Det er ikke meningsløst både at kalde en CD-rom for et medie, et stykke legetøj, et dekorativt loftophæng, hjul til en spacey gør-det-selv legetøjsbil eller andet. Som udgangspunkt ændrer genstanden ikke form men kan sagtens ændre formål.

Egentlig tror jeg ikke, at vi er uenige...
Gravatar #86 - amokk
15. maj 2005 19:31
"Som udgangspunkt ændrer genstanden ikke form men kan sagtens ændre formål"

Det er jo et jeg prøver at sige... fordi man lægger hovedet på sin hund i et øjeblik, er hunden jo ikke det samme som en hovedpude, blot fordi den tjener formål som en hovedpude.

Ligesom IPODen ikke er et lagermedie bare fordi den kan benyttes til lagring af data.

Min mobiltelefon er heller ikke en øloplukker, bare fordi man i teorien kan åbne øl med den!
Gravatar #87 - rackbox
15. maj 2005 19:33
#87 intern: Vi tager den i bilen ;)
Gravatar #88 - amokk
15. maj 2005 19:40
ok hehe
Gravatar #89 - jeldtoft
15. maj 2005 20:40
Har ikke noget floppydrev (3238)

Er lang tid siden, kan jeg ikke huske (2710)

Inden for det sidste halve år (1621)

Inden for den sidste måned (831)

Inden for den sidste uge (722)

I dag (370)
---------------------------------------------
Bliver 9492 mod de 9497, som står i pollresultat
Gravatar #90 - amokk
15. maj 2005 23:10
#90 tror den har været oppe og vende 100 gange før
Gravatar #91 - jeldtoft
15. maj 2005 23:19
Det var vel bare for at bekræfte det vi fandt ud af sidste gang.. Men okay :).. Min fejl
Gravatar #92 - tech_talk
17. maj 2005 03:11
Jeg bruger Mac, så jeg har slet ikke noget.

Apple fjernede floppydrev i 1997, altså 8 år siden. Dengang satsede Apple på 100% filoverførsel med CD brænder og ethernet. Man kunne dog købe et eksternt floppydrev, hvis det blev nødvendigt.

Jeg bruger nettet hvis det er mindre filer (<50-70 MB) eller min iPod 40GB til større filer (100MB til 20GB). Det er nu smartest med iPod synes jeg :)

Det er squ snart på tide alle PC producenter gør det samme.
Gravatar #93 - amokk
17. maj 2005 11:45
Fandt lige noget sejt i går:

Overvejer at købe ny laptop, men vil ikke lige betale 1400 ekstra for en 100GB HD i stedet for 30GB, da en løs 100GB koster ca 1300... så jeg fik den ide at købe en 100GB løst ved siden af, og bruge den lille 30GB som ekstern HD... og så fandt jeg denne:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112207

Lille sag som kan være i en baglomme og (alt efter HD) kan indeholde op til 100GB, og som får strøm fra USB stikket - det er da for nice!!!
Gravatar #94 - Ronson ⅍
17. maj 2005 13:23
#94: Æh, man har da kunne få externe 2.5" skuffer der får strøm fra USB længe..? :)
Gravatar #95 - amokk
17. maj 2005 14:00
#95 ja men har bare ikke lagt mærke til det, de fleste plejer jo bare at købe en 3,5" HD og smide i en stor skuffe, men de her små diske er jo meget mere transportable...
Gravatar #96 - somb
17. maj 2005 15:45
Vil de være så elskværdig at sutte min snavel?
Gravatar #97 - somb
Det kunne sgu være dejligt
Gravatar #98 - somb
Le GÂteau - ahhh
Gravatar #99 - somb
17. maj 2005 15:46
Det synes jeg måske er lidt noget pjat, det her.
Gravatar #100 - somb
17. maj 2005 15:46
somb står for sweat on my balls, at I ved det..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login