mboost-dp1

Hvorfor slukker du din pc?

Gå til bund
Gravatar #51 - coday
30. maj 2006 19:45
#49 Du kunne sætte din linux server op med XenOg så kører både linux og windows.
Gravatar #52 - coday
30. maj 2006 19:59
My bad. Xen kan ikke kører windows uden noget bestemt hardware.

BTW, Hvorfor kan jeg ikke redigere #51?
Gravatar #53 - Specifik
30. maj 2006 20:29
Det er jo ikke nemt at sove i den larm.... :D
Hvis den ikke arbejder bliver jeg nød til at slukke den... Skal jo sove engang imellem...
Gravatar #54 - neo2k
30. maj 2006 20:48
"Det gør jeg da heller ikke"

$ uptime
23:05:51 up 356 days, 21:17, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

;)
Gravatar #55 - PingoKiller
30. maj 2006 20:54
Jeg synes computere kun skulle have en on-knap
indiskutabelt! sådan!
Gravatar #56 - drbravo
30. maj 2006 20:54

Du er til gengæld heller ikke specielt aktiv. "load average: 0.00, 0.00, 0.00"
Gravatar #57 - Svindleren
30. maj 2006 21:11
den larmer og fordi jeg ikke l33cher mere, så er der ingen grund til den står tændt... :D
Gravatar #58 - neo2k
30. maj 2006 21:12

Sandt ^^ bruger min laptop mere :P men den er jo aldrig tændt så længe af gangen ^^

syntes alligevel 356 dage er meget godt :P
Gravatar #59 - ldrada
30. maj 2006 21:14
Load average går kun 15 minutter tilbage.

#48 | Coday:
Jeg kunne selv godt bruge 5 servere.
1. stk Webserver (sshd, apache).
2. stk Filserver (sshd, Samba/NFS).
1. stk "kommunikations"-server (sshd, postfix, popd, imapd, IRCd, IRCservices, irc klienter, etc)
1. stk "Arbejds"-server (sshd) til beregninger, tekstredigering, og alt andet gejl jeg elsker at bruge Unix til. Bemærk at denne kører som en shell server, og er derfor ikke en almindelig workstation.
1. stk "Test"-server hvor jeg bruger al CPU/RAM/HDD på at teste diverse styresystemer, ny software før jeg installerer dem på mine produktionsmiljøer, nye kernel patches, og alt andet hård og krævende kompileringsgejl.
Hov, blev det til seks servere?

Ud over den ene Windows+FreeBSD workstation jeg skal køre for at administrere mine mange servere. Men desværre er jeg for fattig til den slags....
Gravatar #60 - coday
30. maj 2006 21:55
#59 Hvis du havde råd til dem så tror jeg du ville have problemer med at finde plads til dem. Men kommer selvfølige an på om det er rack server eller hvad det er.
Gravatar #61 - nightH
30. maj 2006 22:01
@#59: er du ikke lidt af en selvmodsigelse ?

fra #19: "Slukker aldrig min PC. Slukker aldrig min server. Slukker kun min sekundære (Som ikke er min. amd64, og alt det der gejl) maskine, fordi den larmer som et jetfly.
Desuden så elsker jeg summen af mine maskiner når jeg skal sove. Det er så beroligende at vide at mine skattebasser har det godt :)"

og her i din sidste post: "....Men desværre er jeg for fattig til den slags...."

det kunne jo være at hvis du tog og slukkede de maskiner du ikke bruger, at du sparede nok på elregningen til at kunne købe nogle lowpower servere som du ønsker dig....
(følgende servere kunne sagtens køre på noget lowpower micro atx snask: Webserver, de 2 Filservere, samt "kommunikations"-serveren)

og mht. at du elsker at du kan høre dine maskiner summe, så kan du jo optage lyden og så lave din egen "sove-CD".

tænk evt. lidt over #39 , han har en meget god pointe.
Gravatar #62 - ldrada
30. maj 2006 22:04
Det handler om prioriteter. Jeg ville for eksempel fjerne en sofa/lænestol/fjernsyn for at få plads til flere servere.
Og nu vi snakker om fjernsyn, kunne jeg også bruge en form for medieserver (Nok Windows Media Center Edition, medmindre der er bedre alternativer) til præsentation af billede og lyd på enhver af mine skærme i boligen. Selvfølgelig ville filerne være opbevaret på en af filserverene, da de begge skulle være suppleret med et SATA RAID på et par terabytes hver.

Mjah, mon ikke sådan et lille setup ville kræve lige så meget energi som en mindre bil, larme som en travl lufthavn og lyse natteskyen op med alle dioderne?

Forskellen på min server+workstation (Serveren er i mit klædeskab), og så den amd64 workstation som jeg har stående pt. er at den sidstenævnte virkelig larmer som et jetfly, mens jeg har tilkøbt de nødvendige ting til de to andre maskiner for at de både er velafkølede og er stille i forhold til mine standarter.
Desuden så har jeg ikke noget hifi-anlæg, ud over min workstation. Så den afslapnings-CD ville nok blive afspillet på min workstation, der så alligevel er tændt. Og serveren, ja, er en server.

Jeg har heller ingen kvaler over miljøet - Jeg sponsorerer glædeligt udviklingen af alternative energikilder med mit høje elforbrug.
Gravatar #63 - sophus
30. maj 2006 23:58
Jeg slukker aldrig min server og min workstation. Jeg har en computer der bare står, som jeg aldrig tænder. Og så kommer jeg nok heller ikke til at tænde min bærbare igen eftersom den er gået alvorligt i stykker :(
En server er vel til for ikke at blive slukket, og min workstation slukker jeg ikke af den grund at jeg er for doven. Jeg gider ikke vente på at maskinen starter op, og jeg synes også det er irriterende at skulle lukke de ting jeg har åbnet for derefter at skulle åbne dem igen og finde de ting jeg var i gang med frem når jeg atter tænder computeren. Så jeg nøjes med at slukke skærmen, så kan jeg bare tænde skærmen og computeren er klar til brug.
Gravatar #64 - Azjo
31. maj 2006 00:35
Miljøet?? - Der kan et par computere fra eller til ikke gøre den store forskel

Tænk hvis allesammen tænkte sådan, kan du(i) så forestille dig(jer) hvor meget hurtigere energien ville ryge?
Gravatar #65 - blnz
31. maj 2006 02:26
Stemte fordi den larmer, og dette er ikke et problem for mig - jeg skifter bare over til bærbar når jeg vil ligge i min seng :)
Gravatar #66 - Quake
31. maj 2006 05:38
1 For at spare lidt på strømregningen og da den alligevel ikke bliver brugt når jeg sover/ikke er hjemme hvorfor skal den så bare stå der og bruge strøm, sq da totalt latterligt.

2 For at skåne miljøet!! helt sikkert

#18 Næ, men du åbner da heller ikke din Cola før du får lyst til at den!
Gravatar #67 - Drakhan
31. maj 2006 05:52
Slukker mine klient PC'er men aldrig min server som står i klædeskabet og brummer :)

Serveren er både Active Directory server samt DHCP, DNS, File server, FTP osv. så det ville være et uendeligt bøvl hvis den skulle startes hver gang :)

Havde strøm været gratis havde klienterne kørt 24/7 også da støj ikke er et issue på nogle af dem. (Passiv køling)
Gravatar #68 - holmen
31. maj 2006 06:24
#33 prøv evt. HFI-afbryderen. Nu savner jeg lidt flere muligheder blandt ratings.
Gravatar #69 - keymaster
31. maj 2006 07:24
Kan man virkerlig godt slukke den??¿¿ Vildtttttttt :) :)
Gravatar #70 - nightH
31. maj 2006 07:26
til fortsættelse af #59 og #63

en PC som trækker 120 watt (hvilket jeg mener er meget optimitisk sat) koster ca 2200 kr. om året at have stående tændt.
og det er kun PC´en, dette er exec. skærm.
en 17" CRT skærm : ca. 2000 kr. pr. år.
en 17" LCD skærm : ca. 500 kr. pr år.

edit: og ovenstående tal skal ganges med knap 1/3 da beregningen bygger på en pris på 1.5 kr. pr. KWh, prisen er (hos mig) nu 1.95 kr. pr. KWh.

men ok, det er jeres valg at smide så mange penge ud af vinduet.

kilde: http://www.it.sparel.dk/index.aspx?articleid=+1148...

en anden god liste kan findes her : https://www.ke.dk/pls/portal/docs/PAGE/KE_PRIVAT/0...
Gravatar #71 - Spook
31. maj 2006 09:40
#18: Det var så den mest nørdede post NOGENSINDE.

#25: 1538°C. Det er smeltepunktet for jern. Hvis din hardware når disse temperaturer, så vil jeg nødig dele hus med dig.

#70: Det vil sige at en 17" LCD kommer ned på 166,67 kroner? (Hvis du ganger med 1/3, så dividerer du med 3)

On topic: Min laptop tænder jeg når jeg skal bruge den, og slukker den når jeg er færdig. Serveren er tændt 24/7, kun reboots når der er opdateringer der kræver det.

Uptime: 31 dage, 23 timer, 54 minutter, 50 sekunder

Og lige en joke om uptime
Gravatar #72 - nightH
31. maj 2006 10:02
#71: doh!! mente selvfølgelig at der skal lægges 1/3 til ;D
note to self: dont post before morning-coffee has been consumed.
Gravatar #73 - Monobryn
31. maj 2006 10:17
Har du nogensinde hørt om KEXEC? Det er en funktion i Linux kernen der muliggør start af andre styresystemer uden at slukke/reboote. Med den ville du ikke behøve at slukke så tit

Har en bærbar jeg slukker/rebooter når jeg får lyst til at spille eller flytter den.
Har en server jeg egentlig ikke slukker. Uptimen er dog kun på et par uger, da jeg havde nogen på besøg, der ikke ville kunne sove for den. (Som om vi skal sove...:P)
Gravatar #74 - andresen
31. maj 2006 12:55
Har du selv prøvet kexec? Fra dem jeg har hørt udtale sig, så er det stadigt lidt buggy. Men klart en interessant feature, som jeg i hvert fald skal have prøvet engang, når det er lidt mere stabilt (og måske ude af experimental).
Gravatar #75 - LecTer
31. maj 2006 16:57
#11 haha der er vist én der har set Family Guy :D

Slukker den fordi den larmer
Gravatar #76 - ldrada
31. maj 2006 18:51
Nej, det er der ikke.
/wiki/In_soviet_russia
Gravatar #77 - yosh
31. maj 2006 20:45
#76 ldrada:
Jeg foretrækker artiklen på Uncyclopedia.
Gravatar #78 - dvaske
1. jun. 2006 06:38
Den bærbare sættes i dvale eller standby, den stationære slukkes for at spare penge - den bliver alligevel ikke brugt!
Gravatar #79 - ZeuZ
1. jun. 2006 07:55
Jeg slukker den da aldrig for mit hus alter.
Jo strømregningen er enorm og mijøet tager nok en på frakken, men jeg føler mig ikke hjemme hvis der ikke er en umiskendelig lyd af en Boing 747 der cirkler rundt i min stue....

Slukker dog gerne for skærm og ekstra udstyr så snart jeg forlader den.
Gravatar #80 - broadbeer
1. jun. 2006 12:51
Svarede: Andet
Når jeg går i seng slukker jeg for at få fred.
Når jeg ikke er hjemme (og ikke skal kunne fjernstyre den) slukker jeg for at spare strøm og lade den få fred.
Gravatar #81 - Huleboeren
1. jun. 2006 20:29
Jeg er et svin - selvom jeg godt ved det ville pynte på miljøet og de gamles regning, står den stadig tændt døgnet rundt :(
Gravatar #82 - woodplace
1. jun. 2006 22:56
Min desktop maskine er tænt når jeg bruger den. Mine servere der imod er tænt 24/7
Gravatar #83 - rackbox
1. jun. 2006 23:00
Mine servere + min laptop er altid tændt. Så har jeg en mediecomputer, som larmer som en mindre krig - den slukker jeg når jeg ikke bruger den. Jeg antager at der er tale om min primære computer, og det er min laptop. Så mit svar var "Jeg slukker ikke min computer".

...ok - for en måneds tid siden ville jeg have manglet en option:

"Fordi den ikke virker..."

Min gamle laptop gik simpelthen død! ØV!
Gravatar #84 - drbravo
2. jun. 2006 06:58

Men så slukkede du den jo heller ikke - det klarede den helt selv ;D
Gravatar #85 - Magten
2. jun. 2006 07:47
Evt fordi en server ikke klare det hele? :)

For mig gælder nogenlunde det her:
Workstation: 24/7 medmindre mine forældre slukker den.
Server: 24/7
Bærbar: Det er til arbejds brug, men er altid online.

Grunden til at jeg har server og workstation kørene 24/7? Serveren kører FTP, HTTP og BNC servere, og samtidig er de eksterne harddiske tilsluttet dertil, så uden den er der ikke noget musik, film eller anden underholdning i huset udover de gammeldags cd'er :P

Men hvorfor så også workstation? -Fordi det er den der bliver downloadet på :)

Og til sidst: Den bærbare, hvorfor skal den stå tændt? -Fordi der er tonsvis af nøbs der skriver til en på alle tidspunkter af døgnet når man sidder i en IT afdeling.

Det koster i strøm, men er det hele værd :)
Gravatar #86 - gensplejs
2. jun. 2006 18:29
#85 fy fy slemme pirat.. men seriøst hvorfor i himlens navn bruger du din workstation til at downloade? når du nu har en server.

jeg savner forresten muligheden. fordi det ikke giver nogen mening at min workstation kører når jeg ikke bruger den.
Gravatar #87 - kba
3. jun. 2006 02:39
Før i tiden kunne jeg godt blive fristet til at slukke pga. larmen, men gjorde det dog alligevel ikke.

Så prøvede jeg Zalman CNPS9500(1400 RPM), og nej hvor blev den lydløs.
Gravatar #88 - Magten
3. jun. 2006 11:16
Jeg har prøvet at bruge min server til downloads også.. Men roder bare rudnt i det og sådan, så jeg vil hellere flytte dem fra min workstation over på serveren når de er færdige :)

Kan løses ved at jeg køber en netværksdisk, men det er jeg for nærrig til :P

Alt i alt er det faktisk ren og skær dovenskab at den står og downloader.. men har det bedst på den måde.. Der er lidt mere styr på det =)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login