mboost-dp1

Hvor mange personer kender du der kører Linux på desktoppen og ikke er "nørder"?

Gå til bund
Gravatar #1 - maxt.dk
26. aug. 2006 12:39
Ingen... For det er _kun_ nørder der bruger deres tid på *nix... De andre kan sagtens nøjes med Windows =)
Gravatar #2 - rudolf
26. aug. 2006 12:40
Bliver da en lidt sær afstemning da personer der skifter til Linux ofte bliver kaldt nørd bare fordi de bruger Linux.

Nå men jeg kender en hvor jeg har sat Linux op som desktop (en Arch Linux) og han er ikke hvad jeg vil kalde nørd men bare god til computer. Men han bliver nok nørd på et tidspunkt fordi han ved Linux nu for en bedre forståelse af tingene.
Gravatar #3 - Hack4Crack
26. aug. 2006 12:40
Se, Det er jo en interssant poll.
Jeg kender faktisk ingen, men har da tænkt over det.
Gravatar #4 - neckelmann2
26. aug. 2006 12:55
Kender nogen som kender nogle :)

Min bofælle har fået prædiket så meget fra linux evangeliet hjemme hos hans forældre, at alle i husstanden er skiftet til linux (2 voksne og en lillesøster). Ifølge bofællen har det gjort hans arbejde med at yde familie-support blevet meget lettere fordi han ikke længere skal fjerne virus/malware fra deres PC'er med jævne mellemrum.
Det største problem er vist når lillesøsteren ikke kan forstå hvorfor hun ikke kan se de sager som hendes veninzer sender til hende over MSN - men så skal hun vist bare slås i hovedet med linux-bibelen/skovlen...
Gravatar #5 - HardcoreWizard
26. aug. 2006 13:08
Jeg kender ingen, men forsøger at omvende nogle af mine venner. Problemet er at linux stadig ikke kan køre de fleste kommercielle spil, at Macromedia ikke har taget sig sammen til at lave Flash 8, samtidig med at det er en smerte i nosserne at få visse proprietære formater til at afspille. Som mediemaskine kan linux da være udmærket, men det kræver oftest at man ved lidt om computere, og er villig til at bruge tid på at sætte det hele op.

Jeg bruger selv linux (Ubuntu) som desktop, og kan klare mig med de spil der nu engang findes. Ud over at det er fri software er mange af de features jeg er glad for at have, ikke noget som den gennemsnitlige pc-bruger ville sætte pris på.

Jeg ville virkelig ønske at det blev mere populært, der er virkelig nogle ting ved bl.a. Ubuntu-distributionen der gør support langt langt nemmere. F.eks. pakke-repositories, hvilket aldrig ville kunne lade sig gøre med proprietær software. Det er vel bare at vente, og krydse fingre for at markedet får øje på linux som en mulig spiller på medie/desktop-markedet.
Gravatar #6 - -N-
26. aug. 2006 13:17
#1 Der er også nogen der går der af politiske grunde og ikke er nørder... Måske lidt politiske nørder, men ikke computer nørder
Gravatar #7 - Norrah
26. aug. 2006 13:30
For ikke at glemme dem der vælger det pga de ikke har råd til windows eller OSX for den sags skyld.

Stemte dog selv, 0.
Gravatar #8 - trylleklovn
26. aug. 2006 13:39
0... Men er faktisk ved at installere ubuntu på min fars først computer nu.
Gravatar #9 - OxxY
26. aug. 2006 13:45
Er det ikke næsten lige så relevant at spørge om hvor mange personer man kender som ikke er "nørder"? :)
Gravatar #10 - Beta
26. aug. 2006 13:54
... eller hvad med at spørge hvor mange personer folk egentlig kender "In Real Life" o_O

det må vist blive 3 eller deromkring
Gravatar #11 - procrastinator
26. aug. 2006 14:01
Min mor, som i snart et år har brugt det som det eneste system på sine computer, min søster som bruger det på sin mutimedie/tv/internetsurfing-box, min anden søster som bruger det i dualboot og en af mine venner som bruger det på sin bærbar.

Så jeg vil da sige at jeg har haft rimelig succes i min missioneren :)
Gravatar #12 - Windcape
26. aug. 2006 14:17
0

Fordi at de mennsker jeg kender som ikke er nørder, vil gerne betale for at få windows usability, og adgang til at bruge Office pakken.

Alm. dødelige kan jo også installere programmer på windows, de fleste jeg kender gider IKKE compile bare for at få et gratis OS... de vil så at sige, ikke lære en skid.
Gravatar #13 - trylleklovn
26. aug. 2006 14:37
#12 og du mener ikke at en førstegangs pc bruger vil kunne bruge ubuntu fks?
Jeg er rimelig overbevist om at hvis en førstegangs bruger først har prøvet ubuntu, vil de aldrig kunne forstå pointen i at bruge windows.
Gravatar #14 - xandax
26. aug. 2006 15:13
0 - Kender slet ingen der køre *nix som primær desktop ud over for sjov i ny og næ, men ingen der køre det "rigtigt"
(Køre selv windows og har ingen planer om at skifte)
Gravatar #15 - bugger
26. aug. 2006 15:19
Min bror bruger Ubuntu og ligesom [url]#4[/url] er det mest Messenger bling-bling han mangler. Mercury var den løsning der gav mest bling-bling ;)
Gravatar #16 - chult
26. aug. 2006 16:01
Lige i øjeblikket er Linux bare for bøvlet som WS. Der er alt for meget mainsteam software virker på Linux... Og ja der sidder sikkert nogen og siger "jo det gør da" Og det kan også sagtens være med så er det bare alt for bøvlet at sætte up. Windows er du bare så meget nemmer hvis man ikke er en "Nørd"
Jeg bruger selv Debian som Server og det er efter min mening det en Linux skal bruges til :)
Gravatar #17 - Svindleren
26. aug. 2006 16:50
her må jeg sige ROFLCOPTER :D
for
1) jeg har ingen venner
2) de venner jeg har, er får hjælp af mig til edb
3) jeg fatter ikke en dyt til linux
4) jeg er heller ikke "nørd"
5)jeg kan nok finde på mere

og så lige for at slutte det hele af

6) roflhelikopter
7) O_o
8) wtf?

og så lige

9) er jeg en "nap" ? så ?
Gravatar #18 - Kadann
26. aug. 2006 17:39
1 - og det er vist kun fordi hendes kæreste mener at det er gode sager. :)

Ellers kan jeg kun komme på folk som taler positivt om det, men ikke engang selv kører med det. :)
Gravatar #19 - DUdsen
26. aug. 2006 18:31
en anden afstemning der gik på hvor mange menesker der ikke er nørder kender du der har instaleret deres egen windows? og om det var en OEM versioner solgt med computeren.

Du vil formeteligt få tilsvarende resultat af den som af denne her nemligt at folk ikke kender nogen der vil betale fuld pris for windows eller har truffet noget specielt well reseached valg men bare gjort som forhandleren foreslog.

jeg har set linux på et par kiosk setup, men ellers lader det til at blive på server siden, rigtige nix terminaler er dig mere udbredt end man tror og jeg da også set et par speciel computere med linux inside(typisk stæder hvor windows compatibelt hardware er for skrøbeligt).
Gravatar #20 - ztyle
26. aug. 2006 18:53
"1" min kæreste, hun skulle lige prøve SuSe på min maskine, og så var hun solgt "Det er da meget bedre end windows, og sjovere spil, det vil jeg også ha", så nu har hun Dual boot på sin bærbar, og det er kun windows hun har problemer med.
Gravatar #21 - owrflow
26. aug. 2006 21:51
Hvis man stemmer 0 kan man vel gøre det af to grunde enten at man bare ikke kender nogle der bruger linux overhovedet eller at dem man kender er nørder, så synes at formuleringen af denne poll er lidt underlig. Btw hva med laptoppen?:P

Nå men jo jeg kender da en der bruger linux på desktoppen og som ikke passer under betegnelsen nørd, nemlig min lillebror:P
Gravatar #22 - Hundestejle
26. aug. 2006 21:53
Jeg svarede 0, men det passer ved nærmere eftertanke ikke, for Jeg har en svoger som er ingeniør, hvorfor min søster er nød til at benytte Linux derhjemme :)
Desuden er jeg selv ikke den store IT-nørd, men i langt højere grad en samfundsnørd som benytter Linux. Tæller det med?
Gravatar #23 - walling
26. aug. 2006 23:10
To personer rent faktisk. Min lillebror har jeg fået til at køre Linux, fordi JEG altid skulle geninstallere hans Windows (han installerer alt muligt **** hele tiden). Jeg har ikke hørt noget brok fra ham i lang tid efter han har fået Linux. Herligt! :-) Og så min arbejdsgiver. Han er ikke ligefrem den store nørd, men han kender da noget til computere. Begge kører SuSE. Så ved I det!

Selvfølgelig, the downside: Nu skal jeg ikke geninstallere Windows, men til gengæld hjælpe med "hvor er dit og dat henne", men det har jeg det fint med. Især fordi det er mere og mere sjældent der bliver spurgt om noget.
Gravatar #24 - shadowsurfer
27. aug. 2006 07:57
min kone ;-)

Der ud over er jeg rimmeligt sikker på 5-6 andre også gør (tidligere kollegaer (ikke IT-folk))... men da jeg ikke er 100% sikker, bliver jeg nød til at nøjes med at svare 1... nemmelige min kone og hun havde nok ikke brugt Linux hvis ikke det var for mig! Tilgengæld fortrækker hun nu Linux med KDE, firefox og thunderbird! Openoffice.org write syntes hun er ok, men den har en fordårlig ordbog, calc mener hun ikke er nær så godt som Excel.
Gravatar #25 - Man in Black
27. aug. 2006 08:18
Windows XP Pro er der intet der slår. Heller ikke Linux (har prøvet det).

Har ikke noget imod Lunux, men mener ikke at det pt. er noget alternativ til Windows... der er simpelt hen for mange finurligheder ved at brude det og alt for meget bøvl med at få de gængse programmer til at virke sammen med Linux.

MS laver gode programmer... ethvert MS program er lige til at gå til, men det er ikke at sige om andre. -Har brugt en del CAD og CAD/CAM programmer og det er et helvede at finde rundt i dem... enhver producent har deres finurligheder... og så skal man lige holde to (tilsyneladende vilkårligt valgte) taster nede for at få xxx frem osv.

Hvor der er MS programmer at vælge imellem, vælger jeg ofte dem, da det ikke tager måneder at sætte sig ind i dem...
Gravatar #26 - DUdsen
27. aug. 2006 09:03
CAM/CAD programmer skal gøre ting ingen kan gennemskue derfor kan de ikke følge windows UI'er der er alt for "svagt" i mangel af bedre ord MS programmer har typisk ofret en fornuftige effektiv måde at tilgå komplekse funktioner til fordel for et system de påstår alle kan gå til, kigger man f.eks. på word, er der ikke ret mange der kan bruge ret meget af word, exell kender folk typisk kun 2promille af, og jeg kender ikke mange der fatter en brik af Access.

Når MS programmer virker nemme at gå til og CAM/CAD sværre er der fordi MS programmerne kun kan meget få funktioner der så er meget synlige, ofte som med office ligger der hele landskaber gemt det tager masiv træning at få adgang til.

Og igen er det træning, jeg har stadigvæk momenter af hvor faeen er den fucking funktion med MS programmer fordi jeg primært er opflasket med mac og *nix, eller sagt på en anden måde for mig giver KDE en helt del mere mening end windows, som en klog mand sagde det eneste intutive interface er brøstvorten alt efter det er indlært!
Gravatar #27 - walling
27. aug. 2006 09:27
Hvis man tæller sammen ligenu, så er der ca. 500 ikke-nørder der kører Linux - ud af de snart 1.600 der har stemt. Er det bare mig, eller er det en ret god procentdel?
Gravatar #28 - one
27. aug. 2006 10:02
Egentlig ikke.
Hvis man vil lave analyse omkring hvor mange der tager toget, tager man heller ikke ned på Nørreport station og begynder at spørge løs.
Vi sidder på en af Danmarks mest nørdede sider. (HINT: undertitel: Nyheder for nørder)
75% (minimum) af os går sammen med nørder hver dag, og vores vennekredse er som regel primært nørder, gerne grundet uddannelsesvej, interesser og jobs. Der er ikke noget at sige til, at flere ikke kan skelne en nørd fra en ikke nørd. Nå ja så er der dem med koner og søstre der bruger Linux... well den er vel OK.... :/
Gravatar #29 - gertudby
27. aug. 2006 10:14
hvis man ikke er nørd finder man aldrig ud af unix/linux
Gravatar #30 - walling
27. aug. 2006 10:42

Nå, ja, det har du da ret i! :-)

Jeg vil sige min lillebror klarer sig rigtig godt med Linux. Efter jeg har installeret SuSE+KDE og de programmer der skulle til, så kan han sagtens finde ud af at bruge det. Og computere er ellers ikke noget der interesserer ham. Han skal bare kunne se hans videoer, høre hans musik, browse på nettet, "Youtube", og til tider skrive et dokument i OpenOffice. I starten spurgte han "hvordan gør man det og det", men det gør han ikke mere - han har lært det hurtigt.

Jeg synes det er rimeligt nok eftersom han heller aldrig ville kunne finde ud af at installere Windows. (har prøvet at få ham til det.. suk)
Gravatar #31 - bitnissen
27. aug. 2006 13:20
Mine forældre skal snart have Linux. Jeg har nemlig i løbet af det sidste år stille og roligt skiftet diverse software på deres Windows-pc ud med programmer der også eksisterer på Linux. Tricket er i mit tilfælde at sætte alternativerne op så de virker på samme måde som det de brugte før. Eksempelvis kører de nu OpenOffice 2, Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird og Picasa istedet for tilsvarende Microsoft-programmer.

Ironisk nok har jeg ikke fortalt dem endnu at de bruger Firefox, OOo, Thunderbird osv., jeg har bare sagt at jeg har 'opgraderet' til nye og forbedrede versioner af det de brugte før og at grafikken har ændret sig lidt - og det virker!
Gravatar #32 - Leonhard
27. aug. 2006 15:16
Dem der har stemt 1 eller 2, skal lade hver med at terroriserer deres søskende med linux, og dem der har stemt 5 bør indse at de og deres venner _er_ nørder.
Gravatar #33 - Cyrack
27. aug. 2006 16:28
Øhh, hvad skal man stemme hvis man kun kender nørder?
Gravatar #34 - bobslaede
27. aug. 2006 18:17
Min søster kører ubuntu, og det er self min skyld :)
Gravatar #35 - simonsweb
27. aug. 2006 19:43
Kender egentlig ingen som kører linux der ikke er nørder. Kører selv ikke linux pga. jeg syntes der er et eller andet irriterende over det :S Ved bare ikke hvad det er :D
Gravatar #36 - stodderen
27. aug. 2006 20:41
hvad med at finde ud af det, og så ændre det? du kan jo ændre alt i linux
Gravatar #37 - Svindleren
27. aug. 2006 22:04
efter jeg læste herinde :D så er jeg faktisk igang med at hente suse enterprise 10.1 og tænkte på at hente xgl dertil.. men håber det virker bedre end winxp :D

ville det være godt at køre både winxp og suse ?
Gravatar #38 - craZZter
28. aug. 2006 06:41
<flamebait>Tænker man efter så er der praktisk talt INTET som en almindelig "familien DK" bruger har behov for som ikke kan dækkes ind af en *nix. De samme ting er også nøjagtigt lige så simple i *nix som i Windows. Åbne en OpenOffice (som dækker præcist samme behov som MS Office), skrive et dokument, gemme det, printe det ud... Brugeren er nok i bund og grund lidt ligeglad med hvilket fil-system det i virkeligheden sker i. Det samme gælder når der skal sendes en mail, surfes, spilles hjerterfri... Ja, korrekt... Installationen KAN være lidt mere langhåret - for nogle distributioners vedkommende. Nu er der ingen der siger at de nødvendigvis SKAL starte med en stage-1 installation af Gentoo. Ubuntu kan nok gøre det for deres vedkommende og det er faktisk vanskeligt IKKE at være i stand til at installere det. Det må selv en M$ tilhænger da kunne indse ;-) Alternativt kan de jo bruge lidt af alle de penge de sparer og så bestikke naboens knægt til at hjælpe. Yay... now flame me... :-)</flamebait>
Gravatar #39 - Zombie Steve Jobs
28. aug. 2006 07:30
#37 Hent XGL, det er nemt og ser super lækkert ud. Og alle dåner og siger neeeej og vil have det i stedet for win og osx. Har aldrig prøvet enterprise, men det ser ud tol at være rigtigt lækkert.
#38 synes du har ret. SUSE er nem at installere også. Burde de fleste kunne finde ud af. Det eneste jeg kan forestille mig, der kan skabe problemer er partitionering hvis man ønsker dual.

Jeg ved ikke rigtig, hvad der klassificere en som en nørd :/
Gravatar #40 - DUdsen
28. aug. 2006 07:40
#38 påstår du dermed at WinXP's instalations program er intuitivt, simpelt ja, det kan jo ingenting men intuitivt?, altså stage1 instalation af gentoo giver vel ca ligeså meget mening som XP's installer.

Det er ikke fordi windows er nemmere at instalere det er fordi der ikke er nogen der selv instalere windows, 3-parts distributører er virkeligt alt for MS.

#39 evnen til at instalere både winXP og gentoo stage one med XGL i dual boot er en godt udgangspunkt for at definere en nørd.
Gravatar #41 - bruuno117
28. aug. 2006 08:31
Jeg vil til enhver tid mene at windowsXP er nemmere at installere, det er jo bare at følge instruktionerne på skærmen, og så klikke på "videre" (eller hvad nu knappen hedder), også selv om linux er blevet meget lettere at installere med tiden.
Gravatar #42 - DUdsen
28. aug. 2006 08:41
#41 med mindre man har en scasi disk eller et eller andet så skal windows til at have sær komandoer som ingen kender, og hvad får dig til at sige at windows instruktioner i form af hvidt på blåt er bedre end de instruktioner, hvis man reducere en linux installer til det nivou windows instaleren oprere på er der færre spørgsmål og sikkert også bedre forklaring.

Jeg prøvede en linux installer før winXP's og helt ærligt så fattede jeg mere af mandrake første gang end jeg gør af windows installeren idag selv efter flere fuldførte instalationer, kan du sige precist hvor du mener linux er sværere end windows, for det kan ikke være partitioneringen der er virkeligt kryptisk at gennemskue med windows installeren.
Gravatar #43 - Svindleren
28. aug. 2006 08:57
hvis man vil køre 2 partitioner, skal man så ind og dele sin HDD op i 2, og installere linus på den anden partition ?

hvis man nu har 2 hDD sat i, så går jeg udfra at det er master hdd man skal dele op eller ???

:D
Gravatar #44 - Svindleren
28. aug. 2006 08:58
hvis man vil køre 2 partitioner, skal man så ind og dele sin HDD op i 2, og installere linus på den anden partition ?

hvis man nu har 2 hDD sat i, så går jeg udfra at det er master hdd man skal dele op eller ???

bliver skul helt våd i trussen af at se på linus og xgl, så nogle klip på youtube ;D.. nederen jeg ikke havde tænkt på linus noget før :;D
Gravatar #45 - Svindleren
28. aug. 2006 08:59
hvis man vil køre 2 os , skal man så ind og dele sin HDD op i 2, og installere linus på den anden partition ?

bliver skul helt våd i trussen af at se på linus og xgl, så nogle klip på youtube ;D.. nederen jeg ikke havde tænkt på linux noget før :;D

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
EDIT EDIT.... ved ikke lige hvad der skete for min PC SORRY FOR 3 INDLÆG !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (se det er windows igen ) :P
Gravatar #46 - vandfarve
28. aug. 2006 09:03
Hvad hvis man er den eneste sørgelig nørd i sin vennekreds?!

Min morbror er godt nok et mindre computergeni, som jeg ser op til, men betegnelsen nørd passer bare ikke, når manden er omkring 55 år. For at gøre det endnu værre, så sværger han ligeså meget til Windows, som jeg gør.

Ud over at brokke mig over poll'en irrelevans for mig, så har jeg faktisk en pointe. Jeg mener ikke, at Linux har en særlig stor udbredelse i de danske menigmænds kredse. Det skyldes hovedsageligt, at Windows er præinstalleret på 90-95% af alle nyindkøbt PC'ere, ligesom Linux pga. sin struktur ikke kan finde kapital til at reklamere. Så der er lang vej endnu, gutter.
Gravatar #47 - DUdsen
28. aug. 2006 10:08
#45 partitions tabellen skal ligge på første sektor af master hardisk linux kan ligge ligeprecist hvor du vil have den til at ligge, har man 2 diske kan man bare bruge den ene til linux og linux kan ligge på en partition af sekundær hardisk hvis du hellere vil det.
Gravatar #48 - Elis
28. aug. 2006 10:11
Min far bruger det, og han aner virkelig ikke en klap om det. Så når der skal laves noget så ringer han til mig.. og jeg har heller ikke den fjerneste anelse om hvordan skidtet fungerer :)
Gravatar #49 - sguft
28. aug. 2006 10:18
I samme sammenhæng var det måske relevant at spørge om hvor mange man kender der IKKE kan karakteriseres som nørder ;)
Gravatar #50 - Svindleren
28. aug. 2006 10:31
takker :D

vil forsøge når jeg lige har fået brændt dvd ud, har ikke selv en dvd brænder :_/

tror jeg vil installere det på familiens pc også, de har nemlig tit problemer med at deres pc og windows :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login