mboost-dp1
Hvor mange gange har du genbestilt din digitale signatur?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Har ingen.. Jeg bestillte en, men kunne ikke umildbart få den til at køre i ubuntu. Er det bare mig der er helt dum, eller virker den slet ikke til linux?
Har ingen og har ikke brug for det til andet end nogle få funktioner hos Danske Banks netbank, som jeg indtil videre har klaret mig uden. Jeg har bestilt det to gange, men de sender mig hele tiden en aftale der inkluderer hele deres koncern. Jeg gider da ikke lave en aftale med Home og de andre af deres firmaer, som jeg ikke har nogen kontakt til.
Clauzii (5) skrev:Digital Signatur + Firefox = nul opdateringer?
Er DS kun kompatibel med IE? I min FF kan de pre-installerede certifikater ikke ses med DS installeret? Og er derfor røget ud igen...
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/AUS:_Op...
Havde selv samme problem, men gav ikke op så let! :)
Bestilte den en gang for lææænge siden. Fik brevet. Grundet travlhed/dovenskab/andet lå den i en skuffe en 3-4 uger før jeg forsøgte at tage den i brug. Nu var den udløbet, og jeg skulle så bare gå ind på hjemmesiden og genbestille den. Forsøgte 3-4 gange med et par måneders mellemrum. Ingen digital signatur, intet svar overhovedet fra TDC. Har klaret mig fint uden siden.
the-meaning-of-life42 (1) skrev:Har ingen.. Jeg bestillte en, men kunne ikke umildbart få den til at køre i ubuntu. Er det bare mig der er helt dum, eller virker den slet ikke til linux?
Den virker fint nok under FF3 + Ubuntu 9.04. Installationen er lidt sær, men de har instruktioner der guider en igennem på deres hjemmeside (dvs. også specielt rettet til Linux-brugere.)
#2 Fordi der er en udløbsdato på 2 år.
Hvis du er heldig så har du prøvet nogle af de usandsynligt mange fejl der har været med digital signatur der kan tvinge dig til at genbestille. Bare for at give et par eksempler jeg har været udsat for. 2 personer bor i samme hustand. De bestiller begge digital signatur. Begge breve frankeres til den samme person i hustanden. Gætteleg med hvilke koder der tilhører hvem.
Ved geninstallation af digitalsignatur på windows (pga. udløbsdato) har givet mulighed for man kan overskrive hinandens digitale signaturer hvis man bruger flere på den samme computer.
Og jeg har haft langt flere problemer med det lort, men det skal dog siges det er blevet langt bedre end da man startede projektet op. "Lad være med at bruge den". Det kan man jo ikke. Hvis man f.eks. har ekstern revisor på til at kigge regnskab efter i SKATs system er man tvunget give revisoren tilladelse til at se ens ting og det skal ske med digital signatur.
#4 For at straffe dem som står/stod for det. Når man koster dem 20kr/brev tilpas mange gange indser de nok selv det ikke fungerer så godt.
Aka. den konklusion er de nok egentlig selv kommet til nu da signaturen kom i udbud igen. Nu bliver løsningen brugervenlig (men til gengæld også et potentielt sikkerhedshul på størrelse med windows xp sp0).
Hvis du er heldig så har du prøvet nogle af de usandsynligt mange fejl der har været med digital signatur der kan tvinge dig til at genbestille. Bare for at give et par eksempler jeg har været udsat for. 2 personer bor i samme hustand. De bestiller begge digital signatur. Begge breve frankeres til den samme person i hustanden. Gætteleg med hvilke koder der tilhører hvem.
Ved geninstallation af digitalsignatur på windows (pga. udløbsdato) har givet mulighed for man kan overskrive hinandens digitale signaturer hvis man bruger flere på den samme computer.
Og jeg har haft langt flere problemer med det lort, men det skal dog siges det er blevet langt bedre end da man startede projektet op. "Lad være med at bruge den". Det kan man jo ikke. Hvis man f.eks. har ekstern revisor på til at kigge regnskab efter i SKATs system er man tvunget give revisoren tilladelse til at se ens ting og det skal ske med digital signatur.
#4 For at straffe dem som står/stod for det. Når man koster dem 20kr/brev tilpas mange gange indser de nok selv det ikke fungerer så godt.
Aka. den konklusion er de nok egentlig selv kommet til nu da signaturen kom i udbud igen. Nu bliver løsningen brugervenlig (men til gengæld også et potentielt sikkerhedshul på størrelse med windows xp sp0).
5 gange, de første 3 gange, kunne jeg logge ind en enkelt gang, og næste gang virkede det ikke. De fandt så ud af at jeg havde fået en forkert slags login. 4 gang, virkede den fint, men efter en geninstallation, var min backup åbenbart for gammel til at den ville godkende filen.
Min egen lidt interresante historie angående DS.
Jeg har aldrig selv bestilt et DS, men det har dog været i brug 4 gange..
Det starter med at min far en dag da jeg snakker med ham siger at jeg forresten får x kr. tilbage i skat.
Jeg spørger lidt undrende hvordan han ved det, da jeg ikke selv har modtaget noget brev endnu.
Han forklarer at han var igang med at tjekke op på hvor meget han selv, min mor og min bror skulle have tilbage. Og i den forbindelse tænkte han at han da også lige ville tjekke hvor meget jeg skulle have igen. For at gøre mig en tjeneste (og jeg vil lige påpege at det er helt fint med mig, og at jeg ikke har noget imod den del af min historie.)
Jeg forklarer ham at det ikke burde være sket, og ringer til TDC (det var dem der stod for det).
De forklarede mig så at det slet ikke kan lade sig gøre, og at det ikke var sket...
Jeg fortæller derefter min far at næste år skal han bare gøre det samme for at se om det kan lade sig gøre...
Rigtigt nok bestiller han året efter, uden nogen problemer, et nyt digitalt signatur. Modtager det og tager det i brug.
Historien med opkaldet gentager sig. Og igen året efter.
Det er nu tredje gang at det er lykkedes for en anden person at få tilsendt et digitalt signatur og tage det i brug uden min viden. Jeg ringer igen til dem, spørger hvorledes det kan lade sig gøre, og fortæller dem at der aldrig mere skal oprettes nogle nye signature i mit navn (var en smule irriteret, for at sige det mildt).
Ca. 14 dage efter modtager jeg et nyt digitalt signatur.....!
Denne mangel på sikkerhed gør at jeg aldrig nogensinde skal benytte digitalt signatur i dens nuværende form! Og ligeledes med e-boks da det enten skal knyttes sammen med mit digitale ID. Eller endnu værre. Skal knyttes til mit netbank ID, uden mulighed for at vælge en anden kode end den jeg benytter på netbank....
Så konklussionen er at jeg aldrig har bestilt et digitalt signatur.
Min mit digitale signatur er blevet bestil 4 gange...
Jeg har aldrig selv bestilt et DS, men det har dog været i brug 4 gange..
Det starter med at min far en dag da jeg snakker med ham siger at jeg forresten får x kr. tilbage i skat.
Jeg spørger lidt undrende hvordan han ved det, da jeg ikke selv har modtaget noget brev endnu.
Han forklarer at han var igang med at tjekke op på hvor meget han selv, min mor og min bror skulle have tilbage. Og i den forbindelse tænkte han at han da også lige ville tjekke hvor meget jeg skulle have igen. For at gøre mig en tjeneste (og jeg vil lige påpege at det er helt fint med mig, og at jeg ikke har noget imod den del af min historie.)
Jeg forklarer ham at det ikke burde være sket, og ringer til TDC (det var dem der stod for det).
De forklarede mig så at det slet ikke kan lade sig gøre, og at det ikke var sket...
Jeg fortæller derefter min far at næste år skal han bare gøre det samme for at se om det kan lade sig gøre...
Rigtigt nok bestiller han året efter, uden nogen problemer, et nyt digitalt signatur. Modtager det og tager det i brug.
Historien med opkaldet gentager sig. Og igen året efter.
Det er nu tredje gang at det er lykkedes for en anden person at få tilsendt et digitalt signatur og tage det i brug uden min viden. Jeg ringer igen til dem, spørger hvorledes det kan lade sig gøre, og fortæller dem at der aldrig mere skal oprettes nogle nye signature i mit navn (var en smule irriteret, for at sige det mildt).
Ca. 14 dage efter modtager jeg et nyt digitalt signatur.....!
Denne mangel på sikkerhed gør at jeg aldrig nogensinde skal benytte digitalt signatur i dens nuværende form! Og ligeledes med e-boks da det enten skal knyttes sammen med mit digitale ID. Eller endnu værre. Skal knyttes til mit netbank ID, uden mulighed for at vælge en anden kode end den jeg benytter på netbank....
Så konklussionen er at jeg aldrig har bestilt et digitalt signatur.
Min mit digitale signatur er blevet bestil 4 gange...
#19
Det lyder en kende skræmmende. Skal det forstås sådan at de har logget ind på Skat.dk med deres egen signatur? Eller at de har fået tilsendt dit kodebrev og så installeret din signatur på deres computer? Hvis det sidste, hvordan har de så angivet hvilken adresse brevet skulle sendes til? Jeg går ud fra at de ikke bare har åbnet det brev der er sendt til dit navn?
Det lyder en kende skræmmende. Skal det forstås sådan at de har logget ind på Skat.dk med deres egen signatur? Eller at de har fået tilsendt dit kodebrev og så installeret din signatur på deres computer? Hvis det sidste, hvordan har de så angivet hvilken adresse brevet skulle sendes til? Jeg går ud fra at de ikke bare har åbnet det brev der er sendt til dit navn?
Han ringede til digitalt signaturs hotline, oplyste mit CPR nummer (jeg er født i 83, min far i 64). Og bad om at få tilsendt det til sin egen adresse.
Han modtog det, åbnede det og fulgte vejledningen.
Vil ikke udelukke at de har kunne se at adressen stemte overens med den adresse jeg er vokset op på. Men det ændre stadig ikke på det grundlæggende i at man kan få udleveret digitalt signatur selvom man ikke er "den rette ejer"....
Han modtog det, åbnede det og fulgte vejledningen.
Vil ikke udelukke at de har kunne se at adressen stemte overens med den adresse jeg er vokset op på. Men det ændre stadig ikke på det grundlæggende i at man kan få udleveret digitalt signatur selvom man ikke er "den rette ejer"....
Chewy (21) skrev:Han ringede til digitalt signaturs hotline, oplyste mit CPR nummer (jeg er født i 83, min far i 64). Og bad om at få tilsendt det til sin egen adresse.
Han modtog det, åbnede det og fulgte vejledningen.
Whut? Det virker helt absurd? Det er lige netop det de (TDC) er ansat til at der ikke skal ske?
Fuldstændig enig.
Kunne forestille mig at TDC enten har nedprioriteret DS supporten generelt. Eller også bare har nedprioriteret undervisningen i databeskyttelse...
Derfor er jeg foretaler for at man istedet for flytter udstedelse af digitalt signatur til borgerservice/rådhuset. Og kræver fremviselse af pas i den forbindelse.
Det kan godt være at det er en smule besværligt. Men det er sikkert. Og stadig nemmere end at skulle derned hver eneste gang man skal benytte sig af deres ydelser...
Kunne forestille mig at TDC enten har nedprioriteret DS supporten generelt. Eller også bare har nedprioriteret undervisningen i databeskyttelse...
Derfor er jeg foretaler for at man istedet for flytter udstedelse af digitalt signatur til borgerservice/rådhuset. Og kræver fremviselse af pas i den forbindelse.
Det kan godt være at det er en smule besværligt. Men det er sikkert. Og stadig nemmere end at skulle derned hver eneste gang man skal benytte sig af deres ydelser...
4-5 gange (husker det ikke), fordi jeg glemmer koden eller der opstår et eller andet besvær med den maskine jeg har haft det kørende på, eller jeg bare vil skifte browser, fordi den side hvor den digitale signatur skal virke på, ikke virker, og skiftet går på en eller anden måde i ged. Eller at backup'en ikke virker. Eller jeg har den forkerte java version og jeg må opgive. Eller fordi jeg ikke er MS/IE bruger. Hvad ved jeg. Der er snart sket alle de fejl der overhovedet kan ske.
Noget jeg slet ikke fatter, er hvorfor installationsproceduren er så ufatteligt besværligt og IE centrisk. Dertil er DanID's side så proppet med begynderfejl (en IFRAME der er for lille til at holde hele teksten til installationsproceduren...), at man begynder at tvivle på evnerne hos dette cirkusforetagende.
Det er jo meningen at den almindelige dansker skal kunne bruge det her bras. Så brug dog standardkomponenter i stedet for at opfinde den dybe tallerken med hul i.
For fanden.
Noget jeg slet ikke fatter, er hvorfor installationsproceduren er så ufatteligt besværligt og IE centrisk. Dertil er DanID's side så proppet med begynderfejl (en IFRAME der er for lille til at holde hele teksten til installationsproceduren...), at man begynder at tvivle på evnerne hos dette cirkusforetagende.
Det er jo meningen at den almindelige dansker skal kunne bruge det her bras. Så brug dog standardkomponenter i stedet for at opfinde den dybe tallerken med hul i.
For fanden.
DS er utrolig handy hvis man flytter, eller skal bestille SU.
Jeg ville ikke kunne klare at skulle ned på diverse kontorer rundt omkring i kommunen for at klare alt papirarbejdet. Det har jeg prøvet een gang!
Men typisk bestiller jeg en ny digital signatur hver gang, da jeg aldrig har backup af dem, eller også er den løbet ud :)
Jeg ville ikke kunne klare at skulle ned på diverse kontorer rundt omkring i kommunen for at klare alt papirarbejdet. Det har jeg prøvet een gang!
Men typisk bestiller jeg en ny digital signatur hver gang, da jeg aldrig har backup af dem, eller også er den løbet ud :)
Har genbestilt 1 gang fordi min signatur udløb, og jeg ikke kunne få fornyelses-siden til at fungere. Var vist noget med en Java-version der var gået ged i (hvorfor er det at Java bare installerer sig oveni gamle versioner istedet for at udskifte den tidligere? havde vist fem forskellige versioner installeret en overgang...arg!)
Ellers virker den ganske udmærket i både Opera (når den først er installeret i hvert fald;) og Outlook, og bruger den da jævnligt til en del forskelligt...
Ellers virker den ganske udmærket i både Opera (når den først er installeret i hvert fald;) og Outlook, og bruger den da jævnligt til en del forskelligt...
Tjae, bare for lige at give lidt modvægt, så har DS virket upåklageligt for mig, og jeg er ganske glad og tilfreds med den.
Men historien om familen der bare kan bestille den for andre - og så endda gentagne gange - er godt nok skræmmende.
Er vel lige før man skulle få kontakt eller lignende forbrugerprogrammer til at se på sagen.
Men historien om familen der bare kan bestille den for andre - og så endda gentagne gange - er godt nok skræmmende.
Er vel lige før man skulle få kontakt eller lignende forbrugerprogrammer til at se på sagen.
#25 Det kan du altså sagtens uden at have en digital signatur... Jeg skiftede for eksempel selv min kærestes adresse da hun flyttede ind - krævede ikke andet end CPR-nummer..
Derudover har jeg også fået oplyst hendes pasnummer i forbindelse med udstedelse af Visa til indrejse i Kina - Og jeg har bestilt medicin til hende fordi hun havde for travlt...
Altsammen ting som hun bad mig om at ordne hvis jeg lige kunne gøre det i forbindelse med noget andet jeg skulle - Altsammen ting der bare IKKE må ske i det offentlige system, uanset hvem jeg er...
Derudover har jeg også fået oplyst hendes pasnummer i forbindelse med udstedelse af Visa til indrejse i Kina - Og jeg har bestilt medicin til hende fordi hun havde for travlt...
Altsammen ting som hun bad mig om at ordne hvis jeg lige kunne gøre det i forbindelse med noget andet jeg skulle - Altsammen ting der bare IKKE må ske i det offentlige system, uanset hvem jeg er...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.