mboost-dp1
Hvilket skrivebordsmiljø foretrækker du til Linux?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Mangler lidt muligheden "Ingen", da jeg ikke bruger og aldrig har brugt Linux. Jeg synes som sådan konceptet bag Linux er rigtig fedt (gratis, opensource og alt det der), men har bare ikke tid til at sætte mig ind i det.
<humor flamebait="false">
Linux er kun gratis, hvis éns tid ikke har nogen værdi! :)
</humor>
<humor flamebait="false">
Linux er kun gratis, hvis éns tid ikke har nogen værdi! :)
</humor>
#2, Du mener aldrig du sidder og venter på Windows? :D Eller genstarter for et godt ord? At Linux tager lang tid at sætte sig ind i er efterhånden en skrøne. Specielt efter Ubuntu/Kubuntu er kommet på markedet.
#5, Gnome er baseret på GTK, KDE er baseret på QT. Det er to forskellige frameworks, og så fungerer de to window managers jo også meget forskelligt. Det er smag og behag. Personligt finder jeg ubuntu for grim.
Addendum til #7 Nu glemte jeg så lige at nævne at Ubuntu kører Gnome.
Hent Kubuntu så.
Ingen tvang dig til at stemme
Det samme kan siges om Macs?
Sony Ericsson vs Nokia telefoner?
Lidt latterlig kommentar i min mening
Lad nu være med at starte en linux vs windows vs the rest krig.
Pollen spurgte om noget så banalt om favorit desktop gui, intet andet.
Hvis man ikke benytter Linux, eller kun benytter Linux til server brug, så kan man bare undlade at svare, da pollen så er pænt irrelevant for dig.
#topic
Stemte KDE. Det hookede mig bare første gang jeg prøvede dengang tilbage i en meget meget tidlig version af Redhat.
Har kørt debian med KDE i mange år nu.
Hent Kubuntu så.
Ingen tvang dig til at stemme
Det samme kan siges om Macs?
Sony Ericsson vs Nokia telefoner?
Lidt latterlig kommentar i min mening
Lad nu være med at starte en linux vs windows vs the rest krig.
Pollen spurgte om noget så banalt om favorit desktop gui, intet andet.
Hvis man ikke benytter Linux, eller kun benytter Linux til server brug, så kan man bare undlade at svare, da pollen så er pænt irrelevant for dig.
#topic
Stemte KDE. Det hookede mig bare første gang jeg prøvede dengang tilbage i en meget meget tidlig version af Redhat.
Har kørt debian med KDE i mange år nu.
Kan bedst lide Gnome, bruger dog Fluxbox, som dog kun er en windowmanager, da den ikke kræver så mange ressourcer, og det så går hurtigere at åbne programmer o.l. Jeg har KDE og jeg har også forsøgt mig lidt med det, og kan da også godt lide mange ting i det, men det første jeg brugte var Gnome, og det har ligesom sat sig.
#14 Så godt som ikke på moderne computere. Det betyder jo nok lidt at visse ressourcer er allokeret til skrivebordsmiljøet, så man kan have lidt flere ressourcer fri til programmer hvis man har et meget let skrivebordsmiljø og for få RAM, men det handler vist mere om skrøner og principper end om virkeligheden. Jeg ville personligt foretrække at købe lidt ekstra RAM end at nøjes med noget der er endnu mere primitivt en Gnome eller KDE, men folk er jo forskellige...
Jeg startede ud med at være en stor KDE fan, fordi det tilbyder så mange muligheder for at customize det. Men det senere lange stykke tid har jeg foretrukket gnome, fordi jeg ikke gider konfigurere KDE i lang tid for at få det til bare at se nogenlunde ud og så herefter bruge det, som jeg ville bruge gnome alligevel.
Stemte KDE, men jeg foretrækker ikke Linux, så jeg manglede muligheden "Ingen, bruger ikke Linux".
Derudover er der tryk/stavefejl i afstemningsmulighederne, "anden" og "hjemmelavet" skulle vel være med stort..
Hvorfor jeg ikke foretrækker Gnome:
Jeg synes det ser trist og gråt ud, men det kan godt være det bare er nogle indstillinger der skal pilles ved..
Derudover er der tryk/stavefejl i afstemningsmulighederne, "anden" og "hjemmelavet" skulle vel være med stort..
Hvorfor jeg ikke foretrækker Gnome:
Jeg synes det ser trist og gråt ud, men det kan godt være det bare er nogle indstillinger der skal pilles ved..
KDE. Jeg synes det er lettere at arbejde med, men det kan meget vel skyldes at jeg er mere vant til KDE end til Gnome.
#23: plzs
Du kan ikke uden videre "apg-gette" Windows, da det både er kerne og GUI i ét. Det koster desuden penge og er ikke open source. Jeg har dog prøvet det en del gange, og det har både sine fordele og ulemper.
Hvis du er nysgerrig efter hvad Windows er, kan du kigge lidt på www.microsoft.dk De er næsten lige udkommet med en ny version de kalder for 'Vista'. prisen er dog en anelse pebret, men når du køber en ny computer kan du være heldig at det følger med.
#23: plzs
Du kan ikke uden videre "apg-gette" Windows, da det både er kerne og GUI i ét. Det koster desuden penge og er ikke open source. Jeg har dog prøvet det en del gange, og det har både sine fordele og ulemper.
Hvis du er nysgerrig efter hvad Windows er, kan du kigge lidt på www.microsoft.dk De er næsten lige udkommet med en ny version de kalder for 'Vista'. prisen er dog en anelse pebret, men når du køber en ny computer kan du være heldig at det følger med.
#15 jeg kan mærke forskel selvom det måske kun er et par millisekunder. Og så vil jeg ikke ligefrem kalde fluxbox primitiv, den er meget mere effektiv end gnome og kde, men absolut ikke brugervenlig. Selvfølgelig hvis man kun går efter tema og stil og allemulige ressource-suttende eyecandies, så er det vel det, det er. Men hvis man rent faktisk vil bruge sin computer til noget seriøst, så er det mere effektivt at bruge *box. Hvis man har lidt styr på sine programmer, er det bare at åbne en terminal og skrive kommandoen, i stedet for at skulle bruge tid på at lede efter det i en afsides menu i Gnome.
Det skal da også lige siges at jeg har en session med Gnome og Beryl, som jeg har styled så det ser fedt ud, og den bruger jeg når jeg skal vise det frem, det tiltrækker ligesom lidt flere kommende linux-brugere, end min nørdede fluxbox gør.
Det skal da også lige siges at jeg har en session med Gnome og Beryl, som jeg har styled så det ser fedt ud, og den bruger jeg når jeg skal vise det frem, det tiltrækker ligesom lidt flere kommende linux-brugere, end min nørdede fluxbox gør.
Øøøh.. Der mangler "rigtige nørder bruger commandline"-muligheden. Det gør jeg? :-)
Anyway, jeg stemte KDE. Jeg bruger den standard fordi der skal bare være et eller andet skrivebord når jeg endelig bruger det.
Der er dermed faktisk ikke noget logisk argument for min brug af KDE.
Anyway, jeg stemte KDE. Jeg bruger den standard fordi der skal bare være et eller andet skrivebord når jeg endelig bruger det.
Der er dermed faktisk ikke noget logisk argument for min brug af KDE.
Næh, den gik åbenbart meget dårligt igennem. Der er intet der tyder på at det er ironisk.
Og der flamebaiter du så lidt igen, bevidst eller ej. Det er ikke fordi Linux har få brugere, det er fordi du træder på dem der kan lide Linux. Og så er Linux hverken en tro eller en overbevisning, det er et værktøj. Folk kan generelt ikke lide at blive kaldt religiøse, bare fordi de foretrækker et andet OS end flertallet.
Prøv at gå til en Microsoft-seminar, og se hvad der sker hvis du siger noget lignende om Windows til hele forsamlingen, mens du ser ud som om du virkelig mener det.
Puha, den gik ikke så godt igennem. Det er jo bare gak og løger.
Næh, den gik åbenbart meget dårligt igennem. Der er intet der tyder på at det er ironisk.
Men det viser jo bare at minoritets grupper er mere ømtåelige over for deres tro, overbevisninger.
Og der flamebaiter du så lidt igen, bevidst eller ej. Det er ikke fordi Linux har få brugere, det er fordi du træder på dem der kan lide Linux. Og så er Linux hverken en tro eller en overbevisning, det er et værktøj. Folk kan generelt ikke lide at blive kaldt religiøse, bare fordi de foretrækker et andet OS end flertallet.
Prøv at gå til en Microsoft-seminar, og se hvad der sker hvis du siger noget lignende om Windows til hele forsamlingen, mens du ser ud som om du virkelig mener det.
Nu er der ikke noget i dine (specielt din første) kommentarer der tyder på at det skulle være sjovt.
Den første virker som en Windows fanboy der bare vil rakke ned på Linux.
(Det er ikke for at kalder dig en Windows fanboy, men sådan virker #1 nu engang på mig.)
Jeg har ikke noget imod at en Windows bruger rakker ned på Linux (eller omvendt), så længe der lidt humor at spore.
Men at rakke ned på et OS, bare for at rakke ned er tåbeligt.
Ps.: for en god ordens skyld, ud af 4 pc'er er de 3 med Windows og 1 med Linux. (Gnome desktop)
Nu er der ikke noget i dine (specielt din første) kommentarer der tyder på at det skulle være sjovt.
Den første virker som en Windows fanboy der bare vil rakke ned på Linux.
(Det er ikke for at kalder dig en Windows fanboy, men sådan virker #1 nu engang på mig.)
Jeg har ikke noget imod at en Windows bruger rakker ned på Linux (eller omvendt), så længe der lidt humor at spore.
Men at rakke ned på et OS, bare for at rakke ned er tåbeligt.
Ps.: for en god ordens skyld, ud af 4 pc'er er de 3 med Windows og 1 med Linux. (Gnome desktop)
Hm... bruger Ubuntu på min laptop (som bare bliver brugt til lidt musik, film, casual surfing etc. når jeg ligger i sengen).
Så jeg bruger Gnome, men ved ikke om jeg foretrækker det, da jeg ikke har prøvet KDE særligt meget (og heller ikke pillet så meget ved Ubuntu/Gnome for den sags skyld).
Glæder mig dog til Ubuntu 7.10 (Gutsy(?) Gibbon) som kommer snart. Den skulle have Gnome 2.0 og lidt lir, så kan være at det bliver lidt mere fancy.
-- lidt off topic --
Der er dog få ting som er lidt træls i Ubuntu (og det kan sikkert fikses men det er ikke noget jeg lige har sat mig ind i).
1. hvis du har en film siddende i dvd-drevet, er der et icon/link til disc'en på desktoppen... men du kan ikke bare dobbelt klikke eller højre klikke og vælge play.
2. den indbyggede film afspiller i Firefox (et plugin eller lign.) kan ikke forstørre videoen, heller ingen gang i fullscreen og du kan heller ikke loope en video (ikke er stort problem, men er nu brugtbart ved små sjove klip).
3. mit video out virker ikke på mit radeon 9700 mobile og jeg brugte mest min bærbar til at se div. video klip på mit tv (har prøvet at ændre drivere etc.)
Så jeg bruger Gnome, men ved ikke om jeg foretrækker det, da jeg ikke har prøvet KDE særligt meget (og heller ikke pillet så meget ved Ubuntu/Gnome for den sags skyld).
Glæder mig dog til Ubuntu 7.10 (Gutsy(?) Gibbon) som kommer snart. Den skulle have Gnome 2.0 og lidt lir, så kan være at det bliver lidt mere fancy.
-- lidt off topic --
Der er dog få ting som er lidt træls i Ubuntu (og det kan sikkert fikses men det er ikke noget jeg lige har sat mig ind i).
1. hvis du har en film siddende i dvd-drevet, er der et icon/link til disc'en på desktoppen... men du kan ikke bare dobbelt klikke eller højre klikke og vælge play.
2. den indbyggede film afspiller i Firefox (et plugin eller lign.) kan ikke forstørre videoen, heller ingen gang i fullscreen og du kan heller ikke loope en video (ikke er stort problem, men er nu brugtbart ved små sjove klip).
3. mit video out virker ikke på mit radeon 9700 mobile og jeg brugte mest min bærbar til at se div. video klip på mit tv (har prøvet at ændre drivere etc.)
Gnome. Brugte KDE til at starte med, men foretrækker nu Gnome. KDE er grim synes jeg. Ikke at ubuntu er super pæn, men det er nemt at få den til at se normal ud.
#1, #26, #32: Eh, jaja, man kunne jo også rakke på et eller andet lort du holder af, ja nærmest forholder sig småreligiøst til. Et eller andet man selv opfatter som super fucking grimt, ja næsten sammenligneligt med noget, der er lavet af en person uden øjne eller andre sensoriske egneskaber, under et krampanfald, forårsaget af nervegas, i en løbsk campingvogn på vej ned af Mont Blanc.
Men det gør jeg ikke.
#1, #26, #32: Eh, jaja, man kunne jo også rakke på et eller andet lort du holder af, ja nærmest forholder sig småreligiøst til. Et eller andet man selv opfatter som super fucking grimt, ja næsten sammenligneligt med noget, der er lavet af en person uden øjne eller andre sensoriske egneskaber, under et krampanfald, forårsaget af nervegas, i en løbsk campingvogn på vej ned af Mont Blanc.
Men det gør jeg ikke.
Brugte vist KDE (??) lang tid siden jeg har forsøgt mig ud i den farlige Linux verden (desværre)
Lidt OffTopic
Jeg står og skal give min lille kusine (7år) en ældre PC'er - men jeg har ikke lige sådan en XP CD jeg kan undvære - så hvilken Linux vil I anbefale? Jeg er godt klar over at den nok næppe kommer til at at kunne spille Sims osv. men det måtte godt være en linux der havde (eller nemt kunne skaffe) små sjove (børne)spil. Freeware
Lidt OffTopic
Jeg står og skal give min lille kusine (7år) en ældre PC'er - men jeg har ikke lige sådan en XP CD jeg kan undvære - så hvilken Linux vil I anbefale? Jeg er godt klar over at den nok næppe kommer til at at kunne spille Sims osv. men det måtte godt være en linux der havde (eller nemt kunne skaffe) små sjove (børne)spil. Freeware
#36, så det du siger er at jeg skal undskylde fordi du ikke er i stand til at læse ironi. Ej, nu har jeg aldrig.
Læs ironien denne gangspasser min gode herre.
Der er intet ondsindet i det jeg skriver, jeg er forresten Mac OS X mand, som er fanget i en Windows Mands krop. Er ikke specielt glad for windows, men har ikke noget valg.
Læs ironien denne gang
Der er intet ondsindet i det jeg skriver, jeg er forresten Mac OS X mand, som er fanget i en Windows Mands krop. Er ikke specielt glad for windows, men har ikke noget valg.
<offtopic>
Prøv at kigge på http://www.edubuntu.org/
En Ubuntu for små mennesker :)
Der er nogle små sjove programmer og div. med
Prøv at kigge på http://www.edubuntu.org/
En Ubuntu for små mennesker :)
Der er nogle små sjove programmer og div. med
#38@Norrah
Der var overhovedet ikke noget ironi i dit første post. Hvis du havde overdrivet etc så kunne der være noget om det..
Sludder du har altid et valg, det er bare om at tage springet. Om du så tager det som en kold tyrker de første par uger, kan du lige så godt tage det med.
Hvis du ikke kaster dig i det, brænder du ikke nok for det.
<ontopic>
Jeg bruger KDE, den er fyldt med de værktøjer jeg skal bruge... i gnome føler jeg mig lidt udenfor.
Jeg fortrækker dog XFCE, men der er nogle pakker jeg altid skal have fra kde, konqueror/konsole er sådan lige dem jeg bruger mest derfra.
NB. diverse stavefejl kan du selv spise, hvis du absolut er så sulten
Der var overhovedet ikke noget ironi i dit første post. Hvis du havde overdrivet etc så kunne der være noget om det..
Er ikke specielt glad for windows, men har ikke noget valg.
Sludder du har altid et valg, det er bare om at tage springet. Om du så tager det som en kold tyrker de første par uger, kan du lige så godt tage det med.
Hvis du ikke kaster dig i det, brænder du ikke nok for det.
<ontopic>
Jeg bruger KDE, den er fyldt med de værktøjer jeg skal bruge... i gnome føler jeg mig lidt udenfor.
Jeg fortrækker dog XFCE, men der er nogle pakker jeg altid skal have fra kde, konqueror/konsole er sådan lige dem jeg bruger mest derfra.
NB. diverse stavefejl kan du selv spise, hvis du absolut er så sulten
Jeg startede også med GNOME under Ubuntu 4.10, men da jeg så prøvede KDE under SuSE 10 var jeg bidt... Siden er jeg skiftet tilbage til GNOME/Ubuntu, fordi KUbuntu ikke er særligt polished... Jeg kan godt lide hvordan tingende arbejder sammen under KDE og at de er så godt integrerede...
Men GNOME er bare bedre sat op under Ubuntu og har meget bedre support... Og så har jeg faktisk endt med at holde af enkeltheden i GNOME...
Men GNOME er bare bedre sat op under Ubuntu og har meget bedre support... Og så har jeg faktisk endt med at holde af enkeltheden i GNOME...
#41 jeg bukker mig for din overordentlig gode logik. Du har selvfølgelig ret. Der er ingen ironi at spore, det er faktum at jeg føler linux bør sammenlignes med en kønssygdom. Det er hverken en overdrivelse eller underdrivlse, det er en fact.
Faktum er, at folk der siger: "Faktum er", ofte er meget fulde, og reelt set ikke aner hvad de snakker om. Og alene ud fra det grundlag bør i antage at alt hvad jeg har sagt er vitterligt ligegyldig non-sense.
Se, jeg kan ikke engang strave.
Og du har selvfølgelig ret, grunden til jeg både har en pc og en mac. Har intet at gøre med hvad de er, og hvilke begrænsninger de har rent hardware mæssigt. Men er alene fordi jeg ikke brænder nok for henholdstvist den ene eller anden platform. Og ikke tør at skifte platform.
Jeg er en taber, Du er en gud.
Jeg lytter til Britney, Du høre God Musik.
Jeg bukker mig for din storhed og undskylder mange gange for at havde skabt røre i dit store sind. Men jeg ved tydligvis ikke hvad jeg siger, og hvilken effekt det jeg siger kan havde på omverdenen.
Undskyld.
Faktum er, at folk der siger: "Faktum er", ofte er meget fulde, og reelt set ikke aner hvad de snakker om. Og alene ud fra det grundlag bør i antage at alt hvad jeg har sagt er vitterligt ligegyldig non-sense.
Se, jeg kan ikke engang strave.
Og du har selvfølgelig ret, grunden til jeg både har en pc og en mac. Har intet at gøre med hvad de er, og hvilke begrænsninger de har rent hardware mæssigt. Men er alene fordi jeg ikke brænder nok for henholdstvist den ene eller anden platform. Og ikke tør at skifte platform.
Jeg er en taber, Du er en gud.
Jeg lytter til Britney, Du høre God Musik.
Jeg bukker mig for din storhed og undskylder mange gange for at havde skabt røre i dit store sind. Men jeg ved tydligvis ikke hvad jeg siger, og hvilken effekt det jeg siger kan havde på omverdenen.
Undskyld.
ALT+F2 - er hvad jeg foretrækker :-)
Men ellers Gnome.
Er det bare mig, eller synes I også at mange af programmerne har nogle fuldstændig obskure navne?!
Men ellers Gnome.
Er det bare mig, eller synes I også at mange af programmerne har nogle fuldstændig obskure navne?!
jeg kan mærke forskel selvom det måske kun er et par millisekunder. Og så vil jeg ikke ligefrem kalde fluxbox primitiv, den er meget mere effektiv end gnome og kde, men absolut ikke brugervenlig.Det forstår jeg ikke helt. Hele pointen med en GUI er vel at gøre tingene mere brugervenlige, så hvis GUIen ikke opfylder det, så er den vel primitiv?
Selvfølgelig hvis man kun går efter tema og stil og allemulige ressource-suttende eyecandies, så er det vel det, det er. Men hvis man rent faktisk vil bruge sin computer til noget seriøst, så er det mere effektivt at bruge *box.
Lidt en vag påstand. Der er mange ting som er nemmere at gøre med en GUI, nemlig alle dem som man ikke gør mere end får gange og som man derfor ikke lige har noget voodoo klar til at løse (fx indstille en skærm).
Hvis man har lidt styr på sine programmer, er det bare at åbne en terminal og skrive kommandoen, i stedet for at skulle bruge tid på at lede efter det i en afsides menu i Gnome.
Når jeg bruger Linux, så foregår det altid gennem SSH og med command line only (har nogle servere som jeg piller i nogle gange om ugen). Jeg kan gøre stort set alting uden problemer på den måde, men når det kommer til min desktop, så foretrækker jeg noget bedre. GUI behøver ikke (og bør ikke) være dybe menuer. Derfor ser jeg til min glæde at Ubuntu eksempelvis også nu er udstyret med
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.