mboost-dp1

Hvilket lyd codec foretrækker du?

Gå til bund
Gravatar #1 - Odyssey
4. sep. 2002 09:38
Hva fa'en er FLAC?
Gravatar #2 - BurningShadow
4. sep. 2002 09:47
Søg på google så vil det første resultat faktisk besvare dit spørgsmål.

http://flac.sourceforge.net/
Gravatar #3 - Miklos
4. sep. 2002 10:20

Skulle han så selv undersøge sagen inden han afgav stemme/kommenterede det? Pjat med dig :)

FLAC er klart min favorit hvis man har disk nok :)
Gravatar #4 - DynaBlast
4. sep. 2002 10:59
#1 ->>

Nu brainer jeg bare.... Lydformat!
Gravatar #5 - annoia
4. sep. 2002 11:02
'lydcodec'! Hvordan kan det være så svært at sætte ord sammen?
Gravatar #6 - Yasw
4. sep. 2002 11:33
Jeg bruger godt nok mest MP3, men er efterhånden ved at kigge mere på Ogg Vorbis. Det er sq bedre på mange måder.
Gravatar #7 - Raenil
4. sep. 2002 11:58
Standarden for et Stereo (Prologic) lydspor i AC3 skulle vidst være 192 kbit. Så der skulle være mulighed for direkte sammenlinging. Men ja, 6 kanaler på 448 kbit er godt presset sammen. De må udnytte "Joint Stereo Multichannel noget" rimelig godt...
Gravatar #8 - Odyssey
4. sep. 2002 12:06
#7: Sonic Foundry Soft Encode? Mener også der er en masse DTS software omtalt på dvd.da.ru

Men jeg tvivler på at AC3 egentlig er bedre end MPEG 1 Layer 3 i 192 kbit. en AC3 er normalt i 384 eller 448 kbit, så de 5-6 kanaler er også presset godt sammen
Gravatar #9 - Odyssey
4. sep. 2002 12:10
#7: Sonic Foundry Soft Encode? Mener også der er en masse DTS software omtalt på dvd.da.ru
Gravatar #10 - Raenil
4. sep. 2002 12:13

Standarden for et Stereo (Prologic) lydspor i AC3 skulle vidst være 192 kbit. Så der skulle være mulighed for direkte sammenlinging. Men ja, 6 kanaler på 448 kbit er godt presset sammen. De må udnytte "Joint Stereo Multichannel noget" rimelig godt...
Gravatar #11 - knasknaz
4. sep. 2002 12:15
"Hvilket lyd codec foretrækker du?"
Det kan man da ikke svare på!!!! Det kommer sgudda helt an på sammenhængen!!!
Gravatar #12 - Cyrack
4. sep. 2002 12:16
Indtil vidre har 311 fundet ud af det, så på en måde er det vel en succes.... :)

//ZyBo[SE]
Gravatar #13 - Bwana
4. sep. 2002 13:47
Jeg foretrækker helt klart Ogg Vorbis frem for MP3.. Synes at lydkvaliteten er bedre, det fylder mindre end MP3 og det ikke har alle de softwarepatentproblemer som MP3 har..
Gravatar #14 - Deternal
4. sep. 2002 14:00
Rimeligt skummelt at Ogg og mp3 fulgtes ad her til formiddag og her til eftermiddag er mp3 lige pludselig en del foran.

Anyway, ogg er da superior ift. mp3 på stortset alle punkter.
Gravatar #15 - TwenY
4. sep. 2002 14:30
Nu er det ikke for at jeg ved så meget om dette emne, men er mp3 ikke langt foran de andre Distribution mæssigt? Det ville jeg da mene at der gør den til det bedste; hvis det forholder sig sådan..
Men efter at Thomson ophævede sin licens på mp3-decoder vil jeg også sige at Ogg er det bedste produkt på markedet.
Gravatar #16 - Erroneus
4. sep. 2002 16:01
Ingen tvivl om at mp3 er mere udbredt, hvilket man ser hardware mæssigt, man finder ikke mange dvd'er der kan afspille vorbis eller mp3-afspillere der kan afspille vorbis, ja ja det er en mp3 afspiller, men mange af dem kan altså også WMA. Men man kan da kun håbe at der snart kommer noget, Vorbis er trods alt ret overlegen og gratis :p

*update*

http://news.com.com/2100-1023-956540.html?tag=fd_t...

Der kommer en speciel version af Vorbis til mp3 lign. afspillere, så der skulle være gode chancer for at se vorbis-afspillere snart :)
Gravatar #17 - Diskill
4. sep. 2002 19:22
3 Fordele ved Ogg i forhold til MP3:
lyder bedre* -> mere nydelse
fylder mindre -> plads til mere
open source -> konstant udvikling

*syntes jeg
Gravatar #18 - sKIDROw
4. sep. 2002 19:57
Fordele ved Ogg Vorbis:

Lyder bedre (IMHO)
Fylder mindre
OSS/Frit software
Fri for Patentsnavs
Hurtig udvikling

Fordele ved MP3

En etableret og udbredt standard.
Har hardware support
Gravatar #19 - Fafler
5. sep. 2002 05:18
Jeg har kun stemt på mp3, fordi det er nemt, ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er bedst.
Gravatar #20 - Beastie
5. sep. 2002 05:36
Altså nu ville jeg altså blive rimelig ked af hvis MP3 røg ud og Ogg Vorbis kom ind istedet... jeg kan investeret i en MP3man og den ville jo være lettere useless så :P
Gravatar #21 - knasknaz
5. sep. 2002 07:18
<STRONG>DivX</STRONG> er et godt eksempel på et sted, hvor jeg synes at folk burde holde sig til mp3, og *kun* det (nemlig pga. af at der trods alt er flest i omløb, og der burde være en standard). Det er et helvede for folk med sære operativsystemer, at DivX.com er så sløsede med standadisering som de er - den "officielle" DivX-standard siger tilsyneladende intet om hvilket lydcodec der er det rigtige - det er totalt Windows-minded at bare lade det være frit valg (i henhold til AVI standarden). Det går hårdt ud over folk med andre OS'er som fx. Mac eller sære Unix-varianter at man næsten skal finde en port af det nyt lydcodec hver gang man har fået en ny film! Hvis de havde lavet DivX som et selvstændigt format, i stedet for at bruge AVI-wrapperen i Windows - og samtidigt sagt at fx mpeg3 (eller evt. Ogg) var det ENESTE gyldige valg for en DivX-film, så havde vi godt nok ikke haft de samme valgmuligheder som i dag - men til gengæld havde de nok sparet ca. 100000 supportindlæg på DivX' forum fra folk som ikke kan få skidtet til at spille, og indlæg fra ikke-windows-brugere som tuder.
PS: I min sidste (lidt primitive) test af Ogg mod Lame mp3 lød Ogg bedre end Lame ved (ca.) 128 kbit VBR. Så lydmæssigt kan jeg bedst lide Ogg.
Gravatar #22 - Yasw
5. sep. 2002 09:39
Jeg syns også at ogg 128 stillet op mod mp3 128 lyder bedre. Men sammenligner man ogg 192 og mp3 192, så kan jeg alså ikke længere høre forskel.
Gravatar #23 - BurningShadow
5. sep. 2002 09:48
Helt seriøst, så kan i altså ikke mene alt det ævl om 128… Når jeg ripper mine egne CD’er så sker det ved 256, og jeg tillader ikke at den går under 192.
Det fylder ganske vist lidt mere, men så er kvaliteten sq også sådan at jeg kan nyde min musik. Om der er nogen praktisk forskel på 192 og 256 ved jeg ikke, men jeg vil hellere være ”på den sikre side”, for så meget koster en stak brandbare skriver sq da heller ikke.
Gravatar #24 - sKIDROw
5. sep. 2002 09:55
Jeg sætter min Ogg encoder til 4.99 i kvalitet, og variable bitrate.
Jeg har hørt Ogg Vorbis filer ved 62-69, der lød væsentligt bedre end MP3 ved 192... ;)
Gravatar #25 - BurningShadow
5. sep. 2002 10:02
Hmmm nu har jeg kun rippet OGG under Windows, med CDex, og der kan man stille Min/Nom/Max bitrate. Så jeg plejer at holde mig fra den lidt spøjse angivelse.
Men det kan være jeg skal til at rippe ”på den rigtige måde”
Gravatar #26 - sKIDROw
5. sep. 2002 11:15
#25 Burningshadow

Under settings for encoder, er der en slider for kvalitet.
4.99 er det bedste, hvis ikke man har brug for tabsfri.. :)
Gravatar #27 - Disky
5. sep. 2002 12:30
tja skidrow:
Jeg har hørt OGG ved 128 kbit/s der lød langt mere metalisk og mærkeligt forvrænget end samme nummer lavet i MP3.

Problemmet er din subjektive vurdering, ikke er særlig holdbar, min er bestemt heller ikke. Netop fordi de er subjektive.

Du kan jo heller ikke lide patent ting, så den holdning er jo kraftigt farvet på forhånd.
Gravatar #28 - El_Coyote
5. sep. 2002 14:31
hvorfor kan man ikke vælge WMA?
Gravatar #29 - 3nR1Qu3_DAMN
5. sep. 2002 14:54
<STRONG>28#</STRONG>

Fordi at WMA er noget junk...
Gravatar #30 - Raenil
5. sep. 2002 15:09
Ikke desto mindre. Bare fordi noget er noget junk, er der folk der vælger det. Tag bare alle dem der vælger socialdemokratiet...

Aaarg. Nej. Lad være med at slå!

:-)
Gravatar #31 - Diskill
5. sep. 2002 15:29
#22 prøv at se størrelsen når du ripper 192 kbit/s i mp3 og ogg så kan du se forskel.
Gravatar #32 - sKIDROw
5. sep. 2002 18:20

<STRONG>"Jeg har hørt OGG ved 128 kbit/s der lød langt mere metalisk og mærkeligt forvrænget end samme nummer lavet i MP3."</STRONG>
Nu er spørgsmålet hvilken version vi sammenligner.. ;)
Jeg sammenligner med en final.

<STRONG>"Problemmet er din subjektive vurdering, ikke er særlig holdbar, min er bestemt heller ikke. Netop fordi de er subjektive."</STRONG>
En lytteprøve vil jo være svær at gøre objektiv.
Det er jo ørene der lytter, som afgør vinderen.. :)

<STRONG>"Du kan jo heller ikke lide patent ting, så den holdning er jo kraftigt farvet på forhånd."</STRONG>
Tjohh..
Generelt ER mp3 et forældet format, og det er ikke kun patent modstandere der mener det.
Jeg syntes personligt at de Ogg vorbis filer jeg har hørt, lyder renere og mere detaljeret.
Men jo det gør kun et størrere indtryk på mig, at det endda er patentfrit.
Gravatar #33 - Disky
5. sep. 2002 21:22
skidrow:
Men ogg mangler det absolut vigtigste, <STRONG>hardware support.</STRONG>
Så længe det ikke findes bliver det aldrig udbredt, bare se afstemningen den siger alt, nemlig at MP3 er langt mere udbredt. Dette er endda et nørd sted, så generelt ville MP3 vinde endnu mere.
En af delene er netop folk kan høre det på deres DVD afspillere, diskman, i bilen osv. Med OGG, tja da er du på røven.

Bedst eller ej, så er OGG en niche ting.
Gravatar #34 - sKIDROw
6. sep. 2002 06:42
=>Disky

Gentager lige linket ovenfor:
http://news.com.com/2100-1023-956540.html?tag=fd_t...
Gravatar #35 - Psycho
6. sep. 2002 08:47
Kommer sq an på sammenhængen..

Hvis det nu bare er et musik stykke så er MP3 sq udmærket.

Hvis jeg nu ser en ripped film foretrækker jeg sq AC3.(Men det går jeg ikke fordi det er ulovligt :) )

Jeg synes efterhånden at de burde adde en "Ved ikke", "Lige meget" eller sådan noget.. Eller bare mulighed for at deltage i diskusionen uden at stemme.
Gravatar #36 - Disky
6. sep. 2002 12:32
Skidrow:
Ja det er da meget flot, men igen de gode portable players bruger IKKE en alm. cpu til dekodning man anvender en DSP som oftest er HAMRENDE hurtigt til Float beregninger.

Flere steder i artiklen står der ting der viser at skribenten intet kender til elektronik.

f.eks.
but the embedded processors found typically in portable music players cannot.
Sikke da noget ævl, enten har de en MP3 dekoder chip indbygget som ikke kan andet end at dekode, og gør den hurtigere og billigere end en CPU.
Eller også er der en DSP i som meget nemt kan håndtere float. Det artiklen snakker om, er de få afspillere der laver software dekodning, hvilket man sjældent benytter pga, der skal cpu,ram,rom,meomory controller osv. til for at gøre det. Hvilket resulterer i en stor merpris.

Men det er da rart for folk som er OGG freaks, at der nu måske kommer afspillere til dem også. Men det kræver noget mere end bare en ny algoritme.
Gravatar #37 - nihil
6. sep. 2002 14:13
Hvis det er plads i debaterer til hudløshed, så er det faktisk ret latterligt, harddiske er så billige i dag at det simpelthen ikke kan betale sig kvalitetsmæssigt at rippe i under 256 (hvis det er fast bitrate), og så er det pænt ligegyldigt om .ogg fylder 2% mindre ved samme frekvens end .mp3.
Desuden bruger jeg ikke fraunhofers .mp3 codec, men LAME, hvilkei, i MIN verden lyder bedst, dog var det en 3 måneder gammel .ogg codec jeg sammenlignede med, men jeg tvivler lidt på at den har taget nogle drastiske spring siden da :)
Gravatar #38 - Erroneus
6. sep. 2002 17:33
Borset fra at gå final......hvis jeg var dig vil jeg prøve igen nilhil :p

Det kan godt være at harddiske er billige, men jeg mangler altså altid plads, og hvis jeg kan spare nogle mb og samtidigt bruge et gratis åbent format, så er det jo fedt.
Gravatar #39 - sKIDROw
7. sep. 2002 08:36
#36 Disky

<STRONG>"Ja det er da meget flot, men igen de gode portable players bruger IKKE en alm. cpu til dekodning man anvender en DSP som oftest er HAMRENDE hurtigt til Float beregninger.</STRONG>
<STRONG>Flere steder i artiklen står der ting der viser at skribenten intet kender til elektronik.</STRONG>
<STRONG>f.eks.</STRONG>
<STRONG>but the embedded processors found typically in portable music players cannot. </STRONG>
<STRONG>Sikke da noget ævl, enten har de en MP3 dekoder chip indbygget som ikke kan andet end at dekode, og gør den hurtigere og billigere end en CPU.</STRONG>
<STRONG>Eller også er der en DSP i som meget nemt kan håndtere float. Det artiklen snakker om, er de få afspillere der laver software dekodning, hvilket man sjældent benytter pga, der skal cpu,ram,rom,meomory controller osv. til for at gøre det. Hvilket resulterer i en stor merpris."</STRONG>
Så bare linket ovenfor, har ikke selv nået at låse det selv..
Lidt kikset at se hvad for noget garbage jeg fik linket til.. Hehe

<STRONG>"Men det er da rart for folk som er OGG freaks, at der nu måske kommer afspillere til dem også. Men det kræver noget mere end bare en ny algoritme."</STRONG>
Det kan der vist ikke være uenighed om.
Jeg forestille mig dog, at det vil ske hen af vejen.
Hardware markedet er jo trodsalt en del mere konservativt end software markedet.
Men det er jo trods alt også nemmere at skrive en plug in, end at konstruere en helt ny DSP.. ;)
Gravatar #40 - Disky
7. sep. 2002 09:07
Skidrow:
Man laver ikke en ny DSP for at kunne dekode noget nyt der laver man en ny algoritme og compiler den til DSP'en. Men i de fleste afspillere jeg har haft splittet ad, sidder der en dekoder chip.

DSP'ere bruges normalt kun i den finere ende af CD/DVD afspillere, de afspillere der kan flashes, kunne man sagtens forestille sig der kom opdateringer til.
Gravatar #41 - RoceKiller
7. sep. 2002 21:50

slå! slå! slå!

;)
Gravatar #42 - Diskill
9. sep. 2002 18:30
Mindre filstørrelser betyder også hurtigere overførelser til "mp3"-afspiller eller internet, P2P mm.
Gravatar #43 - TroelsOlesen
10. sep. 2002 00:52
Ogg Vorbis, er da ikke dårligt, men man skal langt over 128 Kbit/s før at man får en helt nøjagtig gengivelse, hvor jeg mener at Lame MP3 codec er noget bedre ved 128 Kbit/s

Men skal man have super lyd, hvor man ikke kan høre forskeld på orginalen og den komprimerede ... så skal det altså laves i LAME 192 Kbit/s ... så bliver det bare ikke bedre... !

P.s. der er mange som hader MP3, og det kan jeg sagtens forstå fordi der er massere af elendige codec's ude på nettet.
Gravatar #44 - nihil
12. sep. 2002 13:58
Jeg har selv siddet og lavet lidt lyttetests i dag, mellem ogg Vorbis 1.0 og LAME 3.92, mine LAME indstillinger har jeg for noget tid siden sat efter en CD, for at få mine MP3 filer til at lyde 100% som CD'en (i mine ører, og ca. 20 CD'ere gennem test), derfor ville jeg se om jeg kunne få ogg til at udkonkurere LAME, jeg kom frem til at OGG ved 4,99 er noget ringere end en LAME mp3 på 4, men på den anden side fyldte ogg filen også en smule mindre, så jeg vil senere i dag, se om jeg kan få ogg filen til at lyde optimalt (som på cd'en) og derefter se hvad den fylder, og hvad den kræver af cpukræft at afspille og encode. Den dag ogg slår LAME, så skifter jeg, ikke før.
Gravatar #45 - Pernicious
15. sep. 2002 18:37
Angående sammenligning af lydformater, så har det tyske blad ct i nr. 19 lavet en kæmpe test, med 3000 testlyttere. Lydformaterne der bliver testet er: Ogg Vorbis, MP3, MP3pro, WMA9, Real Media og AAC. Alle formaterne blev testet ved 64 kb/s, 128 kb/s og 160 kb/s VBR.

Der kan læses lidt om testen på engelsk her. Eller på tysk hvis man hellere vil det her.

Resultatet af testen findes dog kun i selve bladet, og her er det Ogg Vorbis der klarer sig bedst.
Gravatar #46 - SnoTz
16. sep. 2002 00:18
4160

ok, det tal kan man vel kalde representativt, en ny vote?
Gravatar #47 - Raenil
16. sep. 2002 07:04
Jeg tror at jeg har stemt fem gange - hver gang jeg havner ved en ny computer, eller hvis newz.dk ikke har genkendt den gamle, så kan jeg ikke se det aktuelle resultat (medmindre jeg stemmer igen). Det var smartere, hvis der i min profil lå et "Raenil har stemt på den aktuelle vote" flag.
Gravatar #48 - Disky
16. sep. 2002 08:27
Er det en blind test, eller vidste folk hvilket codec der var brugt til de enkelte filer.

Hvis codec'en var kendt er testen intet værd, pga. folks subjektive holdning til formater.
Gravatar #49 - Onde Pik
16. sep. 2002 20:08
WMA gør jo de 4 valgmulighedder til grin. Digitalt målt er forskellen på originalen og kopien mindst i WMA, i forhold til ihverfald MP3 og MP3pro.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login