mboost-dp1

Hvilker udviklingsmiljø anvender du til .NET?

Gå til bund
Gravatar #1 - m_abs
2. jan. 2007 04:38
Udvikler ikke i .NET og kommer nok heller ikke til det.
Gravatar #2 - knasknaz
2. jan. 2007 08:03
Ditto. Det er for platform-afhængigt og også for sløvt at starte op for brugeren.
Gravatar #3 - TGS
2. jan. 2007 08:27
udvikler slet ikke :-D
ville nok holde mig fra .NET hvis jeg skulle, stemte jeg forresten også :-)
Gravatar #4 - Zehnox
2. jan. 2007 08:50
.net ROCKS! - og så bruger jeg forresten Visual Studio 2005.

Ikke hvis man bruger ngen til at generere "native images" af ens assemblies på klient maskinen.
Gravatar #5 - fastwrite1
2. jan. 2007 09:00
Jeg udvikler bare min mave stille og roligt. har snust lidt til det - altså til .net, men er ikke lige mig.
Gravatar #6 - maxt.dk
2. jan. 2007 09:21
Dem der bruger Notepad til .NET sku' komme ud af stenalder og kikke rundt om sig... >_< geez...
Gravatar #7 - Blank
2. jan. 2007 09:55
Jeg bruger vs2005,

synes det er et lækkert udviklings værktøj..

det gør det enormt let at programmere til både mobil tlf, og PC,
og ikke at glemme at deres Asp.NET værktøj også fungere rigtig godt IMO.

#1-3 & 5

ja.. .NET er evt lidt langsommere en C, Java VB osv.

men de er tilgengæld også langsommere en assembler,
men der er jo en grund til at man må videre, og bruge mere nyudviklede sprog..

de er lettere at programmere, og de er hurtigere at programmere...

Assembler sproget ville tage en livstid at bruge hvis man skulle lave bare en lille form, hvor C# (.NET) (som jeg bruger) bare kræver man trykker på en knap...!
Gravatar #8 - Borg[One]
2. jan. 2007 10:13
#7 at .NET er et "mere nyudviklet" sprog end Java - det står vist for din egen regning...

Hvis man idag skal skrive assembler-kode, der er mere optimeret end hvad en moderne C-kompiler kan levere...så skal man saftsusemig være dygtig.

Men det er klart, at så snart du ligger en række funktioner ind i din kode, og derved gør det nemmere at programmere, vil der altid være et overhead - og det koster i sidste ende på ydelsen.

Min største anke mod .net er deres platform og vendor-afhængighed.
Men ligesom med OS, er det jo i høj grad en smagssag...
Gravatar #9 - Disky
2. jan. 2007 10:18

Min største anke mod .net er deres platform og vendor-afhængighed.

Når man så ser på alle de fordele .Net giver end, plus VS2005 som er et genialt værktøj, så er det en meget lille pris at betale.

Dem der så har valgt et OS/Platform der ikke understøtter .Net er selv uden om det. I form af deres valg har de fravalgt en enorm mængde software.

Men ligesom med OS, er det jo i høj grad en smagssag...

Det har du absolut ret i.
Gravatar #10 - Simm
2. jan. 2007 10:26
VS2005 - og sharpdevelop når jeg udvikler til .NET 1.0 / 1.1 .. men det er ganske lidt.

.NET er ikke vendorafhængigt, der findes jo både mono og den der anden GNU-ting. At jeg så aldrig har set en decideret Linux/Mono webapplikation f.eks er en anden ting.
Gravatar #11 - X-PanDer
2. jan. 2007 10:27
Udvikler helt klart i .NET Synes det kan alt det jeg skal bruge det til og så meget mere oveni. Det er så Microsoft Visual Studio 2005 jeg sidder i, med VB.NET som sprog.
Gravatar #12 - mtoft
2. jan. 2007 10:30
Uden at vide en døjt om Mono, og ligesom #10 aldrig at have set det anvendt, så vil jeg komme med min grund til at holde mig fra .NET:

Microft: ".NET er platformsuafhængigt - det kan køre på alle operativsystemer! Windows 95, Windows 98, Windows ME, Windows NT, Windows 2000, Windows XP og Windows Vista!"
Gravatar #13 - raz0
2. jan. 2007 11:07
#12 Til .NET version 1.x og 2.0 kan du starte med at strege Windows NT og 95 fra din liste. Til .NET version 3.0 kan du så yderligere strege Windows 2000.
Gravatar #14 - BurningShadow
2. jan. 2007 11:28

Det er da heller ikke noget problem, for ifølge Disky har brugerne af de systemer bevist fravalgt .NET ved det at de ikke ønsker at smide penge ud på nyt hardware, for at kunne skifte til en endnu mere bloated version af Windows, som iøvrigt ikke tilbyder dem noget som helst ekstra (udover muligheden for .NET).
Gravatar #15 - McC
2. jan. 2007 11:30
Jeg har bevidst fravalgt .NET. Jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge det til, så derfor er .NET-framework ikke installeret.
Gravatar #16 - Disky
2. jan. 2007 11:39
Hvilket i sig selv er en særdeles god grund til at skifte.

Det er jo så dit eget valg.
Gravatar #17 - Zehnox
2. jan. 2007 11:48

Jeg vil så mene at .net er hurtigere end Java ;)

@topic

Hvis man kan "nøjes" med .net 1.1 og ikke bruger Windows Interop, så kan .net køre på Windows, linux og MAC.
Gravatar #18 - Borg[One]
2. jan. 2007 11:51
#9 Disky - du plejer da ikke være så snæversynet?!?? :)

Krigen her står vel i virkeligheden mellem Java og .NET.
De har begge to nogle fordele og nogle ulemper - og én af de ulemper .NET har, er at de knytter sig meget tæt til Windows-platformen.

Nu er den eneste platform i verden, der stiller op mod Windows jo ikke Linux - og slet ikke når vi snakker om decideret applikations-miljøer til store virksomheder.

Og her kommer Java i den grad ind i billedet.
Du kan lave JRE's på stort set alle miljøer - og hvis der virkelig skal muskler under dine applikationer, kan du jo lave JRE på din mainframe eller miniComputer (AS400). Skalerbarheden er med andre ord enorm - hvor .NET byder på en flok PC-servere baseret på Windows...der alt andet lige ikke er en dyt skalerbart - heller ikke selvom de arbejder i clusterløsning.

Det er iøvrigt derfor (og nu er det altså iorden at i overfalder mig), at jeg personligt ikke kan lade være med at anse .NET for et børnesystem, på lige fod med deres SQL-server - og ingen af produkterne er helt klare til at indtræde i de voksnes verden.
Og bevares - det har nogle faciliteter der er helt emininente - men det løfter altså ikke .NET op over Microsofts evige hurdel - skalerbarhed, skalerbarhed & skalerbarhed.

#Edit: 17
Det er da alene et spørgsmål om din afviklingsplatform...
Gravatar #19 - Zehnox
2. jan. 2007 11:59
Det er primært linux og PC jeg har kørt Java apps og jeg synes at de alle har en tendens til at være sløve i det.
Gravatar #20 - Borg[One]
2. jan. 2007 12:13
Yup - som regel deployer du noget halv-prekompileret kode, som systemet først skal oversætte og så afvikle, det tager naturligvis lidt ekstra tid i runtime-øjeblikket.

Men, når koden er oversat vil du næste gang du afvikler den samme applikation opdage det går noget hurtigere - og når du har afviklet appliaktionen nogle gange vil du opleve kode køre endnu hurtigere, da JRE optimere din kode løbende.

Ovenstående er standard - du kan jo så optimere dit JRE, hvis dine behov ser anderledes ud.

Nåehja - jeg kender primært til Websphere Application Server, som er bygget på en Apache (J2EE), så det kan sagtens være i kan komme med eksempler der diffentere fra ovenstående.
Gravatar #21 - Disky
2. jan. 2007 12:24
Jeg er selv gammel inkarneret Java udvikler.

Men efter .Net 2.0 kom frem har jeg ikke gider arbejde med Java, synes det var blevet for klodset, mangel på IDE på niveau med VS2005 osv Gjorde at jeg skiftede (+ mit nye arbejde brugte .Net).

Krigen her står vel i virkeligheden mellem Java og .NET.

Hvis man skal lede efter en krig, så ja :-)

De har begge to nogle fordele og nogle ulemper - og én af de ulemper .NET har, er at de knytter sig meget tæt til Windows-platformen.

Hvilket jeg så ser som en enorm fordel, at det er så godt knyttet, det giver en del fordele f.eks. i form at performance osv.
Et .net program starter hurtigere end et Java program, eftersom da JVM'en ikke først skal loades og instantieret.

Men jeg må da indrømme efter Java endelige, blandt andet fik Generics osv. Er det blevet interessant igen, men jeg gider ikke rode med 2 store API'ere. Og da jeg nu lever af at lave .Net programmer, ser jeg ingen grund til at skifte igen.

Du kan lave JRE's på stort set alle miljøer - og hvis der virkelig skal muskler under dine applikationer, kan du jo lave JRE på din mainframe eller miniComputer (AS400).

Korrekt, hvis man har behov for at ens dykkerlogbogsprogram eller website kan køre både på en Windows, Mac, Linux, AS400 osv. så er java et godt valg. Men er det bare et program til folk med almindelige maskiner, så dækker .Net en meget meget stor del af brugerne.

Skalerbarheden er med andre ord enorm - hvor .NET byder på en flok PC-servere baseret på Windows...der alt andet lige ikke er en dyt skalerbart - heller ikke selvom de arbejder i clusterløsning.

Det er jo så din tolkning.

Det er iøvrigt derfor (og nu er det altså iorden at i overfalder mig), at jeg personligt ikke kan lade være med at anse .NET for et børnesystem, på lige fod med deres SQL-server - og ingen af produkterne er helt klare til at indtræde i de voksnes verden.

Det står så HELT for din egen regning, at kalde MsSQL for et børnesystem, lyder som om du ikke har kendskab til MsSQL eller bare generelt ikke kan lide deres produkter.

At kalde .Net for et børnesystem, lyder også mere som generelt fjendskab imod Microsoft end facts.

Men det er selvfølgelig dit eget valg :)

Og bevares - det har nogle faciliteter der er helt emininente - men det løfter altså ikke .NET op over Microsofts evige hurdel - skalerbarhed, skalerbarhed & skalerbarhed.

Hvilket igen er din tolkning, jeg kender til en hel del firmaer der bruger det uden problemer.

Men hvis du kan vise noget dokummentation der viser Java har bedre skalerbarhed end .Net 2.0 vil jeg meget gerne læse det.
Både når vi snakker alm. web løsninger, prof. webløsninger, samt alm. GUI applikationer.

Yup - som regel deployer du noget halv-prekompileret kode, som systemet først skal oversætte og så afvikle, det tager naturligvis lidt ekstra tid i runtime-øjeblikket.

Helt korrekt.

Bare af nysgerrighed, ved du om der er nogen der har lavet en form for caching af det der er blevet oversat, så næste gang man starter det, så er det native maskinkode ? Og derved performaer hurtigere ?
Gravatar #22 - bjerh
2. jan. 2007 12:44
Visual Studio 2005.. Og med den nye SP1, er der tweaket så mange ting, og rettet så mange fejl, så det nu er fantastisk at sidde i. :P

http://msdn.microsoft.com/vstudio/support/vs2005sp...

Det er ikke min blog, men stadig lidt erfaring:
http://activedeveloper.dk/weblogs/MrJS/archive/200...
Gravatar #23 - knasknaz
2. jan. 2007 13:01
Java og .NET er begge konkurrenter, og kører begge to dræbende sløvt - specielt når frameworket skal startes første gang og ikke er cachet.

#4: Hvis du virkelig kender en måde at få .NET applikationer til at starte hurtigere op, kan du så ikke fortælle det til fx. ATI (deres .NET kontrolpanel tager en krig at starte) og lign. store firmaer?

Jeg synes det er for dovent af dem at bruge .NET til noget som burde have været en lille smart ting, man lige kan hive frem. Skidtet burde have været lavet i C++.
Gravatar #24 - Disky
2. jan. 2007 13:05
Og hvordan ved du at det lige er .Net's skyld at det tager lang tid at starte ?

Og ikke skyldes alt muligt andet ?

Er det noget du gætter dig til, eller noget du kan dokumentere ?

At du kan tro man bruger .Net i stedet for C++, lyder som om at du åbenbart ikke har set alle fordelene ved at bruge .Net frem for alt det besvær der følger med C++.

C++ har da sin fordel til tider, men helt ærligt, som gammel Asm/C/C++/Java/embedded/.Net udvikler, er der ingen tvivl om produktiviteten er højest under .Net og Java.

Det eneste tidspunkt hvor det kan svare sig at skifte til C/C++ er i extremt tidskritiske ting, og der ville jeg endda hellere bruge assembler.
Gravatar #25 - Zehnox
2. jan. 2007 13:11
Det gør jeg, og der burde alle andre seriøse .net udviklere også kende til, og det går jeg også stærkt ud fra at ATI og de andre store gør.

og som Disky siger, så er det nok ikke KUN pga .net. Alt deres GFX crap der også skal lægges på, tager nok også lidt at starte ;) Men den krig du har med kontrolpanelet, havde jeg ikke med min forhændværende computer (AMD [email protected] m. 1900 XT) Så monstro at det ikke er din maskine der er syg ? :)
Gravatar #26 - Borg[One]
2. jan. 2007 13:14
#21 som du bemærker hakker jeg lidt hårdt på MS's produkter.
Det skyldes ikke et decideret fjendskab mod MS, og hvis du kigger tråde herinde, er jeg da også ofte varm fortaler for MS-produkter.

Men det jeg også siger, og det siger jeg næsten hver gang disse diskussioner opstår - man skal kigge på opgaven, og så vælge det produkt der passer bedst dertil, ikke omvendt.
Og det er ofte der disse diskussioner går galt i byen.

Og det siger sig selv, at kigger man på et spil, der er udviklet til at blive afviklet på en mobiltelefon - så vil spillet ikke være den fede grafiske præstation, hvis det bliver portet til en PC. Det er det åbenlyse eksempel - men det er da ikke meget anderledes end diskussionen Linux<->Windows eller for den sags skyld PC<->Mac.
Dette gælder også i denne diskussion. Hvis du udvikler små-applikationer, vil det højst sandsynligt være en killer, at gå igang med Java - snakker vi om store tunge forretningsapplikationer, så er Java i høj grad en spiller.

Og med al det rygsvømmeri ude af verden kan jeg komme til min pointe... :o)

SQLserver er et rigtig godt produkt. Idag har det en god performance, det kan servicere mange brugere etc etc. Til Jørgens varelager, der indeholder 10.000 dingenoter, og hans kundebase på 100.000 kunder vil SQLserver være et forrygende valg.

Men prøv at byg Danske Banks maskin-stue om til en PC-baseret maskinstue, med SQLserver som dataleverandør til deres forretningskerne...
Så kan du godt begynde at snakke om PC-clusters, men de vil formentlig falde på IO, hvilket bliver den første begrænsning, som naturligvis vil ramme et hvilket som helst OS du benytter dig af.
Det næste bliver Microsofts skalerbarhed. 10 servere i et cluster, levere IKKE 10 gange så kraftigt et system.
Hvis du vil har systemer der kan skalere snakker vi om UNIX-baserede systemer - take it or leave!
Sidst men ikke mindst - jeg tvivler på du har lyst til at sidde med dine tabeller der hver især indeholder et par hundred millioner rækker, og så forsøge at tilgå dem, via SQLserver.
DB2 eller Oracel er svaret på dine bønner - og det bliver ikke serveret på en MS-maskine.

Ja - jeg indrømmer jeg er farvet, af at arbejde i et blåt firma (IBM som sparringspartner), men der er en grund til, at ti år efter Gartner forudså at mainframen ville være dead og borte, så ikke bare lever den, men IBM har i de ti år rapporteret om 30% forøgelse indenfor mainframe-verdnen hvert år.

Mig bekendt kan du bede din applikationsserver om at kompilere din kode, under deployment - så du slipper for at den første gang skal stå og bruge tid på det. Men applikations-optimeringen e mig bekendt stadig den tunge vej...
Gravatar #27 - Disky
2. jan. 2007 13:26
Men det jeg også siger, og det siger jeg næsten hver gang disse diskussioner opstår - man skal kigge på opgaven, og så vælge det produkt der passer bedst dertil, ikke omvendt.

Så sandt, så sandt.

Hvis du udvikler små-applikationer, vil det højst sandsynligt være en killer, at gå igang med Java

.Net er også en 'killer' til sådanne ting.

snakker vi om store tunge forretningsapplikationer, så er Java i høj grad en spiller.

Igen, er .Net også en spiller til sådanne ting :-)

Om man skal vælge .Net eller Java er i dag mere et valg på niveau med OS valg, end andet. De kan ca. det samme. Deres IDE'er er nogenlunde lige gode (håber i det mindste Java's er blevet bedre de sidste par år).

Så for det meste er det mere end religion hvad man bruger, end reele facts.

Sidst men ikke mindst - jeg tvivler på du har lyst til at sidde med dine tabeller der hver især indeholder et par hundred millioner rækker, og så forsøge at tilgå dem, via SQLserver.
DB2 eller Oracel er svaret på dine bønner - og det bliver ikke serveret på en MS-maskine.

Hvorfor skulle man ikke kunne dette ?
http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_perf_results....

I følge den er Microsoft SQL da med i top 10, og prismæssigt heller ikke dårligt stillet.
Men der er ingen tvivl om DB2 er klart også et godt produkt.
Ser du på de andre TPC tests vil du kunne se MsSQL ikke er helt så dårligt som du forsøger at gøre den til.

Selvfølgelig kan du sagtens finde opgaver hvor der nok ikke er den bedste opgave, men jeg kan også sagtens finde opgaver hvor en MsSQL er et langt bedre og billigere valg end f.eks. en mainframe.

Som du selv startede med, afhænger det helt af opgaven.
Gravatar #28 - xandax
2. jan. 2007 13:27
Mangler valgmuligheden både VS2003 og VS2005 da jeg benytter begge programmer afhængig af om det er .NET 1.1 eller .NET 2 jeg udvikler til.
Gravatar #29 - Chillyskye
2. jan. 2007 13:50
Jeg anvender primært VS2003 med VB.NET, da jeg videreudvikler på nogle produkter tilbage fra Framework 1.1 tiden.
Dog bruger jeg privat VS2005 med C# til .NET 2.0.
Jeg har været igennem en pæn skare af programmeringssprog og udviklingsmiljøer, og må konkludere at VS200x er nogle lækre miljøer at arbejde i, men hver ting til sit formål. nu er det udelukkende windowsbaserede programmer jeg udvikler, både privat og for det firma betaler mig for mine ydelser. :D
Og da samtlige af vores kunder anvender et Windows 2000/2003/XP miljø er .NET et rart tool at have ved hånden.
Selv VS6 bliver hivet frem once in a while, fordi der skal laves nogle tilpasninger til noget gammelt VB 6.0 kode, og der savner jeg godt nok mit framework :D
Gravatar #30 - Acro
2. jan. 2007 14:17
.NET er bestemt ikke langsomt. Når man vælger et højniveausprog, så er det rigtigt, at man fraskriver sig retten til at lave det, der er optimeret bedst muligt, men det er heller ikke pointen ved valget af et sådan. Det handler som med alt andet om at bruge det rigtige værktøj; og .NET er slet ikke langsomt i den kontekst, hvor det bør anvendes; der spiller hastighed nemlig ikke så stor en rolle som økonomien ved udviklingen og som projektets begrænsede kompleksibilitet.

The Code Project har en udemærket artikel om ydelse imellem Visual C++ 7, VB 6, C#, managed C++, managed C++ med tunge beregninger i unmanaged kode - foruden miks af det hele med ngen. C# er på ingen måde et dårligt valg, når man som i alle andre projekter skal overveje andre aspekter end blot hastigheden (det er nemlig marginaler, der adskiller deltagerne).

Jeg har ikke det indtryk, at Java er hurtigere end .NET. Man kan finde tests, der påviser både det ene og det andet, så ved så meget andet er det altså en anden vurdering, der er nødvendig. For mig er .NET renere end Java og der er enkelte detaljer, der bare fungerer bedre. Der er allerede et enormt community, enorme litterære ressourcer og så er .NET ikke så gammelt, at mange klassebiblioteker er 'deprecated'. Derudover mener jeg, at Java er klart langsommere end .NET på Windows-platformen, og det er også særdeles relevant. Hvis man vælger Java, fordi ydelsen kan være bedre for de 10 % (og det er højt sat), der kører en anden platform, så træffer du stadig et dårligere valg for de 90 %, der alt andet lige udgør størstedelen af din målgruppe.

Hvis det i øvrigt kan interessere nogen, så har The Code Project også en ganske fin artikel om forskellene imellem C# og VB.NET. Den er ikke helt opdateret, men den giver et meget godt indtryk.

Endelig er det utopi at snakke platformsuafhængighed. Størstedelen af alt er på en eller anden måde integreret med noget grafisk, der har rod i operativsystemet og opsætningen. Hvad er sand portabilitet? For mig er det webløsninger, der som noget af det eneste har muligheden for at virke korrekt på 99 % af alle systemer.
Gravatar #31 - Chillyskye
2. jan. 2007 14:46
Jeg kan ikke være mere enig i alt det du lige har skrevet.
Tumbs up
Gravatar #32 - demetri
2. jan. 2007 15:57
Har kun at sige, at står man som en interesseret nybegynder og kigger på alle de forskellige sprog - så falder valget på visual studio 2005. Grunden er måske de mange video torturials der findes, og jah.. ved ikke.. sys bare det ser mere overskueligt og spændende ud :)
Gravatar #33 - Sattie
2. jan. 2007 18:55
I skolen blev jeg tæsket med henholdsvis c++ og java, som bevares er gode og fine sprog.
Men man blev tæsket med at skulle lære det fra notepad skriveformen, dvs. ingen hjælpemidler overhoved. Det er fint når man skal lære skrivemåden, syntaksen osv, men problemmet kommer når man er til eksamen (som de fleste nok kender), i skriftlig kodning på papir, som mildest talt ikke er naturligt for min natur.

At bevægge sig fra sådan noget notepad stylish kodning, over til et udvikler værktøj som visual studio, er som at gå fra helvede til hilmen.
Pludselig har man alle kommandoerne let tilgængelig, og ellers mere advancerede funktioner, som eks at have applikationen til at være "allways on top" er nu bare at trykke 2-3 klik, og så er den der. Applikationer tager pludselig halvdelen af tiden, pga man ikke skal "prøve sig frem".

Ovenstående snak er ikke et salgsfremstød mod at bruge visual studio, men det beskriver for mig meget godt hvor meget et ordentligt udviklingsværktøj kan gøre forskellen for at være en "fornøjelse at kode", til et onde hvor der er alt for meget spild tid. Skolerne gør sikkert det rigtige i at lære folk at gøre det via "notepad" metoden, hvor folk lærer det på den mere "hardcore" måde. MEN! Derfra og til at være professionel (læs, ikke skole messigt) udvikler, er altså en verden til forskel.

Hvad programmeringssprog man vælger, eller for den sags skyld udviklerværktøj, er da helt op til den enkelte person. Der findes heldigvis mange gode derude, som burde kunne passe de flestes behov. En applikation kan efterhånden laves "stort set" ens, i mange sprog, hvor resultatet er stort set det samme.

med hensyn til java vs .net, vil jeg refere til denne url jeg faldt over sidste md:
http://cs.ua.edu/components/workshop/braude.pdf
Kunne jo være at enkelte java fortallere her burde læse den lidt grundig igennem. Min erfaring er at .net, i samarbejde med visual studio, har gjort kodningen meget nemmere. Med hensyn til hastighed, synes jeg ikke at java eller .net's hastighed på nogen måde er noget at klage over. Bevares, hvis man vil kan man vitterlig gøre dem langsomme, men som regl burde dette mere tilskyndes programmørens manglende forståelse for sprogets stærke sider, end at programmllet skal skyde skylden for dette.

Har selv foresten brugt mono ( www.mono-project.com/ ) hvor man som tidliger skrevet her, kan udviklet .net også til andet end Windows. Det er lidt træls at man ikke kan bruge windows forms til at lave gui til linux feks. men det er nok ønsketænkning :)
Men ellers virkede det da fint.

PS: Oh ja.. Java og C# ligner altså ret meget hinanden, burde være nemt for folk der kan det ene, og gå over til den anden.
Gravatar #34 - Hack4Crack
2. jan. 2007 19:41
me love notepad.exe <3
Gravatar #35 - Borg[One]
2. jan. 2007 19:59
Om man skal vælge .Net eller Java er i dag mere et valg på niveau med OS valg, end andet. De kan ca. det samme. Deres IDE'er er nogenlunde lige gode (håber i det mindste Java's er blevet bedre de sidste par år).

Hvilket gør at vi ender tilbage i min største (og i bund og grund eneste) anke mod .NET - du binder dig til en bestemt vendor og en bestemt platform (Sorry Mono, men det er altså min konklusion).

Så for det meste er det mere end religion hvad man bruger, end reele facts.

Markedet er i høj grad styret af religion. Se bare herinde hver gang der kommer en OS-nyhed, så starter de vilde flamewars, eller når Mac-folket får en nyhed, så vælter PC-fans ind og spammer tråden.

Hvorfor skulle man ikke kunne dette ?

Du kan sagtens - du kan sikkert også få Access til at æde de store datamængder...men man har bare ikke rigtig lyst til det.

Selvfølgelig kan du sagtens finde opgaver hvor der nok ikke er den bedste opgave, men jeg kan også sagtens finde opgaver hvor en MsSQL er et langt bedre og billigere valg end f.eks. en mainframe.

Som vi har sagt i munden på hinanden - først opgaven, og så systemet der støtter opgaven bedst. :)
Vi har skam flere SQL-databaser kørende, i vores SQL-hotel men indtil videre befinder forretningsdata sig stadig på MVS(DB2).

#32 og den grund er i bund og grund ligeså god som at vælge Java, fordi at en af ens venner kan Java og vil hjælpe.
Man behøver jo ike købe en formel1-bil, hvis man vil deltage i et sækkekasseløb. :)

#33 Nu kan du jo sagtens finde finde værktøjer til C++ (Borland Builder), Pascal (Borland Delphi) og Java (Eclipse). Så fordi du har kodet i en notepad, og er gået over til en professionel editor, så ændrer det jo ikke rigtig på sproget.

Mit problem mht hastighed er ikke afviklingstiden på en enkelt maskine. Det kan godt være .NET er hurtigere end Java, det skal jeg ikke gøre mig klog på - det er den manglende skalering, som knytter sig til Windows-platformen.

PS: Nu er det ikke et spørgsmål om syntaksen, men nærmere et spørgsmål om den bytekode du får ud af din kompilering, og hvor den kan afvikles. Hvis din forretning er bygget på 20 millioner linie kode, er det ikke godt nok at syntaksen ligner hinanden.
Gravatar #36 - Sattie
2. jan. 2007 20:04
#35 Nu var min pointe så netop at man skulle vælge det sprog man havde det bedst i, og at et udviklingsmiljø meget kan hjælpe og speede ens kodningstider op.

Hvad du vælger at tro på er det rigtige er for dig og mange et religionsspørgsmål, så det må du sku selv side og bakse med hvad du synes er godt :)

Angående mono, så tag lige og prøv det igen, uden at have den pessismisme omkring det. Bare det at jeg kunne finde ud af det, burde kunne overbevise at de fleste andre også kan :)
Gravatar #37 - Disky
2. jan. 2007 20:40
Du kan sagtens - du kan sikkert også få Access til at æde de store datamængder...men man har bare ikke rigtig lyst til det.

Øh hvad ?

Vi snakker ikke om Access DB'en men om MsSQL, jeg håber du kender forskellen.

Mit problem mht hastighed er ikke afviklingstiden på en enkelt maskine. Det kan godt være .NET er hurtigere end Java, det skal jeg ikke gøre mig klog på - det er den manglende skalering, som knytter sig til Windows-platformen.

Noget siger mig du har et krav om skalering, der er extremt meget større end langt de fleste brugere (også store firmaer)

Hvilket gør at vi ender tilbage i min største (og i bund og grund eneste) anke mod .NET - du binder dig til en bestemt vendor og en bestemt platform (Sorry Mono, men det er altså min konklusion).

Hvis du tror du ikke er bundet bare fordi du bruger Java, så bliver du pænt snydt en gang.

Jeg har mange elektroniske enheder der ikke kan køre Java, altså er man platformsbundet, måske ikke ligeså meget som med .Net, men at tro man ikke er, er absurt.

Mono viser også at .Net sagtens kan køres på andre platforme. (dog ikke super godt)

At det er en vendor er i mine øjne irrelevant, eftersom de dækker et enormt stort antal brugere. Igen kan du selvfølgelig sagtens finde nogle situationer hvor det måske ikke er det bedste valg. Men til langt det fleste er det et udmærket valg. At den danske bank så måske ikke lige kan bruge det i stedet for deres mainframe betyder mindre for mig, eftersom jeg ikke laver software som jeg forventer de kunne finde på at købe fra mig.
Gravatar #38 - Borg[One]
2. jan. 2007 22:58
#36 fair nok - jeg fangede så ikke din pointe - sorry! :)

#37 Yup, hvor Access er en minimikro databasemanager, med et fint GUI-udviklingsinterface, er MsSQL en dedikeret server. Den første er forrygende hvis du skal have et fint indeks over dine CD'er, hvorimod MsSQL er fin til både mellemstore og halvstore DB-installationer.
Min pointe er blot, at man sikkert kan få den lille Acces til at håndtere rimelige datamængder - men så snart data får en vis størrelse forsvinder morskaben, og det samme gælder MsSQL. Ved MsSQL snakker vi naturligvis betydelig større databaser.

Ja, mine krav til skalering er store. Jeg arbejder i en mellemstor finansiel virksomhed. Så snart man har sagt 'finans-sektor' er der rimelig store revisionsmæssige krav til data, og specielt pengebærende transmissioner. Det betyder at logs vokser forholdsvis hurtigt, datamængderne til tider latterlige store og kompleksiteten er i det hele taget til at føle på.
Skalering i systemerne betyder at man ikke ender med at stå med hatten i hånden, fordi du har skaleret vertikalt, og det viser sig at dine systemer reelt ikke kan skalere horisontalt.

Jeg har flere gange været ved at nævne at Java heller ikke er helt så platformsuafhængigt som man gerne vil have dte til at være - men jeg er ikke helt så stærk på den side, så jeg har faktisk undladt det. Jeg ved bare at når vi har snakket om en enkel migrering, har de eksterne folk der er blevet snakket med rystet på hovedet og sagt der findes ingen enkel migrering, så man kan ligesågodt benytte sig af de særfunktioner produktet tilbyder.
Når jeg snakker migrering her, er det fra Websphere til et andet JRE, for man kan uden problemer flytte et javaprogram fra sin UNIX-Websphere til sin Windows-Websphere og til sidst smide det op på sin mainframe-websphere...og det er netop den frihed jeg savner ved .NET.

Men migerings problematikken er helt generel. Hvis man forsøger at flytte større databaser fra MVS'ens DB2, til en decentral DB2 vil man støde ind i lignende problemer, og den enkle flytning ender med at blive et dedikeret konverteringsprojekt.

Som jeg har skrevet længere oppe, er jeg nok erhvervsskadet - og da jeg primært har siddet med større systemer, så er jeg naturligvis meget opmærksom på de ulemper de mindre systemer har, og specielt hvis det har noget med performance-begrænsninger.
Gravatar #39 - Sattie
2. jan. 2007 23:56
#38 Der var faktisk ret mange pointer i den post.
Det er jo menningen at folk skal læse det hele, og så reflektere over den samlede budskab, og ikke bare tage enkelt sætninger og overfortolke dem :p

Men ontopic, så synes jeg vitterligt visual studio 2005 er utroligt nice at arbejde med.
Prøvede: Notepad, TextPad, og ende med visual studio :)
Skal dog gerne siges at det er eclipse på andet end windows maskiner jeg bruger..
Gravatar #40 - arne_v
3. jan. 2007 02:24

Jeg har svært ved at forestille mig at nogen seriøs .NET
udvikler vil vælge Notepad til sit daglige arbejde.

Men han ville kunne bruge den. Det er ret afgørende for
forståelsen af compiler og tools at kunne lave det hele
manuelt (elelr scriptet).
Gravatar #41 - arne_v
3. jan. 2007 02:27

Næh.

Java - 1995
C# - 2000

C# er nyere end Java.

Og det kan vel også ses. C# har lært en del af Java erfaringer
og forbedret nogle ting.

De har også gentaget nogle af Javas fejltagelser. Men sådan er det jo.
Gravatar #42 - arne_v
3. jan. 2007 02:31

Hvis vi snakker desktop software, så er det vel OK for mange. MS
har vel en 90+% markedsandel.

Men snakker vi server software, så er det helt anderledes
problematisk. Der har MS vel kun en markedsandel på en 25-35%
(hvis man tæller kroner og ikke styks).
Gravatar #43 - arne_v
3. jan. 2007 02:33

Jeg ved ikke hvor den historie komemr fra.

Mono er betydeligt mere .NET 1.1 kompatibelt end det er .NET 2.0
kompatibelt.

Men Mono er ikke 100% .NET 1.1 kompatibelt.
Gravatar #44 - arne_v
3. jan. 2007 02:43

I teorien skalerer Windows.

Windows 2003 DataCenter Edition 64 bit understøtter op til
128 CPU og 1 TB RAM.

De har lavet TPC benchmarks med 1700 SCSI diske på den version.

Der er imidlertid en vis skepsis i praksis i forhold til
Solaris, AIX, HP-UX, zOS etc..

Jeg mener at det er ret sjældent at man ser Windows systemer
med mere end 4 CPU.
Gravatar #45 - arne_v
3. jan. 2007 02:55

J2EE er langt mere udbredt end .NET indenfor transaktions
systemer. Bank, forsikring, realkredit, telefon selskaber,
spil, meget store e-Business sites etc..

Udenfor dette snævre område er J2EE næsten ikke en spiller i
Danmark. Og i udlandet er det vel typisk firmaer i 50000+
ansatte størrelsen som opbygger deres normale web site i J2EE.

.NET slås mere med PHP end med Java om resten af markedet.
Almindelig internet, intranet, CMS, fora, små til store
e-Business sites etc..

På markedet for desktop apps er Java også en meget lille spiller.
.NET's største konkurrent er her MS selv. Mit indtryk er at det
går forholdsvis trægt med at få de gamle VB6 og native C++
apps konverteret til C# (og VB.NET).
Gravatar #46 - arne_v
3. jan. 2007 03:01

Den test ser meget mystisk ud. At NGEN skulle give en så
voldsom performance forbedring virker dybt mistænkeligt.

----

10% ikke-windows ?

Så tænker du vist kun på desktop apps.

----

Der eksisterer skam GUI frameworks der er porteret til at hav
af platforme.

Java
wxWidgets
etc.

Det kan gøres.

Man betaler en vis pris. Applikationerne har det med at blive
store og memory sultne. Look and feel er ikke altid lige
"native".
Gravatar #47 - pixy
3. jan. 2007 08:31
Jeg er den største MS fan-boy i universet. Jeg har stor respekt for Microsoft og deres .NET projekt. Som udvikler, er visual studio 2005 og team foundation server 2005 virkelig et suværent værktøj, der sætter meget høje standarder for, hvordan udviklingsmiljøer bør styres.

Jeg tager dog afstand fra folk der afviser alle andre miljøer og programmerings teknikker, da man bør vælge den optimale teknik til opgaven. Nu arbejder jeg udelukket med MS baserede platforme, så det er jo klart jeg er .NEt fan :)
Gravatar #48 - henne
3. jan. 2007 09:18
#33: Godtnok synd at der er så meget fokus på at udvikle hurtigt, umiddelbart ville jeg nok satse mere på at få nogle højere kvalitet på koden der produceres, i stedet for altid at fokusere på kvantiteten.

Og der er nok ingen tvivl om at MS er verdens største marketingsafdeling, for de releaser jo sjældent noget uden at der "er noget visuelt lækkert for øjet" som jo er et must for enhver marketingsfokuseret person.

Bevares, en god IDE og højniveausprog er da rare, men det gør det desværre også meget nemmere at sælge slamkode som reelle applikationer. Og det er naivt at tro at det ikke sker i virkelighedens verden.
Gravatar #49 - Disky
3. jan. 2007 11:14
Så du mener at notepad + en assembler giver bedre kvalitet end et full blown IDE + f.eks. C#.net ?

En god udvikler laver god software ligegyldigt om de har et IDE eller bare en dum editor. Men det går meget hurtigere i et ordentligt IDE.

En dårlig udvikler laver lort ligemeget hvad de bruger.
Gravatar #50 - Modvig
3. jan. 2007 12:19
Jeg ville til en hver tid holde mig fra alt det der .NET stuff, det ender bare som endnu et framwork microsoft laver uden fremtidige opdateringer.
PHP er vejen frem, Java og C++ kan da få lov at komme med på vognen :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login