mboost-dp1

Hvilken window manager bruger du?

Gå til bund
Gravatar #1 - lightningeagle
8. nov. 2007 23:08
Hvad med beryl eller compiz-fusion?
Tager jeg fejl når jeg mener at de to også er window managers?
Gravatar #2 - lorenzen
8. nov. 2007 23:09
Blackbox selvfølgelig, og så fåes den endda til Windows.

http://bb4win.sourceforge.net/bblean/
Gravatar #3 - trylleklovn
8. nov. 2007 23:10
Jeg bruger vel Cocoa.. Er det ikke window Manageren i OS X? .. Men den er jo ikke på listen :(

#1 Ja det gør du.
Gravatar #4 - lightningeagle
8. nov. 2007 23:13
#3 Men hvad er de så?
Og i så fald hvad er en window manager helt nøjagtigt?
Gravatar #5 - mbw2001
8. nov. 2007 23:18
Blackbox og fluxbox, men ikke openbox :(
Kunne ha lavet en x-box, men det var nok blevet misforstet ;D
Men ja, at mangle OS X er pinligt.

Compiz-fusion mener jeg også er en windowmanager. Og med det lækre lir de giver må der være en del linux brugere som er hoppet over.
Gravatar #6 - Spiderboy
8. nov. 2007 23:22
Jeg stemte andet, for jeg har ingen anelse hvad window manageren i MacOS X hedder - jeg er dog ret sikker på, at den ikke er på listen.

Jeg tror ikke det er Cocoa - det er selve frameworket/API'en, som moderne Mac-programmer er bygget op omkring (altså lidt en pendant til f.eks. Win32 API). Det kan så meget vel tænkes, at window manageren er en del af Cocoa. I dunno.

En window manager styrer vinduerne - f.eks. sørger den for, at du kan flytte og resize vinduerne, samt den håndterer titelbjælken og systemknapperne og den slags. Jeg kender ikke Beryl og Compiz-fusion godt nok til at vurdere om det er window managers.
Gravatar #7 - Cyrack
8. nov. 2007 23:28
Beryl kan bruge KWin/Metacity, men har også egne indbygget, der giver mulighed for at style som en crazy.

Bruger selv Explore.exe eller KWin.
Gravatar #8 - kba
8. nov. 2007 23:53
Lad nu for pokker være med at forsøge at være så elitære. Jeg kører Windows XP og har da ingen anelse om, hvad dens Windows manager hedder - hvis den altså overhovedet optræder der? Og størstedelen her på siden bruger alligevel Windows, men et simpelt svar for Windows-brugere er undladt. Denne afstemning oser langtvæk af påtaget elitisme og pretiøsitet. Jeg er ked af at sige det, men det er kraftedeme ynkeligt.
Gravatar #9 - Cyrack
9. nov. 2007 00:03
#8 - wanze

Og du dikterer så at vi skal følge laveste fællesnævner? Yay, alle har prøvet Windows, så lad os kun have nyheder, polls og indlæg omhandlende windows, for det er det eneste vi har tilfælles.
Ikke for noget, men hvis denne poll er "[...] påtaget elitisme og pretiøsitet [...]" så er dit verdenssyn utroligt snævert og totalitært.
Hvis du ikke kan lide poll'en så vent til der kommer en ny. Jeg kan fortælle dig at der snart kommer en om hvad vi stemmer på til folketingsvalget, hvilket ikke interessere mig overhovedet, skal jeg så også bitch over det?
At du overhovedet betvivler at Windows har en WM taler måske også for at du rent faktisk aldrig har gidet kigge ud over din egen næsetip, men bare forventer at alle er som dig, og har de sammen interesser. At windows WM'en ikke er taget med kunne skyldes at man netop er klar over at de fleste bruger Windows, og derfor er udeladt fo at få et mere nuanceret billede af hvad ikke-windows-brugere anvender.

Sorry, for flamen, men prøv at anskue verdenen fra andet end din egen navle!

----
/me back to report-writing... hvorfor er der kun 11 timer til den skal være afleveret?
Gravatar #10 - gaffatape
9. nov. 2007 00:12
Xp på denne box, normalt OSX. Ingen anelse hvad den hedder.

Vil dog give #8 ret, dette virker sku ret latterligt. At knap halvdelen af alle der har stemt (43% p.t.) ikke ved hvad poll'en handler om, og 8% (igen, pt) har stem andet tyder på at målgruppen for dette site i bund og grund ikke er hverken linux eller vista brugere, og i bund og grund er ligeglade. Eller som #8 skriver, tyder på elitisme og virker, ja.. pretiøs. Undlod at modde #9 flamebait fordi jeg synes det er plat at modde folk p.g.a. uenighed, men det var godt nok fristende.

Har personligt ikke stemt overhovedet
Gravatar #11 - Windcape
9. nov. 2007 00:15
Andet (Windows).

Der er ingen windows-managers til unix jeg finder brugbare, overhovedet.
Gravatar #12 - madsensen
9. nov. 2007 02:01
Manageren i Windows er ikke altid god, den er meget glad for at lave popupere
Gravatar #13 - FreeLanZer.com
9. nov. 2007 06:00
De har totalt glemt Compiz Fusion og Beryl, fordi jo, de bruger en window manager, Emerald. De kan dog også bruge Metacity, KDE, Gnome osv.
Gravatar #14 - Dreadnought
9. nov. 2007 06:00
Andet: Microsoft Explorer
Gravatar #15 - zin
9. nov. 2007 06:36
Hvorfor i al verden er der undgået explorer.exe?
Det er da en smugle... urealistisk. :-O
Gravatar #16 - kba
9. nov. 2007 06:59
Jeg har ikke sagt at Windows ikke har en WM. Jeg siger bare at den tilsyneladende ikke optræder i afstemningen. Og at du ikke interesserer dig for politik er jo ligemeget - dem du måtte ønske at stemme på vil sandsynligvis optræde i afstemningen alligevel. Denne afstemning svarer jo til at lave en valgafstemning som du taler om, men hvor man undlader fx Venstre. Desuden har det intet med at tilpasse sig laveste fællesnævner, jeg forstår bare ikke, hvorfor man ikke har medtaget Windows' WM. Og hvad har det med at få et nuanceret billede af, hvad ikke-Windows-brugere anvender? Det kan du da stadig få selvom du tager Windows med. Jeg brokker mig bare over at det ikke er muligt for Windows-brugere at stemme.
Gravatar #17 - Cyrack
9. nov. 2007 07:07
#16 - wanze

Hvis det var det du mente, hvorfor så ikke skrive det, i stedet for at kalde denne poll for elitær & pretiøs? Sorry for min flame (Bombur, hvis det ikke var fordi du skulle skrive under på vores rapport fik du smæk }:-) ), men det er bare så træls at se Windows folk whine hver gang der er en poll der ikke er direkte rettet mod dem. Os der rent faktisk bruger at end Windows tuder jo ikke hver gang der kommer en Windows-orienteret poll.

Desuden har windows bruger hele to at stemme på: Andet og DWM.
Gravatar #18 - Hubert
9. nov. 2007 07:45
jeg er skiftet fra fluxbox til XFCE4 der efter min mening giver det rigtig kompromis mellem funktionalitet og resource forbrug.
Gravatar #19 - engfeh
9. nov. 2007 07:49
Du har ret - Beryl/compiz er window-managere.
Stemte selv "anden", da jeg bruger Compiz-fusion.
Gravatar #20 - engfeh
9. nov. 2007 07:53

Tænker du ikke på window-decorators?
Gravatar #21 - Staeren
9. nov. 2007 08:16
Bruger da Vista på min stationære, da jeg ikke tør overlade den til noget Linux system. Mest fordi jeg ikke gider bære den frem og tilbage til folk som har forstand på det, hver gang der er noget lille, dumme jeg ikke fatter. Bash er ikke lige et sprog jeg taler...

Har derimod Ubuntu på min laptop med Metacity/Gnome og Compiz-Fusion, hvis jeg nu ikke er helt gal på den.

Troede nu godt nok at Compiz-Fusion var en window decorator...
Gravatar #22 - mikkelhoegh
9. nov. 2007 08:36
#13: Compiz og Beryl er window managere i sig selv - til dem kan du vælge forskelige window-decorators som f.eks. Heliodor (som bruger Metacity-temaer) og Emerald (som kan alverdens eye-candy)
Gravatar #23 - mbw2001
9. nov. 2007 09:41
Jeg synes det er latterligt at kalde det elitært. De er bare en poll for helvede...
Synes nu stadigvæk det er uheldigt at udelade XP og OS X, men at medtage både blackbox og fluxbox.
De har vel haft en eller anden idé med det da de lavede den.
Gravatar #24 - Simm
9. nov. 2007 09:53
DWM (Vista) og Gnome
Gravatar #25 - kba
9. nov. 2007 10:13
Jeg brokker mig over at afstemning her ikke har en valgmulighed for Windows-brugere, ligesom Windows-afstemningerne har. Der plejer tit at være en "Jeg bruger ikke Windows"-valgmulighed, i modsætnin til denne afstemning der næsten benægter Windows' eksistens. Det jeg mener med den påtagede elitisme er, at dem, der har lavet afstemningen overser Windows med vilje, udelukkende for at ophøje deres egen status. "Jamen er der da nogen, der ikke kører NIX?!".

Og så siger du vi har "Andet"-valgmuligheden, og det er da også korrekt. Men normalt laver man en "Andet"-valgmulighed til minoriteter, da det ikke er disse tal, der er interessante. Man fokuserer oftest på majoriteterne, og jeg vil bestemt mene, at Windows-brugere her på siden er en majoritet.

Jeg kan lige forestille mig den arrogante Linux-enthuisiast, der har foreslået afstemningen udelukkende for at ophøje sit eget ego.
Gravatar #26 - kba
9. nov. 2007 10:13
Jeg brokker mig over at afstemning her ikke har en valgmulighed for Windows-brugere, ligesom Windows-afstemningerne har. Der plejer tit at være en "Jeg bruger ikke Windows"-valgmulighed, i modsætnin til denne afstemning der næsten benægter Windows' eksistens. Det jeg mener med den påtagede elitisme er, at dem, der har lavet afstemningen overser Windows med vilje, udelukkende for at ophøje deres egen status. "Jamen er der da nogen, der ikke kører NIX?!".

Og så siger du vi har "Andet"-valgmuligheden, og det er da også korrekt. Men normalt laver man en "Andet"-valgmulighed til minoriteter, da det ikke er disse tal, der er interessante. Man fokuserer oftest på majoriteterne, og jeg vil bestemt mene, at Windows-brugere her på siden er en majoritet.

Jeg kan lige forestille mig den arrogante Linux-enthuisiast, der har foreslået afstemningen udelukkende for at ophøje sit eget ego.
Gravatar #27 - kba
9. nov. 2007 10:15
Og så burde Newz lige gøre noget for at modvirke dobbelt-post.
Gravatar #28 - haj
9. nov. 2007 10:28
OpenBox FTW!
Gravatar #29 - Lagermanden
9. nov. 2007 13:57
Window-manageren i OSX hedder Quartz-wm eller bare Quartz.
Gravatar #30 - Simonth
9. nov. 2007 14:02
Stemte "window manager?".. For jeg bruger bare Windows XP :s
Gravatar #31 - FreeLanZer.com
9. nov. 2007 15:22
Stemte "window manager?".. For jeg bruger bare Windows XP :s

Lige meget hvilket OS du har så lige så snart du benytter et GUI benytter du en window manager af en eller anden art.
Gravatar #32 - b4@
9. nov. 2007 15:32
#29 Jeg er næsten 100% sikker på at Window Manageren i OS X hedder Aqua. Quartz er compositing delen.
Gravatar #33 - bobslaede
9. nov. 2007 15:54
#29 + #32
Hverken Quartz eller Aqua er OSX's WM.
Quartz er grafik-engine'n så at sige.
Aqua er temaet.
Er dog ikke klar over hvad WM'en i OSX hedder.
Gravatar #34 - bobslaede
9. nov. 2007 15:56
Update:
Quartz-WM er en anden window manager til X Window System i OSX.
Dvs, den window manager der for andre *nix programmer til at ligne originale OSX programmer.
Gravatar #35 - Acro
9. nov. 2007 16:14
#8 wanze:
Det er vel i sig selv en kende paradoksalt, når man beskylder noget for at være elitært og pretiøst og samtidig bruger sådanne ord. Det er vist mere ynkeligt, end at den aktuelle afstemning falder uden for din referenceramme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login