mboost-dp1

Hvilken shell?

Gå til bund
Gravatar #1 - Spiderboy
1. nov. 2007 13:36
Jeg foretrækker bash. Når man har lært den at kende føles en MSDOS-prompt virkelig som en tung og klumpet stenalderværktøj. Og så ligger bash jo i MacOS X som default.
Gravatar #2 - Windcape
1. nov. 2007 13:43
tcsh er vist den eneste unix shell jeg har prøvet ;)

cmd er ikke en shell, det er skrammel :p
Gravatar #3 - madswh
1. nov. 2007 13:48
¿que?
Tror det må være ingen :)
Gravatar #4 - arne_v
1. nov. 2007 13:50
Jeg er mest vant til bash.

I arbejds medfør er jeg blevet nødt til at bruge ksh.

Arghhh.
Gravatar #5 - Lobais
1. nov. 2007 14:26
Nogen, der har erfaring med Microsofts PoSH? http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell
Gravatar #6 - mwn
1. nov. 2007 15:08
hvor er cmd.exe?
Gravatar #7 - Zombie Steve Jobs
1. nov. 2007 15:10
#6 cmd? Hvilket er det eneste du behøver at skrive, for at starte den.
Gravatar #8 - seron
1. nov. 2007 15:19
zsh her - har nogle fixe små ting som gør at jeg fortrækker den over bash.
Gravatar #9 - Wikzo
1. nov. 2007 15:26
Jeg bruger bare GNOME Terminal i Ubuntu. Ved faktisk ikke, hvad det er, men gætter på bash? :)
Gravatar #10 - luuuuu
1. nov. 2007 15:43
"En eller anden obskur shell som ingen har hørt"

den kaldes vist nok powershell :S uhyre smart tool faktisk..
Gravatar #11 - bobslaede
1. nov. 2007 15:57
#9 korrekt
bash her også
Gravatar #12 - Norrah
1. nov. 2007 16:59
Shell i Tilst, de sælger nemlig V power. Som er et must til en bil med Turbo.
Gravatar #13 - DEEF
1. nov. 2007 17:02
Den lige oppe ad vejen, den har altid åbent, så jeg kan få styret mit behov for chokolademælk midt om natten.
Gravatar #14 - Hundestejle
1. nov. 2007 17:50
Bush? Er det en joke, eller findes det faktisk?
Gravatar #15 - Ronson ⅍
1. nov. 2007 17:51
Stemte cmd, men jeg har lige været på den om hjørnet (eller 10-15 kilometer væk for at være mere præcis) og købt en tuborg og fransk med cheese/bbq-pølse
Gravatar #16 - ZnabelA
1. nov. 2007 19:28
Da jeg så denne poll tidligere i dag, var der 0 stemmer, og 0 forum indlæg.

Jeg skyndte at trykke på "ingen" (for det var mit valg blandt ovenstående), og dette resulterede i 1 stemme ud for ...
BASH ?

Så ville jeg ind i forummet for at brokke mig, men forummet var lukket? Og denne poll var fra 2006 ?

Jeg tog et screenshot, men opgav at gøre mere ved dette, for ingen ville bekymre sig om en middelklasses-ikke-shell-bruger på newz.dk

Øj hvor jeg fortryder dette nu!

(Nu har jeg stemt 'cmd' da jeg er lidt mere vågen efter jeg har fået fri fra arbejde, og først lige nu har opdaget at den var der)
Gravatar #17 - engfeh
1. nov. 2007 20:05

Newz.dk hader folk der ikke bruger CLI...

I øvrigt - er en shell kun CLI?? Troede også det kunne bruges om GUI, og at det bare var "noget" der gjorde det muligt at kommunikere med kernen!
(I så fald er det ret få der kan svare "ingen" uden at lyve)
Gravatar #18 - arne_v
1. nov. 2007 20:08

shell er ikke et specielt veldefineret udtryk, men normalt menes der CLI.
Gravatar #19 - Ronson ⅍
1. nov. 2007 20:47
man må i øvrigt ikke drikke øl inde i shell butikken har jeg fundet ud af
Gravatar #20 - zin
1. nov. 2007 21:58
#16:
Det ved jeg nu ikke. Så længe du er reel nok og udtaler dig så længe du har en mening/viden omkring emnet er alt sådan set fint.
Og hvis du er forvirret så husk, hvad de siger i skolen: Hvis du har et spørgsmål, så har 10 andre også.
I øvrigt brugte jeg ikke nogen shell eller vidste hvad en shell i det hele taget var for 1-2 år siden. :-)
Gravatar #21 - Staeren
2. nov. 2007 08:54
Bruger da de få bash (dvs tror da det er bash) kommandoer jeg kan når min Ubuntu spand ikke virker, hvilket vil sige altid. Ville ikke have noget imod at lære lidt bash, da der så rent faktisk var mulighed for, at min Ubuntu ville komme til at virke bare en smule anstændigt en dag, for selvom jeg kører 7.10, så fungerer det godt nok af....

Men stemte cmd, fordi jeg har brugt det meget meget længere, og i den grad bedre kan lide Windows.

Modprober min bærbars netkort 20+ gange om dagen, bare for at få dens wifi til at fungere, alt jeg skal gøre i Windåse er at logge på :S
Gravatar #22 - plazm
2. nov. 2007 09:02
#21 Så skal du jo ikke brokke dig over ubuntu, men derimod leverandøren af din wifichip, så man kan få lavet nogle ordentlige drivere. Jeg sidder selv med en chip som har det med at lavet bufferoverflow hvilket resulterer i et reboot men det har jo intet med min linux distribution at gøre. De kan jo ikke lave drivere ordentligt hvis de skal reverse engineer en windows driver for at få det til at virke bare lidt.

Jeg stemte selv bash, mest fordi det er den som gentoo bruger standard, og jeg har haft mine behov dækket af den
Gravatar #23 - davp
2. nov. 2007 10:49
zsh

Er fornyligt skiftet fra bash, efter at ha' læst denne her

Very nifty stuff. Det virkede bare nemmere at customize zsh fremfor bash. Og så er dens completion også out-of-the-box bare meget mere genial, og synes at gøre "det jeg vil".

I like it.
Gravatar #24 - Freakzter
2. nov. 2007 11:29
Valgte "Den rundt om hjørnet" for ikke at fremstå som en total idiot der ikke aner hvad resten er :S
Gravatar #25 - avizion
2. nov. 2007 13:06
haha - jeg fangede først den med "Den om hjørnet" efter jeg havde valgt bash :)

Jeg koder dog også en del ting direkte til #!/bin/sh da det er en noget lavere fællesnævner end bash og andre eksotiske shells er ;)
Gravatar #26 - kasperd
3. nov. 2007 01:57
[url=#9]#9[/url] WikzoDK
Jeg bruger bare GNOME Terminal i Ubuntu. Ved faktisk ikke, hvad det er, men gætter på bash?
GNOME Terminal er ikke en shell, det er en terminal. Hvad alle normale terminaler gør når du starter dem er at de starter din shell som er defineret i SHELL environment variablen. Denne variabel bliver sat når du logger ind udfra din brugers definition (som normalvis findes i /etc/passwd på stand alone maskiner). Når du har starter din terminal (som dernæst starger din shell) kan du taster "echo $SHELL" for at finde ud af, hvilken shell du bruger.

[url=#25]#25[/url] A-Vizion
Jeg koder dog også en del ting direkte til #!/bin/sh da det er en noget lavere fællesnævner end bash og andre eksotiske shells er
På mange systemer er /bin/sh faktisk et symlink til /bin/bash. Bash opfører sig vist en anelse anderledes, når den bliver kaldet som /bin/sh, men jeg tror ikke den slår alle de fancy features fra.
Gravatar #27 - Dreadnought
3. nov. 2007 07:15
She sells seashells,
By the seashore.
The shells she sells,
Are surely seashells.
So if she sells shells,
On the seashore,
I'm sure she sells,
Seashore shells.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login