mboost-dp1

Hvilken egenskab ved din PC investerer du typisk flest penge i?

Gå til bund
Gravatar #1 - Razzia
25. sep. 2005 22:42
Det er meget blandet, hvad jeg bruger penge på. I mange år brugte jeg pengene på spiloptimering, men efterhånden som interessen for spil er faldet, så er jeg begyndt, at bruge flere penge på komfort/totaloplevelse. I mange år brugte jeg en ringe 15" skærm, som kun kørte 60 Hz, det blev jeg træt af og opgraderede til en iiyama 19" som kører 120 Hz i 1280x960. Derudover har jeg mest lavet en masse løbende opgraderinger.. Såsom når et billigt tastatur gik i stykker, så købte jeg et Logitech Cordless Desktop Pro. ("knæk-tastatur") Senest har jeg skiftet bundkort, ram og cpu. Nu har jeg AMD64 3200+, DFI Ultra-d NF3 bundkort og 2 x 512 mb A-data vitesta pc4200 ram.

Så jo ældre jeg er blevet, des mere bevidst er jeg blevet omkring min brug af computeren, og forsøger at forebygge evt. gener, som kan forekomme ved brug af computeren ved, at købe bedre skærm, bedre og mere ergonomisk tastatur og mus.

Min næste investering kunne meget vel blive en ny harddisk, da jeg har en 160 gb WD disk, som melder S.M.A.R.T. fejl i opstarten. :(
Gravatar #2 - amokk
25. sep. 2005 22:47
#1 "da jeg har en 160 gb WD disk, som melder S.M.A.R.T. fejl i opstarten. :("

Når du selv siger du er begyndt at bruge din comp mere seriøst, går jeg ud fra dine data også er vigtigere end tidligere - SKYND DIG at tage backup af alt, så snart en disk melder få fejl er den ved at dø... Og brug fremover kun disken til ting du kan tåle at miste
Gravatar #3 - BurningShadow
25. sep. 2005 23:08
Helt klart datakapasitet. Jeg har i øjeblikket lige i underkanten af 900GB.
Mit seneste indkøb var to harddiske, og mit næste indkøb bliver en harddisk.
CPU power har jeg nok af, for jeg har ikke brug for overvældende meget, der prioterer jeg at den ikke bliver så varm, at den har brug for en støjende køler.
Grafik er jeg ligeglad med, for jeg spiller ikke.
RAM har jeg nok af, da jeg har 512MB i alle maskiner, og det ikke er ofte det sker, at jeg bruger så meget.
Gravatar #4 - *Iceman
25. sep. 2005 23:25
Helt klart rå cpu kraft - når man arbejder med 3d grafik er det et must. Men ligeledes er støjfaktoren også vigtig for mig - den skal kunne køre med 100% cpu load i flere timer og stadig ikke høres.

Det er faktisk lykkedes med blæserkøling og stadig bliver systemet max 42 grader efter et par times hårdt arbejde... Zalman all the way :)
Gravatar #5 - abemad
25. sep. 2005 23:30
Støjnedsættelse/komfort, men jeg stemte støjnedsættelse (selvom det vist ikke blev registreret...)

Jeg spiller ikke så meget mere, så det er ikke så vigtigt for mig at cpu'en er den sidste nye fra pentium der kan stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele, og samtidig bliver 80 grader.

Så hellere en lille strømsvag cpu, som man kan sætte en mindre blæser på. (at den så også bruger mindre strøm er jo kæmpe bonus).
Gravatar #6 - Regus
25. sep. 2005 23:31
Tjah -
på min bærbare komfort og regnekraft,
på den i soveværelset grafik og spiloptimering,
på den i køkkenet datakapacitet (ca. 1,7 TB),
på den under TV'et støjnedsættelse
Gravatar #7 - amokk
25. sep. 2005 23:44
#7 hvad med den på lokumet?
Gravatar #8 - Windcape
25. sep. 2005 23:49
Jeg bruger udelukkende IBM... det burde være selvforklarende :)
Gravatar #9 - Norrah
26. sep. 2005 00:33
Tja, lige nu er det Grafik og Spiloptimering. Jeg gik amokk da jeg sidste år købte en fødselsdagsgave :)

Amd 64 3200+
1gb ram
Geforce 6800GT
Audigy 2 Zs

alt i alt, lidt over 12.000kr.

Men jeg stemte nu engang komfort, da jeg inden alt for længe invistere i en Apple skærm til 12.000kr, og taget i betrækningen af at der jo i de 12.000kr før også ligger ting i som ikke er til grafik og spil (tastatur, Zalman blæsere til støjen(at min PSU så larmer mere end Zalman 7700cu på fuld drøn og blæser varm luft ind i, kabinet det er ikke nogen fejl for en 17-19db støjsvag PSU ifølge Shg), skærm og så videre med mindre ting) og da det er penge jeg er villig til at smide ud på stedet frem for jeg ikke ville bruge dem igen på et nyt grafikkort lige forløbigt så er det vel det mest korrekte at svare.

desuden lidt offtopic: #7 du snakker meget med dig selv? er der noget du gerne vil fortælle os med det? syntes du ikke vi er gode nok at snakke med? *snøft...
Underlig fætter der står og snakker med sig selv... den dag jeg møder en mand der siger til sig selv....: "hvad med ude på lokumet" så går jeg pænt den anden vej... eller hilser pænt goddag Esben:P
Gravatar #10 - LeonM
26. sep. 2005 04:40
#7 Gggg* Højt ! Kom til at tænke på at man burde lave et lokumsbræt med indbygget fladskærm, men what the heck, så skriver kærresten sgu bare en besked på skærmen "HUSK AT SLÅ MIG NED"

Jeg købte min første bærbare for 1½ år siden (Asus, Pmobile 1600MHz, 768MB ram, 60g HDD) og siden har jeg faktisk ikke brugt min stationære ret meget og min næste computer bliver osse en bærbar.

Bærbare computere har osse den fordel at man altid ka komme online fordi de som standart har indbygget WLAN og man kan næsten altid finde et trådløst net som ikke er beskyttet !

Hygge !

:) Leon
Gravatar #11 - claw
26. sep. 2005 05:21
Intel P4 3.2 GH HT
1535 DDR Dual Channel RAM
ATI Radeon x800XT Platinium Edition 256 MB
Sound Blaster Audigy Player 5.1
360 GB HDD
Logitech Keyboard
22" Compaq CRT Skærm (windows res: 1600x1200x32 @ 85 hz)
Gravatar #12 - Kadann
26. sep. 2005 05:44
Med min seneste computer er jeg or første gang siden mit første Geforce-kort, er jeg gået mere efter spiloptimering end allround. Jeg har dog valgt støjnedsættelse, da der blev lagt mere energi i valget af støjsvage komponenter, end valget af hardware generelt.
Gravatar #13 - Spook
26. sep. 2005 05:55
Har de sidste par år investeret i en kobination af to valgmuligheder. Spiloptimering og støjdæmpning. Ved min sidste opgradering blev der dog også lige kastet penge efter "total-oplevelse". Det betyder at jeg nu har en maskine med et Asus A8N-SLI Deluxe, A64 3500+, 2x512mb OCZ PC4400 Ram, 2xGF6600GT, 2xWD Raptor 36,7Gb (Raid 0). Diskene er ophængt i Zalman hd-køler-ophæng (dem med heatpipes), og resten af grejet (CPU, begge GFX og chipset) er vandkølet (Aquacomputer). Det hele er pakket i et Lian-Li PC V1000. Til "Totaloplevelsen" hører også en Logitech Mx1000, en Samsung 172x, et Logitech UltraX keyboard, og som sidste nyt, et sæt Logitech Z3e højttalere.

Siden jeg opgraderede i februar, er der kommet så meget hardware ud der kunne tæve min sønder og sammen, men den trækker Guild Wars (det eneste jeg får tid til at spille) i 1280x1024 m. 4xAA, perfekt. Og så gør den det lydløst. Det er godt nok til mig.
Gravatar #14 - C#
26. sep. 2005 07:23
Helt klar Skærm / Tastatur, det man bruger >hele tiden<, har en 21" TFT skærm der kostede pænt mange penge (valgt ud fra specs, ikke hvad der nødvendigvis var billigst), men det er trodsalt det stykke hardware man bruger mest tid >sammen med<.
Gravatar #15 - Klumpen
26. sep. 2005 07:28
Det må være støjdæmpning der bruges flest penge på hos mig. Jeg betaler gerne flere penge for at få noget kvalitet hvor der er kræset for at støjdæmpe så meget som muligt.

I starten hvor jeg udelukkende spillede på den, gjorde det mig intet at pc'en larmede som en jet motor, men nu hvor interessen for spil er faldet og den næsten udelukkende bruges til mediebox/arbejde betyder det en del når man skal sidde og koncentrere sig foran den i mange timer i træk.
Gravatar #16 - mr ac
26. sep. 2005 07:28
Øhm... det må være støjnedsættelse.... 2K til vandkøling og så lidt ekstra til nogle blå & UV katoderør og så lige et vinduesmod.
Gravatar #17 - DjAlEx
26. sep. 2005 08:19
Det blev komfort / totaloplevelse - da jeg har krafter nok i den - spiller ikke mere!

Så de seneste opgraderinger jeg har lavet er:
Logitech desktop 700 sæt
Samsung 17" fladskærm

og skiftet mine 2x512 gb elixir ram ud med 2x512 mb kingston
Gravatar #18 - Jake_the_Snake
26. sep. 2005 09:07
Valgte "Andet" Da de eneste penge jeg bruger på min pc er internetregninger (og strøm)...
Gravatar #19 - ldrada
26. sep. 2005 09:41
<ot>
#7 Gigantisk fladskærm til pr0n.
</ot>

Jeg har stemt på Datakapacitet (Hvad fanden har det med sikkerhed at gøre?)
På nuværende tidspunkt har jeg 2x80GB og 1x120GB (Seagate Barracuda) liggende i maskinen. Jeg har for en uge siden købt et Plextor 740a DVD brænder drev (http://www.plextor.be/products/px-740a.asp?choice=PX-740A). Jeg købte det i sort, fordi et par måneder før det, havde jeg købt mit første kabinet. CoolerMaster Cavalier, også i sort.
Skidtet er - i mine ører - støjsvagt.

Jeg købte kabinettet fordi jeg manglede HDD køling (Cavalier blæser på mine tre drev), og fordi jeg gerne ville ned i temperatur på min CPU, som jeg havde overclocket fra 2,4 til 2,6GHz (Intel Pentium). Sammen med kabinettet, købte jeg også en kølerprofil med blæser fra Zalman - Er ikke helt sikker på hvilken model det er, men det er delvist kobber, delvist alu, fordelt på nogle yderst tynde finner. Min CPU kan nu - i ekstreme tilfælde - være nede på 25 grader under idle (Oftest 28-29, dog), og holder sig på max 36 grader under fuld load. Bedre end min gamle PIII 667MHz som ALTID var på 35 grader.

Inden det, havde jeg købt et Radeon SE kort (Havde ikke råd til andet) til mine spil, så jeg kunne spille HL2 på min maskine. Jeg er meget glad for dette kort.

Min næste satsning vil være et Seagate Barracuda drev til ca. 1000DKK (Dette er altid den pris som jeg køber drev for), og efter det bliver det et ordentligt Gamer-grafikkort fra enten nVidia eller ATI. Ved dog ikke helt om det bliver PCIe eller AGP8x, da det afhænger af min økonomi om jeg køber et nyt mobo+cpu+gfx, eller bare et nyt grafikkort.
Gravatar #20 - Regus
26. sep. 2005 09:42
Det taler vi ikke højt om :-P
Gravatar #21 - mrmorris
26. sep. 2005 10:34
Som udvikler, helt klart human-PC interfacing (keyboards, mus og skærme). Synes det er utroligt så mange der bruger store summer på de nyeste CPU'er og grafikkort men som stadig benytter slørede CRT'er på størrelse med et mindre hus.

Dog er støjnedsættelse ligeledes vigtig (Zalman og Papst) og dernæst datakapacitet/sikkerhed. Grafik og gejl er for mig irrelevant og spild af penge, selv om jeg i ny og næ godt kan lide lidt team-beating i Unreal Tournament 2005.
Gravatar #22 - maxt.dk
26. sep. 2005 13:21
Som en warez whore... Datakapacitet, helt sikkert ;) Har 1.2tb og det er stadigvæk for lidt ;) Der er kun 27Gb fri, øv :p
Gravatar #23 - lqml
26. sep. 2005 14:31
Centrino 750 (1.8GHz - 533FSB), 1024MB DDR2-533, 80GB HD (8MB Cache), 15.4” Widescreen TFT, ATI Radeon Mobility 9700 Pro 128 mb/ddr... Det skulle vidst være det der er på den bærbare lige nu. Og så selfølgelig en ekstern Harddisc med: 250GB USB Firewire, 250GB! Kan stadig bruges :P
Gravatar #24 - vefferdk
26. sep. 2005 14:37
Har lige investeret i en;
3,2 Ghz P4 - 1024 ram - GeForce 6600GT 128mb - 120Gb Hdd.
Hvor der er købt et pænt kabinet, og skal også have investeret i en pæn, og god fladskærm, samt tilhørende Logitech Dinovo tastatur.
Så Komfort/totaloplevelse (tastatur, skærm osv)

VefferDK
Gravatar #25 - Hogni
26. sep. 2005 14:52
IBM T42

Hvad blev der af muligheden for driftsikkert ?
Gravatar #26 - -xero-
26. sep. 2005 14:56
bruger mest på komponenterne.. købte her for et års tid siden, et logitech keyboard med taster som på en bærbar.. det er alt for nice at skrive med.. 200,- kun (fordi jeg arbejder hos New Hardware)..

men nu her, køber jeg snart en bærbar (acer), til knap 10.000, med pænt fede specs..
Gravatar #27 - utdiscant
26. sep. 2005 15:07
Det er lidt latterligt. Man bruger næsten altid flest penge på grafikkort da det er den dyreste del i computeren.
Gravatar #28 - Windcape
26. sep. 2005 15:31
#26 kaldes "slim" :) og er mega nice ja :)
Gravatar #29 - mrmorris
26. sep. 2005 15:36
#27 Tal for dig selv, husk på at ikke alle nørder er spillenarkomaner. Sidste grafikkort jeg købte var vist et Geforce 4mx til 450 kr. Sidste skærme var 2x Samsung 930b til ialt 6000 kr.
Gravatar #30 - drbravo
26. sep. 2005 16:30

Hvorfor dog det? Ved min næste computer bliver CPUen nok det dyreste (Pentium M 770 eller 780) - hvorfor spilde en masse penge på et grafikkort der ikke kommer til at lave andet en varme og støj?
Gravatar #31 - BHC_Crux
26. sep. 2005 17:05
Hvor blev "Software" af?? Den dyreste investering jeg har gjort i forbindelse med min computer er klart Win XP Pro DK..
Gravatar #32 - Bloonz
26. sep. 2005 17:52
kunne bedre lide den tidligere poll :/
Gravatar #33 - KozmoNaut
26. sep. 2005 18:32

Top nice. Jeg er også blevet ret så glad for min T42 (som nu kører FreeBSD... rigtigt lækkert!).

Til min stationære har jeg mest brugt pengene på lyddæmpning, men et lækkert tastatur (Logitech UltraX Flat), en god mus (MX310) og en god fladskærm (Acer AL732) er det også blevet til. De fleste af pengene er nok gået til komfort, når nu det kommer til stykket.
Gravatar #34 - BeLLe
26. sep. 2005 19:16
Jeg valgte Datakapacitet og sikkerhed selvom jeg aldrig har brugt en krone på sikkerhed. Hvad har disse 2 ting med hinanden at gøre?
Til gengæld betyder disk plads en hel del for mig. Ikke at jeg bruger mange penge på det men jeg er blevet ret god til at udnytte gamle diske fra folks udsmidte men ellers fungerende maskiner.
På det seneste er ejg osse begyndt at gå op i støjniveau.
Min maskine skal ned på samme niveau som min server for den er altså gal når man har hylen for ørene efter en dag foran maskinen.
Mit mål er 100% blæserløs maskine. Eneste ting jeg ikke har kunne finde er en blæserlæs PSU men det må kunne lade sig gøre. Det handler vel bare om at bruge ordentlige komponenter
Gravatar #35 - Zombie Steve Jobs
26. sep. 2005 19:26
Valgte støjnedsættelse.
Synes dog, at flere andre kriterier også tæller ind, men lav støj, det betyder en masse. regnekraft tæller også ret meget sammen med sikkerhed.
Gravatar #36 - Psycho
27. sep. 2005 00:33
Hmm det må være regnekraft, da det kræver lidt kræft at køre flere DB'er og have et par visual studio'er åben.. kunne dog godt bruge et nyt grafikkort man jeg er kræsen vil have et pci-e men jeg har sq ikke lige 4000,- kr til et nyt bundkort og der efter også skal have penge til selve grafikkortet.

Bundkort

PT.
200 GB HDD
2x Opteron 244 1.8ghz.
1 GB Reg/Ecc Ram.
Geforce 4 TI4200 128MB Ram.

Har været et rigtig skidt år for min lille maskine først går 1GB Reg/Ecc Ram ned.

Derefter går alle mine 4(2x80, 2x120 GB) HDD som jeg havde til at køre i 2x raid 1 ned og er helt færdige.
Gravatar #37 - CableCat
27. sep. 2005 03:30
Jeg tror "Datakapacitet og (data)sikkerhed" dækker over både harddiske, CD'er, DVD'er, og ting som giver datasikkerhed som: raidcontroller, backupbånd, osv.
Gravatar #38 - buch
27. sep. 2005 15:42
jeg bruger kun penge på på ram til mine maskiner, og så processere.
Da jeg ikke spiller overhovedet, bruger jeg ingen penge på grafikkort, eller vildt store harddiske.
min største HDD er kun på 120 GB
Gravatar #39 - DemonSpawn
28. sep. 2005 21:44
#34 hmmmm det er nu ikke specialt svært at finde fanless PSU'er
prøv en gang at skrive "fanless psu" i google (og du kan enda finde nogle af dem på edbpriser)

Men i mit tilfælde måtte jeg vælge Komfort/totaloplevelse da mine 2 20,1 tommer sorte 1600x1200 LCD skærme og 2 diNovo Media Desktop sæt nok er det der har kostet mest.
Gravatar #40 - gartzen
29. sep. 2005 07:09
Begge dele har noget med flere harddiske at gøre??
Det er datasikkerhed der menes. (RAID)
Gravatar #41 - tvinter
29. sep. 2005 11:28
det må blive komfort. selvom jeg ikke bruger mange penge på min computer.. Sidst jeg investerede i noget nyt til min computer var da jeg købte et Logitech Media Keyboard og en Microsoft Intellipoint 5 mus, det kostede lidt over 400kr. men det gik, eftersom jeg solgte mit gamle microsoft knæk tastatur og skod optisk mus til 200kr. ellers har jeg skiftet lidt ud hist og her. Men min computer bruges kun til msn messenger, internet (opera selvfølgelig), små spil og musik. Men stadig bruger jeg mange timer foran maskinen, derfor købte jeg også for et halvt år siden en god fladskærm.
Gravatar #42 - neess
29. sep. 2005 12:49
Klart komfort osv. Købte mig et logitech dinova tast da det kom. Ser for lækkert ud. Og ser rigtigt nice ud når det ligger i stuen. Man kan have den lille fjernbetjening med rundt i hele lejligheden :-)

Og når der skal arbejdes har man selvfølgelig sit cordless pro. Dejligt ergonomisk tast.

Og klart helt flade samsung skærme på bordet, som skiftes ud med dell nu :-)
Gravatar #43 - zoomster
29. sep. 2005 18:12
Jeg vidste ik hvad jeg skulle stemme, da det sidste jeg købte var en vandkøler, til usb porten :D
Gravatar #44 - amokk
29. sep. 2005 18:29
#43 fair nok, kører din USB port så godt nu, efter at den er blevet vandkølet? hvor meget har du fået den op på?
Gravatar #45 - nightH
29. sep. 2005 21:48
#44 han burde vel kunne få den til at køre gigabit, nu hvad han er gået så vidt som at bruge vandkøling ;D
Gravatar #46 - shadowsurfer
30. sep. 2005 11:44
Jeg har prøvet at lave et afbalanceret system, uden flaskehalse. Da jeg stortset ikke spiller har det betydet at der ikke er brugt særligt mange penge på grafik kort da dette aldrig bliver flaskehalsen for min...
AMD64 3000+
1G RAM
36G Raptor SATA disk
langsom lager disk, hvor hastighed ikke betyder det store.

Desuden har jeg valgt at bruge penge på strømbesbarelse, i form af en strømforsyning der under støtter Aktive FCA og en AMD CPU (ved godt intel laver strøm eftektive bærbar CPU'er, men det her er en stationer), samt en fladskærm. Støj er også en vigtig faktor, så lydløs blæser jeg har kunne finde til CPU'en, ligeledse MEGET støjsvar strømforsyning, der er ingen blæser på RAM, Grafikkort bundkort mm. Luftgennemstrømningen i kabinet bliver vedligeholdt at nogle MEGET støjsvage blæser i kabinettet.

Alt i alt et system hvor der er lagt penge over det hele unden noget sted har få mange penge. Afblanceret som jeg godt vil havde det.

Der står nogle inkøb på ønske listen, ekstra skærm, mus, tastatur og dualgrafikkort, så 2 kan arbejde på den samtidig uafhægning af hinnanden. Den er hurtig nok til at trække det og det er billigere både i indkøb og drift end 2 computere.
Gravatar #47 - mrmorris
30. sep. 2005 12:13
#46 Bare af nysgerringhed, hvon har du tænkt dig at forbinde 2x mus/tastatur og få hver din brugersession?
Gravatar #48 - oleo
30. sep. 2005 12:53
#47 Jeg har læst noget on det i "Linux Journal" fra 98.
Gravatar #49 - shadowsurfer
30. sep. 2005 13:08
Der skal bare rettes lidt i opsætningen af X, så skulle den være der.

Jeg har endnu ikke prøvet det selv, men der findes mange guid til det roundt omkring på nettet.

Husk på X er en server det tillader flere bruger samtidig, oprenneligt ment til flere computere, men det gør jo ingen forskel om det er lokalt eller remote... Det jeg har læst om det, siger blot det er lettest at det ene hold er PS/2 og der andet USB.

Man skal bare lige huske at se om den anden "terminal" er i brug inden man slukker computeren ;-)
Gravatar #50 - WhiteSpider
30. sep. 2005 21:54
Jeg sys ikke at jeg kan sige at jeg går direkte efter det ene eller det andet. Har lige fået det nye Logitech MX5000. Det spiller max
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login