mboost-dp1

Hvilken DOCTYPE overholder du?

Gå til bund
Gravatar #51 - Windcape
23. maj 2008 15:08

Nej, MSDN bruger desværre ikke frames. Og er derfor supertræls af rendere på en laptop pga. styg stor menu. De har heldigvis forbedre den en del det sidste år.

SUN bruger også frames på java docs.

Frames HAR deres plads, og gode udviklere ved hvornår de bør bruge dem!

Der kan være ganske få tilfælde hvor en underside på et stort site kan have nytte af at bruge frames, men i langt langt de fleste tilfælde kunne det gøres bedre og mere elegant i CSS.

CSS kan på ingen måde gøre hvad frames gør. CSS er til styling.
Du snakker om HTML.

Prøv i det mindste at virke som at du ved hvad du snakker om, og ikke bare taler ud fra en moderne hype.

Right tool for the job!
Gravatar #52 - Cuco2
23. maj 2008 15:12
Frames er netop layout/styling og kan sagtens emuleres med CSS. At du ikke ved hvordan man gør det, betyder ikke at andre ikke kan. Og det er bestemt ikke moderne at bandlyse frames, de har været ilde set i den sammenhæng jeg taler om i over 10 år.
Gravatar #53 - Windcape
23. maj 2008 15:15
Frames er netop layout/styling og kan sagtens emuleres med CSS.

Sidst jeg kiggede kunne CSS kun style HTML ELEMENTER.
Ja, jeg er træt af at folk ikke fatter forskellen.

Så det du ersatter frames med er <div> eller <table> elementer, afhænger af hvor dynamisk dit column layout skal være.

Og frames er genialt til det formål de er lavet til. Det er også derfor at W3C arbejder på xframes standarden sammen med XHTML 2.0

Desuden er frames (inc. iframes) en af grundstene i ajax-pooling ! Så du vil nok blive overrasket over hvor mange sider faktisk har frames kørende.

Og så er de geniale til reklamer :)
Gravatar #54 - Cuco2
23. maj 2008 16:26
53 skrev:
Så det du ersatter frames med er <div> eller <table> elementer, afhænger af hvor dynamisk dit column layout skal være.

Det er lige præcis også en bedre måde at gøre det på end med regulære frames. Du kan f.eks. se det gjort på MSDN.com. En anden grund til at frames er dårlige er jo netop også, at du flytter layoutet over i HTML koden i stedet for at holde det i CSS.

Jeg har ikke sagt noget om iframes som er noget helt andet end frames.

XFrames er netop i udvikling for at udbedre nogle af de fejl HTML4 frames har, f.eks. at selve indholdet ikke fremgår af URI.

Som sagt, der er ganske få tilfælde, som web-applikationer, hvor du måske vil være nødt til at bruge frames, men i langt, langt de fleste tilfælde er frames et dårligt valg, i det mindste som standarden ser ud nu. Jeg er enig at konceptet med frames som udgangspunkt er godt, men som det ser ud i dag er der langt flere problemer end fordele ved at bruge frames.
Gravatar #55 - Cuco2
23. maj 2008 17:09
Gravatar #56 - supersimon
24. maj 2008 09:07
Som professionel webudvikler for en større dansk medievirksomhed, kan jeg forsikre dig om følgende: Hvis du føler behov for at bruge frames på et website, er det fordi du endnu ikke har fundet den rigtige måde at gøre tingene på.

Jo, frames er _ALTID_ onde. Det kan jeg sige helt kategorisk, og hvis du gerne vil have yderligere begrundelse, vil jeg opfordre dig til at lave en hurtig google-søgning. :-)

Frames er heldigvis stort set udryddede, undtagen i én sammenhæng: Auto-genereret dokumentation. Her er det stadig ikke i orden, af samme årsag som alle andre steder: Man kan ikke linke ind i dokumentationen, uden at ryge helt ud af kontekst.

Kontekst og kryds-link er semantisk, og skal derfor forefindes i samme dokument som indholdet, men det gør de ikke med frames. Derfor håndteres den slags ofte server-side af det app framework man nu engang anvender. Hvis man ikke har nogen server at lægge tingene på, må man falde tilbage på scripting, og med AJAX og XMLHTTPRequest, er dette ret nemt -- så mister man dog igen søgemaskine-fordelene.

Som tommelfingerregel: Hvis du synes frames er nice, har du misforstået noget fundamentalt, og har valget mellem at læse op på semantiske web-standarder, eller skrubbe tilbage til 90'erne. ;-)

- Simon
Gravatar #57 - Kalleguld
24. maj 2008 14:23
#47 må jeg tilføje til (HTML/XHTML) frameset:
Sider der benytter iframes (f.eks. til reklamer)
Gravatar #58 - Windcape
24. maj 2008 20:17
Hvis du føler behov for at bruge frames på et website, er det fordi du endnu ikke har fundet den rigtige måde at gøre tingene på.

Jeg troede jeg havde gjort klart hvor at frames hørte hjemme?

Hvis man ikke har nogen server at lægge tingene på, må man falde tilbage på scripting, og med AJAX og XMLHTTPRequest, er dette ret nemt

Jeg mener ikke javascript på nogen måde kan bruges som erstatning for de punkter hvor frames hører hjemme.

Jeg har ikke brugt frames siden midten af 90erne, men jeg mener stadig de har deres beretning. Jeres totalt hyped 'oh noes, frames = evil' er latterlig, og hører på ingen måde hjemme i en sagelig diskussion.

Desuden så skulle jeg måske minde jer om at webløsninger ikke nødvendigvis er front-end sider til alm. brugere, det er i klar over ikke?

De fleste af mine kontrakt jobs i 2007 var interne web-løsninger til brug i forskellige form for administration eller lign.

Jeg mindes af have arbejdet på en løsning som benyttede frames, men har desværre glemt hvad det helt præcist gik ud på.
Jeg kan dog huske at jeg var nød til at læse op på frameset, da jeg ikke kunne huske koden efter ikke have brugt frames i knap 10 år.
Gravatar #59 - Cuco2
24. maj 2008 22:43
Der er ikke nogen der har snakket om interne løsninger, jeg har hele tiden sagt at jeg snakker om konventionelle internet sider på det offentlige net. At designe til et intranet er helt anderledes, her har du meget mere styr over hvad brugerne sidder med og hvorledes systemet skal opføre sig. På det interne net er det også ligemeget at søgemaskiner ikke kan indeksere framesettet og at man ikke kan lave ordentlige bogmærker.

Og der er ikke nogen her der er fanatisk imod frames, men man kan sagtens have en skarp holdning til brugen af frames og man kan også sagtens mene at frames burde forbydes. Det betyder ikke at man er totalt hyped eller usaglig. Jakob Nielsen er faktisk også stor modstander af frames, vil du kalde ham for usaglig?
W3C anbefaler selv brugen af XHTML 1.0 Strict, og her er der netop ikke nogen frames. W3C anbefaler med andre ord at man ikke bruger frames, i det mindste indtil XFrames (hvor man kan indeksere hele framesettet) er lanceret som standard. Vil du kalde W3C for usaglige?

Frames er hverken nødvendige eller anbefalelsesværdige på det gængse internet, hvilket også er grunden til at man uhyre sjældent ser dem på professionelle sider og stort set aldrig på sider der har modtaget design priser.
Gravatar #60 - Windcape
25. maj 2008 01:28
Jakob Nielsen er faktisk også stor modstander af frames, vil du kalde ham for usaglig?

Ja.

(Selvom det intet har med frames at gøre)

Frames er hverken nødvendige eller anbefalelsesværdige på det gængse internet

void pointers (catch-all), goto statements, eval(), og vi kan fortsætte i alt evighed.

Der er super mange ting som er gode til visse formål, men ikke bør misbruges. Men det er ikke grundlag nok til at sige at disse ting er onde, eller skal forbydes.

Hvis 10 års erfaring ikke kan lære en hvad der godt og skidt, bør man nok skifte profession.
Gravatar #61 - Spiderboy
26. maj 2008 15:47
Ja.

Jacob Nielsen har ret ekstreme holdninger, men usaglig er han bestemt ikke! Hans konklusioner bygger på grundigt udførte brugertests efter gænse videnskabelige standarder. Det er mere end hvad vi andre selvbestaltede usability-eksperter formår.

void pointers (catch-all), goto statements, eval(), og vi kan fortsætte i alt evighed.

Der er super mange ting som er gode til visse formål, men ikke bør misbruges. Men det er ikke grundlag nok til at sige at disse ting er onde, eller skal forbydes.

Og supermange af tingene kan snildt undgås på en fornuftig måde, hvis man designer ordentligt - deriblandt dine eksempler. Jeg har f.eks. ikke brugt en goto-sætning i ca 12 år, og jeg har ikke manglet dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login