mboost-dp1

Hvilken DNS-server benytter du?

Gå til bund
Gravatar #1 - Logifire
31. dec. 2009 08:52
Når jeg kun bruger min forbindelse til at surfe og game lidt, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle bruge anden end min internetudbyders DNS. Om det tager 0,01 eller 0,2 sekunder at slå det op har ikke den store betydning her.
Gravatar #2 - Barkane
31. dec. 2009 11:34
OpenDNS. Jeg har altid brugt OpenDNS siden den blev "opfundet".
Gravatar #3 - gentox
31. dec. 2009 12:26
Fordi en service som feks OpenDNS har langt flere muligheder end udbyderens, plus bedre alternativer når en side ikke kan tilgås, eller du har tastet forkert.
Gravatar #4 - It's MR. n00b to you
31. dec. 2009 12:36
OpenDNS, fordi de ikke blander sig i hvilke sider jeg må besøge.
Gravatar #5 - Sirupsen
31. dec. 2009 12:36
Anden. Kørte en Google Namebench, og tog de tre hurtigste. :)
Gravatar #6 - XorpiZ
31. dec. 2009 12:38
4.2.2.1

Kan ikke huske, hvad de hedder, så jeg stemte Anden. :D
Gravatar #7 - OrangeNewton
31. dec. 2009 12:47
Jeg skiftede for nyligt til googles, jeg ville benytte min internet udbyders hvis ikke det var fordi den var ustabil alt for ofte(jeg tror da det er det da jeg oplever mange flere net problemer når jeg prøver den).
Gravatar #8 - Nagelfar^^
31. dec. 2009 12:51
Sirupsen (5) skrev:
Anden. Kørte en Google Namebench, og tog de tre hurtigste. :)

x2

Fandt ud af at min ISPs second DNS var 43% hurtigere end primary. så byttede rundt på de to.
Genialt lille prog btw.
Gravatar #9 - ty
31. dec. 2009 13:40
Det er bare synd, at opendns omdirigerer ukendte opslag. Alene af den grund går jeg langt uden om dem.

Og google-dns? Jeg synes de ser nok at mit internetforbrug gennem deres søgemaskine. De skal ikke også se alle mine dnsopslag.
Gravatar #10 - Josso
31. dec. 2009 13:56
Det er altså muligt at slå OpenDNS' search-on-error og auto-correction fra. ;)
Gravatar #11 - kagemand
31. dec. 2009 14:00
Bruger min ISP's DNS da den er hurtigst. OpenDNS er langsom, og efter som jeg ikke har behov for at tilgå Pirate Bay og andre censurerede sider, er der jo ingen grund til at benytte OpenDNS.
Gravatar #12 - kokodingdong
1. jan. 2010 12:33
Jeg bruger censurfridns.dk
Gravatar #13 - -xero-
1. jan. 2010 14:03
Hvad er en DNS server?
Gravatar #14 - myplacedk
1. jan. 2010 14:56
-xero- (13) skrev:
Hvad er en DNS server?

http://lmgtfy.com/?q=dns+server&l=1

Kort sagt: Den oversætter fra domænenavne til IP-adresser.
Gravatar #15 - zin
1. jan. 2010 16:32
Need option: My own. 8-)
Jeg benytter den ISP som kollegiet jeg bor på stiller til rådighed. Den har jeg selv sat op, så, eh. Ja. Min egen.
Gravatar #16 - AzCii
1. jan. 2010 18:46
Ifølge namebench ville OpenDNS være 1% hurtigere end min internetudbyder DNS for mig, så jeg ser ikke den store grund til at skifte.
Gravatar #17 - Bettemand
2. jan. 2010 08:40
Vidste ikke hvad DNS præcis var da jeg stemte (så stemte min isp's dns) men kørte en namebench og så at den var 44% hurtigere end opendns og 24% hurtigere end #2 (cirque DK)

Jeg bliver bare hvor jeg er og bruger hellere ikke PB.
Gravatar #18 - NiklasP
2. jan. 2010 16:36
Anden: http://cencurfridns.info

OpenDNS er for mig personligt alt for sløvt og så bryder jeg mig ikke om at blive redirected til andre sider end dem jeg ønsker, som folk også har sagt tidligere. Og det kan godt være man kan slå det fra, men når man deler IP f.eks. på kollegie eller boligforening, så kan andre pille ved ens indstillinger. Eller hvis man simpelt har dynamisk IP.

Og så kan jeg huske ip'erne i hovedet fra cencurfridns.info :P
Gravatar #19 - zin
2. jan. 2010 16:54
#18: Siden hvornår er censur stavet med to c'er? O.o

Anden tanke: Gad vide om han staver domænenavne lige så godt? Jeg vil nødigt skulle ind på edbpricer.dk eller ckat.dk for at besøge respektive sider. ;o
Gravatar #20 - Zeales
2. jan. 2010 17:30
XorpiZ (6) skrev:
4.2.2.1

Kan ikke huske, hvad de hedder, så jeg stemte Anden. :D

Level3.Net :)
Gravatar #21 - BluepaiN
3. jan. 2010 09:39
Min ISP's. Den er pænt meget hurtigere end stortset alle de andre. Og skulle jeg få brug for at besøge en side jeg ikke kan tilgå her fra landet, så bruger jeg bare hidemyass.com
Gravatar #22 - vandfarve
3. jan. 2010 09:52
Nagelfar^^ (8) skrev:
x2

Fandt ud af at min ISPs second DNS var 43% hurtigere end primary. så byttede rundt på de to.
Genialt lille prog btw.

Jeg oplevede præcis det samme - lige bortset fra, at den sekundære var 93% hurtigere end den primære. Selvfølgelig er det selvforstærkende, men jeg mener helt klart, at jeg har oplevet en væsentlig hastighedsforøgele, bl.a. på Google og min Hotmail.
Gravatar #23 - vandfarve
3. jan. 2010 09:57
By the way...

Efter at jeg har haft statistik, er jeg blevet meget bevidst om, hvor vigtig medianen er, og hvor meningsløs begrebet "gennemsnit" er.

Hvorfor er der denne formålsløse fokus på gennemsnittet i stort set alle tests, resultater og vurderinger, når det i mine øjne (og mange statistikeres) er irrationelt og meningsløst uden median, kvartanterne, min/max osv.?
Gravatar #24 - ty
3. jan. 2010 17:20
Fordi, min kære vandfarve, alle forstår ordet "gennemsnit".
Gravatar #25 - Louis
3. jan. 2010 18:48
Det er Level 3's DNS servere, du bruger så.
bind <3
Gravatar #26 - Moog
4. jan. 2010 08:20
Open DNS.

Det er nok at Google kan holde øje med mine mails, videoer jeg ser, hvad jeg søger på, trafikken på mine sider, hvad der bliver foretaget på mine sider, hvilke typer reklamer der bedst virker på mig, hvor jeg geografisk befinder mig (latitude) osv. osv. :)

Edit: Og hvem jeg snakker i tlf. med (har en HTC Hero) :D
Gravatar #27 - David Munch
5. jan. 2010 11:05
Google DNS fordi den er hurtigere end OpenDNS og jeg blev træt af at OpenDNS nogle gange "overridede" min Google search direkte i min locations-bar.
Gravatar #28 - Trogdor
5. jan. 2010 19:51
En ordenlig og redelig borger bruger naturligvis sin udbyders DNS. Det andet er mistænkeligt og er en god borgers pligt at rapportere denne unormale opførsel!

Der går sikkert ikke længe inden ens DNS requests bliver redigeret til en statskontrolleret DNS server uanset hvor man forsøger at sende forespørgslen hen. :)
Gravatar #29 - vandfarve
5. jan. 2010 20:18
Trogdor (28) skrev:
En ordenlig og redelig borger bruger naturligvis sin udbyders DNS. Det andet er mistænkeligt og er en god borgers pligt at rapportere denne unormale opførsel!

Så længe der ikke er en lov imod det, så er det hverken a- eller umoralsk at bruge en anden DNS. Ligesom du selv kan vælge, om du vil have leveret internet fra Telenor, 3, Yousee og en masse andre, så har du også frihed til at vælge DNS. EOD.

Trogdor (28) skrev:
Der går sikkert ikke længe inden ens DNS requests bliver redigeret til en statskontrolleret DNS server uanset hvor man forsøger at sende forespørgslen hen. :)

Jep, det vil ske nogenlunde samtidigt, at Danmark melder sig ind i Sovjetunionen. :)
Gravatar #30 - Trogdor
5. jan. 2010 20:40
#29 Det var nu også mest for sjov.
Gravatar #31 - kasperd
5. jan. 2010 23:14
gentox (3) skrev:
Fordi en service som feks OpenDNS har langt flere muligheder end udbyderens, plus bedre alternativer når en side ikke kan tilgås, eller du har tastet forkert.
Det som OpenDNS mangler er muligheden for at blot sende en DNS request og få et korrekt svar. Som default giver OpenDNS forkerte svar på nogle forespørgsler. Der findes måder at ændre konfigurationen på, men ikke via DNS protokollen, det kræver man bruger andre protokoller til at ændre konfigurationen. Og der findes ingen pålidelig måde at knytte konfigurationsændringerne til DNS klienten, så selvom man ændrer konfigurationen kan man senere opleve at få forkerte svar igen. Og man kan også risikere at få svar baseret på en anden brugers konfiguration. Det gør sig gældende, hvis ens IP adresse ændrer sig, f.eks. fordi man har en laptop der bliver flyttet mellem forskellige netværk.

Indtil OpenDNS sætter et par IP adresser op som altid giver korrekte DNS svar (og evt. har et andet sæt IP adresser som kan give modificerede svar for dem der har lyst til den slags) kan jeg ikke tage dem seriøse.

kokodingdong (12) skrev:
Jeg bruger censurfridns.dk
Interessant. Det er førster gang jeg har hørt om en åben DNS udbyder med IPv6 support. Godt nok kun over 6to4, men dog IPv6. (Kommunikation mellem maskiner med 6to4 links og maskiner med direkte forbindelser til IPv6 backbone kan lade sig gøre, men det er mere pålideligt hvis begge ender bruger 6to4 eller begge ender har direkte IPv6 forbindelse).
Gravatar #32 - stekkurms
5. jan. 2010 23:25
Moog (26) skrev:
Open DNS.

Det er nok at Google kan holde øje med mine mails, videoer jeg ser, hvad jeg søger på, trafikken på mine sider, hvad der bliver foretaget på mine sider, hvilke typer reklamer der bedst virker på mig, hvor jeg geografisk befinder mig (latitude) osv. osv. :)
Google har givet et klart løft om, at deres servere giver sandfærdige svar, og ingen oplysninger om din IP adresse vil blive logget permanent. Hvilke andre krav vil du stille til en DNS server?

OpenDNS derimod giver systematisk forkerte svar. De kabrer noget af din traffik inklusiv dine søgninger på Google. Hvordan kan man vide hvad OpenDNS foretager sig med dine søgninger?
Gravatar #33 - XERXES
6. jan. 2010 01:53
Hmm, HanseNet DE var 167% hurtigere end min nuværende, så jeg har lige skiftet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login