mboost-dp1

Hvilke slags bøger foretrækker du?

Gå til bund
Gravatar #1 - noeyewar
7. mar. 2006 15:29
fagbøer og manualer selvfølgelig.

"socialrealistisk" hva, fy-pøj, vi er nørder, der er da hverken noget socialt eller realistisk over os:)
Gravatar #2 - m_abs
7. mar. 2006 15:31
Fagbøger og Harry Potter *g*
Gravatar #3 - mindzero
7. mar. 2006 15:33
Er egentlig meget forskelligt.

Nogle af de seneste bedre på min liste må være
Undtagelsen (Christian Jungersen)
Alle Dan Browns bøger
Havana Rummet (Colin Harrison)

Hitchhikers guide er jeg "i gang" med. (startede egentlig engang i 2002 tror jeg, ikke fordi at den er dårlig, jeg er bare MEGET doven til at læse i perioder og så begynder jeg på andre bøger)
Gravatar #4 - rabonzo
7. mar. 2006 15:34
#1 Det er meget muligt at du mener Socialrealistisk ligger under den forkerte kategori, men hvad pokker gør Romantik ikke så?

Hvor mange Nørder herinde har i sinde at læse en romantisk roman bare for at læse den?!
Gravatar #5 - addlcove
7. mar. 2006 15:41
der mangler "erotisk" syntes jeg :p

stemte Fantasy

Tamora Pierce (stavning?) og Eddings er blandt mine favorit forfattere.

uhh og der var en dansk bog der hed "troldmandens søn" eller sådannoget. genial bog også
Gravatar #6 - Norton
7. mar. 2006 15:58
Stemte Science fiction
har læst de fleste af hitchikers bøgerne og er igang med at læse "1984" af George Orwell
Gravatar #7 - Regus
7. mar. 2006 16:06
Science fiction
jeg siger bare: Tiger Tiger(a.k.a. The Stars My Destination), The Forever War, Ender's Game...
Gravatar #8 - Kadann
7. mar. 2006 16:10
Sci-fi primært, historie sekundært og ellers er det lidt forskelligt hvad jeg læser.. alt fra detektivromaner til tunge biografier.
Gravatar #9 - dresh
7. mar. 2006 16:39
Det måtte blive en "Andet". Læser meget gysere og synes egentlig, den mangler på listen. Det er bestemt et stort område med mange læsere.
Gravatar #10 - lqml
7. mar. 2006 16:46
Efter Da Vinci Mysteriet så krimi. Men fagbøger er helt sikkert også på 1. pladsen delt med krimi.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
7. mar. 2006 17:00
altså stemte manualer og ellers er det fagbøger om alt muligt...

men lige p.t. er jeg igang med en ret sjov bog jeg har fået af min kæreste fordi hun syntes jeg spørger for meget!
Den hedder "Hvad enhver mand bør vide om kvinder" og er skrevet af Thomas Wivel og Povl Erik Carstensen.

Den er rigtig sjovt skrevet og der er f.eks. ret mange gode facts som man sagtens kan bruge!

EDIT: Kom lige i tanke om at det vel rent faktisk jo også er en fagbog... Bare en meget sjov en af slagsen..
Gravatar #12 - Lobais
7. mar. 2006 17:12
Haha, hvor er det stenet, at fagbøger ligger øverst, men jeg må indrømme, at jeg også selv læser flest fagbøger. Der føler man på en måde også, at man spilder mindre tid, for så kan man jo ligepludseligt noget nyt, når man er færdig.
Gravatar #13 - undecidable
7. mar. 2006 17:18
Stemte fantasy da jeg pt. er igang med Dragonlance Chronicles...igen...igen...
I skønlitteraturafdelingen må det vist være: (i vilkårlig rækkefølge)
Fantasy
Horror
Sci-Fi
I ny og næ en krimi- / spændingsroman...

Og så er der selvfølgelig faglitteraturen som også går flittigt her.

Til horrorfans:
Clive Barker's Books of Blood serie kan varmt anbefales :-)
Gravatar #14 - marzman
7. mar. 2006 17:33
Jeg prøver faktisk at lave hver med at læse, men min skole forlanger det jo... :P
Gravatar #15 - Windcape
7. mar. 2006 18:03
Fantacy :D

Lige nu står den på Fionavar Gobelinen.
Gravatar #16 - Norrah
7. mar. 2006 18:05
Comedy Fantasy: Terry Pratchett + Douglas Adams (nok snare SciFi)
Er pt det jeg bedst kan li', jeg læser dog også Harry Potter og andet der lige falder mig ind.
Gravatar #17 - kowabonga
7. mar. 2006 18:10
Læser ret forskellige ting, men valgte fagbøger. Lige nu har jeg gang i Luke Reinhart: "Terningemanden". Utrolig sjov og spændende bog om en psykiater der vælger at styre sit liv ved hjælp af terninger :)
Gravatar #18 - Stranger
7. mar. 2006 18:28
Horror - helt klart - hvordan kunne den glemmes?
Gravatar #19 - buch
7. mar. 2006 18:35
Må godtnok indrømme det eneste jeg læser af bøger er dem vi skal læse af tvang i skolen, hvilket ikke engang er en selvfølge at jeg får dem læst :D
Gravatar #20 - coolmcgrrr
7. mar. 2006 18:42
Fagbøger er det eneste der er tid til for tiden.

Af ganske udmærkede værker jeg har gang i kan nævnes.

"Structured Computer Organisation" (Rigtigt god)

"Introduction to algorithms" (ganske god)

"Algorithms and data structures - Transition systems"

Alt i alt god læsning og anbefalelses værdige.
Gravatar #21 - oOAnriOo
7. mar. 2006 19:05
Science Fiction..

I den kategori vil jeg klart anbefale Dan Simmons' Hyperion/Endymion quadrologi, eller Peter F. Hamiltons øger..
De to gutter har virkelig noget mellem ørene og kan skrive i et meget spændende og levende sprog.
Gravatar #22 - Disky
7. mar. 2006 19:36
Helt enig, de skriver begge to meget meget gode bøger.

Men man skal holde tungen lige i munden, specielt ved Peter F. Hamiltons bøger. Har du læst den serie der starte med Reality Dysfunction ? Suveræn serie.

Eller the Nano Flower.

Hyperion serien er også rigtig god.

En helt anden serie jeg også godt kan lide er dem der starter med 'Enders Game'.
Gravatar #23 - oOAnriOo
7. mar. 2006 19:47
Jo jeg har læst de fleste ad Peter Hamiltons bøger. Han er igang med en ny triolgi der foregår i Commonwealth universet, bare 1000 år efter "Judas unhained". Det glæder jeg mig meget til at læse resultatet af.
Gravatar #24 - bjarkehingrumme
7. mar. 2006 20:07
#21-#23 Læser p.t. Judas Unchained - lidt svag i forhold til Pandoras star og Nights dawn men ok. Tjek iøvrigt også Alastair Reynolds revelation space/redemption ark osv. Lidt hårdere stil end Hamilton, men ellers samme surdej. Ellers er George R.R. Martins Song of Ice and Fire mastodontværk (fantasy) en af dem jeg er mest imponerede af. Som anmelderne skrev: "personalities so vile they could eat the Borgias". Tolkien er en amatør ved siden af ham.

Og hvad sker der! Sci-fi på femtepladsen! Og nørder der læser manualer! Skam jer!
Gravatar #25 - Hundestejle
7. mar. 2006 21:00
Primært faglitteratur, men holder da også af Orwell og Tolstoy. Når det er skønlitteratur skal det have et realistisk politisk og historisk indhold før jeg gider læse det. Hvis ikke det er tilfældet skal det være udgivet på film, hvis jeg skal beskæftige mig med det.

I mangler IKEAs brugsanvisninger! Jeg kander faktisk faktisk folk der læser der skidt.
EDIT: Okay går vel ind under både manualer, Science fiction og tegneserier.
Gravatar #26 - Klan
7. mar. 2006 21:26
He he, Romantik var da hvist dømt til at tabe når den skal konkurrere her på newz.
Gravatar #27 - -xero-
7. mar. 2006 23:20
Fantasy.. har fx læst alle artemis-fowl bøgerne, synes det er en genial serie..
Gravatar #28 - scarlac
8. mar. 2006 00:40
Hvad er det der i kalder "bøger"?
Og nu vi er i gang.. jeg har hørt der er noget der hedder "strand".. hvad er det? Og kan det passe at der er levende piger, der bare ligger nøgne overalt, bortset fra dem der spiller volleyball i alt for småt tøj...

Eller er det bare mig der er en nørd?
Gravatar #29 - rahlff
8. mar. 2006 05:44
Jeg læser faglitteratur, Selvbiografier og lidt sci.fi

Kan anbefale 1984 og selvfølgelig Hitchhikers...
Gravatar #30 - TYBO
8. mar. 2006 07:24
Shit mand....Romantik....så må være 6 personer som har ramt en forkert tast der.
Gravatar #31 - oOAnriOo
8. mar. 2006 08:13
Det her bliver nok flamebait, men...
Jeg kom aldrig igennem Hitchhikers.. Jeg fandt den simpelthen for påtaget, dårligt skrevet og ulideligt pjattet til at kunne æde den..

Bevars.. Den er jo skæg, men efter 2½ bog med det samme lagkagekomik kom jeg til den konklusion at den ikke var værd at bruge mere tid på.
Gravatar #32 - übermench
8. mar. 2006 08:41
jeg er ved at skrive min egen
en erotisk novelle om commodore 64 figurer

giana sisters har en one on one med øgle-brødrerne fra bubble boble
Gravatar #33 - addlcove
8. mar. 2006 08:48

næe, betyder bare der er mindst 6 piger på newz.dk :)
Gravatar #34 - Yasw
8. mar. 2006 09:14
Fagbøger og science-fiction, mest science-fiction. Er specielt glad for Peter F. Hamilton :-)
Gravatar #35 - Gruesome
8. mar. 2006 13:14
I pt. igang med "Case of Charles Dexter Ward" af HP Lovecraft. Rigtig spændende bog efter min mening, og rigtigt godt skrevet.

De sidste 3 bøger jeg har læst:

"At the Mountains of Madness" - HP Lovecraft
"The DaVinci Code" - Dan Brown (den skulle jo læses. Meget underholdende knaldroman. Ikke et mesterværk)
"The Collector" - John Fowles (Skolelektie)
"Ecstasy" - Irvine Welsh

Bøger på hylden der venter på at blive læst:

"Angels and Demons" - Dan Brown
"Digital Fortress" - Dan Brown (Begge julegaver)
Resten af Omnibus 1, 2 og 3 af HP Lovecraft
Drageløberen - Khaled Hosseini (Igen, en julegave. Synes den ser lidt tam ud)
"Foundation" og "Foundation and Empire" - Isaac Asimov

Bøger på ønskelisten:

"Trainspotting" - Irvine Welsh
Discworld serien - Terry Pratchett
"1984" - George Orwell
"Choke" - Chuck Palahniuk
Gravatar #36 - 4nd3r5
8. mar. 2006 13:40
er jeg den eneste der er lidt skræmt over at 20 % ikke læser bøger.

Selv har jeg svaret fagbøger, jeg har dog flere gode intentioner om at læse rigtige bøger men fornuften vinder tit.
Gravatar #37 - cacba
8. mar. 2006 13:51
Man kan sådanset antage at der pt. er 11 bøsser osm har stemt ;)
Gravatar #38 - Gruesome
8. mar. 2006 14:04

Kan se jeg ikke helt kan tælle. Der skulle selvfølgelig ha' stået de 4 sidste bøger jeg havde læst. Kunne være det var en dum idé at vælge Matematik fra på 3. år alligevel.
Gravatar #39 - Snoop
8. mar. 2006 14:09
#37 Eller 11 tøser...

Bøger? Nej tak. Hellere en god film eller et spil på computeren. Har nok ca læst 10 bøger i mit liv. De bøger man skulle læse fra skolen (fik ikke altid læst det hele) og så måske engang noget pjat jeg fik hentet fra nettet, da jeg skulle se om jeg kunne bruge min palm som ebook.

Savner ikke bøger i mit liv. Kan ikke se, hvad folk ser i bøger.
Gravatar #40 - jenst
8. mar. 2006 14:30
MANUALER???? Det er da ikke noget man læser uden at være tvunget til det.
Gravatar #41 - TYBO
8. mar. 2006 14:46
#36: Hvad skal man bruge bøger til. Alt hvad vi skal bruge er online :)
Gravatar #42 - DUdsen
8. mar. 2006 15:11
#39 nej det er sku da urealistisk ;-)

#41 det er lidt interesant er det kun papir bøger der teknisk set er bøger?

For hvad med en pdf fil på f.eks. 247 sider der er sat op så det vil print kommer til at ligne en bog, er det faktisk først en bog når den kommer tilbage fra trykkeriet(printeren) og er blevet fint indbundet, og betyder det så at jeg kun har læst den bog hvis jeg har skrevet den ud.

For det giver vel egentligt os et problem for hvornår har man læst en bog, vi kan komme til det punkt hvor jeg har f.eks. kan have læst teksten til en bog, lad os kalde den stiftelsen eller noget uden faktisk at have læst bogen, da jeg ikke læste den i bogform.

Jeg vil give #41 i princippet er alt hvad man har brug for online Projekt gutenberg er f.eks. et eksempel på at der findes ting der kan fungere som en temmeligt god erstatning for bøger online, men man kan vel ikke læse bøger fra Projekt gutenberg uden at sende dem igennem noget der minder om et trykkeri først?
Gravatar #43 - Viperaberus
8. mar. 2006 15:19
Hvis bøger skal tolkes som "papirbaserede" er det et klart "Læser ikke bøger" (min stemme i dette tilfælde)
Hvis online tæller med (PDF etc.) er det "Manualer". Det er sgu ikke ligefrem alle enheder der er lige logiske ;)
Gravatar #44 - Kadann
8. mar. 2006 16:52
#41 -

Det er måske en anelse upraktisk at have en 19" CRT-skærm stående i sengen, bare for at nappe et par sider, før man lægger sig til at sove..? ;)

Selv med en bærbar er det ikke voldsomt praktisk. :)
Gravatar #45 - DUdsen
8. mar. 2006 19:41
#44 du har åbentlyst aldig haft et bind af karnov mellem hænderne her er et tilfælde hvor det er nemmere at tage CRT skærmen med i seng end den specifikke bog(der også er tilgængelig online)

Det er godt nok med små luskede paperbacks men kommer vi over i store tunge hardcopy så begynder den bærbare at se mindre besværlig ud.

Men jeg har aldrig brudt mig om hardcopy bøger gamle slidte paperbacks er mere sjæl når det kommer til den slags.
Gravatar #46 - HashKagen
8. mar. 2006 19:45
Jeg synes nu at social fealistiske ting, såsom Svend Åge Madsen er meget godt, da hans værker osse bære præg fra den by han er vokset op i, ÅRHUS! weee! og deuden har hans romaner osv det med osse at kunnepasse ind under Sci-fi/futuristik
Gravatar #47 - Lord_Asriel
8. mar. 2006 20:36
Jeg nyder altid, Harry Potter, Illustrevidenskab eller alt om data...
Og så en pokker masse på nettet, nogle kalder mig en bogorm:p
Gravatar #48 - larsp
9. mar. 2006 08:37
"Structured Computer Organisation" (Rigtigt god)

Ja, tanenbaum gamle swinger
"Introduction to algorithms" (ganske god)

Med den flotte uro ikke? Coveret bliver bare fucked efter få måneders brug. Hardbackudgaven er så bestemt at foretrække...

Ellers kan jeg anbefale datablade. Ultra tør læsning, men alligevel kan de være uhyre spændende.
Gravatar #49 - NKJensen
9. mar. 2006 13:04
Andet: TEGNEBØGER (helst en fyldt...)
Gravatar #50 - Hundestejle
9. mar. 2006 14:24
Jeg kan se at der er nogle stykker her, som gerne vil læse 1984.
Den kan hentes mange steder på nettet, så det er bare at google, downloade og printe. Ellers kan den købes de fleste steder for småpenge.
En absolut anbefalelsesværdig lille historie.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login