mboost-dp1

Hvem skal håndtere .dk TLD'et fremover?

Gå til bund
Gravatar #1 - EmailFX
3. apr. 2008 11:37
Er administrationen af dk-TLD i licitation eller hvorfor er denne afstemning kommet af dage?

/EmailFX
Gravatar #2 - Sikots
3. apr. 2008 11:37
Det kan da ikke rage mig meget fjernere hvis jeg skal være ærlig!

Men hvis så fremt i fald at dk-hostmaster mister retten til at håndtere TLD'et - så kunne jeg forestille mig at der går ret meget mudder i administrationen af .dk-domæner!
Gravatar #3 - Sikots
3. apr. 2008 11:38
#1 Ja, nyhed fra i går eller forgårs så vidt jeg husker :)
Gravatar #4 - slemmebirk
3. apr. 2008 11:40
If it ain't broken, don't fix it.. har aldrig haft problemer med DK Hostmaster.. så ser ingen idé i at skifte til andet.
Gravatar #5 - Windcape
3. apr. 2008 12:05
Lyder lidt ligesom Arriva versus DSB.

Så hvis dotDK overtager, bliver det noget skrammel i 5-8 år, og så begynder det at virke bagefter.
Gravatar #6 - moisen
3. apr. 2008 12:08
jeg er lidt ligeglad bare det virker... men jeg ville gerne at jeg kunne betale mine DK domæner via gratisdns lige som resten af mine domænen
Gravatar #7 - steffanp
3. apr. 2008 14:36
Staten burde da administrere .dk-domæner! Domæner skal selvfølgelig ikke være gratis, da folk så bare vil hamstre. Men en meget billigere pris vil kunne opnås, da staten ikke behøver at generere profit til private ejere.
Gravatar #8 - Mandalae
3. apr. 2008 14:43

Du synes at 50 kr om året er for meget? :o
Gravatar #9 - Elgaard
3. apr. 2008 15:15
Faktisk er det pt. 45 kr., og det er inkl. moms...
Gravatar #10 - TuxDK
3. apr. 2008 16:13
Staten skal IKKE have noget som helst med det at gøre.
Så har de lige pludselig eneret på visse navne osv. Nej tak.

Og som andre også siger, det bliver altså ikke billigere end 45 kr om året. Det er 3,75 kr om måneden.

Hvordan vil du gøre det "meget" billigere? Den pris er jo allerede vanvittig lav.
Gravatar #11 - jeldtoft
3. apr. 2008 19:30
#7 Og så vist jeg husker, så skal dem der håndterer det være non-profit.
Gravatar #12 - vandfarve
3. apr. 2008 19:59
#7+11

Og så har private firmaer tendenser til at være langt mere effektive og billigere på den lange sigt, men det kan vi selvfølgelig diskutere længe (og ikke et ord om Sovjetunionens planøkonomi), og det er ikke særlig relevant her.
Gravatar #13 - holmen
3. apr. 2008 20:14
"Hvem skal håndtere .dk TLD'et fremover?" Tiden vil vise, hvad tiden den bringer...
Gravatar #14 - Magten
3. apr. 2008 20:26
Hov hov - Vi havde _ingen_ problemer med togdriften i de første par år.. Eller :D

Enig med #4.. Det virker vel fint nu? Der er ingen grund til at lave det om imo..
Gravatar #15 - procrastinator
3. apr. 2008 20:40
Her er dotDK's argumenter for hvorfor de er bedre end dk-hostmaster:
* A more efficient registry system that reduces manual processes, eliminates excess fees (such as the current DKK500 activation fee), and operates on global standards and the world-class technology already powering some of the world’s largest domains today.
* Enhanced availability of the .dk domain that enables worldwide resolution within 5 minutes of registration and brings the .dk domain to a network of over 900 registrars and thousands of resellers worldwide.
* Enhanced security for the .dk domain, relying on Afilias’ technology which provides a multi-layer approach to protect .dk with diversity in process, geography, hardware, software, and firmware to eliminate single points of failure.
* A transparent registry with increased input mechanisms for the Danish Internet community to provide advice, insight and direction on important policy and administrative issues.
* Coordination with the global Internet community including global organizations like ICANN and its ccNSO (which handles ccTLD issues), and regional organizations like CENTR and other Nordic ccTLDs.
Gravatar #16 - Tyrian
3. apr. 2008 20:44
s (such as the current DKK500 activation fee)
Ville gerne vide hva det var for 500 kroner...jeg har sku aldrig betalt så meget for at oprette et .dk domæne. Muligvis webhotellerne der betaler det, men er der nogen der har informationer om det?
Gravatar #17 - arne_v
3. apr. 2008 20:46

Det er jo mest bullshit.

Jeg tror nok at dk-hostmaster kan finde ud af at snakke med ICANN.

Og hvad pokker skal tusinder af internationale resellere med .dk domæner ??
Gravatar #18 - bjerh
3. apr. 2008 21:43
#16.. Det er når man skal registrere DNS'er. Før man kan bruge en dns skal den være registreret hos DK-Hostmaster. Og det koster altså 500 kr for udbydere første gang den skal.
Gravatar #19 - Windcape
3. apr. 2008 23:47
Jeg elsker at dotDK argumentere i engelsk...
Hvis jeg skal tage dem seriøse, kunne de jo starte med at argumentere på dansk.

DK domæner er MEGET populære pga. at mange PRIVAT personer har dem.
Gravatar #20 - Windcape
3. apr. 2008 23:50
#18 / #16

Og det er godt, for mange DNS servere skaber kun problemer mht. ip-opdateringer af TLDs.

500 kr. er jo en dråbe i havet anyway... tænk på de 25000 kr. det koster at blive registrator.
Gravatar #21 - gnаrfsan
4. apr. 2008 01:22
#4 Skræmmende. Jeg skulle til at skrive præcist det samme o.O
Gravatar #22 - Carstone
4. apr. 2008 08:54
#18 det er 5000 for at registrere sin DNS server til .dk domæner
Gravatar #23 - mortenp
4. apr. 2008 09:30
22 skrev:
det er 5000 for at registrere sin DNS server til .dk domæner

Nej, det er det ikke. Det er kr. 500,00 plus moms pr. server. Se eventuelt http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=48

Det er i øvrigt også vildt latterligt. Hvorfor skal administratoren af zonen over min bestemme om mine DNS-servere er værdige til at svare for min zone? Den regel skal væk.
Gravatar #24 - freesoft
4. apr. 2008 12:34
19 skrev:
Jeg elsker at dotDK argumentere i engelsk...
Hvis jeg skal tage dem seriøse, kunne de jo starte med at argumentere på dansk.

Prøv at klikke på det danske flag :-) http://www.dotdkregistry.org/da/om-vores-bud
Gravatar #25 - ulrikn
4. apr. 2008 13:37
Synes at DK Hostmaster klarer tjansen fint.

DOG kunne de forbedre en del ting specielt med fakturering. Kender mange eksempler på folk der får lukket deres domæne fordi de ikke får betalt den årlige faktura.

Det skyldes som regelt at de ikke aner hvad DK Hostmaster er fordi firmaerne der registrerer domænerne ikke gør dem opmærksom på at de får en regning fra dem der skal betales. Så egentlig er det jo ikke DK Hostmasters skyld, men måske det ville hjælpe lidt hvis "Sidste rykker inden domænet suspenderes" stod med andet end fesent lyserød som vandmærke på fakturaen, og at man blev bombet med påmindelses mails / sms ... bare en tanke :)
Gravatar #26 - Mandalae
4. apr. 2008 16:54
#25,

Får man ikke 2 mails inden ens domæne bliver lukket? :p
Gravatar #27 - myplacedk
4. apr. 2008 17:00
Proceduren er vist 2 breve. Men der er ingen garanti for at proceduren overholdes.
Fx. har jeg oplevet adskillige gange at få brev 2 først.

Jeg ved dog ikke hvem jeg skal give skylden for alle de breve jeg aldrig fik, posten eller DK-Hostmaster.

Men når det første man får er brev 2, og domænet lukkes inden man når at reagere, så bliver man træt af det. Især når man finder ud af det fordi kunden ringer og fortæller det.
Gravatar #28 - Hůňděštějlě2
5. apr. 2008 10:51
4 skrev:
If it ain't broken, don't fix it..

Jeg har en bedre en: If it's broken, fix it! If it ain't broken, improve it.

Det er sådan vi kom videre end stenalderen.
Gravatar #29 - Beta
5. apr. 2008 11:03
stemte dk hostmasters, gik fin ;]

ps, skrev dette paa en wii... fedt, fedt
Gravatar #30 - slemmebirk
6. apr. 2008 03:59
Er da helt sikker på at Dk-hostmaster forbedrer deres produkt hen af vejen. Men ligefrem at få et andet firma til at tage over for at sætte skub i en udvikling vi ikke ved om er nødvendig synes jeg er unødvendig. Vi kunne begynde at snakke om en ny adminstrator af danske domæner hvis de ydede utrolig dårlig service, eller forlangte kunstigt høje priser, hvilket jeg ikke synes de gør.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login