mboost-dp1

Hvad vil du gøre hvis EU indfører 2 år logning af email?

Gå til bund
Gravatar #1 - Miklos
23. aug. 2002 07:54
Som jeg altid har sagt - ud af EU og sats på et samlet skandinavien, hvor der rent faktisk er nogle vi har noget til fælles med.

Evt. genindføre øresundsskatten - virkede jo fint for nogle hundrede år siden ... nå ikke :]
Gravatar #2 - PlattFuss6.7
23. aug. 2002 08:08
Til personligt brug er jeg ligeglad. Men til firmaer ville jeg nok vælge at kryptere.
Gravatar #3 - Lucky
23. aug. 2002 09:07
Både Privat og på Firmaet, vil jeg få kryptering implementeret....
Ikke fordi jeg Privat har noget at skjule, men bryder mig bare ikke om at det skal lagres.
Gravatar #4 - BurningShadow
23. aug. 2002 09:11
Det skulle være muligt at vælge to muligheder.
For det første så vel jeg kryptere alt hvad jeg anser for at være vigtigt.
For det andet så vil jeg spamme så vildt meget, at de ville ønske at de aldrig havde fået den sindssyge spasser ide.
Gravatar #5 - BurningShadow
23. aug. 2002 09:15
Miklos, det er noget der glæder mit skandinaviske hjerte.
Gravatar #6 - Kisbye
23. aug. 2002 09:32
Jeg har hørt at de firmaere der laver krypterings programmer er tvunget til at lave en Universal kode/bagdør til deres krypterings programmer så myndighederne aldtid kan læse det krypterede.
Gravatar #7 - sKIDROw
23. aug. 2002 10:01

Det er derfor man IKKE skal bruge et kommercielt produkt.. ;)
Gravatar #8 - BeKay
23. aug. 2002 10:15
Aaahh, rart for en gangs skyld, at høre fornuftige unge mennesker, Miklos, i stedet for de der gymnasie-kammerater ;)

Hvornår mon de så også bestemmer, at alle almindelige breve skal åbnes og kopieres, inden de sendes videre til modtageren...

[edit] Oh btw, ikke at jeg selv går i gym, men nu syntes jeg lige, at jeg fandt på et godt udtryk :P
Gravatar #9 - Acro
23. aug. 2002 10:30
Tror I selv at de også har resourcerne til at gennemgå alle jeres mails?

Hvis de gør det er det nok fordi de har grund til at checke jeres baggrund - hvilket vil være tilfældet hvis i begår kriminelle handlinger.

Så hvis man holder sig på lovens side sker der ingenting, men det vil I nok ikke. Det vil jo medføre ingen piratsoftware. ;)

Jeg ser for første gang noget fornuftigt i at tilmelde mig alle ZDnet og alle Jubii-nyhedsbreve, istedet for staklerne på <A href="mailto:[email protected]">[email protected]</A>
Gravatar #10 - BurningShadow
23. aug. 2002 10:34
Diktatorens kampråb…
Gravatar #11 - Acro
23. aug. 2002 10:39
#10) "BurningShadow"

Hvorfor det?
Gravatar #12 - BurningShadow
23. aug. 2002 10:46
Hele den gang lort med at ”hvis du overholder loven så har du intet at frygte” er faktisk lige netop den alle diktatorer kommer med, hver gang de skal forsøge at retfærdiggøre deres regime.
Det er ikke andet end en gang lort, i en gryde med kogende pis. Det stinker for vildt.
Nu kan jeg ikke huske det (og jeg gider ikke se efter), men er du ikke også en af dem der mener at GPS i mobiltelefoner er en god ting. Du støtter sikkert også den forrige regerings forslag om GPS i alle biler. Dette var ikke for at folk kunne finde vej, men for at man kunne se hvor de kørte, for på den måde at kunne opkræve afgifter. Samt naturligvis at holde styr på alle landets borgere.
Gravatar #13 - Acro
23. aug. 2002 10:55
#12) "BurningShadow"

Hvis du endelig vil vide det er jeg aktivt medlem af SUF (Socialitisk UngdomsFront), og støtter på ingen måder diktatorregimer.

Men i vores nyværende samfund bør man sætte sagen iu perspektivering, og overtræder man ikke loven har man intet at fryge.

Så kan du lide det eller lade være. Men du føler dig sikkert ramt fordi du benytte piratkopieret software.

Jeg kan heller ikke se hvorfor GPS sagen skulle bringes ind, hvad jeg er imod, den ligger langt strammere beslag på privatlivet, end et mailcheck som vil være urealistisk at gennemføre vil gøre.
Gravatar #14 - BurningShadow
23. aug. 2002 11:05
For det første, så kan jeg ærligt sige at jeg ikke bruger ulovlig software.
Derhjemme bruger jeg Linux, og har betalt for min StarOffice, og alle de andre programmer er GPL/LGPL/MIT, så der er ingen problemer. På mit arbejde hvor jeg har ansvaret for maskinerne, bruger vi FreeWare, og GPL software, men ikke hverken piratkopier, eller shareware.
Ja, jeg har nogle mindre lovlige film, og noget musik. Uanset hvorfor jeg har det, så er det ulovligt, så derfor gider jeg ikke forklare hvorfor. Faktum er at de aldrig ville kunne gøre mig noget, bare fordi de læser mine mails. Lige så lidt som de kan gøre mig noget ved at læse det post, som Post Danmark bringer ud. Men ligesom jeg ikke vil finde mig i at nogen læser mine fysiske breve, så finder jeg mig sq heller ikke i at nogen læser min mail. Det kunne jo godt være at jeg ønskede lidt privatliv, uden at det er det samme som at jeg vil kapre et fly.
Hvorfor er jeg kriminel, bare fordi jeg ikke ønsker at dele alt med en flok skide europære?
Gravatar #15 - Acro
23. aug. 2002 11:12
#14) "BurningShadow"

Men hvordan skulle de vide at du ikke også foretager ulovlige aktiviteter i dine mails, når du nu har det andre steder uden at have meldt dig selv?
Gravatar #16 - Yasw
23. aug. 2002 12:45
Jeg har sq ikke det store imod hvis nogen gider at læse mine e-mails til min mormor. Kan ikke se hvad de skal kunne bruge det til.
Gravatar #17 - funkymonkey
23. aug. 2002 12:57
15#

Se eventuelt post 10 og 12, det burde give dig svar nok
Gravatar #18 - SnoTz
23. aug. 2002 13:06
ha ha ha ha!!!! ud af EU? Det skal nok rede velfærdsstaten! LOL!!!

Nå, men jeg tror jeg vil benytte ordonans
Gravatar #19 - annoia
23. aug. 2002 13:32
Har aldrig stemt for EU, og stort set hver gang EU har foretaget sig noget har jeg fået mine fordomme for unionen bekræftet.

Selv bruger jeg gpg (Gnu Private Guard, OSS PGP) til alle mine mails. Bestemmelser som denne vil jo bare få flere overbevist om at de skal bruge pgp i deres mailprogrammer. Hurra for EU! :)
Gravatar #20 - nihil
23. aug. 2002 13:41
Fatter ikke hvorfor folk er så ømme overfor alle deres ting, det er sjovt nok samme personer der ikek har et probelem med at stå midt i en mængde mennesker og tale om alt mellem himmel og jord i deres mobiltelefon.
Tror I virkeligt at i er vigtige? Tror i at I betyder noget for andre? Tror i at folk gider bruge tid på at snage i jeres liv, hvis alles liv er 'åbne'?
Gravatar #21 - Cyrack
23. aug. 2002 13:44
For mig er det mere en principsag, det som andre skal vide skal jeg nok sørge for at fortælle dem, de behøver sgu ikke selv hente MINE email og læse/scanne/whatever dem.

//ZyBo[SE]
Gravatar #22 - nihil
23. aug. 2002 13:46
#21> Nu har jeg været så unfair at læse artiklen(!) og jeg kan ikke se hvori der står at ens data skal kigges i, der står bare at den skal gemmes i en vis periode, sikkert med henblik på at anvende den hvis man begår mord og ikke kan findes eller noget.
Gravatar #23 - Cyrack
23. aug. 2002 13:48
Finder det stadig ikke særligt betryggende at de henter og gemmer mine mails, hvem ved hvordan Eu ser ud om 2 år? Ikke at jeg tror det sker men magtstrukturen kunne ændre sig...
(Og ja, jeg er modstander af at EU har så stor magt i DK)

//ZyBo[SE]
Gravatar #24 - Fafler
23. aug. 2002 18:17
cat /dev/random | mail [email protected]
Gravatar #25 - west
23. aug. 2002 18:55
Yepz ... et script der smider 500 mails pr. dag af til [email protected]

Gange hvad, 3000 Newz.dk læsere?

Skal vi? :P
Gravatar #26 - annoia
23. aug. 2002 19:45
Nej?
Gravatar #27 - funkymonkey
23. aug. 2002 20:08
Er jeg den eneste er finder det røstende at 27% har stemt "være ligeglad".
Det er over 1/4 der ikke har noget imod at deres rettigheder indskrænkes eller bare er for ignorante til at forstå emnets vigtighed(og for den sagsskyld, latterlighed)
Gravatar #28 - Acro
23. aug. 2002 20:14
#12) "BurningShadow"

Mindes heller ikke Hitler (som jo er et glimrende eksempel på en magtsyg diktator) nævne at "hvis man ikke gjorde noget ulovligt skete intet" - snarere "hvis man ikke var anderledes og tilhørte den ariske race burde man intet frygte".

Men det er måske kun mig der ikke synes det er en forbrydelse at være tilknyttet en anden etnisk baggrund end den ariske?
Gravatar #29 - Quemeqal
24. aug. 2002 02:20
Acro og burning*whatever*, i er for langt ude.

Man har intet at frygte overfor et system der fungerer sådan hvis man ikke laver noget ulovligt, sandt nok. Men for det første, hvem fanden har lyst til at blive overvåget? Jeg har ikke, uanset hvad jeg laver, lovligt eller ulovligt, og jeg kender INGEN, som har det på en anden måde. Dog har ingen jeg kender, egentlig ikke har noget imod at alle forbrydere fanges og straffes. Men man kan ikke fange alle forbrydere uden at overvåge alle, og derfor er det forkert.
Derudover, så træder man ind på en såkaldt "glidebane", som de såkaldte "proffessionelle" etiske- osv. råd kalder det. Man overvåger mere og mere, for til sidst at kontrollere ethvert menneske med en chip i hjernen. Måske en smule overdrevet.
Gravatar #30 - cybermouse
24. aug. 2002 06:43
<STRONG>#29 </STRONG>du har fuldstændigt ret
hvis ikke vi passer meget på ender vi i et bigbrother samfund hvor alle og alt skal overvåges i detaljer for at fange alle forbrydere og grunden er jo nok at moralen i danmark er ved at være sådan at hvis man ikke bliver taget har man ikke gjort noget ulovligt lad os for eksempel prøve at se væk fra computeren et øjeblik og se på hastigheds grænsen hvis man ikke bliver taget i at køre for stærkt har man intet galt gjort og derfor pga. den morale sætter de fartkameraer op, istedet for at prøve at ændre den danske morale, stoler vi danskere overhovedet ikke på hinanden mere???

prøv engang at tænke 20 år tilbage i tiden der var ikke så vildt meget mere/mindre kriminalitet og der var heller ikke så meget overvåning, der havde danskerne lidt moral tilbage.
Gravatar #31 - Raenil
24. aug. 2002 10:39
Jeg ser problemet - og alligevel ser jeg det ikke. Alt hvad der sker af registrering kan være problematisk - ikke fordi det er registreret, men pga. det, det kan bruges til. Lige for tiden logges om mig (med mit vidende):
Hvem jeg ringer til, hvornår og hvor længe.
Hvor tit jeg tanker, og hvornår.
Hvor jeg bevæger mig hen med min mobiltelefon.
Hvor tit jeg kører over Storebæltsbroen.
I hvilke dankortterminaler jeg bruger mit dankort, til hvad og for hvilket beløb.
Jeg kan ikke se et problem i at min Internet udbyder skal logge hvem jeg sender e-mails til...

Det aktuelle forslag har jeg stemt "Være ligeglad". Dybest set fordi jeg er ligeglad. Måske jeg taget fejl, men jeg læste forslaget som at min udbyder skal logge hvem jeg sender mails til, og ikke indholdet. Har jeg misforstået det, havde der i min stemme nok stået "Kryptere".

Det største problem jeg ser i alt det her er, at der kun er en til at betale for gildet - det er mig igennem min udbyder. Desuden skal de jo også lige have fundet ud af hvad de vil gøre ved alle de mailservere der står rundt om på arbejdspladser og i private hjem - jeg kunne godt finde på at lave min egen mailserver, hvis det kom dertil. Så kan jeg da selv fifle med mine logfiler.
Gravatar #32 - Chewy
24. aug. 2002 12:17

Det er ikke udbyderne der skal logge... Det er EU der har tænkt sig at fører kontrol på mails.......

Bare en lille rettelse...
Gravatar #33 - Menkhaf
24. aug. 2002 18:12
#32 => Jow, udbyderne skal logge... bare en lille rettelse...
Gravatar #34 - Menkhaf
24. aug. 2002 18:13
...men jeg vil godt indroemme at overskriften er misvisende...
"Hvis forslaget går igennem, vil EU kræve mindst ét år, og maksimalt to års opbevaring af email og tele-traffik hos tele og internetselskaber."
Gravatar #35 - Hektor
24. aug. 2002 19:25
Og de af os, der har vores egen mail-server ... ?
Gravatar #36 - Hekto
24. aug. 2002 19:40
#35 > I skal selv lagre alle email ;D

"ace of base - happy nation" - <STRONG>DET</STRONG> er musik
Gravatar #37 - annoia
24. aug. 2002 19:48
Det virker ret umuligt... Hvordan skal det lade sig gøre for udbyderne at opsnappe mailsne? Jeg udspionerer i hvert fald IKKE mig selv for dem.
Gravatar #38 - graynote
24. aug. 2002 22:26
#27:

Jeg finder det mere rystende, at 48% vil kryptere som en reaktion på logningen -Det er nogenlunde lige så effektivt som at hviske i telefonen i håb om, at teleoperatøren ikke opdager, at man bruger den...

graynote
Gravatar #39 - annoia
25. aug. 2002 00:34
Graynote - Tjah... Det gør da at ingen uvedkommende læser ens mails...
Gravatar #40 - Scotty
25. aug. 2002 17:00
Hvad så når man har sin egen mailserver ? Bliver jeg så tvunget til at logge mine egne mails ? Stupidt... og når jeg tænker over at der ryger 2-300mb igennem hver dag - det er uhåndterligt i længden hvis alt skal gemmes og logges.
Gravatar #41 - Skarr
26. aug. 2002 09:17
Uuha, så bliver jeg nødt til at lade være med at bruge Outlook ;-)
Gravatar #42 - DUdsen
26. aug. 2002 11:41
planen er vist at de store udbyderes mail relays skal logge alt.

Og til jer der mener det er kun er et problem hvis man har tænkt sig at brude loven, ja i har ret men det er lidt af en slave mentalitet i der giver udtryk for.
At sætte loven over alt er udtryk for en vilje til at underkaste sig alle magthavernes luner ukritisk.

Jeg tror ikke jeg tager munden for fuldt hvis jeg påstør at alle der læser dette bryder mindst en lov eller et regulativ dagligt, en omfattende overvøgning ville derfor betyde at alle ville blive straffet for lovovertrædelser.

Der er noget galt her, det betyder jo at lovene ikke er i befolkningens interesse men laver man lovene om næ man øger overvågning efter orwells opskrift.

Hvad går man så med et sådant system, man sabotere det sørger for at alt er krypteret ikke fordi alt er vigtigt men forde det så bliver helvedes svært at finde ud af hvad folk er bange for kommer ud.
Hvis man så samtidigt lægger røg spor ud ved at sende en masse mails ud der ikke har noget formål, stadigvæk krypteret, stiger resource forbruget i systemet og dermed også det pres det lægger på budgetterne.
Man starter simpelt hen en skrue der enten ender i oprør eller at magthaverne giver op.
Gravatar #43 - pistacie
26. aug. 2002 20:02
spammeLAMMEspammelammeSPAMMElalalalalatrallalalaosa-maPEAFAEbinFASFGGSDladenFAFSDFKFKAisFAFADFanFASFGASDFasshole
Gravatar #44 - Firehand
27. aug. 2002 08:31
Sagt mange gange før og nu kommer den igen....:

"Hvis man ikke bryder loven har man intet at frygte".
Well, Bullsh*t! Det burde være:

"Hvis man aldrig, hverken med vilje eller uforvarende, kommer i en situation hvor ordensmagten mistænker en for på en eller anden vis at have brudt loven, har man intet at frygte".

Det her er bare en bagdør for ondskabsfulde, magtliderlige APG'ere og andre til at få lov til at læse folks mails efter behov... De skal nok (i samfundets navn, selvfølgelig) finde de nødvendige undskyldninger/anklager til at rode i det de lyster...

Sikkert er der en eller anden der mener det godt, men det har den forkerte virkning... IMHO

btw: Omkring den lagring; Hvis det er de store relays der skal lagre brevene, lagrer hvert relay et brev kommer igennem så en kopi af det eller lagrer alle en kopi?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login