mboost-dp1
Hvad skal overfladen på et LCD-panel helst være?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Har selv en MBP med glossy skærm, og vil aldrig gå tilbage til mat igen. Farverne er meget mere livlige og sort er rigtig sort. Desuden har jeg aldrig problemer med, at solen genskinder i skærmen, som man andre tuder over..
Det kan godt være det er pænere med glossy screens, men hvad fanden hjælper det hvis man ikke kan se noget, sidder og bander over det hver dag, finder det extremt belastende. nu har jeg også 2 vinduer lige bagved min imac, dvs i dagstimerne kan man stort set ikke bruge den :S
Jeg har stadig ikke tilgivet apple for ikke at lave en mat skærm, til os der rent faktisk prøver at arbejde.
Jeg har stadig ikke tilgivet apple for ikke at lave en mat skærm, til os der rent faktisk prøver at arbejde.
Kommer an på om det er til laptop eller stationær.
Til min laptop vil jeg altid vælge blank. Har selv testet forskellige matte og blanke skærme, og de blanke skærme var altid de mest brugbare når der var kraftige lyskilder bagved. Mat skærmene mistede fuldstændigt kontrasten i disse situationer. Blank skærmene reflekterede en del af lyset og bevarede derfor kontrasten.
Til den stationære vil jeg vælge mat i stedet. Der er en bedre mulighed for, at kontrollere lysforholdene indendørs. Og så mister man ikke det minimale farveområde, som går tabt når den blanke skærm øger kontrasten.
Til min laptop vil jeg altid vælge blank. Har selv testet forskellige matte og blanke skærme, og de blanke skærme var altid de mest brugbare når der var kraftige lyskilder bagved. Mat skærmene mistede fuldstændigt kontrasten i disse situationer. Blank skærmene reflekterede en del af lyset og bevarede derfor kontrasten.
Til den stationære vil jeg vælge mat i stedet. Der er en bedre mulighed for, at kontrollere lysforholdene indendørs. Og så mister man ikke det minimale farveområde, som går tabt når den blanke skærm øger kontrasten.
Min private laptop har en blank skærm. Den er pisse irriterende at kigge på i dagtimerne. Og her i sommerhalv-året sover jeg altså når der er mørkt.
Der må helt bestemt være stor forskel på blanke skærme, når nogle kan påstå at blanke skærme kan bruges i et rum med andre lyskilder. Min kan ikke.
(Og jeg valgte den KUN fordi det trods en elendig overflade på skærmen stadig var den bedste handel.)
Der må helt bestemt være stor forskel på blanke skærme, når nogle kan påstå at blanke skærme kan bruges i et rum med andre lyskilder. Min kan ikke.
(Og jeg valgte den KUN fordi det trods en elendig overflade på skærmen stadig var den bedste handel.)
Hvordan en blank skærm ser kan se ud: http://peecee.dk/upload/view/127510/full (Hurtigt billede snuppet med mobilen)
#6 Har du prøvet, at stille en blank og en mat skærm ved siden af hinanden, og så teste hvad du bedst kan bruge? Reflektionen gør jo netop at skærmen ikke mister sin kontrast.
Der er pæn kontrast mellem træerne og himlen, det må man give den blanke skærm. Så er det bare lidt ærgeligt at de ikke skal være der...
Lidt relevant: Jeg stemte mat. Men jeg vil gerne indrømme at det er pænt provokerende at en mat skærm (nogen gange) bliver "gylden" når solen skinner på den.
Lidt relevant: Jeg stemte mat. Men jeg vil gerne indrømme at det er pænt provokerende at en mat skærm (nogen gange) bliver "gylden" når solen skinner på den.
Har du set billedet? Jeg er da fløjtende ligeglad om kontrasten ikke er optimal på en mat skærm, når halvdelen af billedet er helt væk på den blanke skærm.
Jeg har en mat skærm stående ved siden af. Jeg bruger den ikke så tit da den er til kærestens PC, men jeg har ikke bemærket problemer med kontrast.
Til gengæld, når jeg bruger min fine blanke skærm om natten uden anden lyskilde i nærheden, så kan jeg se at kontrasten ikke er optimal - det sorte er ikke helt sort. (Og jeg kan stadig se mig selv, og evt. tastaturet.)
Har du set billedet? Jeg er da fløjtende ligeglad om kontrasten ikke er optimal på en mat skærm, når halvdelen af billedet er helt væk på den blanke skærm.
Jeg har en mat skærm stående ved siden af. Jeg bruger den ikke så tit da den er til kærestens PC, men jeg har ikke bemærket problemer med kontrast.
Til gengæld, når jeg bruger min fine blanke skærm om natten uden anden lyskilde i nærheden, så kan jeg se at kontrasten ikke er optimal - det sorte er ikke helt sort. (Og jeg kan stadig se mig selv, og evt. tastaturet.)
#9 Billedet er jo ikke væk. Hvis du fokuserer på skærmen så kan du sagtens læse det, der står på den.
Hvis du prøvede at placere en mat skærm i samme position, med samme lyskilde så vil du finde, at skærmen er komplet ubrugelig. Du er altså gået fra at man kan læse hvad der er på skærmen til slet ikke at kunne bruge skærmen.
Hvis du prøvede at placere en mat skærm i samme position, med samme lyskilde så vil du finde, at skærmen er komplet ubrugelig. Du er altså gået fra at man kan læse hvad der er på skærmen til slet ikke at kunne bruge skærmen.
jeg har en mat stationær skærm, og en "clear" bærbar skærm, og jeg ville i den grad ønske det var omvendt!
jeg syntes klart at clear giver de bedste farvar (især sort) men reflektionen er et problem, især på en bærbar som man skla kunne bruge udendørs, og i et klasselokale med mange vinduer.
jeg syntes klart at clear giver de bedste farvar (især sort) men reflektionen er et problem, især på en bærbar som man skla kunne bruge udendørs, og i et klasselokale med mange vinduer.
Søren for fanden. :)
Jeg skriver jo at jeg har en blank og en mat skærm stående lige ved siden af hinanden.
Den matte ser sådan ud: http://peecee.dk/upload/view/127512/full - med samme vindue i baggrunden.
Søren for fanden. :)
Jeg skriver jo at jeg har en blank og en mat skærm stående lige ved siden af hinanden.
Den matte ser sådan ud: http://peecee.dk/upload/view/127512/full - med samme vindue i baggrunden.
Du kan jo ikke sammenligne det på et billede. Det kræver at man ser direkte på dem. Jeg har personligt flere gange foretaget den test jeg omtaler, om du så har en underlig skærm ved jeg ikke, men konklusionen var, til min egen overraskelse, hver gang at den glossy skærm var den mest brugbare i direkte sollys.
Det er korrekt, men jeg fortæller dig at lige denne gange repræsenterer de to billeder virkeligheden ganske godt.
Og så siger jeg intet om ALLE blanke skærme, jeg siger bare at sådan er min. Og så har jeg overhovedet ikke fantasi til hvordan den spejling kan blive en god ting. De hårde kanter (fx. mellem glas og vindueskarm, lyskilde og mig egen silhuet osv.) vil vel være synlige i en blank skærm, og konkurrerer med dem der skal være der. På den matte skærm bliver det bare til lidt variation på skærmen med særdeles flydende overgang, ikke noget der generer skærmens egne kontraster.
Jeg vil meget gerne se et billede af din skærm, taget under lignende forhold.
Det er korrekt, men jeg fortæller dig at lige denne gange repræsenterer de to billeder virkeligheden ganske godt.
Og så siger jeg intet om ALLE blanke skærme, jeg siger bare at sådan er min. Og så har jeg overhovedet ikke fantasi til hvordan den spejling kan blive en god ting. De hårde kanter (fx. mellem glas og vindueskarm, lyskilde og mig egen silhuet osv.) vil vel være synlige i en blank skærm, og konkurrerer med dem der skal være der. På den matte skærm bliver det bare til lidt variation på skærmen med særdeles flydende overgang, ikke noget der generer skærmens egne kontraster.
Jeg vil meget gerne se et billede af din skærm, taget under lignende forhold.
16 skrev:Har du overvejet at sætte dig et andet sted, hvor der ikke er et vindue i baggrunden?
Uanset hvad jeg gør, vil der altid være en konkurrerende lyskilde. Om ikke andet, så mit ansigt, oplyst af skærmen.
Jeg har samme problemer efter det er blevet mørkt, og vinduet ikke længere betyder noget. Det hjælper da på det, men godt er det aldrig.
Hvorfor sælger de ikke alle skærme med mat overflade? Så kan dem der vil have blank, købe et selvklæber produkt i Computercity som gør den blank.
Trust me - det produkt findes faktisk, så mærkeligt det end lyder.
Trust me - det produkt findes faktisk, så mærkeligt det end lyder.
Jeg har også et par af hver type - Dell og Macs - og jeg går helt klart med det matte hold. Det er korrekt at de blanke er flottere i farverne, men jeg synes at den type genskind de giver er træls, mod de mattes hvor jeg kan sidde i direkte med- og modlys uden at have problemer med at se skærmen. Der bliver jeg tosset i skalden af de blanke :-)
Bedre farver har ikke noget at gøre med om den er blank eller mat. Et højere pigmenteret farvefilter gør at farverne bliver meget klarere og kan angive farver mere naturtro, hvis det påkræves. Til gengæld er et højt pigmenteret farvefilter med 6-7-8 bit ofte noget værdiløst, fordi samtlige steps skal inddele flere farveintensiter.
Til gengæld kan der være kontrastforskel - sort kan blive meget sort ved blank uden refleksioner i et bestemt område, mens refleksioner er diffuse på en mat.
Jeg mener at diffuse refleksioner er rarere at have med at gøre end skarpe spejlbilleder.
#18: lyder svært - med luftbobler, især på så stort et areal, eller? Hvordan sættes de egentlig fast? Har kun hørt om 3M privacy filters, men dem jeg så var bare noget ikke-klæbende, man satte over skærmen (men indenfor plastrammen)
Men polarisationslaget (polarizer) kan udskiftes af forskellige firmaer - men det koster bestemt en slat penge.
Til gengæld kan der være kontrastforskel - sort kan blive meget sort ved blank uden refleksioner i et bestemt område, mens refleksioner er diffuse på en mat.
Jeg mener at diffuse refleksioner er rarere at have med at gøre end skarpe spejlbilleder.
#18: lyder svært - med luftbobler, især på så stort et areal, eller? Hvordan sættes de egentlig fast? Har kun hørt om 3M privacy filters, men dem jeg så var bare noget ikke-klæbende, man satte over skærmen (men indenfor plastrammen)
Men polarisationslaget (polarizer) kan udskiftes af forskellige firmaer - men det koster bestemt en slat penge.
CRT!
Har ingen problmer med min blanke LCD, den er fin og rar. Har større problemer med anti glare-dimmer-belægningen på min crt, hvis der f.eks er en lyskilde i baggrunden. Men, øh, der er jo indrettet efter skærmene. Så jeg klager ikke.
Har ingen problmer med min blanke LCD, den er fin og rar. Har større problemer med anti glare-dimmer-belægningen på min crt, hvis der f.eks er en lyskilde i baggrunden. Men, øh, der er jo indrettet efter skærmene. Så jeg klager ikke.
Hmmm. Da der står "panel" forstod jeg det som rammen, og ikke selve skærmbilledet. Jeg er sådan set ligeglad med hvad selve skærmen er, så længe den ikke reflekterer, men jeg har set LCD-tv med blank ramme. Det resulterede i at sollys ikke generede i selve skærmen, men reflekterede helt vildt i rammen, så mit bud er at det hele skal være mat.
28 skrev:Da der står "panel" forstod jeg det som rammen, og ikke selve skærmbilledet.
"Panelet" er den del af en fladskærm, som tegner selve billedet.
Man laver en skærm ved at sætte et panel i en ramme, og så krydre med noget elektronik til de features man ønsker skærmen skal have.
Blank skræm, mat skræm... Who cares
dette viser endnu engang at det eneste rigtige sted at bo er i en kælder :P.
seriøst så har keg en Blank stationær og en mat laptop. Hvilket er lige sådan det skal være.
dette viser endnu engang at det eneste rigtige sted at bo er i en kælder :P.
seriøst så har keg en Blank stationær og en mat laptop. Hvilket er lige sådan det skal være.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.