mboost-dp1

Hvad foretrækker du til webudvikling?

Gå til bund
Gravatar #1 - Hack4Crack
27. nov. 2005 23:01
PHP = Open Source
Gravatar #2 - NFX
27. nov. 2005 23:02
Jeg er åbenbart den eneste der webudvikler, og det er ikke engang ret meget jeg gør det :)

Edit:
Ej, lad være med at være så hurtige :(
Gravatar #3 - tashda
27. nov. 2005 23:04
PHP selvfølgelig.
Klart nemmest at omgå, og smartest.
Gravatar #4 - T-Hawk
27. nov. 2005 23:05
PHP = Smukt og enkelt ;)
Gravatar #5 - Nomad-
27. nov. 2005 23:07

Du kan sige meget om PHP, men smukt er det fandme ikke..
Gravatar #6 - amokk
27. nov. 2005 23:17
#5 Det er da langt smukkere at se på, end f.eks. Perl :-)

#3 lettest at omgå? hvad er det du "omgår" i PHP?
Gravatar #7 - m910q
27. nov. 2005 23:32
#1 og #4
Nej, PHP = Hypertext Preprocessor

Bruger også PHP, startede nok på det pga. den gode hjælp man får via deres side.
Gravatar #8 - mrmorris
27. nov. 2005 23:54
PHP er et gyseligt sprog... hvis man kan kalde det dét. Bevares til små sider hvor noget skal bankes op i en fart kan det gå an, men til enterprise systemer slår Struts/ADF (dvs. Java) alt andet.
Gravatar #9 - Simm
28. nov. 2005 00:00
.NET (dvs. Mono eller Microsoft.NET), engang imellem Java og PHP

Jeg kan bedst lide syntax'en i C# (og java), nogle vil givetvis være dundrende uenige med mig (fred være med dem, hehe!) men jeg finder kode skrevet i PHP ekstremt rodet udseendetsmæssigt, og nej, det er ikke fordi jeg selv er et rodehoved.. det er generelt. Det kan afhjælpes hvis man er god til at dokumentere sin kode, lave indrykning, men det er stadig rodet at se på :)

Jeg startede selv med PHP. Fordi det er let at gå til, det kan stort set bruges overalt og det koster gratis at komme i gang. Det er det også med .NET. men der er længere mellem open source komponenter.
Gravatar #10 - bibz.dk
28. nov. 2005 00:10
"det koster gratis" :-) *heheh*

Well, hvis php er rodet er det fordi man selv roder, sådan er det.... eller må du lære at holde orden i din kode...

Måske fordi du bruger et mærkeligt IDE, skal jeg lade være usagt.....

if(PHP->Betaling == "Gratis")
print "jubiiii, flere penge til pizza";
Gravatar #11 - dub
28. nov. 2005 00:17
Jeg vil sige intet. Og hvorfor, fordi jeg aldrig har brugt andet end PHP. PHP har klaret min formål, men derfor kan de andre sprog jo være udemærket.
Gravatar #12 - Psycho
28. nov. 2005 00:25
Helt klart .NET

Men hvis jeg skulle vælge mellem den "gamle" asp og php ville jeg tage php.
Gravatar #13 - m_abs
28. nov. 2005 00:58
PHP, da det er det eneste af mulighederne jeg har brugt til web.
Gravatar #14 - NFX
28. nov. 2005 00:58
For at uddybe #2, vil jeg lige skrive at den primære grund til at jeg foretrækker PHP, er at jeg er kendt med det, og det er gratis, hurtigt at sætte op, og understøttet mange steder. Men som #5 siger, så er det ret grimt - der foretrækker jeg da også bestemt .NET eller Python :)

Men igen, til mit (meget begrænsede) brug, har jeg det fint med PHP.
Gravatar #15 - amokk
28. nov. 2005 01:06
#11 Ehm hvis du bruger PHP, er PHP så ikke dit foretrunke sprog? Uanset om du kender de andre?
Gravatar #16 - m_abs
28. nov. 2005 01:06
Du har næsten ret men ikke helt, PHP = "PHP: Hypertext Preprocessor".
Det er et resursive acronym".

EDIT:
Det er det vel. Jeg har bare ikke rigtigt noget grundlag for at foretrække det over noget andet, da jeg ikke kender/har arbejdet med andet til det formål.
Gravatar #17 - trylleklovn
28. nov. 2005 01:07
PHP, det første jeg lærte. Det kan både være simpelt og samtidig klare komplekse opgaver.
Gravatar #18 - Gruesome
28. nov. 2005 01:51
Ville nok hovedsageligt bruge edderkopper.
Gravatar #19 - rabonzo
28. nov. 2005 02:52
Sjovt, jeg var nødtil at stemme andet fordi HTML mangler ^^
Gravatar #20 - Disky
28. nov. 2005 07:00
PHP til privat sjov, og små websites. Årsag det kan køre på min linux server. Desværre ingen særligt gode udviklingsmiljøer.

.Net til prof. webudvikling. Hovedårsagen er meget bedre framework, og virkeligt godt udviklingsmiljø i form af Visual Studio 2005.

PHP var klart foreste engang til webhalløj, men efter .Net 2.0 er det haltet bagud, ting som controllers, webparts osv. der bare er som standard i .Net gør nu engang livet meget meget nemmere.

Og så er php's måde at håndtere XML på, ret mystisk i forhold til .Net/Java's måde at gøre det på.

At php er open source, betyder sagt lige ud intet.
Gravatar #21 - jonasbc
28. nov. 2005 07:53
ColdFusion fordi det er let, hurtigt og overskueligt. Desværre koster det penge at få en server op at stå, hvis det skal bruges til andet end en personlig hjemmeside.
Gravatar #22 - TYBO
28. nov. 2005 08:04
#21: Også coldfusion her. Lidt rystende at den ikke er med i pollen.
Gravatar #23 - prec
28. nov. 2005 08:18
Jeg kommer selv fra en PHP baggrund, men er nu gået over til .NET ... Jeg går aldrig tilbage igen, PHP kan intet i sammenligning.
Gravatar #24 - Montago.NET
28. nov. 2005 08:41
Tjae... Jeg foretrækker ASP, da syntaxen er smuk og enkel.
Alle de funktioner jeg har brug for og mere til

Har siddet og rodet med PHP, som faktisk er en nice sprog, MEN KUN FORDI man kan få gratis hosting på hundredevis af servere
PHP er uoverskueligt fordi man skal formatere variable i ét væk, '$_' skal bruges lidt for meget

Hvis W3schools havde en bedre opstilling af PHP syntax'er og funktioner ville jeg nok skifte til PHP, frem for ASP som er dækket 90%

jeg ved godt at php.net har en rimelig dokumentation, men den er forbandet rodet !!

PHP/ASP kan begge bruges til avancerede sites/scripts såvel som simple sider

(Java != internet)
Gravatar #25 - Disky
28. nov. 2005 08:45
Montago:
Mener du asp eller asp.net ?

p.s. Java er meget godt til internettet også !
Gravatar #26 - jewlebewle
28. nov. 2005 08:48
.Net herfra.

Sammen med Java er det det eneste som holder i større løsninger, der kan PHP og ASP ikke følge med længere. Og så har .Net et lidt heldigere udviklingsmiljø, end Java's J2EE.

Men til små sider, kan php og Asp vel gå an;)

Jewle
Gravatar #27 - .dot
28. nov. 2005 08:54
#16 - Hmm første gang Wiki er galt på den for mit vedkomne. LOL står jo ikke for LOL Out Loud, men Laughing Out Loud.
Gravatar #28 - Simm
28. nov. 2005 08:59
#10: Jeg synes jeg gør en del for at gøre min kode overskuelig, netop fordi jeg ved, at det nemt kan blive noget rodet noget.

Jeg tror det er $variabel notationen der gør det.
Gravatar #29 - mim
28. nov. 2005 09:07
#24 Jeg synes så netop PHP har en af de bedste online dokumentationer på nettet. Beskrivelser af alle funktioner og massere af eksempler.

Jeg har brugt PHP en masse, og det er godt til små sites man lige skal have sat op på en eftermiddag.
Men selve sproget er enormt grimt. Jeg har prøvet at programmere lidt i Python, og derefter hader man bare overflødige tegn som { } ; og især $ i PHP (og andre nogle andre sprog), der bare gør at det tager længere tid at skrive, bliver mere uoverskueligt samt giver en muligheden for at lave grimmere kode.
Gravatar #30 - svappe
28. nov. 2005 09:41
Ja hvorfor er der ikke HTML med?
eller dhtml ?

Må da mene at HTML er lidt moderen eller faderen til det... Måske bare mig ?
Gravatar #31 - Mr.Weasel
28. nov. 2005 09:44
#29 Efter Python begynder man hurtigt at mene at andre sprog er grimme.

Python med Cherrypy og KID eller Cheetah til templates, så har man noget der er rart at arbejde med. Desværre er det bare ikke så godt integreret ind i f.eks Apache. Det er virkelig hvor PHP vinder, webserver integration.
Gravatar #32 - Disky
28. nov. 2005 10:26
Så kan manjo begynde at diskuttere om det at lave et web site i ren HTML er udvikling.

Personligt mener jeg udvikling er når man programmerer, og HTML kan ikke programmeres.
Gravatar #33 - Disky
28. nov. 2005 10:31
Bare synd Python i sig selv har en meget grim syntax, men deres ide med indrykningen er smart, så slipper man for folk der mener {'erne skal stå i enden af linen (EEEWWW, så ryger overskueligheden total).

Hvis du synes Python's indrykning er pæn skulle du tage og kigge på vb.net i Visual Studio, det er smart så laver editoren alt indrykning for dig, så hvis du et sted indsætter 'if x=7 then' vupti alt derunder er rykket ind, og når du indsætter en 'end if' så står det hele som det skal igen. Og så har du hele .net Frameworket også :)
Gravatar #34 - jakobdam
28. nov. 2005 10:39
Mit foretrukne (fordi det er det jeg bedst kan) er PHP.

Det lækre ved Newz.dk-afstemningerne er at man ofte kommer til at blive obs på ting man ikke vidste eksisterede. Sidst med musikafspillere lærte jeg en masse nye at kende - og nu sidder jeg så og læser lidt om Ruby, som jeg ikke anede hat om før nu. :)

Egentlig er det ikke fordi jeg sætter PHP på en guldpedestal, jeg ville gerne foretrække .NET - men jeg har simpelthen ikke haft tid til at få det op at køre, og så er det lige lovligt dyrt at købe synes jeg. :)

Til mine amatørformål kan PHP fint gøre jobbet. :)
Gravatar #35 - Disky
28. nov. 2005 10:54
.net dyrt at købe ?

Download Visual Studio Express:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default....

Gratis for 1 år, og så kommer der nok noget nyt.
Men studenter udgaven er ret billig og pengene værd.
Gravatar #36 - Lobais
28. nov. 2005 10:56
Bruger mest php, men i mangel på IDE'er og pænere syntax, overvejer jeg kraftigt at begynde på noget jsp. Ved bare ikke om mit webhotel understøtter det...
Gravatar #37 - rabonzo
28. nov. 2005 12:46
#32 Disky...

Nu har jeg så ellers lært HTML som det første, og man kan vidst roligt sige at mange af de ting du lærer i HTML går igen i andre webprogrammeringssprog. Der er nok en grund til at du anbefales at lære HTML først ;)

Herudover kan vi nemt blive enige om at HTML ikke er specielt velegnet til webudvikling hvis det er større sider. Men til mindre personlige sider, der er HTML ganske velegnet.
Gravatar #38 - Disky
28. nov. 2005 12:58
Selvfølgelig er det en god ting at kunne HTML, ingen tvivl om det.

Men ligefrem kalde det udvikling synes jeg er for meget, eftersom at skrive HTML ikke at at programmere.
Da HTML ikke er et programmeringssprog.
Gravatar #39 - DjAlEx
28. nov. 2005 13:03
Har stemt php, selvom jeg har bygget flest sider i asp... Altså den gamel asp :)

Men er gået over til php nu - men da jeg ikke har den store tid mere, sidder jeg bare med et php cms og laver min web :)
Gravatar #40 - jakobdam
28. nov. 2005 13:18
Disky >

Ja, Express-udgaven er jo noget nyt - som jeg også har haft tid til at prøve lidt.

Studenterudgaven er billig, ja - men imod fænomenet "gratis"... tja...

Derudover er domæner med .NET-understøttelse stadigvæk noget dyrere (især hvis man kigger på pladsen i antal MB man får) end PHP-domæner.

Jeg er på ingen måde imod .NET, faktisk er jeg stor fan af det - men jeg tror at mange ikke har et reelt behov for en så forkromet pakkeløsning. Når så de får kig på de løbende udgifter, så er der mange af dem med "mindre behov" der vælger PHP-løsningen.

Ser vi på fremtiden, så er det jo nok .NET i kombination med AJAX (som .NET på mange måder allerede gør brug af nu) der vil vinde...
Gravatar #41 - kjaer
28. nov. 2005 14:36
PHP... Det er Open Source, simpelt, let at forstå og desuden veldokumenteret :)
Gravatar #42 - stefan_v
28. nov. 2005 14:43
#34 + en masse andre: .net ER gratis :)
Visual Studio koster kassen, men du kan jo godt udvikle i notepad, hvis du ikke vil smide skejserne (compileren ligger i Microsoft .net-mappen og hedder csc.exe (C#) )
:) WebMatrix (Reloaded) eller VS.net Express gør det lidt nemmere - VS.net gør det lækkert.
Gravatar #43 - gartzen
28. nov. 2005 14:47
#30, #37, #38
Det var dog utroligt..
Man kan da ikke samenligne PHP, .NET og HTML??
PHP er til scripting
ASP.NET ligger 1 abstraktionslag højere oppe
HTML ender det hele jo med. (Output)

Og nej, man kan IKKE programmere HTML og det er IKKE udvikling. Det er "markupping" ;-)

Det lyder som om de fleste herinde som ikke kan lide PHP ikke rigtig har sat sig ind i tingene, men kun kigget på w3schools.com

PHP er ligeså kraftfuld som man vil have det. Hvis man ikke har evner til eller brug for store komplekse løsninger, kan PHP nemt bruge til småting.
Derfor er det let at lære for begyndere. Men de fleste kommer bare ikke længere end til w3schools.com og webcafe.dk.
PHP har meget mere i sig.
Hvis man vil have 1000 API'er som i .NET (controllers, webparts osv) er de da også tilgængelige til PHP, i form af PECL, PAER, Open Source libraries osv.
Så dem som siger at PHP kun er til småting og ikke kan følge med i "enterprise'en" har bare ikke sat sig godt nok ind i tingene.

Og at der ikke findes ordentlige IDE'er til PHP er da også noget vrøvl. Tag et kig på Zend Studio, PHP-eclipse, PHP designer 2006 osv.

At PHP "bare er et scriptsprog" som ASP, holder måske når man snakker PHP v. 4. Men fra version 5 er der altså kommet mange nye ting til, som gør at PHP fuldt ud følger med på vognen.

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle konkrete begrundelser til at PHP skulle være sådan et rodet sprog?

Gæt selv hvad jeg stemte på ;-)
Gravatar #44 - Disky
28. nov. 2005 15:04
Hehe du kan åbenbert ikke acceptere at vi ikke alle er så imponeret af PHP som du er.

Jeg har i mange år ikke kunne lide asp og asp.net (.net 1.3) men efter jeg er begyndt at bruge .net 2.0 i Visual Studio så er der ikke længere nogen tvivl, det overgår PHP med flere længder, også selv om du tager PEAR med osv, samt udvikler i Eclipse eller lignende. Men asp.net integrerer altså nu engang bedre med Visual Studio osv, end en masse 3. parts produkter gør sammen.

Zend Studio er et udemærket produkt, men jeg synes nu ikke det kan følge med Visual Studio 2005

Nu håber jeg bare Mono folkene får fingeren ud af ***** og supporterer .net 2.0 fuldt ud, så jeg kan kører det på min Linux server (privat).

Ved at kunne C# eller VB kan jeg lave webapplikation og meget nemt genbruge mine DLL'er til applikationer, mobil telefoner osv. Prøv lige at kør en PHP applikation på en mobil telefon, som via webservices kommunikerer med en SQL server osv.

asp.net er ikke et abstraktionslag højere end PHP, det er præcist samme niveau. Husk asp.net er OGSÅ et script sprog, men som kan blive kompilet enten før tid, eller hvad første request, eller hver gang. ligesom hvis man cacher PHP :)

p.s. For at følge din stil med at nedgøre folk der ikke mener det samme som dig, så kan man også roligt sige du ikke har sat dig ind i tingene :)
Gravatar #45 - gartzen
28. nov. 2005 15:50
Nix, jeg har ikke sat mig ind i asp.net. Der er vi enige ;-)
Nu handler det her om webudvikling, som vidst ikke er det samme som mobiltelefon-applikationer.

asp.net er ikke et abstraktionslag højere end PHP, det er præcist samme niveau.

Jeg troede at man udelukkende brugte en form for abstraktion til HTML-elementer, men der kan man bare se :-)

Jeg mente nu ikke at jeg nedgjorde nogen som helst ved at sige at dem som taler om at programmere HTML og at PHPs kræfter ikke egner sig til proffesionel udvikling ikke have sat sig godt nok ind i tingene.
Det er bare min holdning :-)

Hehe du kan åbenbert ikke acceptere at vi ikke alle er så imponeret af PHP som du er.

Nix :D
Gravatar #46 - woodplace
28. nov. 2005 17:52
PHP og MySQL helt klart.
Nok mest fordi at det er let at komme igang med.
Gravatar #47 - Mazon
28. nov. 2005 17:58

"Prøv lige at kør en PHP applikation på en mobil telefon, som via webservices kommunikerer med en SQL server osv."
http://europe.nokia.com/nokia/0,1522,,00.html?orig...
dér

Med argumentet for at genbruge så meget kode som muligt skal du jo lave det i Java i stedet for. Væsenligt flere devices som understøtter j2me end .net cf
Gravatar #48 - damp
28. nov. 2005 18:46
asp.net, men det kommer også an på hvad selve opgaven der skal løses er, jeg er også til java, da det er så dejligt nemt at gå til. Har aldrig skulle bruge php, men ifølge poll'en så var det måske noget man skulle kigge nærmere på.
Gravatar #49 - Windcape
28. nov. 2005 19:06
åh åh.. flamebait tråd.

Jeg bruger PHP, så er min position fastlås, men jeg vil dog gerne kommentere det hele lidt.

PHP(5) , ASP.NET og JSP er de bedste sprog til formålet, også da netop disse sprog er udviklet til formålet.
JSP og PHP er udvikle til webudvikling, og ASP.NET (helst i C# syntax, tak) er også mere eller mindre lavet til det.
ASP er gammelt, og vil jeg ikke tage i betragnings da selv seriøse asp kodere har indset at det er et forældet sprog i forhold til PHP/.NET.

Men i skal huske at webudvikling ikke bare er et sprog, det er en kombination af teknologier.

Personligt er mine systemer opbygget object orienteret, og bruge PHP5,XML,XSL,XHTML,CSS og JS til at løse opgaven + mysql som backend.

Gode systemer er designet godt, sproget er sådan set ligegyldigt, sålænge det kan løse opgaven.

Jeg er dog mere positiv indstillet over for PHP, da en del ting er smartere i LAMP løsning. Mod_rewrite i apache (url-omskrivning) er nemlig en rigtig god ting, og desværre er mange af de gode efterligninger til windows kommencielle.

Jeg er også af den erfaring af IIS ikke er den dejligste server i verden, men kun har jeg også kun kørt den på xp/2k, og ikke win2k3 som er et mere rigtigt serversystem.

Men en overordnet konklusion er at alle sprog er lige gode, men nogle sværere at gå til.

PHP: mega let

ASP.NET (C#): sværere, kræver gerne noget viden om normal programmering & OOAD

JPS: ret svært, kræver solid viden i java, og Tomcat (tilhørende server) er ret svær at sætte op.

I moderne webudvikling går vi dog mere målrettet webservices & thin-clients, derfor er C# og JSP stærkest lige for tiden, men med PHP5 er understøttelse af SOAP dog blevet væsenligt bedre.

PHP5 har dog den bedste (efter min mening) understøttelse af XSL-templates, som absolut er en del af fremtidens, thinclients.

Derudover har PHP(.net) verdens bedste dokumentation for nybegyndere, og er hurtig og nem at overskue i forhold til MSDN.Men hvis man skulle lave noget ordenligt crossplatform systemudvikling, ville jeg nok vælge JSP.

Bare husk, webudvikling BØR (SKAL!) FØLGE GÆLDENDE STANDARDER FRA W3C !! (ja, det gælder også jer som koder asp/asp.net).

Derfor vil jeg fraråde et hvert IDE i verden med wysiwyg editor, dvs. visual studio/dreamweaver/etc.
Gravatar #50 - Windcape
28. nov. 2005 19:08
Forresten er PHP, som det eneste, et selvstændigt sprog, 100% målrettet webudvikling.

ASP/ASP.NET er ligesom JSP, webimplemt af et rigtigt sprog. (ASP=VB,ASP.NET=C#,JSP=Java)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login