mboost-dp1

Hvad er vigtigst - gameplay eller grafik?

Gå til bund
Gravatar #1 - Bllets
18. sep. 2008 08:19
Gameplay over alt andet.

Grunden til jeg stadig spiller Doom, Dune2 og Duke Nukem 3D :)
Gravatar #2 - NioBe
18. sep. 2008 08:28
Helt klart gameplay! Jeg gidder kun at spille et spil som jeg føler mig tiltrukket af mht historie og den måde man spiller på. End at kun og tænke på graffikken. Self, spiller graffiken også meget ind i spillet. Men handlingen skal først være god før jeg gider at spille...

Men har da absolut intet imod et godt spil med en god grafik ;o)
Gravatar #3 - xstefan
18. sep. 2008 08:36
Gameplay über alles !
Gravatar #4 - Lss_1405
18. sep. 2008 09:08
Der er jo ingen idé i et fodboldspil på pc hvis det er med syg grafik, men gameplay minder om et online boldspil en eller anden har lavet på et par timer.
Gravatar #5 - Avenger-
18. sep. 2008 09:42
Altså, hvis én af de to ting skal dominere hinanden, så skal det helt klart være gameplay, men man ønsker vel altid at det er 50/50 (eller 100/100 vil man nærmere sige) top grafik og top gameplay, så får man det vel ikke bedre :)?

Stemmer gameplay, fordi det kommer i første række.
Gravatar #6 - the-meaning-of-life42
18. sep. 2008 09:44
gameplay! nogen der har spillet stronghold? genialt lille rts spil. men uden særlig grafik
Gravatar #7 - Spiderboy
18. sep. 2008 09:50
Gameplay naturligvis.

Jeg har ikke noget imod at spille gode spil med dårlig grafik, men dårlige spil med god grafik taber hurtigt min interesse.

Selvfølgelig er god grafik en fordel, men gameplay er altafgørende for et spil.
Gravatar #8 - mcgreed
18. sep. 2008 10:30
Helt bestemt gameplay, specielt i disse dage hvor den ene efter den anden "revolutionery graphic engine" spil kommer ud, som man måske spiller engang og derefter kaster ud til højre. Synes at gameplay er blevet forsimplet og overset i mange spil nu til dages (tage Spore, det var en skuffelse). Jeg spiller mange af mine gamle spil fordi de har mere at byde på end 'super grafik og physis engine'.
Gravatar #9 - Dirk Diggler
18. sep. 2008 10:35
Lyd!
Gravatar #10 - Monkeylover
18. sep. 2008 10:39
Gameplay 100%, men jeg syntes stadig at de fleste Xbox360 spil er meget federe end det gennemsnitslige wii-spil..:/
Gravatar #11 - BOversoe
18. sep. 2008 11:39
Syns der mangler lidt svarmuligheder, jeg har valgt ik at stemme af den grund at min svarmulighed mangler..

Gameplay tæller selvfølgelig mest, men jeg gider ik spille spillet i længere tid hvis grafikken ik er tilsvarende god hvilket vil sige - Gameplay/Grafik 65/35 ca...

Desuden mangler mulighederne - Historien og/eller stemningen, som jeg ik mener falder ind under hverken grafik eller gameplay
Gravatar #12 - moulder666
18. sep. 2008 12:06
Gameplay all the way!

De to spil jeg bruger rigtigt mange timer på for tiden er Diablo2 og Ufo: Enemy Unknown...
Gravatar #13 - Emil
18. sep. 2008 13:22
#11 > Hvis du mener 65/35, så er Gameplay jo også vigtigst for dig. Bare fordi man mener, at noget er vigtigere end noget andet, er det jo ikke ensbetydende med, at det andet ikke også har en betydning. Så ad den vis mangler der ingen valgmuligheder.

Og hvad angår historie/stemning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gameplay skrev:
Generally, the term gameplay in video game terminology is used to describe the overall experience of playing the game excluding factors like graphics and sound.

Så der mangler heller ikke nogen valgmulighed der :D
Gravatar #14 - vision-dk
18. sep. 2008 15:41
Jeg har været med til at lave et projekt på universitetetm hvor vi arbejdede med Gameplay. Vi kom frem til at udtrykket er så diffust som det er, fordi det er lidt "udvandet". Vi opdelte i stedet Gameplay til: Gameuniverse(Banen, miljøet man bevæger sig i), Gameplay(handlingsmuligheder i forhold til dette universe) og endelig GameBalancing (som er samspillet mellem Gameuniverse og Gameplay). Dette var en ret fed måde at behandle emnet på, da det pludselig blev nemmere at definere hvad et godt "Gameplay" var.

.....svarede forresten Gameplay. ;-)
Gravatar #15 - RMJdk
18. sep. 2008 15:46
Gameplay, det er jo ikke for sjov jeg stadig gamer Starcraft, Diablo 2, og andre gode klassikere :)
Gravatar #16 - ZenN
18. sep. 2008 15:49
gameplay ftw!
Gravatar #17 - Daniel-Dane
18. sep. 2008 19:49
Jeg var ligeglad før jeg mødte Half-Life 2. Historien ramte mig lige i hjertet med det samme. Grafikken var også meget vigtig for at skabe den atmosfære, som Half-Life 2 nu har. Jeg mener, at et godt gameplay først er rigtig godt, når den har imponerende grafik.
Gravatar #18 - Spiderboy
18. sep. 2008 20:28
Half-Life 2 har begge dele. Spillet kunne sagtens have været sjovt, selv om grafikken havde været simplere.
Gravatar #19 - spacefractal
18. sep. 2008 20:50
Øv jeg nået ikke at stemme.

Selvføgeligt Gameplay. Jeg elsker gamle såvel nyere spil, selv spil tilbage fra f.eks. Atari 2600 og C64 tiden....

Det er ikke som dengang man kunne lave fede gameplay med simpelt midler, som man ikke ser så tit længere, Portal er f.eks. en undtagelse. Af helt gamle spil er Archon til C64 nok en herligt favorit. Dog spiller jeg dog nyere konsoller også.

[off]
Kan man lave afstemning, således at man kan stemme styk tid efter, sålænge man ser folk skrive indlæg (selvføgeligt kun hvis man er logget på).
Gravatar #20 - gnаrfsan
18. sep. 2008 22:37
Jeg er overrasket over at så mange har stemt 50/50. Jeg synes ret hurtigt at jeg begynder at ignorere grafikken, hvis jeg er underholdt.

Gameplay self.
Gravatar #21 - Windcape
19. sep. 2008 01:15
Jeg tror folk lyver.

Det er de fleste som køber spil pga. grafikken, selvom de fremhæver gameplay som det vigtigste senere.

Bare kig på Age of Conan, næsten ALLE herinde købte det pga. grafikken, ihvertfald iflg. de diskussioner der var oppe omkring release.
Gravatar #22 - Kaim
19. sep. 2008 06:53

Hmm så alle købte AoC pga. grafikken? Det var nemlig ikke pga det fede univers, det nytænkende combat system eller den fact at folk hungerede efter noget nyt og AoC var blæst kæmpe op og folk håbede på at gameplayet fulgte med grafikken.

Jeg kan dog sagtens følge dig i at man køber spil ud fra grafikken, men det mener jeg ikke er det samme som at det er det vigtigste. Som mange før mig har sagt så er de bedste spil dem hvor gameplayet er i top og som har det fede grafik. Fedt gameplay kan man ikke se på boksen når man skal vælge et spil, men der ser man i stedet grafikken. Kan du se hvor jeg er på vej hen?
Det giver jo ingen mening at få ud fra at spil med god grafik har dårligt gameplay, så hvorfor købe et spil med dårligt grafik, hvor man ved at man maks kan få gameplayet?

Jeg stemte gameplay, har lige gennemført diablo 1, gothic 1 inden for de sidste par måneder. Geniale spil.
Gravatar #23 - natterjack
19. sep. 2008 07:30
#21 Jeg køber ikke engang spil, hvis det får gode anmeldelser. Er blevet alt for kræsen, og hvis spillet ikke helt specifikt siger mig noget, holder jeg mig væk. Sidste spil jeg har været fuldt ud tilfreds med var Call of Duty 4, igen, pga. gameplayet. Jeg tror aldrig jeg har købt et spil pga. grafikken.
Gravatar #24 - mcgreed
19. sep. 2008 07:50
Jeg tror efterhånden ikke på spilsites reviews af spil, synes det er tit at spillene bliver blæst ud af propetioner og man får lidt følelsen af at der var nogen der kikkede på hvem de havde til at sponsere banners på deres site.
Gravatar #25 - natterjack
19. sep. 2008 07:54
#24 Det er derfor sider som metacritic.com og gamerankings.com som regel giver et bedre billede af spillets kvalitet. Men stadig, spil som GTA IV og Gears of War fortjente langt fra 10/10, selvom det i dag næsten er deres gennemsnitskarakter.
Gravatar #26 - Thalion
19. sep. 2008 08:54
Jeg stemte 50/50, jeg tog dog også afstemningen som om det var omkring nyere spil. For selvfølgelig kan doom 1+2 ikke have ligeså god grafik som nye spil. men det stopper jo ikke at grafiken var god dengang.

Men ved nye spil synes jeg også story og gameplay er vigtigst. Men jeg synes sgu ikke at nye spil kan gemme sig bagved et fantastisk gameplay, ved grafikken virkeligt halter efter. F.eks. RE4 til Wii'en, det var grafikken virkelig slem, og det ødelagde gameplayet for mig.

Så for mig skal det kunne virke sammen, F.eks. grafikspil som crysis kan sagtens mangle gameplay, fordi det at det er så breathtaking fucking pretty gør at det kommer i en god ligevægt. Mens spil som Portal, hvor gameplayet bare er fantastisk, behøver grafikken ikke at være noget specielt. Den skal bare være så god så det ikke ødelægger ens indlevelse i spillet.
Gravatar #27 - mazing
19. sep. 2008 13:59
I kan ikke sige "gameplay over alt", med mindre i rent faktisk vil kunne sidde og spille tekst-baserede spil. Der er også andet end gameplay og grafik - historien må også gerne være god ;)
Gravatar #28 - Billyboy
19. sep. 2008 15:01
#27, der er garanteret mange herinde, der har spillet rene tekstbaseret spil engang. For dem vil det nok altid være gameplayet der kommer i første række, men det er nu ikke fordi det gør noget, hvis det også ser ordentligt ud ;)
Gravatar #29 - natterjack
19. sep. 2008 15:21
#27 At der er 3D-grafik kan jo også gøre gameplayet bedre, så de to ting hænger jo lidt sammen.
Gravatar #30 - lolage
19. sep. 2008 16:01
GAMEPLAY 100%! Sq da ikk sjovt at spille et spil som "Heroin Hero" men bare med ULTRA GRAFIK!
Gravatar #31 - Kaim
19. sep. 2008 19:24

Tja, jeg spiller stadig MUD's ganske ofte... gameplay ftw :)
Gravatar #32 - Spiderboy
19. sep. 2008 20:04
Jeg har før spillet tekstbaserede spil - deriblandt MUDs - og for tiden spiller jeg en del Kingdom of Loathing. Derudover har jeg spillet talrige små, ukendte, innovative indie-spil.

Så jeg står inde for, at gameplay er altafgørende. God grafik er bare en ekstra bonus.
Gravatar #33 - JesperZ
19. sep. 2008 22:20
Gameplay så længe grafikken ikke er så grim at man ikke kan fokusere på andet end hvor grimt spillet egentligt ser ud. Et eksempel kan fx være WoW.
Gravatar #34 - Xill
20. sep. 2008 05:38
... det er det samme med damer ..

det er det indre som tæller ,,,,,, men det er det ydre som tænder
Gravatar #35 - natterjack
20. sep. 2008 10:11
#33 Smart som du lige kunne lirke en fuldstændig irrelevant kommentar om WoW ind.
Gravatar #36 - JesperZ
20. sep. 2008 10:14
#35 Jeg nævnte blot et eksempel, det var overhovedet ikke det der skulle være fokus i mit indlæg.
Gravatar #37 - Kasti
20. sep. 2008 10:26
Lad mig give et eksempel: "Hva går det der Crysis ud på?", "Det ved jeg ikke...", "Hvorfor så købe det?" "Jamen det har mega god grafik!!!!!!!!!!!"...

Gameplayet skal være der før alt andet...
Gravatar #38 - natterjack
20. sep. 2008 11:57
Acid (36) skrev:
#35 Jeg nævnte blot et eksempel, det var overhovedet ikke det der skulle være fokus i mit indlæg.
Vil så bare mene WoW er et virkelig dårligt eksempel, da der er masser af spil, med grimmere grafik, som stadig er fantastiske. Ocarina of Time fx.
Gravatar #39 - Lobo The Man
20. sep. 2008 14:39
Mener nu også at gameplay er det vigtigste.
Har lige spillet Crysis, og jo fed grafik, men ville hellere spille Halflife 1, da gameplayet er bedre ifølge min mening.

Et spil hvor jeg syntes at grafik og gameplay følges ad er S.T.A.L.K.E.R. Shadows of Chernobyl, og Moddet til STALKER: Priboi Story.
Det er et spil hvor tingene følges ad. Clear Sky er bestilt, må se om de kan holde stemningen i spillet. :-)
Gravatar #40 - vision-dk
20. sep. 2008 15:53
natterjack (29) skrev:
#27 At der er 3D-grafik kan jo også gøre gameplayet bedre, så de to ting hænger jo lidt sammen.

Det er ikke kvaliteten af 3D grafikken der forøger gameplayet, men den del af Gameplayet jeg kalder gameuniverse, der er i 3D og dermed øger navigations/interaktions-mulighederne. Jeg mener altså at udformningen af universet i spillet er en del af gameplayet og grafik blot er kvaliteten af teksturer osv.

Af samme grund mener jeg heller ikke at tekstbaserede MUDs kan sammenlignes med et 3D univers, dermed ikke noget ondt sagt om MUDs.
Gravatar #41 - koogco
20. sep. 2008 21:24
nu er der meget andet i spil end gameplay og grafik. (alt efter hvor meget man laver gameplay dække over selvfølgelig)
nogen nævnte tidligere half life 2, og jeg må også sige at det virkelig var et spil der fik min båd til at flyde. en, efter min mening, næsten optimal blanding af "gameplay," historie, manuskript, grafik og lyd, og i den rækkefølge!

jeg stemte selv gameplay fremfor grafik, men med det sagt, så skulle jeg da lige spille Crysis for at se den fantastiske grafik.

men der kommer mange andre ting ind i billedet. har ens forventning til spillet farvet ens syn på det? er spillet nostalgisk så den del får værdi i sig selv? eksempelvis spiller jeg stadig world of warcraft ind imellem, bare fordi mange af mine venner spiller det og der derfor er en social værdi i det.

Kaim (31) skrev:

Tja, jeg spiller stadig MUD's ganske ofte... gameplay ftw :)

kan du nævne nogle gode MUDs? jeg har prøvet nogle stykker, men syntes netop at gameplay ikke har været godt nok til at få mig hooked (jeg sætter altså også ekstra krav til gameplay hvis det skal erstatte al grafik!)
Gravatar #42 - Spiderboy
21. sep. 2008 10:05
Til dem, der er interesseret i spildesign og gameplay, kan jeg anbefale et kig på bloggen Lost Garden, hvor der er mange interessante kronikker om emnet.
Gravatar #43 - mj
21. sep. 2008 12:35
Jeg ser på god grafik som bonus. Gameplayet vil altid være nr. 1!
Gravatar #44 - Kaim
21. sep. 2008 15:50

Deepertrouble MUD. Min klart fortrukne.
Gravatar #45 - Helenius
22. sep. 2008 22:05
Har prøvet Crysis etc for at se hvor pænt det er, men har aldrig brugt mere end et kvarter i sådan et spil, hvis ikke gameplayet lever op til noget.
Gravatar #46 - reschat
25. sep. 2008 10:33
Gameplay. At et spil ser flot ud er okay, men ikke ligefrem til plus for mig. Et spil skal have godt gameplay, og grafikken kommer langt efter i priotet.

Dette er også årsagen til at Quake 1 og 3 samt Doom 2 stadig ligger blandt de 10 spil jeg spiller mest. Samt at mange andre er simple spil som fx Gish og Worms 2.

Så drop dog alle de nye spil der er "iihhh og åhh så flotte" og lad os i stedet få nogle gode spil med rigtig godt gameplay, så vi ikke keder os mens vi spiller spillene.
Gravatar #47 - koogco
25. sep. 2008 20:28
#44 den er så på min to do list (med en masse film, anime, spil og bøger...) tak for det =)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login