mboost-dp1
Hvad er dit uddannelsesniveau?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Okay den der poll er godt nok grim! det er svært at se procenten på det hele når man ser på pollen i hoved menuen.. det holder altså ikke.. kan være fordi jeg bruger firefox.. hvad ved jeg..
Ja, det kunne snildt laves bedre.. In fact, JEG har lavet det bedre og jeg er da en n00b af alle proportioner naar det kommer til programmering :P
#Topic
Burde "mellem lang" ikke vaere 2.5-3.5 aar?
Eftersom min uddannelse varede ~2.5 aar, saa har jeg taget mellemlang.. :)
Ja, det kunne snildt laves bedre.. In fact, JEG har lavet det bedre og jeg er da en n00b af alle proportioner naar det kommer til programmering :P
#Topic
Burde "mellem lang" ikke vaere 2.5-3.5 aar?
Eftersom min uddannelse varede ~2.5 aar, saa har jeg taget mellemlang.. :)
Normale definitioner er vel
Kort videregående uddannelse 1-3 år
Mellemlang videregående uddannelse 3-4 år
Lang videregående uddannelse 4+ år
Jeg valgte Kort videregående udd. for min datamatiker, som varede 2 år og 3 måneder.
Og der må alt andet lige være et par datamatikere blandt nørderne herinde :)
Kort videregående uddannelse 1-3 år
Mellemlang videregående uddannelse 3-4 år
Lang videregående uddannelse 4+ år
Jeg valgte Kort videregående udd. for min datamatiker, som varede 2 år og 3 måneder.
Og der må alt andet lige være et par datamatikere blandt nørderne herinde :)
Hvis man ikke har taget nogen uddannelse udover folkskolen, er man så ufaglært? Troede det var et udtryk man brugte for folk der arbejde i inden for en 'praktisk' branche, og altså ikke dækkende for folk der er autodidakt inden for mere boglige områder.
Valgte dog ufaglært, da jeg kun har afsluttet 10kl udvidet - men arbejder i tekniske udvalg, tidl teknisk direktør og nuværende konsulent.
Valgte dog ufaglært, da jeg kun har afsluttet 10kl udvidet - men arbejder i tekniske udvalg, tidl teknisk direktør og nuværende konsulent.
Nå, så var det alligevel en del af den redaktionelle linje at vi skal kunne kommentere polls.
Det er bare ikke altid til at kende forskel på den nye redaktionelle linje, og bugs, her med den nye version ;(
Det er bare ikke altid til at kende forskel på den nye redaktionelle linje, og bugs, her med den nye version ;(
De praktiske brancher er da også fag. :)
Men jo, i praksis er man "ufaglært" på byggepladser og i industri, men på kontoret er man "selvlært" i daglig tale.
Måske er håndværkere bedre til at kalde en spade for en spade?
Hvis man ikke har taget nogen uddannelse udover folkskolen, er man så ufaglært? Troede det var et udtryk man brugte for folk der arbejde i inden for en 'praktisk' branche, og altså ikke dækkende for folk der er autodidakt inden for mere boglige områder.
De praktiske brancher er da også fag. :)
Men jo, i praksis er man "ufaglært" på byggepladser og i industri, men på kontoret er man "selvlært" i daglig tale.
Måske er håndværkere bedre til at kalde en spade for en spade?
BA i statskundskab og skal i gang med overbygningen til september.
#11: myplacedk
Ufaglært er definitionen for en som ikke er uddannet i 'et fag', dvs. uden anden uddannelse end folkeskolen eller gymnasiet/hhx/htx/whatever. At nogle kontorfolk snobber opad ved at skabe begrebsforvirrring ændrer ikke ved så meget.
Man kan dog spørge sig selv, hvor mange kontorfolk der er helt uden anden uddannelse end 9. klasse eller gymnasiet. Jeg ved det ikke, men kan ikke tro det er mange.
#11: myplacedk
Ufaglært er definitionen for en som ikke er uddannet i 'et fag', dvs. uden anden uddannelse end folkeskolen eller gymnasiet/hhx/htx/whatever. At nogle kontorfolk snobber opad ved at skabe begrebsforvirrring ændrer ikke ved så meget.
Man kan dog spørge sig selv, hvor mange kontorfolk der er helt uden anden uddannelse end 9. klasse eller gymnasiet. Jeg ved det ikke, men kan ikke tro det er mange.
blev færdig med maskinarbejderuddannelsen i april 2005. i januar 2006 begyndte så på skibsofficeruddannelsen hos mærsk. mit studiekort udgår i 2014. yikes!
hmm, at kalde en PhD for en uddannelse er da vist lige at strække den lidt. Det er nærmere en forskerstilling. Jeg kender da ihvertfald et par PhD´ere fra DTU som insisterer på at det tæller for 3 års erhvervserfaring, og når jeg hører hvad de laver er jeg da tilbøjelig til at give dem ret.
Så hvis en PhD er en uddannelse, så er mine 3 år som ingeniør i industrien sgu også, og så mangler jeg også en Über-nørd (7+ år) rubrik :-)
hmm, at kalde en PhD for en uddannelse er da vist lige at strække den lidt. Det er nærmere en forskerstilling. Jeg kender da ihvertfald et par PhD´ere fra DTU som insisterer på at det tæller for 3 års erhvervserfaring, og når jeg hører hvad de laver er jeg da tilbøjelig til at give dem ret.
Så hvis en PhD er en uddannelse, så er mine 3 år som ingeniør i industrien sgu også, og så mangler jeg også en Über-nørd (7+ år) rubrik :-)
#20 Det er nok lidt ligesom at stå i mesterlære som forsker. Og jeg giver dig ret i at det sagtens kan betegnes som arbejde.
Men med hensyn til mængden af ansvar (lille), friheden til at overnørde et emne (stor) og tilrettelægge eget arbejde samt den mængde teoretisk viden man tilegner sig under studiet (stor), kan det ikke sammenlignes med en forskerstilling, og slet ikke med industrien. Det minder det mest om et meget, meget stort speciale.
Det er iøvrigt ikke mange år siden man stadig kunne få studierabat med DSB som ph.d. studerende, ligesom jeg selv svømmer i studenterklub, med status af studerende.
Men med hensyn til mængden af ansvar (lille), friheden til at overnørde et emne (stor) og tilrettelægge eget arbejde samt den mængde teoretisk viden man tilegner sig under studiet (stor), kan det ikke sammenlignes med en forskerstilling, og slet ikke med industrien. Det minder det mest om et meget, meget stort speciale.
Det er iøvrigt ikke mange år siden man stadig kunne få studierabat med DSB som ph.d. studerende, ligesom jeg selv svømmer i studenterklub, med status af studerende.
Jep, og man kan (eller kunne i 2005) bo på et af kollegierne omkring DTU.
Mig bekendt skal PhD´eren også undervise et eller flere fag (obligatoriske formidlingstimer mener jeg det hedder), selv forvalte projektets budget, sørge for 'ansættelse' af medhjælp i form af specialestuderende samt al administrative arbejde. På den anden side skal man vist også følge nogle fag, svarende til et par semestre eller sådan noget?
Så ja, PhD-studiet er nok ikke helt til at at putte i hverken 'arbejds' eller 'uddannelses' kassen.
Jep, og man kan (eller kunne i 2005) bo på et af kollegierne omkring DTU.
Mig bekendt skal PhD´eren også undervise et eller flere fag (obligatoriske formidlingstimer mener jeg det hedder), selv forvalte projektets budget, sørge for 'ansættelse' af medhjælp i form af specialestuderende samt al administrative arbejde. På den anden side skal man vist også følge nogle fag, svarende til et par semestre eller sådan noget?
Så ja, PhD-studiet er nok ikke helt til at at putte i hverken 'arbejds' eller 'uddannelses' kassen.
Er det ikke lidt dumt at lave lige netop denne poll, mens mange er midt mellem to uddannelser. Jeg kan jo ikke med rette sige at jeg er "Studerende på videregående uddannelse" før den 31. august.
ehrm... jeg vidste ikke at en HF er en "ungdoms uddannelse?" :S... faktisk så er det gymnasiets voksen udgave af uddannelsen.
dette ved jeg, da jeg selv har taget den.. gennemsnittet er selvfølgelig ligegyldigt :-D
dette ved jeg, da jeg selv har taget den.. gennemsnittet er selvfølgelig ligegyldigt :-D
Flere mulige svar... Den mellemlange uddannelse blev vel afsluttet for et år siden da jeg fik et bachelorbevis til at fylde i en skuffe, og den lange bliver afsluttet næste sommer... cand.merc(dat) altså
Når spørgsmålet er hvad mit uddannelsesniveau må mellemlang altså være det rigtige svar, hvis der derimod blev spurgt til min beskeftigelse ville studerende have været bedre.
Mig bekendt bliver der ikke undervist i retstavning på vidergående uddannelser, med mindre man vil være lærer eller læser sprog af en art.
Når spørgsmålet er hvad mit uddannelsesniveau må mellemlang altså være det rigtige svar, hvis der derimod blev spurgt til min beskeftigelse ville studerende have været bedre.
Men hvad pokker, jeg er ikke den som staver værst herinder.. :P
Mig bekendt bliver der ikke undervist i retstavning på vidergående uddannelser, med mindre man vil være lærer eller læser sprog af en art.
Se #12 og #14.
Faglært = har lært et fag = har taget en uddannelse.
Eksempler på brug:
http://www.vidar.dk/4125641E00506D45/0/9FA19212788...
"Du kan enten blive bedre til det, du arbejder med lige nu, eller du kan få papirer på dine kompetencer (faglært)."
http://www.bygholm.dk/index.php?id=196
"Faglært landmand - en grunduddannelse til at blive landmand"
http://kursuscenter-horsens.dk/index.asp?sideID=62...
"Er du voksen og har erhvervserfaring, kan du blive faglært og det er ikke svært."
Se #12 og #14.
Faglært = har lært et fag = har taget en uddannelse.
Eksempler på brug:
http://www.vidar.dk/4125641E00506D45/0/9FA19212788...
"Du kan enten blive bedre til det, du arbejder med lige nu, eller du kan få papirer på dine kompetencer (faglært)."
http://www.bygholm.dk/index.php?id=196
"Faglært landmand - en grunduddannelse til at blive landmand"
http://kursuscenter-horsens.dk/index.asp?sideID=62...
"Er du voksen og har erhvervserfaring, kan du blive faglært og det er ikke svært."
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.