mboost-dp1

Har du oplevet museskader?

Gå til bund
Gravatar #1 - Abe
27. jul. 2008 12:22
Hvad med optionen "nej, men jeg kan mærke, at der er en på vej"?

Jeg tror mange sidder med den fornemmelse i højre håndled...
Gravatar #2 - Lucsen
27. jul. 2008 13:18
Øh... Museskader er en myte... Hvis nogen får ondt af at bruge en mus så er det da personen egen skyld, alle sådanne belastninger kan afhjælpes ved at regulere sin siddeposition, skifte måtten, bruge en ordenlig mus, find den rigtige stol, slappe af, osv osv osv.
Gravatar #3 - DarX
27. jul. 2008 13:26
Jeg har en gang haft ekstremt ondt i min højre arm, men det var fordi jeg sad på en helt anden måde end jeg plejer at gøre.. Faktisk sad jeg på mit kabinet, og der var pænt langt om til bordet, det begyndte at gøre ondt flere steder efter et par timer (men det forhindrede mig ikke i at fortsætte). Men siden da, og før det har jeg ikke kunne mærke noget uanset hvor lang tid jeg sidder med en mus hver dag...
Gravatar #4 - XorpiZ
27. jul. 2008 13:35
Det hænder, at jeg får ondt i nakken, hvis vi har holdt LAN eller lign. Men har aldrig haft ondt i armen.
Gravatar #5 - RMJdk
27. jul. 2008 15:22
Niks fordi sidder altid ordenligt:)
Gravatar #6 - vandfarve
27. jul. 2008 16:04
#5 Lige meget hvor ergonomisk korrekt du sidder, så vil 8 timers arbejde foran en skærm altid påvirke kroppen på en eller anden måde.

Vi er ikke biologisk bygget til at bruge en mus, hvorfor vi oplever de problemer, men man kan gøre rigtig meget for at undgå symptomer og skader - eksempelvis regelmæssig motion, ergonomiske korrekt siddepositioner og forskellige positioner.
Gravatar #7 - RMJdk
27. jul. 2008 16:12
#6 Sidder der 12timer om dagen i snit. :)
Gravatar #8 - Emil Melgaard
27. jul. 2008 16:22
Hvad var der galt med denne afstemning:

http://newz.dk/forum/afstemninger/museskade-77390

Den er trods alt kun ca. 2 måneder gammel.

Men nej, jeg har adrig haft museskade. Jeg tror skam på at det er et problem for nogle, men det er bare aldrig noget der har ramt mig.
Gravatar #9 - Tyrian
27. jul. 2008 17:04
Vi er ikke biologisk bygget til at bruge en mus, hvorfor vi oplever de problemer,
Hva er vi biologisk bygget til at bruge?:o

On:

Har engang haft problemer med armen, når jeg brugte mus længe af gangen, men det er forsvundet. Sørger for tit at skifte position.
Gravatar #10 - -xero-
27. jul. 2008 17:10
får ondt i håndleddet , så jeg har skiftet til en måtte med silikone , siden da har der ikke været probs (:
Gravatar #11 - vandfarve
27. jul. 2008 17:25
#9 I mangel af bedre brugte jeg det udtryk. Det nævnes nu om dage relativt ofte, at vi stadig har en stenalderhjerne, der har svært ved at håndtere alt fra moderne parforhold til ultrakomplekse teorier om højenergifysik, men der går sjældent røg uden en brand.
Det samme gør sig gældende fysiologisk (i stedet for biologisk) for vores stillesiddende arbejde ved computere og høje brug af extensions såsom muse. Det slider eksempelvis meget hårdt, at vi skal bruge vores finmotorik i så høj en grad, og det kan være med til at skabe museskader.
Gravatar #12 - NioBe
27. jul. 2008 17:29
Har svaret nej.

Når man tænker på hvor mange unge mennesker som sidder mere ved computeren end voksene... Og det er de voksende som oftere for det end unge... Så vil jeg næsten tro man er "vokset og tilpasset" sig til computeren.... Øh..?!
Gravatar #13 - Dreadnought
27. jul. 2008 18:03
9 skrev:
Hva er vi biologisk bygget til at bruge?:o

Dingleværket mellem benene.

OnTopic:
Nej, jeg vil mene at jeg bruger musen korrekt. Følsomheden er høj nok til at jeg kun bruger fingrene og håndleddet bruges praktisk talt ikke.
Gravatar #14 - Thalion
27. jul. 2008 18:49
Nej...

Har aldrig haft noget.

Men har også altid haft armlæn på mine computerstole, noget som jeg anser for nødvendigt når man bruger sin computer meget...

Men ja som #13 så bevæger jeg næsten aldrig armen, bruger kun håndledet og fingrene til at bevæge musen med.

Men mon der kommer touchscreen arm, når det begynder at være den nye inputsmetode? ^^
Gravatar #15 - Eniac
27. jul. 2008 19:16
Jeg har brugt mus mindst 12 timer om dagen i gennemsnit i over 20 år, og har aldrig haft problemer. Jeg sidder på ingen måde ergonomisk korrekt, og bruger hverken støttepuder eller hvad man nu kan få.

Jeg tror det har noget med tilvænning at gøre, og hvornår i livet man begynder på det. Jeg er startet som ung, og de fleste af dem der får museskader er folk der er voksne når de begynder at bruge mus.

Jeg har rent faktisk oplevet flere gange at få ondt i armen/håndleddet når jeg i en periode ikke har brugt en mus - fx. når jeg har været på ferie.
Gravatar #16 - Windcape
27. jul. 2008 20:46
Nej, aldrig. Jeg har haft undt i hånden pga. jeg har været nød til at benytte en uoptimal stilling i en længere periode.

Museskader er for fjolser som ikke kan finde ud af at sidde ordenligt.

Og nej, at din Chef er nærig er ikke en undskyldning, bare ring til fagforeningen hvis det er et problem -- eller bedre, find et arbejde hvor de tager hensyn!
Gravatar #17 - YouPhreak
28. jul. 2008 00:33
#8 lader til der bliver puffet pinde back-stage ^^
Gravatar #18 - Mort
28. jul. 2008 07:06
Øh... Museskader er en myte...

Hvilken baggrund baserer du det udsagn på ?

Jeg regner med at de fleste af dem der oplever museskader gør det pga en dårligt indrettet arbejdsplads. Hvis arbejdsgiveren tog problemet mere seriøst så ville det være en del lettere at undgå. Hvis arbejdsgiveren ikke er interesseret i at løse problemet er der ikke meget medarbejderen kan gøre ved det, andet end at finde sig et andet arbejde.
Gravatar #19 - -N-
28. jul. 2008 07:52
#2 Jeg er også en af dem som undre mig over at du er klogere end dem, der har et videnskabeligt grundlag at udtale sig på.

Det er lidt ligesom da Fogh og Bush mente, at de var klogere end alle eksperter da de gik ind i irak, men det viste sig, at det krævede altså 500.000 soldater og ikke en tredjedel (180k), for at skabe stabilitet. Man skal altså passe på med at gøre sig klogere end folk der ikke har lavet andet hele livet.

Dem du modsiger har brugt 37 timer om ugen på at undersøge omstændighederne. Hvis det var så nemt, at man bare kunne løse problemerne med et hofte skud, så havde man jo nok gjort det :-D
Gravatar #20 - Windcape
28. jul. 2008 09:05
#18 og #19

Det er da stadigvæk korrekt hvad #2 skriver.
Museskader er en "myte" , da de er foresaget af folk ikke har kunne finde ud af at bruge en muse optimalt.

Folk skal bare lære at sidde optimalt, og bruge musen optimalt, og så for de ikke undt i hånden.

Desuden kunne man jo lære folk at bruge keyboardet, istedet for musen. TAB og SHIFT+TAB er jo rigtig gode :) Bare synd så mange mennesker ikke forstå at bruge dem.

Og mere synd at der så mange fjollede programmører som ikke fatter at kode så man kan bruge deres programmer uden mus. Specielt hos Gnome og tildels også Microsoft.

(Ja, jeg synes linux er en længt værrere platform)
Gravatar #21 - Wassini
28. jul. 2008 10:15
Museskader er en "myte"

Det er rygskader også - folk kan bare lære at løfte rigtigt...

Eller hvad med afskårne fingre - det er også en myte - folk kan bare lære at save ordentlig...

Jeg tror de fleste museskader kommer hos folk, der benytter deres computer 40%-60% af deres arbejdsdag og derved har stillet den lidt væk på skrivebordet for at få plads til papirer etc - modsat os "nørder" der sidder 10+ timer (100%) foran den hver dag og har indrettet os så PCen står mest ergonoimisk.
Gravatar #22 - -N-
28. jul. 2008 10:20
#20 Man af dem der får museskade i dag har jo siddet 37timer om ugen med en bus, computer, bord osv. der var alt andet end ergonomisk. Det er ikke deres dumhed, tingene var ikke bedre og deraf kommer deres skade.

De har måske i løbet af de sidste 10år fået noget ordenligt udstyr, men det var bare 10 år for sent.

Jeg ved godt at en stor del af newz' brugere er lidt yngre. Men tilbage i 80'erne og 90'erne var tingene altså anderledes. I 1993 eller 1994 kom den første argonomiske mus, ms musen som de fleste måske husker. Den kostede dengang 800-1000,- og det svare til det dobbelt i dag, hvis man korrigere for inflation osv. Detfor var det ikke alle der købte en sådan fætter til deres medarbejdere, for den var dyr og folk troede ikke på det... Lidt lige som dig... :-D

Desuden troede man, at skærme skulle stå ligeud ansigtet, hvilket jo også er forkert. Men mange virksomheder brugte mange penge på at købe borde der i dag er årsag til mange museskader.
Gravatar #23 - nyx
28. jul. 2008 10:45
Nej - aldrig.. Fik min Amiga500 dagen den ramte butikkerne, og har brugt mus et sted mellem 6 og 12 timer i gennemsnit hver dag siden.

Jeg tilskriver min mangel på slidskader, en fornuftig muskulatur kraftig hjulpet af gentagne ugentlige besøg i et træningscenter.

Men altså - jeg arbejder med det, det er min hobby - det er ikke alle vågne timer jeg har en mus i hånden, men dælme' mange. Det er flere forskellige keyboards, forskellige mus, forskellige stole, forskellige borde. Jeg mishandler min krop GROFT skal man tro ergo-fjolserne, men lige lidt hjælper det. Jeg har det desværre stadig fint og fortsætter udfortrødent.
Gravatar #24 - Daniel-Dane
28. jul. 2008 10:47
Jeg har haft museskadeslignende smerter i venstre arm (:S), men ikke nær det i højre... tror jeg.
Gravatar #25 - Wassini
28. jul. 2008 10:52
#23: Husk lige på at skader opbygges gennem menge år - det er ikke lige noget, der kommer fra den ene dag til den anden - og når skaden først er sket kan den aldrig gøres god igen.

Det eneste man kan er at forebygge - og hvis man misbruger noget som helst - inkl. sin krop - hævner det sig senere...

Jeg har det desværre stadig fint og fortsætter udfortrødent.

Måske - men det kan også bare være, at du endnu ikke kan mærke det.
Gravatar #26 - ty
28. jul. 2008 11:14
Jeg har efterhånden også megen erfaring med en mus, men har ikke mærket noget. Så det må kun ramme skvatmikler, eller hvad?
Gravatar #27 - p1x3l
28. jul. 2008 12:28
mente museskade var permanent skade i håndledet ... hvordan ka man ha haft det ?... måske bare mig :D
Gravatar #28 - Mort
28. jul. 2008 12:46
En museskade er ikke nødvendigvis permanent. Seneskedehindebetændelse kan ikke behandles men ved ikke at bruge armen i et (langt) stykke tid, kan tilstanden normaliseres igen.

Som Netdoktor skriver det:
Seneskedehindebetændelse kan være en utrolig langvarig tilstand hvis først den får lov at udvikle sig rigtigt.
Gravatar #29 - TwoZero
28. jul. 2008 13:12
#2: Ja, det er jo meget godt. Det er bare ikke alle der har de muligheder (Hint: ikke mange arbejdsgivere prioritere den slags særlig højt - for ikke at tale om uddannelsesinstitutionerne!)

Derhjemme er jeg sådan set enig, men langt de fleste museskader sker nu engang også i forbindelse med arbejde..
Gravatar #30 - birger
28. jul. 2008 13:57
stemte ja
ledningen er knækket, så den skal lige skiftes
Gravatar #31 - Lucsen
28. jul. 2008 14:04
Myten består i at det jo ikke er musens skyld, rent faktisk ville jeg bruge udtrykket "Idiot-skade" men trak den til mig igen da det nok var en tand for arrogant, nu kan jeg dog se at det nok havde været et bedre udgangspunkt.
Gravatar #32 - gnаrfsan
28. jul. 2008 15:09
har harft ondt i højre pegefinger pga. trackpoint musen på min ThinkPad. Det har varet i flere år nu, og det er temmeligt tydeligt. Ellers er der intet.
Gravatar #33 - Tage
28. jul. 2008 16:25
Har til tider kunne mærke at jeg er blevet lidt stiv i højre håndled, men det altid over når jeg klatrer lidt rundt på stolen og drikker lidt øl. Skal prøve at vænne mig til at bruge min Wacom noget mere, selv til almindeligt kontorbrug, og så gemme musen til gaming. Med gestures og ordentligt opsatte taster, så er det ikke vildt nødvendigt med en mus til de gængse opgaver.
Tror også at det har hjulpet at jeg gik over til en musemåtte med høj håndledsstøtte.
Generelt så hjælper forandring i ens arbejdsstilling i løbet af dagen meget. Det er uniformt og repetitivt arbejde der øger belastningen i senerne.
Gravatar #34 - nyx
28. jul. 2008 17:19
25 skrev:
#23: Husk lige på at skader opbygges gennem menge år - det er ikke lige noget, der kommer fra den ene dag til den anden - og når skaden først er sket kan den aldrig gøres god igen.

Det eneste man kan er at forebygge - og hvis man misbruger noget som helst - inkl. sin krop - hævner det sig senere...

Måske - men det kan også bare være, at du endnu ikke kan mærke det.

Så dvs. at nu når jeg har brugt mus, et pænt stykke tid hver evig eneste dag, i gennemsnit mere end 4 timer dagligt, i 17-18 år, og stadig ikke har mærket gener, så skal jeg stadig være bekymret? :-P Nah du - min krop har i den tid været under udvikling, og jeg har ikke altid været lige go' til at dyrke motion. Jeg har ligeledes en skulderskade fra noget kampsport i højre skulder (svarende til en minisk-skade) og jeg har stadig ingen problemer med museskader el.lign. ... Nu træner jeg mere eller mindre fast et par gange om ugen efterhånden, og jeg skal stadig være bekymret over at "skader kan være lang tid undervejs", for jeg ville ikke opdage dem når der kom ekstra belastning direkte på skulderen? Naaah... Jeg lader andre om paranoiaen og morer mig lidt med min 'puter imens.

Jeg er ikke syg, og jeg ville sætte pris på at folk ikke gjorde mig syg med alt deres bøvl om skader osv. Jeg kan godt li' mit arbejde og studium - måske er det dét der har holdt min skulder/albue/håndled i orden i alle disse år? De fleste af dem jeg har mødt der har en "museskade" har været personer der ikke kunne lide deres arbejde - måske er det dér den ligger? ;-)
Gravatar #35 - Zombie Steve Jobs
28. jul. 2008 19:54
Aldrig.

Sidder ordentligt, har en ordentlig mus og høj sens, bruger ikke hele armen til at flytte den, altså, for helvede, hvor svært kan det være.

Vi er sgu da heller ikke bygget til at køre bil, hvor mange har gear-gigt eller rat-rystelser?

Men har da haft hård hud de mest besynderlige steder på højre hånd, da jeg spillede meget fps.
Gravatar #36 - Niversen
28. jul. 2008 20:57
hallo drenge... hotkeys :P

jeg har aldrig haft en museskade... men mit syn er sgu ikke hvad det har værret... og jeg sidder kun 11 timer om dagen foran skærmen... kun afbrudt af at jeg drejer nakken når jeg spiser, falder isøvn eller rent faktisk lavet noget...
Gravatar #37 - Sikots
29. jul. 2008 06:24
Der findes ikke museskader - der findes dårlig påklædning!

(75%)Nej, aldrig
(17%)Ja, har haft en
(9%)Ja, døjer med en selv p.t.
Stemmer i alt: 2086

Så 101% har stemt - *kigger sig over ryggen og råber "NEEEEJ IKKE STEMMERNE IGEN!"*
Gravatar #38 - Windcape
29. jul. 2008 06:55
newz.dk har en sjov form for afrunding, det er rigtigt.

Måske skulle man sende de kære admins på matematik kursus :p
Gravatar #39 - milandt
29. jul. 2008 08:20
Dem der har museskader er sjovt nok de samme mennesker som har set rumvæsener og i øvrigt er sygemeldt med stress hele tiden.
Gravatar #40 - gnаrfsan
29. jul. 2008 09:24
#39 Klart. Jeg har aldrig vret sygemeldt for stress. Hvis der er noget jeg ikke når, så er det for det meste ikke min skyld. Deruover har jeg flere gange været på arbejde med feber.

Det er ikke nogens skyld, andre end min egen, men min pegefinger gør sgu stadig ondt.
Gravatar #41 - Taxwars
29. jul. 2008 10:41
Manglende option:

"Ja, de løber rundt og gnaver i mine ting!"

Jeg har sgu haft rigtige mus inde og snuse!

Små bumser. Her, sig hej til Hr. Mussefælde, han vil gerne være din ven!
Gravatar #42 - zin
29. jul. 2008 10:45
#41: Tsk tsk. :p
I så tilfælde mangler der også en:
"Ja, min mus har frygtelig ondt i ryggen!"-option. :-)

#Topic:
Niks, aldrig haft en og har brugt mus mere eller mindre dagligt i over 13 år.
Gravatar #43 - Modvig
29. jul. 2008 20:47
Jeg har efterhånden nørdet så meget nu her, i de mest underlige stillinger og positioner at jeg begynder at tro der ikke er noget der hedder en musearm.
Gravatar #44 - zin
29. jul. 2008 21:09
#43: Muse hvad?! Blasfemisk!
Mus har kun ben!
Gravatar #45 - Bllets
29. jul. 2008 21:12
Jeg har brugt computer og konsoller siden 95, og har haft smert siden starten af 2007..

Jeg har kendt til ordentlig ergonomi siden omkring år 2000, men det har ikke rigtigt kunne forhinde det..

Men for fanden folkens, DER ER MERE til museskader end at side ordentligt foran skærmen.
Hvordan du spiser, hvordan du dyrker motion, hvor meget motion du dyrker, hvordan din psyke er og så videre..

Engelsk:http://en.wikipedia.org/wiki/Repetitive_strain_injury
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login