mboost-dp1

Har du nogensinde læst hele manualen til et stykke elektronik?

Gå til bund
Gravatar #1 - Cugel
3. jul. 2008 12:23
nej.. jeg plejer at prøve mig frem.. det som regelt også hurtigere end at bruge flere timen på at læse sig frem til det hele.
Gravatar #2 - Shorts
3. jul. 2008 12:26
Det er som regel ikke en brugsanvisning, men nærmere en brugsforvirring. De eneste gange jeg gidder kigge i en manual er når jeg skal samle en computer, da forskellige bundkort sjældent er ens, og det simpelthen tager for lang tid at prøve sig frem.

Har dog aldrig læst en hel manual, og kommer heller aldrig til det vil jeg våge at påstå. stemte "Nej - man er vel nørd".
Gravatar #3 - moulder666
3. jul. 2008 12:28
Andet svar:

Ja, men det er sgutte ret tit! :-)
Gravatar #4 - AzCii
3. jul. 2008 12:37
10% læser ALTID manualen igennem, det er nok mere sansynligt at 10% lyver, eller ikke har læst hvad de selv svarede.
Gravatar #5 - trylleklovn
3. jul. 2008 12:41
Læser nogle gange manualen igennem lang tid efter jeg har fået produktet, for at genoplive det spændende ved de mange funktioner samt nogle gange opdage nogle, som var så dårligt implementeret, at man ikke umiddelbart kunne finde dem selv.
Gravatar #6 - Dreadnought
3. jul. 2008 12:43
"Ja, hvis manualen er lille og jeg er på toilettet."-muligheden mangler.
Gravatar #7 - holmen
3. jul. 2008 12:55
#6 Haha, tænkte noget lignende. Skulle godt nok kede mig for at læse en hel manual.

Stemte nej, for jeg har sldrig læst en hel manual, men hvis der er noegt jeg ikke kan finde ud af slår jeg det gerne op.
Gravatar #8 - vision-dk
3. jul. 2008 13:10
Manglede svarmuligheden: "Nogle gange"

Har læst vejledningen helt igennem til bl.a. et digitalkamera, for at kende det ordentligt. Oftest læser jeg dog ikke i manualen.
Gravatar #9 - Hůňděštějlě2
3. jul. 2008 13:24
Tror aldrig jeg har læst det hele, men har da læst lidt i manualen, hvis der er noget som er helt uforståeligt.

6 skrev:
"Ja, hvis manualen er lille og jeg er på toilettet."-muligheden mangler.

Faktisk kan jeg godt finde på at tage manualen med på toilettet, hvis jeg lige har købt en nyt stykke legetøj og absolut er nød til at afbryde legen med et toiletbesøg.
Er det nørdet? :D
Gravatar #10 - Sirius7dk
3. jul. 2008 13:27
har laest nogle manualer til mine mobiltelefoner, men foerst efter jeg havde laert at bruge telefonen :)

for at se om der var noget jeg ikke vidste :)
Gravatar #11 - Dreadnought
3. jul. 2008 13:35
Nej, det er da ikke nørdet. Det er da ganske naturligt. Jeg kan ikke finde flere interessante ting ved den gule glasfibervæg jeg stirer ind i når jeg er på lokum. Der har vi manualerne til rådighed.
Gravatar #12 - the-meaning-of-life42
3. jul. 2008 13:46
kun till min ipod fordi den fuckede 100% op..
Gravatar #13 - DamnImBamse
3. jul. 2008 13:55
Er det ikke nærmere nørderne, der læser hele manualen igennem?
Gravatar #14 - karga
3. jul. 2008 14:00
Om man er "nørd" fordi man læser manualerne igennem eller ej er da op til den type nørd man er.. hvis man har et stykke hardware, så kunne man sige at it-nørden er nørdet hvis han ved hvordan det fungerer allerede..

Men hvis nu han er detalje-nørd (de findes :S skræmmende typer), så er det jo nørdet at læse hele molevitten og gerne på indokinesisk
Gravatar #15 - sunz
3. jul. 2008 14:06
Har svaret "Ja - men først da jeg måtte give op med at prøve mig frem."

Læser som regel ikke en manual til eletronik (til at starte med). Plejer altid bare at pakke op og lad som om jeg har styr på det, indtil det omsider går galt...

Var overasket over hvor mange der har svaret, at de læser manualen først. I spørgsmålet står der nemlig "hele manualen". Kan personlig ikke se nogen grund til at læse omkring de 200 sider, for at få svar på hvordan man benytter noget eletronisk.

Så går jeg også udfra at det må være ret svært, at kunne huske det hele efter at have læst en hel manual :)
Gravatar #16 - XorpiZ
3. jul. 2008 14:09
Jeg mangler svarmuligheden "Nogle gange".

Har lige købt anlæg, og der læste jeg det meste af manualen igennem, inden jeg bestilte for at se hvad der var understøttet, hvor det sad osv. Det gør det lidt nemmere at forberede sig.
Gravatar #17 - myplacedk
3. jul. 2008 14:24
14 skrev:
Om man er "nørd" fordi man læser manualerne igennem eller ej er da op til den type nørd man er.. hvis man har et stykke hardware, så kunne man sige at it-nørden er nørdet hvis han ved hvordan det fungerer allerede..

Det kommer så helt an på hvilken elektronik det er, og hvor god manualen er.
De sidste to gange jeg har fået ny telefon, HAR jeg faktisk læst manualen (fra ende til anden, hurtigt, men hver eneste sætning er læst), og der stod INTET jeg ikke vidste eller havde regnet ud.
Basically var det egentlig bare alle menupunkter, penslet ekstra ud for de tungnemme (no offence), som ikke ved hvad en tekstbesked er, fx.

Begge gange stod jeg dog stadig tilbage med spørgsmål, som jeg har fået besvaret ved at prøve mig frem.

Men i andre tilfælle er logik altså ikke nok, så må man læse. Og jeg gør det gerne.
Gravatar #18 - myplacedk
3. jul. 2008 14:26
Det kommer da an på så meget.

Nogle gange er manualen så indholdsløs at den blot er spild af tid.

Andre gange er produktet værdiløst uden en manual.

Nogle gange bestiller man noget hjem over nettet, og så er en downloadet manual det nærmeste man kommer at lege med det.

Jeg læser gerne en manual, men så skal der altså også stå noget i den.

Jeg stemte blankt.
Gravatar #19 - myplacedk
3. jul. 2008 14:30
Hader i ikke alle de der indholdsløse manualer?

PLAY
Press PLAY to start playing

STOP
Press STOP to stop the currently running function

MENU
Press MENU to open menu

EXIT
Press EXIT to exit from menu

INFO
Press INFO to get more info

Når alle knapperne er beskrevet, beskrives alle menupunkterne på samme måde.
Så lidt troubleshooting som primært beståraf "er der strøm?" og den slags.

Måske står der i indledningen noget med "VIGTIGT! LÆS DETTE FØR DU BENYTTER APPARATET FOR FØRSTE GANG!!!11!"
Og så står der bare ting som "skil den ikke ad, da du kan få stød" og "hvis der kommer røg ud af dem, så stop med at benytte den".

(Seriøst, det med røgen stod sgu i manuelen til et snapshot-kamera. Jeg læste ikke resten af det afsnit.)
Gravatar #20 - Slettet Bruger [1510613392]
3. jul. 2008 14:43
The Man Law
§92. No man shall ever read an instruction manual. If the man does not know how to use the item, trial and error shall be used until the correct function is determined.
Gravatar #21 - Disky
3. jul. 2008 15:01
Nogle gange.

Med computer udstyr, telefoner, køkken ting, stereoanlæg osv. Nej.

Men dykkercomputer, ja absolut.

Jeg gider ikke ligge på 50 meters dybde, og pludseligt ikke fatte en bjælde af hvad min nye dykkercomputer fortæller mig.
Gravatar #22 - übermench
3. jul. 2008 16:54
Manualer er nok det mest kedelige læsning, næst efter de hellige skrifter og telefon-bøger. Så det blev et stort NEJ!
Gravatar #23 - tewic
3. jul. 2008 18:21
Læser aldrig hele manualen. Men det sker tit jeg bruger det som opslagsværk til specifikke problemer - oftest med bundkort. Og tjoe har da også slået lidt op i lidt andre manualer (bl.a. til mit ur som havde lidt for mange funktioner jeg ikke fattede at navigere rundt i med den begrænsede mængde knapper som kunne kombineres på en milliard måder)
Gravatar #24 - kapper_14
3. jul. 2008 18:26
Jeg stemte "Nej - Man er vel nørd" for har aldrig læst en hel manual.
Dog kigger jeg tit i manualen til bundkort for at finde ud af hvor forskellige små ting sidder på det pågældende bundkort eller hvilke specifikationer det har.

Men ellers leger/stener jeg mig frem til forskellige ting i foreksempel en tlf.
Synes nogle gange at det er meget sjovt at finde en ny funktion som man ikke havde lagt mærke til før.
Gravatar #25 - Abe
3. jul. 2008 18:52
#16 XorpiZ: Det er præcis hvad jeg ville sige - ord for ord. Manualer læser jeg kun, når jeg har med hifi/computer-hardware at gøre. Og det er som regel "præventivt"; det er sket flere gange før jeg køber en ting.

Softwaremanualer læser jeg også til tider, men det er i forbindelse med arbejde så den gælder nok ikke helt.

Der kunne godt være lidt flere svarmuligheder. Fx:

"Ja, men kun om hardware"
"Ja, men kun om software"
"Ja, men kun fordi jeg skal"
"Læser kun quickguiden"
"Kan ikke læse"

Ah, absurditet. Du skønne skøge! :)
Gravatar #26 - rackbox
3. jul. 2008 19:43
Egentlig er mit svar forkert... Jeg læser ikke manualen. Jeg tager tingen i brug. MEN!

Når jeg så har brugt tingen så længe, at jeg mener, at jeg kender alle funktioner, SÅ læser jeg manualen med det formål at blive inspireret og for at se, om der skulle være en funktion, jeg ikke selv havde fundet.
Gravatar #27 - vision-dk
3. jul. 2008 19:53
#17-19

Du fik mig lige til at tænke på nogen af de rigtig "gode" manualer.

Se på Cigarfar. Klik på menupunktet "Brugsanvisninger", allerede det første eksempel er en klassiker :-)
Gravatar #28 - Eniac
3. jul. 2008 20:36
I "tidernes morgen" læste jeg dem ikke, da det var relativt nemt at overskue funktionerne. I dag kan elektronikken 117 ting, og det er ikke altid at dem der har lavet det tænker på samme måde som mig, så manualer er mere og mere et opslagsværk, ikke mindst for at spare den tid det tager selv at fedte rundt med det.

Manualer er nok den form for "litteratur" jeg har læse mest af. Jeg læser dem dog ikke fra ende til anden.
Gravatar #29 - Norrah
4. jul. 2008 07:08
Den sidste manual jeg fik var til mit tv, og er på 400sider.
Men der er en del funktioner jeg ikke har fundet via trial and error. Så mon ikke jeg skimter den igennem om nogle måneder?

Men jeg kunne aldrig finde på at læse en manual inden. Jeg sværger.
Gravatar #30 - stargate
4. jul. 2008 07:17
Både og

Jeg vil ikke læse en maunal til et stykke elektronik som jeg har læst før, det er næsten altid det samme.

Der imod læser jeg det ved nyt (nye ting so jeg ikke har haft) for nogle gange har je fundet ud af nogle ting kunne mere end hvad mine venner ved og nogle gange behøver jeg ikke købe nyt fordi de finder ud af de behøver noget mere fra F.eks et GFX kort (husker da de kom frem med TV out det vidste de ikke ( de var hellere ikke EDB "kloge" ) så købte de bare nyt)

Minder om noget jg hørte engang for år tilbage fra en ven der er IT supporter, en kunde købte ny PC fordi windows gik ned, så mente kunde at han var nød til at købe nyt :)
Gravatar #31 - Tyrian
4. jul. 2008 09:15
Idet jeg går på en uddannelse, hvor vi selv sammensætter den slags, har jeg været nød til at svare "Ja, læser altid manualen igennem først.". Dermed ikke sagt, at jeg læser manualer igennem til grafikkort og motherboards ect. men omvendt kunne jeg aldrig finde på, at klistre komponenter sammen, jeg ikke havde læst hele manuallen for, så det er vel den svarmulighed der ligger nærmest...
Gravatar #32 - knasknaz
4. jul. 2008 09:54
Jeg har kastet mig over Unix og Linux, som er så rodede og ugennemskueligt opbyggede, at man er nødt til at læse manualen.
Gravatar #33 - myplacedk
4. jul. 2008 12:48
32 skrev:
Jeg har kastet mig over Unix og Linux, som er så rodede og ugennemskueligt opbyggede, at man er nødt til at læse manualen.

Det kommer da an på hvordan du kaster dig over det. Jeg aner ikke engang om der findes egentlig manualer til Ubuntu. Jeg fik det i hvert fald op at køre uden at læse manueler.

Nysgerrighed, specielle ønsker, afprøvning af umodne versioner og en enkelt lille fejl har så fået mig til at Google bestemte problematikker. Men dokumentation har jeg ikke set noget til.

Hvis du vil nørde rundt i prompten der imod, ja så er manualer uundværlige. Men at læse HELE manualen, ja det er da vist spild af tid i bedste fejl. (Psykisk invaliderende i værste fald.)
Gravatar #34 - Thalion
4. jul. 2008 15:42
Hmm stemte Ja, læser altid manualen igennem først.

normalt pakker jeg det ud savler over det, oplader det og lign.

Så går jeg på toilettet og læser manualen :-D

Men meget af den "læser" jeg også kun, dvs alt hvor det nærmest siger sig selv skimter jeg bare over. Men ellers læser jeg jeg den igennem. Det sparrer en for en masse tid, og man kan bruge sit nye gadget fuldt ud fra starten. :-D
Gravatar #35 - cyandk
4. jul. 2008 17:35
Ja - men først da jeg måtte give op med at prøve mig frem.

Man tror jo man ved alt om det, lige indtil det går galt :D
Gravatar #36 - ejldk
4. jul. 2008 19:05
Hos mig ryger manualen som regel hurtigere i skraldespanden end indpakningen.

Gæt hvad jeg stemte?? ;)
Gravatar #37 - lnc12
6. jul. 2008 03:57
Ja - men først da jeg måtte give op med at prøve mig frem.

man har vel sin stolthed man kan selv vil selv men så er man sku nøde til at læse på skidtet alligevel
Gravatar #38 - jopsen
6. jul. 2008 11:25
En manual er normalt et opslagsværk... Ikke en roman man læser til enden...

Hvis man har et problem slår man da bare op i manualen... man giver sig ikke til at læse den fra start til slut!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login