mboost-dp1

Har du et OpenID?

Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
30. mar. 2008 18:04
Hvad er OpenID? Jo, det skal onkel Wiki forklarer dig:

OpenID is a shared identity service, which allows internet users to log on to many different web sites using a single digital identity, eliminating the need for a different user name and password for each site. OpenID is a decentralized, free and open standard that lets users control the amount of personal information they provide.
Gravatar #2 - vandfarve
30. mar. 2008 18:06
... og så minder det lidt for meget om digital signatur, men forskellen er vist, at man med en digital signatur også kan sende sikrede data, hvor man med OpenID blot kan logge sig en med én profil.
Gravatar #3 - Freakzter
30. mar. 2008 18:18
Det er måske en smule OT, men er jeg den eneste der gerne vil have det til at hede et OpenID, istedet for en?
Gravatar #4 - arne_v
30. mar. 2008 18:26

Du tilhører nok det mindretal som kan skrive korrekt dansk ...

:-)
Gravatar #5 - cazotaro
30. mar. 2008 18:28
offtopic:

Ved ikke om ID i det hele taget er kategoriseret som et/en.. Kan ikke selv høre hvad der lyder mest rigtigt/forkert.
Men det er vel en forkortelse af identification og det hedder jo en identifikation..

ontopic:

vidste ikke selv hvad det var..
Gravatar #6 - vandfarve
30. mar. 2008 18:53
#3-5

Cazotaro har ret i mine øjne, men jeg har til gengæld godt lagt mærke til, at en forfærdelig mange engelsk låneord bliver gjort bestemt ved hjælp af "-et". Da jeg selv lavede et forsøg med at remse alle de engelske låne ord op, som jeg kunne, så satte man "et og ikke "en" forhånd mellem 75-90% af ordene.
Gravatar #7 - arne_v
30. mar. 2008 18:53

Siger du:
et id & dit id
eller
en id & din id
??
Gravatar #8 - arne_v
30. mar. 2008 18:55
Og der er ikke nogen regel som siger at forkortelser opfører sig ligesom original ordet.

Det hedder et automobil men en bil.
Gravatar #9 - thøger
30. mar. 2008 20:08
OnTopic:
Jeg bruger mit openid. Er i øjeblikket logget ind på newz.dk gennem loginbuzz.com (så må i gerne klappe.)

Newz.dk er så også det eneste sted tror jeg ;) Hvilke steder bruger folk det?
Gravatar #10 - Acro
30. mar. 2008 20:48
Jeg bruger (eller har brugt) mit OpenID (også via LoginBuzz) til newz.dk, videntity.org, jyte.com, ticketeverything.com, wishlistr.com, claimid.com, myid.net, pibb.com, botbouncer.com, fevote.com, iconbuffet.com, stikis.com, openiddirectory.com, plaxo.com, equalsyou.com, beanstalkapp.com, nogle blogs og et par ting under udvikling, jeg derfor ikke kan nævne.
Gravatar #11 - TullejR
30. mar. 2008 21:28
#5: Så det er en forkortelse for identification? Jeg tror nu det er en forkortelse for identitet, derfor hedder det *ET* openID. :-)

Nej, men jeg har overvejet at få et (hvorfor var den mulighed ikke i afstemningen?)
Gravatar #12 - bjerh
30. mar. 2008 21:57
Oprettede en til at prøve det med News.. Men fattede hat af at bruge det, så det smed jeg på porten inden for 15 mins igen.
Gravatar #13 - T-Hawk
30. mar. 2008 22:05
bruger det normalt, men hoster mit eget openID og min server er crashed så ikke lige nu desværre.
Gravatar #14 - Magten
31. mar. 2008 06:41
Nope.. Eneste jeg har set muligheden for at bruge det, er her..

Og skal jeg være helt ærlig, så foretrækker jeg ikke at have ét login til alle mine sider :-/
Gravatar #15 - TullejR
31. mar. 2008 07:14
#14: Det er jo et spørgsmål om at have tiltro til sin udbyder.. Ligesom med digital-signatur.
Gravatar #16 - vision-dk
31. mar. 2008 07:48
"Hvad er OpenID?"

Er dog lidt i tvivl om jeg ikke bruger det lidt, der er jo som før nævnt digital signatur, som jeg bruger til skat.dk, studielaan.dk osv. Desuden bruger jeg .NET passport til min messenger, det har vel i princippet også flere anvendelsesmuligheder.
Gravatar #17 - cyandk
31. mar. 2008 12:14
Jeg vil kalde OpenID en sikkerhedstrussel udover det sædvanlige?

Hvis du har en keylogger og indtaster det engang så har han adgang til alt der bruger OpenID?

Altid have forskellige bruger og passwords til alle sites!
Gravatar #18 - Acro
31. mar. 2008 12:54
17 skrev:
Hvis du har en keylogger og indtaster det engang så har han adgang til alt der bruger OpenID?

Hvis der kører en keylogger på din maskine, så har du vist et større problem end godkendelsesmetoden...
Gravatar #19 - Mandalae
31. mar. 2008 13:06
17 skrev:
Jeg vil kalde OpenID en sikkerhedstrussel udover det sædvanlige?

Altid have forskellige bruger og passwords til alle sites!

Hvis du har en keylogger kørende på din maskine kan man jo også bare finde alle dine forskellige logins...
Gravatar #20 - cyandk
31. mar. 2008 13:48
Det kan diskutteres, men man har således længere tidsperiode til at opdage problemet, de fleste bruger vel også cookies på de fleste sites nu om dage?
Gravatar #21 - GormDK
31. mar. 2008 14:18
Bruger det ikke, men den eneste grund dertil er, at jeg ikke ved, hvad jeg skulle vælge som "brugernavn"...
(Jeg har så ikke sat mig så meget ind i det, så ved ikke engang om man har ét samlet brugernavn til si(t/n) OpenID:S)
Gravatar #22 - cazotaro
31. mar. 2008 15:42
- en/din ID..

Omvendt siger retskrivningsordbogen på http://www.dsn.dk/
"id sb., id'et (del af personligheden)."
Men er det det ord?

11 skrev:
#5: Så det er en forkortelse for identification? Jeg tror nu det er en forkortelse for identitet, derfor hedder det *ET* openID. :-)

Identifikation, som wiki også foreslog ;)

ID er forkortelse af identifikation
- http://www.dsn.dk/ "Sprogviden", "Nye ord i Dansk", Søg "ID", artikel nummer 2. (ved ikke lige hvordan jeg linker direkte til det, soz)

tror vi ender på bestem selv? ellers må ve jo lave en afstemning :b
Gravatar #23 - arne_v
31. mar. 2008 16:14

Jeg tror at den id de snakker om er den her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Id%2C_jeg_og_overjeg
Gravatar #24 - Acro
31. mar. 2008 16:16
23 skrev:
... den id ...

Det id.
Gravatar #25 - arne_v
31. mar. 2008 17:06

Den id i #22 er ikke det id vi snakker om i denne tråd.

:-)
Gravatar #26 - Acro
31. mar. 2008 17:47
25 skrev:
Den id i #22 er ikke det id vi snakker om i denne tråd.

Du henviser til id'et fra Freuds psykoanalyse. Det er intetkøn, ligesom der står i udsnittet fra Retskrivningsordbogen.

Det hedder i øvrigt aldrig en id, uanset hvad man taler om.
Gravatar #27 - arne_v
31. mar. 2008 17:57

Du har ret. Jeg læste #22 som, at deres id var "en" id, men der står også "et" id for den.
Gravatar #28 - chris
31. mar. 2008 18:52
ID er en forkortelse for 2 ting

Identifikation
identitet

det hedder EN identifikation
og EN identitet

ergo har du EN åben ID(entifikation/dentitet)...
---------------------------------------------------

jeg bruger det kun her på newz da flere store sites ikke rigtigt bruger det endnu
dog ville jeg gerne have et unified logon-system til ALT
hader at skulle logge på ALTING for at kunne bruge mine services..
helt ærligt..
en eller anden nørd må da sidde derude et sted med løsningen
- gerne lidt ala digitalsignatur
Gravatar #29 - Acro
31. mar. 2008 18:58
28 skrev:
det hedder EN identifikation
og EN identitet

ergo har du EN åben ID(entifikation/dentitet)...

Som arne_v allerede skrev i indlæg #8, er der ikke nogen regel om, at kønnet følger det ord, der forkortes.

Der er til gengæld en regel om, at sammensatte navneord får køn efter det sidste ord, og så kan det forhåbentlig bruges som argument, at folk godt ved, det hedder et billedid.

Det hedder altså en åben identifikation, en åben identitet, men et åbent ID.
Gravatar #30 - Acro
31. mar. 2008 19:00
28 skrev:
en eller anden nørd må da sidde derude et sted med løsningen
- gerne lidt ala digitalsignatur

OpenID er en løsning på problemet. Det er langt bedre end en digital signatur, fordi man med OpenID kan afgøre godkendelsesprocessen med udbyderen. Problemet er snarere langsom eller ringe implementering af teknologien.

Med ringe implementering henviser jeg til fx Yahoo!, hvor man ganske vist får et OpenID hos dem, men ikke selv kan vælge at logge på med andre.
Gravatar #31 - DarX
31. mar. 2008 19:22
Ja, bruger OpenID... Har ikke lige brugt det på det sidste, fordi http://myopenid.com er pænt langsom til at logge ind, når den så endelig logger ind. Men nu skal jeg da lige prøve http://loginbuzz.com, som ser ud til at virke pænt hurtigt og simpelt.
Gravatar #32 - Magten
31. mar. 2008 22:37
18 skrev:
Hvis der kører en keylogger på din maskine, så har du vist et større problem end godkendelsesmetoden...
Så lad os sige en eller anden random irriterende tosse får fat på mit password.. Så har han adgang til _alle_ de sider.. Ser samme person mit pass til newz.dk nu, så har han kun adgang hertil..
Gravatar #33 - knasknaz
1. apr. 2008 09:02
Ca. 90% har det ikke. Og to trediedele ved ikke engang hvad det er. Hvem der end har stået for at udbrede budskabet om det her, kan se sig i spejlet hver morgen, og tænke "FAIL". ;)
Gravatar #34 - kogt
1. apr. 2008 17:17
helt og aldeles offtopic

8 skrev:
Og der er ikke nogen regel som siger at forkortelser opfører sig ligesom original ordet.

Det hedder et automobil men en bil.

hvad...?? et automobil?? er det ikke det sidste ord som bestemmer om det er, et eller en...

der er ikke noget der hedder automobilet
Gravatar #35 - Acro
1. apr. 2008 17:59
34 skrev:
der er ikke noget der hedder automobilet

Det mener Dansk Sprognævn ellers, selvom det også kan hedde automobilen.
Gravatar #36 - Mandalae
2. apr. 2008 09:24
35 skrev:
Det mener Dansk Sprognævn ellers, selvom det også kan hedde automobilen.

Men man kan jo ikke regne med hvad Dansk Sprognævn siger...De aner jo ikke hvad de snakker om..tsk :p
Gravatar #37 - cazotaro
2. apr. 2008 14:48
29 skrev:

Der er til gengæld en regel om, at sammensatte navneord får køn efter det sidste ord, og så kan det forhåbentlig bruges som argument, at folk godt ved, det hedder et billedid.

kan da ligeså godt hedde en billedid, mener ikke at vide det skulle hedde et.. Holder mig stadig til EN ID.
Gravatar #38 - TriGGy
2. apr. 2008 15:38
Jeg er generelt ikke den store tilhænger af et system til at logge på mange forskellige sider, da det som andre har nævnt vil åbne alt for meget, hvis der er nogen der skulle opsnappe passwordet. Det kan min logik ikke overbevise mig om er en specielt sikker løsning.

-----
OT:
ET ID bliver i daglig tale oftest benyttet til beskrivelse af enten et ID-kort, eller et ID-nummer.
Og da det hedder båre et ID-kort og et ID-nummer, vil det mest naturlige være at det hedder et ID.
Gravatar #39 - engfeh
2. apr. 2008 17:32

Det er jo fordi det hedder et kort og et nummer....
Det hedder jo fx også ET skab og EN dør - men det hedder EN skabsdør. Det er den sidste del der bestemmer...
Gravatar #40 - minutten
3. apr. 2008 09:28
Sikken en tråd. Det hedder naturligvis ET openID.
Gravatar #41 - cazotaro
3. apr. 2008 14:22
EN!

:D
Gravatar #42 - Mandalae
3. apr. 2008 14:24
I er godt nok stive allesammen, det kan da være ligegyldigt hvad det hedder og der er no chance in hell at I allesammen bliver enige alligevel.

Det kommer simpelthen an på hvor man er fra. Jeg ved godt at der er rigsdansk og sådan, men der er bare så mange forskellige dialekter i .dk at I allesammen har ret på en måde.

F.x. siger man i midtjylland EN hus, mens man lidt længere oppe og resten af landet siger ET hus.

Pointen er, det er ligegyldigt hvad det hedder, spørgsmålet var om I havde ET? :p
Gravatar #43 - GormDK
3. apr. 2008 19:00
men der er bare så mange forskellige dialekter i .dk

Det er i sandhed et nørde-site ^^

Det kommer simpelthen an på hvor man er fra.

Du mener "Det kommer an på ens IP-adresse"? ;)
Gravatar #44 - T-Hawk
4. apr. 2008 09:33
43 skrev:
Du mener "Det kommer an på ens IP-adresse"? ;)

Narh, din IP-adresse er jo ikke så beskrivende for din geografiske placering i .dk, du skal nok ud i nogle GPS koordinater.

(There is no place like 127.0.0.1)
Gravatar #45 - cazotaro
4. apr. 2008 16:07
Det kommer simpelthen an på hvor man er fra.

er da fuldstændig ligemeget hvor man er fra, ordene staves på samme måde, har samme køn, de samme regler tæller.

Dialekt er kun et spørgsmål om udtale, og som du selv skriver. Kan en dialekt have en stavemåde men så er det ikke dansk, men 'dialektens eget områdes skriftsprog', om man vil. For nu at køre videre :b
Gravatar #46 - thøger
6. apr. 2008 18:22
42 skrev:
F.x. siger man i midtjylland EN hus...

Dårligt eksempel der. Jeg er fra Silkeborg og har aldrig hørt nogen sige "en hus".
De gør det vist i sønder- eller vest-jylland... men det bliver ikke til (rigs)dansk af den grund.
Gravatar #47 - XorpiZ
7. apr. 2008 04:12

Jeg bor i Sønderjylland, og hernede siger vi også "et hus".. så det må være vestjyderne, der er galt på den
Gravatar #48 - GormDK
7. apr. 2008 19:33
Okay, ca. 24 posts i denne tråd har handlet om et/en - 24/47, det er mere end 50%!
Og der er allerede en ny poll i gang - skal vi lukke den her? ;)
Gravatar #49 - cazotaro
8. apr. 2008 18:01
Kæft hvor er du nedern Gorm! xD
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login