mboost-dp1

Har du en digital signatur?

Gå til bund
Gravatar #1 - b4@
11. jun. 2007 16:07
100% har ikke digital signatur
Gravatar #2 - [BC]ravn
11. jun. 2007 16:12
Jeg har endda 2 :)
Gravatar #3 - BurningShadow
11. jun. 2007 16:12
Jeg har en, men jeg bruger den ikke.

Der var en eller anden total latterlig grund, til at jeg skulle have den. Jeg er langtfra sikker, men jeg er lige ved at tro, at det var noget med at man ikke kunne købe musik hos TDC uden.
Gravatar #4 - ztyle
11. jun. 2007 16:13
Har fået en digital signatur men har aldrig brugt den.

Men tænk sig at vi faktisk er bagud i forhold til polen, hvor de får udleveret et chipkort, som indeholder den digitale signatur
Gravatar #5 - MiniatureZeus
11. jun. 2007 16:15
Jeg har en, men gider ikke bruge den, eller rettere sagt har ikke rigtig haft brug for at bruge den endnu...
Gravatar #6 - trylleklovn
11. jun. 2007 16:28
Bruger den til at ordne SU og skat.
Gravatar #7 - Jace
11. jun. 2007 16:32
Jeg bruger den også til at logge ind på SU og Skat.
Gravatar #8 - XorpiZ
11. jun. 2007 16:38
Har den, og bruger den som de ovenstående til Skat og andre offentlige instanser.
Gravatar #9 - trylleklovn
11. jun. 2007 16:39
Brugte den vidst også til at ændre adresse..
Gravatar #10 - peterlinddamkjaer
11. jun. 2007 18:08
Havde lige glemt mit password til dette site. Derfor måtte jeg vente på at få det tilsendt som e-mail. Hvis newz.dk understøttede digital signatur på samme måde som Telmore, ville jeg kunne logge direkte ind.
Gravatar #11 - Jace
11. jun. 2007 18:10
Det kommer nok i den nye version :)
Gravatar #12 - Derfor
11. jun. 2007 18:30
Nej gør ikke brug af en Digital signatur.

Til dem der ikke ved hvad en digital Signatur er: http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artik...
Gravatar #13 - rys
11. jun. 2007 18:38
Ja, jeg har den kun pga. at indberette selvangivelse til SKAT. Ahh nu jeg tænker efter, har jeg vist også brugt den på TDC til at bestille "Vis Nummer."

Skulle man virkelig kunne bruge den til noget, skulle den dække både netbank, online shops osv.
Gravatar #14 - Disky
11. jun. 2007 19:41
Jeg har haft en i mange år, og bruger den jævnligt, meget nemmere når man skal ind på sider som f.eks. skat.dk eller ændre på SU afbetaling osv.
Gravatar #15 - kinaholm
11. jun. 2007 20:12
Jeg fik en da de lige kom ud - har faktisk aldrig brugt den, og havde den nok liggende i et halvt år :S
Gravatar #16 - DEEF
11. jun. 2007 20:14
Stemte "Digital signatur?" men kommer da i tanke om jeg har én, da jeg skulle bruge den for at se et eller andet på skat.dk
Gravatar #17 - Cyrack
11. jun. 2007 20:19
Bruger den relativt tit når jeg skal kommunikere med læge, ofentligheden (skat, SU osv.) samt Telmore.
Jeg synes signaturen er meget lettere at anvende end at skulle huske en masse adgangskoder :-)
Gravatar #18 - Thalion
11. jun. 2007 20:29
Har ikke fået lavet en endnu...

Men skal have lavet en så jeg kan søge ind på uni over nettet
Gravatar #19 - XERXES
11. jun. 2007 21:18
Har Digital signatur til at ordne SU og Skat, og så bruger jeg den til at undgå at komme i kontakt med de fjolser nede på kommunens borgerservice.
Gravatar #20 - baloo
11. jun. 2007 21:37
Der mangler en valgmulighed: nej, og vil ikke have lortet...
Gravatar #21 - Ronson ⅍
11. jun. 2007 21:51
Stemte nej

Har endnu ikke haft en grund til at bestille/bruge den

Som tidligere foreslået så ville det jo ikke være en skidt ide at bruge det kommercielt, altså online bestilling og betaling. Medfører nok en bunke komplikationer, men indtil da vil jeg vente med at bestille den
Gravatar #22 - nerdalmighty
11. jun. 2007 21:51
Har en digital signatur og bruger har brugt den til Skat, Flytning ved CPR, e-boks og en række andre ting.

Jeg synes nu faktisk at det fungerer fint.
Gravatar #23 - Huleboeren
11. jun. 2007 23:08
Jeg har ikke en - og jeg forstår stadig ikke hvordan man bruger sådan en dingenot :S
Gravatar #24 - Windcape
12. jun. 2007 06:20
Jeg oprettede en året det udkom. Det er nu ude af dato og jeg skal derfor bestille en ny kode, RINGE TIL TDC, betale for langt opkald + ventetid, og så snakke med en teknikker ... for at få den til at virke.

Så nej, jeg bruger den ikke. Ikke før TDC fixer deres latterlige system. Jeg har en netborger kode istedet :-) Jeg flyttede adresse på 10min online, meget pratisk.
Gravatar #25 - j_jorgensen
12. jun. 2007 06:51
Jah, jeg synes det fungerer glimrende..jeg bruger det alle de steder jeg kan. Især synes jeg det er fedt at man kan bruge det hos Telmore. Det er nemlig rart at kunne bruge den, istedet for pinkoder og umulige passwords.
Gravatar #26 - hgul
12. jun. 2007 07:06
#24 Hvis det er et 8080**** nummer så er det nu gratis at ringe til TDC :-)

Ja, jeg har en digital signatur, og bruger den som mange andre til SU, skat m.v. Sidst jeg anvendte den var dog da jeg tilmeldte mig som organdonor på sundhed.dk
Gravatar #27 - mindzero
12. jun. 2007 07:14
Nej har ikke nogen og ved ikke specielt meget om det.

Her i Finland har de vist et eller andet chipkort (har ihvertfald set "personligt chipkort" nævnt nogle steder), men man kan også bruge sin netbank logins til at identificere sig på de offentlige sider, så det gør jeg.
Gravatar #28 - Kian
12. jun. 2007 07:27
jeg har brugt min digitale dignatur en del - eller ihvertfald der hvor jeg kunne. Men ligeledes har jeg også formateret min computer enormt mange gange og lissom Windows-licensen løber tør for aktiveringer løber min digitale signatur tør for genbestillinger. Så nu kan jeg ikke få flere digitale signaturer :) herligt!
Eller jo - jeg kan godt modtage brevet med genaktiveringskoderne men får konstant en fejl - uanset om det er min private computer eller om jeg bestiller et nyt brev og forsøger på naboens computer...
TDC's support er ikke meget værd
Gravatar #29 - Alm
12. jun. 2007 08:00
Jeg har stemt nej, og vil holde på ikke at have en længe endnu!

Den digitale signatur må anses som den største single-point-of-failure verden længe har set - Og på det grundlag, at det er så risikabelt, bruger jeg ikke digital signatur.

Én kode til alt! Det er voldsomt, hvis nogle får fat i en andens kode, kan de stjæle deres identitet ret hurtigt - Det syntes jeg ikke er ret sikkert.
Gravatar #30 - mathiass
12. jun. 2007 08:41
Én kode til alt! Det er voldsomt, hvis nogle får fat i en andens kode, kan de stjæle deres identitet ret hurtigt - Det syntes jeg ikke er ret sikkert.
Så må du håbe at hackeren har en Intel-mac ligesom mig, for der virker signaturen overhovedet ikke (ret imponerende at man kan lave en java-applet der kun virker på PPC men ikke Intel i det samme OS).
Gravatar #31 - Bocaj
12. jun. 2007 10:55
Bruger den på e-boks.dk, min arbejdsgiver giver kun lønsedler digitalt.
Gravatar #32 - vision-dk
12. jun. 2007 11:09
Jeg bruger den også til at logge ind på SU og Skat. Kunne være jeg skulle bruge den på telmore også, havde ærlig talt ikke lagt mærke til at den kunne bruges der, selvom det i "bagklogskabens ulideligt klare lys" er en selvfølge pga. sammenfaldet mellem Telmore og TDC :)

#29 Hvis jeg har forstået det her digitale signatur rigtigt, så er det mere sikkert end traditionelle passwords, da din private signatur virker som en privat nøgle til den offentlige, altså krypteret kommunikation ala PGP.
Gravatar #33 - Alm
12. jun. 2007 11:20
Koden i sig selv er såmend sikker nok - Det er bare tanken i, at der kun er én og samme kode til så mange ting. Hvis, eller når, der er nogle der får fat i en andens digitale signatur, er den person der har mistet den ret udsat.
Gravatar #34 - simonsweb
12. jun. 2007 11:21
Undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men hvad er det nu en digital signatur er? :O
Gravatar #35 - Redeeman
12. jun. 2007 14:26
jeg har min gpg key, og det er rigeligt til mig, jeg skal fandme ikke have deres pis før de tager sig gevaldigt sammen.
Gravatar #36 - Target
12. jun. 2007 15:21
Bestilte en digital signatur da det blev lanceret.
Men pga. deres password-politik valgte jeg en kode, som jeg aldrig har kunnet huske siden.
Dvs. efter første formattering, så kunne jeg ikke importere den igen.
Har dog aldrig haft behov for den, da man som Netborger har kunnet komme ind alle de steder hvor jeg har haft behov for det.

Idéen med en digital signatur er i og for sig meget god, men jeg tror det er for besværligt til, at den danske befolkning vil tage det til sig i den nærmeste fremtid.
Gravatar #37 - DiscomanDK
12. jun. 2007 18:01
Okay virker fint på min "Intel Mac.."

Det eneste ringe ved signaturen, er sku at man skal vælge sådan et lorte kodeord.

Bruger min tit, virker fint til Skat, telmore osv.

Jeg syntes det kunne være fedt, hvis man lavede sådan det virkede på langt de fleste sider.
Dog tror jeg deres latterlige password politik er pisse usikker. Folk de kan ikke huske de lange besværlige koder, så de skriver dem selvfølgelig ned. Ganske praktisk, men ikke så praktisk, hvis det hænger på en postit ved pc skærmen.
Gravatar #38 - Hundestejle
12. jun. 2007 19:56
Jeg havde. Men det er så sjældent at man får brug for den.
Da jeg skulle forny min SU blev signaturen pludselig relevant igen, før første gang i 3 år, og så har man selvfølgelig glemt koden.
Gravatar #39 - s-andersen
12. jun. 2007 21:47
LORTEkoder er det de der, som sikrer dig bedst muligt mod at andre gætter din kode?

Hvis man absolut vil bruge et standard kodeord på alle de sider man har login, så kan jeg ikke se problemet i at det skal være 8 tegn med både tal og store og små bogstaver.

Det svarer nogenlunde til at kunne huske et telefonnummer, og hvis du er lidt opfindsom så er det endnu nemmere. Jeg husker på omkring 16 forskellige koder med tilfældige tegn, og en håndfuld der er knap så avancerede. "standardkoder" er meget anvendelige til sider af mindre betydning, mens jeg gerne vil sikre min netbank og digitale signatur mod gætværk. Brug en hukommelsesstrategi, det virker fjollet i starten, men du glemmer aldrig koden igen :)
Gravatar #40 - atheist
12. jun. 2007 22:15
Jeg har en, og jeg har skiftet den et par gange pga. formattering/glemt kodeord.

Jeg har brugt den til at se forskudsopgørelse, ændre adresse, søge om SU og logge på flere af tdc's services .

Jeg brugte den sågar da jeg søgte om SU-lån - troede jeg...

Jeg loggede fint på Minsu.dk, og fandt delen med su-lån, men det eneste jeg kunne, var at bestille et gældsbevis, som ville blive sendt til mig, så jeg kunne skrive det under og sende det tilbage... Hvad skete der lige for at den digitale signatur var lige så juridisk bindende som en almindelig underskrift??
Gravatar #41 - iluka
13. jun. 2007 09:26
#20 og andre
Der mangler en valgmulighed: nej, og vil ikke have lortet...

Må man spørge hvorfor? Jeg har stor glæde af min, til skat, SU, diverse til københavns kommune, og faktisk bruger jeg en gang imellem internet fra et offentligt hotspot på det kongelige bibliotek hvor det digitale signatur er "lånerkort" til internettet.

Jeg er klar over at der har være diverse diskussioner omkring sikkerhed, men mit indtryk er at det i det store og hele fungerer godt og sikkert.

Hvis der er en ting der er helt sikkert, så er det at jeg IKKE gider stå i kø nede hos borgerservice for at lave en fjollet rettelse til et skattekort.
Gravatar #42 - Hundestejle
13. jun. 2007 11:37
#40 atheist

Så vidt jeg er orienteret er det endnu ikke slået helt fast at det er lige så bindende som en underskrift.
Derfor tror jeg ikke de vil løbe nogen risiko når det kommer til penge.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login