mboost-dp1

Google+

Gå til bund
Gravatar #51 - Windcape
17. jul. 2011 15:49
fidomuh (50) skrev:
Hvad har det med "privatlivs-politik" at goere?
At de ikke vil gøre det nemt for dig, at distributere alle dine venners email-adresser til en anden service?

Der er intet værre end folk som misbruger ens tillid, og tilmelder ens email til et eller andet lamt/spam.

fidomuh (50) skrev:
Det er ren og skaer business at de ikke vil hjaelpe dig med at skifte service.
Jeg vil mene det er både en principel, og selvfølgelig forretingsmæssig, beslutning.

Men derudover kan det jo stadigvæk lade sig gøre (min telefon kan ihvertfald). Men at det ikke skal eksistere som en Facebook app, synes jeg nu er fint nok.
Gravatar #52 - Chewy
17. jul. 2011 16:02
@49
Manuel eksport af data der alligevel kun er det offentlige data på dine kontakter, gør det jo ikke nødvendigvis nemt at importere på en anden side.

Nu kan Google af gode grunde ikke gøre det nemmere for dig at smide din info op på andre services. Det kan kun gøre det nemt for dig at tage din info med dig. Så må det være op til de andre services at sørge for at du kan smide det op igen.. Google har taget første skridt..

Men det ændre stadig ikke på mit oprindelige argument.
At Google ikke har noget imod at du tager din data med dig. Og at det derfor (imho) er en ret logisk slutning at Google vil være positive overfor Diaspora modellen....
Gravatar #53 - Windcape
17. jul. 2011 16:06

Problematikken er så om det er ens eget info, eller info fra alle andre.

Hele problematikken med Facebook et. al. er jo netop at man kan dele andres informationer.

At Google gør det nemt for mig, at give alle mine venners navne, telefonnumre og email adresser væk til /random/entity/ er jo ikke nødvendigvis positivt!

Facebook ville være blevet slagtet for at tilbyde sådan en mulighed. Men når det er Google, er det åbenbart helt OK?
Gravatar #54 - fidomuh
17. jul. 2011 16:22

At de ikke vil gøre det nemt for dig, at distributere alle dine venners email-adresser til en anden service?

Du mener "Skifte til en anden social netvaerks service"?
Jeg kan distribuere alle mine kontakter helt fint i dag. Det er faktisk bare 1 tryk.

Der er intet værre end folk som misbruger ens tillid, og tilmelder ens email til et eller andet lamt/spam.

Og det forhindrer det her saa ikke.
Jeg naegter at tro paa det har noget med det at goere overhovedet.

Hele baggrunden for Facebook er jo netop at dele emails/konti med alle andre.
Hvis folk ikke oensker at jeg tager deres kontakt info med over til G , kan de jo blokere den info i deres profil.

Jeg vil mene det er både en principel, og selvfølgelig forretingsmæssig, beslutning.

Jeg er ikke enig:

Men derudover kan det jo stadigvæk lade sig gøre (min telefon kan ihvertfald). Men at det ikke skal eksistere som en Facebook app, synes jeg nu er fint nok.

Praecis.
Pointen er dog mere at Facebook ikke tilbyder dig at skifte til en anden service.

Hvilket Google jo saa rent faktisk goer.
Gravatar #55 - fidomuh
17. jul. 2011 16:24

At Google gør det nemt for mig, at give alle mine venners navne, telefonnumre og email adresser væk til /random/entity/ er jo ikke nødvendigvis positivt!

Det kan du allerede med Facebook, visitkort, email, tale, etc.
Det er ikke noget nyt og fancy.

Facebook ville være blevet slagtet for at tilbyde sådan en mulighed. Men når det er Google, er det åbenbart helt OK?

Eh, de bliver rakket ned netop for IKKE at tilbyde det.
NEtop det at jeg ikke kan hive mine kontakter ud af Facebook, goer jo saa at jeg ikke kan bruge det som en reel kontaktliste paa min telefon (fx), da jeg saa er afhaengig af om min naeste telefon understoetter Facebook integrationen.

Det underbygger saa igen, at det er ren og skaer moneygrubbing at de goer saadan :)
Gravatar #56 - Chewy
17. jul. 2011 16:24
@53
Problematikken er så om det er ens eget info, eller info fra alle andre.

Det er kun info som du selv har valgt at du vil dele med mig som man henter. Hvis du ikke vil have at jeg får fingrene i dem. Så burde du ikke dele det med mig i første omgang.
Om jeg manuelt afskriver den data du har "givet" til mig. Eller om jeg bruger G+'s indbyggede funktion er vel hip som hap i forhold til den data du selv stiller til rådighed.

Hele problematikken med Facebook et. al. er jo netop at man kan dele andres informationer.

Det kan du så også på G+. Medmindre du vælger at jeg ikke skal kunne dele dine info...

Skal du bruge hjælp til at folde din sølvpapirs hat?
Alternativt kunne du jo tjekke op på det, inden at du begynder at brokke dig over problematikker der ikke er til stede.. :-)

Hvis du ikke har lagt mærke til det, så bliver Facebook jo netop slagtet for ikke at stille sådan en service til rådighed.
Og de bliver ekstra slagtet for at lukke ned for 3. parts programmer der kan gøre det for dig...
Gravatar #57 - Windcape
17. jul. 2011 20:10
Chewy (56) skrev:
Det er kun info som du selv har valgt at du vil dele med mig som man henter. Hvis du ikke vil have at jeg får fingrene i dem. Så burde du ikke dele det med mig i første omgang.
Spørgsmålet er jo så , om jeg burde have dig som "ven" på Facebook i første omgang.

Og hvis man stiller det spørgsmål, så er Google+'s circles pludselig meget lidt værd. Google+ er faktisk meget meget meget mere offentlig end Facebook.
Gravatar #58 - Chewy
17. jul. 2011 20:17
@57
Spørgsmålet er jo så , om jeg burde have dig som "ven" på Facebook i første omgang.

Hvilket gælder i samtlige sociale netværk der er på nettet, samt ting som telefonnummer, adresse og email.

Hvis du er bange for at de venner og bekendte du deler dem med, kunne finde på at misbruge dem.
Ja så bør du nok genoverveje din omgangkreds, samt hvem du vælger at dele omtalte info med.. Det er der i og for sig ikke noget nyt i...
Gravatar #59 - Windcape
17. jul. 2011 20:19
Chewy (58) skrev:
Ja så bør du nok genoverveje din omgangkreds, samt hvem du vælger at dele omtalte info med.. Det er der i og for sig ikke noget nyt i...
For folk med 2-3-500 venner på Facebook, er det åbenbart ret nyt!!

Men umiddelbart ser jeg ikke Google+ være ligeså intim som Facebook er pt.

Det minder mest af alt om Twitter, uden længde-begrænsning.
Gravatar #60 - Chewy
17. jul. 2011 20:27
@59
For folk med 2-3-500 venner på Facebook, er det åbenbart ret nyt!!

Men ikke for den gennemsnitlige newz.dk bruger. Så hvorfor bliver du ved med at gentage relativt irrelevante pointer?
Du begynder vel hellere ikke at forklare hvordan CPU fungere hver gang der kommer en nyhed der omhandler CPU'er..

Og hvorvidt G+ er mere eller mindre intimt end Facebook er vel fuldstændigt subjektivt.
Det jeg læser og skriver på G+ er stort set præcist det samme som på facebook. Bare med mindre crap, og en latterlig begrænsning på hvor lang jeg vil lave en besked...
Så for mig er G+ betydeligt mere intimt end Facebook...
Gravatar #61 - kalleguld
18. jul. 2011 06:19
Windcape (45) skrev:
Hvis Google gør Google+ til en API database som alle kan skrive deres egen frontend til, og Google så bare hoster en database, så tjener de jo ikke penge på reklamer vist på Google+ (og deres andre services).

Jeg synes nu eller Google har været gode til at understøtte præcis den type scenarier. Man kan lave en gmail-konto, og så ellers bruge en mail-klient med pop3/smtp/imap og aldrig se googles interface igen. Og chatte over xmpp - og uden at ens chat-partner skal oprette en google-konto.
At de bruger dine data til at målrette reklamer, det er en anden ting. Det må man overveje med sig selv om man kan acceptere - men hvis ikke man kan det, så må man have kontanter op ad lommen.
Gravatar #62 - Kian
18. jul. 2011 06:52
Det er helt sikkert at jeg hellere vil sælge min sjæl til Google end til Facebook. Facebook er noget jeg slettede mig selv fra for ca to år siden. Facebook er en belastning og man skal satme bruge meget tid på underlige settings, holde styr på hvor man bliver tagget, og så samtidig lige vide at man bliver læst over skulderen af ens omgangskreds + det løse.

På Google+ slipper jeg for lortespil, phising-applikationer (som fx den der definitivt fik mig til at slette mig selv, hvor en meta-refresh på 0 sekunder accepterede en masse crap som jeg ville ha sagt nej til). Jeg får forhåbentlig en bedre support via Googles forums, en langt bedre integration med min contact-list fra GMail, lettere samspil med min iPhone og mit generelle had til den arrogante Mark Z. skal jeg ikke tænke mere over.
Circles afhjælper enormt mange problemstillinger. Det er så simpel en løsning på Facebooks kaos.

Det eneste negative jeg har om Google+ er at jeg mangler en decideret besked-funktion. Google har hentet lidt for meget inspiration fra Wave og ladet beskeder være Streams (aka Waves) hvor man kun vælger at en (eller en hel circle) skal kunne se det.

Det gør det liiiidt svært for mig at navigere i logs osv.
En besked-funktion ville være top-dollar!
Gravatar #63 - lorric
18. jul. 2011 09:27
Lowkey (21) skrev:
Hvis man bevidst går tilbage og ændrer teksten for at få kommentarerne til at give en anden mening, er man i forvejen en nar og den slags typer vil altid finde en måde at være en nar på.

Kære Hr. Lyesmith, der er jo ingen grund til at gøre det nemt for dem. Det samme gælder for tyveknægte, charlataner og andre forvorpne fusentaster.

http://politiken.dk/kultur/ECE1314748/43-ord-er-i-...

Derudover var jeg ret imponeret (læs: forskrækket) over hvor meget info Google havde udfyldt i min profil. Telefon, adresse, og det ligger standard så folk kan se det.
Gravatar #64 - Mnc
18. jul. 2011 09:33
lorric (63) skrev:
imponeret over hvor meget info Google havde udfyldt i min profil [...] og det ligger standard så folk kan se det.
Det forestående havde jeg set komme - det er nok udfyldt i andre profiler (gmail, youtube, etc), men ikke særlig opløftende at de vælger, at alt skal være synligt fra start af...

De privacy settings var dog det første jeg lurede på, da jeg oprettede mig, men har åbenbart bare ikke funderet nærmere over den pointe du bringer op.
Gravatar #65 - Daniel-Dane
18. jul. 2011 09:44
Er du sikker på, at det ikke allerede stod i din Google Profile?
Gravatar #66 - lorric
18. jul. 2011 11:04
Daniel-Dane (65) skrev:
Er du sikker på, at det ikke allerede stod i din Google Profile?

Ud fra din posts Relevant ratings, synes folk nok at jeg ikke har tænkt over det. Selvfølgelig har de tingene et sted fra. F.eks. det telefonnr jeg bruger til sms beskeder på Google Calendar.
(Kan ikke lige checke min Google Profil da den er blokeret fra mit arbejde)

Pointen var at man bliver overrasket når man ser det samlet. Og du skal ikke give dem noget info og forvente at det ikke bliver gemt forever.
Gravatar #67 - myplacedk
18. jul. 2011 11:08
På den anden side, jeg skriver den slags info til Google ca. alle de steder jeg kan finde til det. Men min Google Plus-profil havde intet af den slags før jeg selv skrev det i.

At tage dine private data og offentliggøre lyder ikke særligt Google-agtigt. Den mest sandsynlige forklaring er enten at du har skrevet det et eller andet sted og glemt det, ELLER at det er en ups'er. Google Plus er jo ikke lavet færdig endnu.
Gravatar #68 - fidomuh
18. jul. 2011 12:37

Pointen var at man bliver overrasket når man ser det samlet.

Pointen er vel at du bliver overrasket?
Jeg blev ikke. Jeg tvivler paa at andre goer, naar nu de selv har indtastet informationerne i deres Google profil, som fx bruges til GTalk.

Og du skal ikke give dem noget info og forvente at det ikke bliver gemt forever.

Saadan er det jo med alle firmaer, men spoergsmaalet er saa, om du reelt har proevet at slette dine informationer hos Google?
Jeg har. Den saa ikke umiddelbart ud til at gemme hverken telefonnummer eller adresse, men hvad de reelt gemmer i databasen hos [Facebook], ved man jo aldrig.
Gravatar #69 - fidomuh
18. jul. 2011 12:39
Oh, og lige en hurtig tjekker viser mig at G ikke, som default, viser hverken telefon eller adresse til offentligheden. Det er kun folk i min "Friends" circle.
Gravatar #70 - Alrekr
18. jul. 2011 13:48
Som forlængelse af #68s kommentar om at slette data: Jeg slettede min Google-profil for noget tid siden. Jeg har hverken adresse, telefonnummer eller andet stående på min G+, som følge af det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login