mboost-dp1

Foretrukne web editor

Gå til bund
Gravatar #101 - Nize
23. sep. 2009 20:39
Hov - emacs er ved en fejl placeret i denne poll; denne skulle have været under 'operativsystem', 'skynet' eller noget lignende.

Jeg stemte 'vi'.

:)
Gravatar #102 - arne_v
23. sep. 2009 22:14
Xploitz (71) skrev:
Altså først og fremmest vil jeg sige at jeg aldrig koder.
Og nu kommer så spørgsmålet, hvorfor er det WYSIWYG er så dårligt? Altså der må da være nogen der bruger det siden det bliver lavet og videreudviklet/enhanced i dvs. programmer såsom dreamweaver. Spare man ikke meget tid?

Eller kan "WYSIWYG er noget lort" sammenlignes med "Vista sucks!!!11 GOGO XP"

Det er faktisk et godt spørgsmål.

Generelt har WYSIWYG til web UI et meget meget dårligt ry blandt programmører mens WYSIWYG til fat client UI har et mere blandet ry hvor nogen synes det er godt og andre synes at det er skidt.

Jeg kan se ihvertfald 3 potentielle årsager:

1) Mange WYSIWYG HTML editorer genererer aldeles horribelt HTML ofte endda invalid HTML. Det må være et absolut minimums krav til kode genererering at den kode der genereres er valid. WYSIWYG editorerer som genererer andet end HTML genererer normalt altid valid kode.

2) WYSIWYG er et meget tvivlsomt begreb for HTML. Den samme HTML vises forskelligt i forskellige browsere. Hvad skal WYSIWYG vise? Bortset fra de små nuance forskelle mellem IE, FF, Safari etc. så er der fundamentalt anderledes browsere: Lynx og diverse programmer til blinde.

3) HTML er et relativt simpelt sprog. Udviklere som har lært et eller flere vanskeligere sprog ser ned på dem som ikke kan HTML.

NB: sprog i ovenstående skal forståes forholdsvis bredt (for at inkludere HTML).
Gravatar #103 - NeoNmaN
23. sep. 2009 23:28
Hvor er TEXTMATE :'(
Gravatar #104 - arne_v
24. sep. 2009 00:03

re 3)

Jeg har iøvrigt en stærk mistanke om at PHP programmørerne ser mere ned på dem som ikke kan HTML end f.eks. Ada programmørerne.
Gravatar #105 - .dot
24. sep. 2009 02:42
nyx (97) skrev:
.dot (94) skrev:
Er du idiot eller hvad? Du prøver at flame et program du intet aner om.

Næh, hverken min intelligens eller hvoede fejler noget. Du troll'er tilgengæld :) Prøver at flame et program? Nej, slet ikke - jeg er bestemt sikker på at der nogen der kan finde ud af at lave noget brugervenligt, hurtigt og solidt igennem samme program. Min pointe er blot at de fleste bliver tiltrukket af DW fordi de ikke kan finde ud af at kode, eller designe. Så bruger de sådan et program, og deres mor syntes jo det så fedt ud, og så kalde de sig webdesignere, og der er rent faktisk nogen der tror på dem...

Dét er hvad jeg "flamer" - dét er hvad jeg har noget imod...

Af en eller anden grund har du fået Frontpage og Dreamweaver galt i halsen, og byttet rundt på dem.
Gravatar #106 - NFSPOWER
24. sep. 2009 07:50

Fandme en rutineret hjemmeside han har fået lavet :P

Jeg bruger selv Webwriter i dag, til de der småting med at hjælpe andre med at tjekke deres kode osv. Programmere ikke selv mere, gider det ikke rigtig. Har også brugt Dreamweaver, men det er fra dengang hvor det var træk og slip i billeder ;) - Kan se det er blevet noget mere avanceret og brugervenligt på en gang :)
Gravatar #107 - simonduun
24. sep. 2009 13:04
Primært bruger jeg coda på pc(osx), og dreamweaver på pc(windows)...
Gravatar #108 - Windcape
27. sep. 2009 17:20
nyx (97) skrev:
Vis mig en WYSIWYG-editor der er W3C-compliant og strict.
Visual Studio 2008?

Derudover koster Dreamweaver jo penge, hvor mange af jer har faktisk programmet lovligt? ;)
Gravatar #109 - thomasmorkeberg
28. sep. 2009 06:24
Har i meget langtid brugt Editplus...

En ganske udmærket texteditor!
Gravatar #110 - johanmw
28. sep. 2009 19:51
Diskussionen om brug af WYSIWYG-editors er for mig at se udelukkende kun aktuel for folk der skal lave simple websites, med enkelt indhold.

IMO er det tusinde gange simplere at kode alt fra bunden, især hvis man skal lave sider der er mere omfattende - sider med cms, webshops, og sider der gør brug af javascript og omfattende CSS giver for mig ikke mening at skrive i en WYSIWYG-editor.

De er mere simple for folk der ikke er vant til at skrive kode i hånden, men så heller ikke mere.

Om jeg kan skrive en farve i en boks hvor der står background, eller jeg skal skrive background: #f0f0f0; er for mig at se hamrende ligegyldig, og jeg er da meget mere sikker på at jeg kan gå ind og rette i koden, og at andre kan, hvis jeg præcist ved hvor jeg skal kigge eftere den evt. fejl.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login