mboost-dp1

Foretrækker du en cd fremfor download af musik?

Gå til bund
Gravatar #1 - ldrada
3. jan. 2006 16:57
Jeg gør det sådan: Downloader musikken, for at se om jeg kan lide den, og køber CD'en hvis det er noget musik som jeg godt kan lide.

Denne fremgangsmåde har gjort mig meget godt, og har gjort at jeg har undgået at købe dårlig musik, som jeg ville fortryde at have købt senere hend.

Jeg er meget glad for at have de fysiske CD'er af bands jeg godt kan lide. Det er, for mig, en del af værket.

På den anden side, vil jeg til evig tid nægte at betale for musik uden at få en fysisk CD også, medmindre det kommer i et lossless format, som for eksempel FLAC eller APE.
Gravatar #2 - Stenum
3. jan. 2006 16:58
Jeg ser intet formål med at have et CD-cover liggende og flyde et sted, for jeg hører alligevel musikken fra computeren.
Er det ikke lidt som at have kassen toweret kom i stående i stuen for at vise det frem?
Gravatar #3 - gentox
3. jan. 2006 17:02
Begge dele, eneste problem ved at købe cd'er i danmark er prisen.

Så køber jeg hellere i udlandet til nogle mere fornuftige priser, her er forøvrigt en genial søge side til dette formål (hvis der var nogen der ikke kendte den).

Med de danske kunstnere er man nødt til at betale fuld pris, desvære.
Gravatar #4 - ldrada
3. jan. 2006 17:04
Det kommer sikkert an på hvilken slags musik man hører.
Den musik jeg hører, kommer ofte kun ud i meget få eksemplarer, og derfor er det "unikt" at have en fysisk kopi af cover og CD.
Lidt lige som at jeg har hørt om et community hvor der er nørder som kender forskel på forskellige udgivelser af et enkelt album (Tror vist det er noget med Pink Floyd eller Led Zeppelin), hvor den ene udgivelse kan sælges for meget gode penge, mens den anden er meget nem at få fat i.
Gravatar #5 - flammable
3. jan. 2006 17:10
Jeg køber cd'er fra kunstnere jeg har hentet og hørt på forhånd. Mit forbrug er imidlertid faldet noget på det seneste da jeg kategorisk boykotter alle cd'er med DRM etc.

Så er det jo bare godt at der er et gratis alternativ som samtidig er mere praktisk at benytte.
Gravatar #6 - Regus
3. jan. 2006 17:18
Jeg ville foretrække at downloade, men jeg vil ikke acceptere den kvalitet de eksisterende services (magnatune undtaget) tilbyder, så jeg køber CD'er...
Gravatar #7 - bjerh
3. jan. 2006 17:54
Du har de efterhånden oppet sig, musikindustrien. Så syntes igen der er mere værd i at købe cd'er, fremt for bare at downlode musikken. :)
Gravatar #8 - OxxY
3. jan. 2006 18:17
Altid cd'er! Der er da ikke noget bedre end et limited boxsæt med interviews extra lækker cover art og flotte digipacks? Hvis man på et tidsunkt får en service med lossless formater og uendelig antal downloads (hvis man nu kommer til at slette det eller mister det på anden måde) kunne jeg begynde at overveje at købe noget hvis det var billigere end cd'er. Men så skal man jo til at have lange ledninger fra ens pc (ikke rart da ordenlige kabler er skide dyre :p) til ens forstærker og investere i et ordenlig lydkort.

Preview samples på nettet er nu altid rart.
Gravatar #9 - Zleep-Dogg
3. jan. 2006 18:28
mangler valgmuligheden "ja, men jeg hører det meste på computeren"...
#4 f.eks. kan D:A:D's Psychopatico let skaffes, men den japanske udgave er ganske sjælden, da den kun er udgivet som promo ;-)

personligt vil jeg gerne have CD'en, hvis det er noget musik jeg synes er godt! at jeg så har en god sjat på comp'en, der endnu ikke er blevet købt, skyldes nok primært økonomi... en ny cd er trods alt næsten 3 dages madbudget når man (forsøger) at leve på en su :/
men det pisser mig af når DRM forhindrer mig i lovligt at rippe til comp'en!
Gravatar #10 - fuglphoenix
3. jan. 2006 18:37
jeg ville klart foretrække at downloade mit musik. hvis det ikke var fordi musikken fra de fleste online-musikbutikker, tilbyder musikken i en for lav kvalitet, og så er de også fyldt med kopibeskyttelse, så det ikke er til at afspille den med mindre man ejer en Ipod.
så derfor køber jeg indtil vidre musikken på cder (ihvertfald så længe jeg kan få lov til at lave den om til mp3/ogg)
Gravatar #11 - mUsLi88
3. jan. 2006 18:38
Giver ldrada (#1 og #4) fuldstændig ret i alt. Er der noget musik der er rigtig godt, skal man også eje cd'en. Det er også lettere at tage en cd med eller låne den ud, end det er med en mp3-afspiller.

CD'er er bare generelt alt for dyre, og kunstnerne får for lidt, derfor jeg ikke køber flere cd'er end jeg gør.

Og forresten.. Tak for tippet Gentox
Gravatar #12 - Simm
3. jan. 2006 18:47
Huha.. det er lang tid siden jeg har købt en CD.. jeg hører mest netradio.. er der et nummer jeg synes godt om, køber jeg det som MP3 etc. og gemmer det evt. på DVD-RW
Gravatar #13 - Hundestejle
3. jan. 2006 19:10
Hovsa. Jeg stemte vist forkert.
Foretrækker absolut ikke fysiske medier.
Gravatar #14 - m_abs
3. jan. 2006 19:17
Jeg foretrækker at have CD'en selvom jeg altid hører musik på min PC.
Desværre kan jeg ikke købe ret meget at den musik jeg hører uden brugsforhindringer, kopisikringer og andre defekter.
Gravatar #15 - Windcape
3. jan. 2006 19:17
mine cd'er har samlet støv de sidste 6 år.. bryder mig ikke rigtig om at købe cd'er, da jeg fluks laver en omgang ogg filer ud af den, og så smider cd'en over i støvbunken, for aldrig at finde den igen.
Gravatar #16 - Wonka
3. jan. 2006 20:12
#11 mUsLi88
kunstnerne får for lidt

Det gør vi andre også.
Gravatar #17 - Yasw
3. jan. 2006 20:19
Begge dele vel. Kommer mange CDer konstant, men de bliver alle rippet til min computer. Men små 340 CDer fylder godt nok lidt efterhånden ;)
Derudover downloader jeg også en masse lovligt.
Gravatar #18 - inzano
3. jan. 2006 20:22
"Nej det er gratis at hente dem fra nettet så hvorfor betale"
Gravatar #19 - Mr.VTEC
3. jan. 2006 20:24
På CD.
Hvis jeg bare downloader det, skal jeg jo have en backup og så skal jeg brænde det ud. Og så kan jeg godt lide at have en samling.

MEN når jeg køber en CD ripper jeg den og lægger den i skabet.
Gravatar #20 - opal
3. jan. 2006 20:59
Jeg køber mine cd'er. Dog henter jeg samples fra de respektive kunsneres hjemmesider.

eventuelt for at sørge for, at kunstneren får løn for sit musik?
Gravatar #21 - eruantalon
3. jan. 2006 21:28
Jeg køber cd'en ripper den i FLAC format og hører den med Amarok(der henter cover-billeder med mere fra amazon.com). Jeg har alligevel anlægget sluttet til computeren og så er det egentlig meget nemmere.

Jeg downloader fra tid til anden musik som jeg ikke kan finde andre steder eller som jeg kun lige vil høre en eller to gange eller som er så gammelt at det ikke rigtigt er til at finde andre steder. DRM-musik er for mit vedkommende ubrugeligt da jeg bruger Linux og principielt er imod at betale samme pris for et dårligere produkt:
Ingen cover/fysisk produkt --> mindre værdi og mindre omkostninger.
Lavere kvalitet og mangel på mulighed for backup og overførsel til mp3 afspillere med mere.
Gravatar #22 - Kadann
3. jan. 2006 21:39
Jeg køber kun på CD - jeg har ikke computeren sluttet til mit anlæg og gider ikke at ofre penge på et ordenligt lydkort til computeren, hvis det skulle blive aktuelt.
Gravatar #23 - Zombie Steve Jobs
3. jan. 2006 23:14
Køber kun cd'er. Ripper dem jeg vil have på min Mp3 afspiller, og har endnu ikke oplevet copy control, der virkede på alle rippere.
Gider ikke slutte min computer til anlægget, da jeg mener, at lydkvaliteten er underlegen, hvad angår både computer og det man kan købe på nettet.
Gravatar #24 - kba
3. jan. 2006 23:14
Hvis jeg havde råd, og jeg kunne få alle de cd'er jeg gerne ville have, så ville jeg rigtig gerne have en CD-samling - jeg ville dog nok stadig høre mp3'erne, da jeg så ikke behøver skite konstant.
Gravatar #25 - WhiteSpider
3. jan. 2006 23:53
Går ind for begge dele... Sys man finder meget fed musik via p2p som man ikke kan købe/finde i den lokale pladepusher.
Høre en del techno og der nogen kunstnere/sange der er umulige at opdrive herhjemme
Gravatar #26 - OxxY
4. jan. 2006 00:34
Fedt argument... Lad os hente de ting som der er lidt af via p2p, for så bliver der produceret mere, og det vil i fremtiden blive nemmere at få herhjemme....
Og i den senere tid er de danske netbutikker blevet en del dygtigere til at skaffe ting. Men ellers er det nu også rimelig nemt at købe ting fra tyskland, og ofte er portoen (og prisen) sku mindre end fra andet steds i dk.

Edit: typo.
Gravatar #27 - TYBO
4. jan. 2006 07:52
Har fået 1 CD siden 1996. (Fik den i gave).
Har siden 1996 ikke købt nogen selv. Synes at det er for dyrt for musik og jeg hører også mest radio.
At en musik CD skal koste det samme som en DVD fatter jeg ikke.

Det koster MEGET mere at lave en film end at indspille en plade. Jeg vil hellere bruge pengene på en god film da jeg få mere underholdning for pengene her.
Gravatar #28 - Herskegut
4. jan. 2006 07:56

Jeg vil nu give #25 ret i noget af argumentet, hvis jeg sidder og hører noget musik via netradio, f.eks puredj.. så er det ikke noget musik jeg kan finde, hverken hos den lokale eller online forhandler.. hvad skal man så gøre der ?
prøve så vidt det er muligt at købe det musik, men har heller ikke lyst til at skulle bruge 2 timer på at finde et sted jeg kan bruge 10kr for at hente en udgave med drm.
Det er muligt at det er nemt at købe det i tyskland, men nu er jeg ikke så stærk i det tyske sprog, for ikke at sige det hollandske ;)
Gravatar #29 - Kadann
4. jan. 2006 08:49
#28 -

Hvad med engelsk eller dansk? :)

http://www.cdon.dk har et kæmpe bagkatalog og kører jævnligt tilbud på alle mulige genrer, hvor det er muligt at finde musik til en god pris.

Hvis du er til mere mainstream, så er http://www.cd-wow.com og andre variationer jo en mulighed, hvor du kan benytte http://www.dvdbargain.net/ til at finde den bedste pris blandt de variationer af cd-wow der er.

Ellers er der jo http://www.hmv.co.uk/ - britisk forhandler med et godt udvalg af musik og film og http://www.play.com/ hvor der er en chance for told, men holder du bestillingen under toldgrænsen, så sker der ikke noget.

edit: og det skal jo siges at cd-wow jævnligt har tilbud af forskellige slags, hvor du kan enten kan få en voucher eller et sparelink og spare flere penge på musik og film, det er ikke unormalt at man sagtens kan finde vouchers på 1-2£.
Gravatar #30 - Viperaberus
4. jan. 2006 08:58
Svarede "Nej - cd'er fylder for meget og er for besværlige" under antagelse af at der er tale om rigtige CD'er (CDDA) og at de formater der kan downloades er i formater der ikke er låst til en specifik afspiller (og dermed også udvalgte OS'er)

Hvis der er tale om de muligheder, der er for mainstream musik på markedet pt. kan jeg ganske enkelt ikke bruge nogle af dem, og må derfor "nøjes" med musik via radio/tv og lignende.
Gravatar #31 - Herskegut
4. jan. 2006 10:40

Det engelske og danske går det fint med :)

Men har flere gange kigget cd-wow og lign igennem.. og der er desværre ikke de numre jeg leder efter.. når det er det modsatte af mainstream, så er det straks svært at finde.

Nå, frokost :)
Gravatar #32 - Kadann
4. jan. 2006 10:48
#31 -

Hos cdon har jeg ikke haft problemer med at finde musik der ligger langt fra mainstream, netop p.g.a. deres ret omfattende katalog. Endnu er jeg ikke stødt på noget indenfor metal og filmmusik, som jeg ikke har kunne købe hos dem.. og det kan man jo ikke ligefrem kalde mainstream, ihvertfald ikke når vi taler rigtig filmmusik og ikke de der såkaldte soundtracks, hvor man lige har fået klemt 3-4 popsange ind i endcredits på en film og derefter fylder en cd med crap. :)
Gravatar #33 - tmadsen
4. jan. 2006 10:59
Jeg foretrækker LP'en til hver en tid
Gravatar #34 - Kadann
4. jan. 2006 11:03
#33 -

Hehe, der får du jo også den bedre lyd og undgår alle former for kopibeskyttelse. ;)
Gravatar #35 - tmadsen
4. jan. 2006 11:10
#34 - og det fede cover plus den gode nostalgi ved pladespilleren
Gravatar #36 - zbyte
4. jan. 2006 13:07
Jeg foretrækker DVD-A o.l. Jeg køber mit musik på fysiske medier fordi kvaliteten er langt bedre end det lort som ofte sælges i MP3 format på nettet.

Jeg vil helst købe mit musik i et format som har så høj kvalitet som muigt så jeg selv har mulighed for at rippe det til det format jeg nu ønsker. Hvis du køber musik på nettet er det i lav kvalitet (Sammenlignet med dvda og cd) og det er også en hel del mere besværligt at konveretere til OGG eller hvad man nu ønsker i fremtiden.
Gravatar #37 - sKIDROw
4. jan. 2006 15:07
Komplet underordnet bare det er fri, for digital restrictions management. Altså DRM.
Gravatar #38 - OxxY
4. jan. 2006 15:29
#28 Herskegut
Jeg kiggede lige hurtigt på hvad puredj havde spillet idag (http://www.puredj.com/etc/onair.php) de første 8 kunstere var:
Armin Van Buuren, Marcel Woods, Misja Helsloot, Tommy Pi, Tom Wax, Pedro Del Mar, Yves deruyter, Marnix.
Så slog jeg dem op på www.imusic.dk min favourit danske butik, af de 8 var det kun Tommy Pi der ikke var nogle cd'er med. Det tog i alt ca 5 minutter (inkl at skrive dette indlæg). Så det der med det er svært at opdrive musik man hører på netradioer i danske butikker ... tror det handler om man ikke er interreseret ikke at det ikke eksisterer.
Gravatar #39 - Beta
4. jan. 2006 19:00
Hvis jeg ikke kan søge efter mit musik, bliver det væk eller stjålet, Så nu ligger det på computeren. Desuden har jeg ikke nogen cd afspiller på mit værelse og mit CD-ROM drev er gået i stykker på min computer, så det jo så nemt :)
Gravatar #40 - Herskegut
4. jan. 2006 22:16
Nu er der jo stor forskel på at finde cd'er med en bestemt person, og finde et bestemt nummer.

Kendte faktisk ikke www.imusic.dk skriver jeg da lige på listen :)

Et nummer jeg gerne ville have, var f.eks Marcel Woods - Advanced.. som rigtig nok var, men det var LP, som jeg tvivler på passer ret godt ned i en alm cd afspiller ;)
Gravatar #41 - -xero-
6. jan. 2006 08:20
mangler vi ikke en "Nej, cd'er koster penge!" ? ^)
Gravatar #42 - svappe
6. jan. 2006 13:53
Sjovt at se fordelingen af stemmer - Hvad kan en god analytiker for ud af det?
Gravatar #43 - drbravo
10. jan. 2006 11:12
Spøjst - på bagsiden af MetroXpress i dag spørger de tilfældige danskere om det samme ;) De har nakket Newz.dks poll!
Gravatar #44 - svappe
10. jan. 2006 11:22
Hvordan er ordlyden? dvs. formuleringen ?
Gravatar #45 - drbravo
10. jan. 2006 11:41
Køber du cd'er, eller downloader du musik fra nettet?

Henrik Tvilling
28 år, studerende, Frederiksberg
Jeg køber cd'er i butikken. Jeg håber ikke, cd'en forsvinder - det ville være ærgeligt, hvis man ikke kunne få det originale cover når man køber musik.

Kenneth Spenner
42 år, musiker, København S
Jeg køber stadig musik på cd, men jeg er sikker på, cd'en forsvinder fra markedet inden længe. Nettet vinder som salgssted for musik.

Susanne Kristensen
40 år, Sosu-hjælper, København S
Jeg køber både musik på nettet og på cd. Det ville være dejligt, hvis vi gik bort fra cd'er, for man sparer en masse plads og slipper for ridser i musikken
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login