mboost-dp1
Er priserne på digitale medier for høje i Danmark?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
#4 Jeg var tvunget til at købe cd'er i Danmark da jeg afleverede kandidatafhandling i maj. Jeg gav 90 kr. for en kasse med 10 cd'er i, men det var ikke muligt at købe en mindre mængde der hvor jeg havde mulighed for at handle.
Skal du købe DVD'er, så koster de noget mere så vidt jeg husker.
Skal du købe DVD'er, så koster de noget mere så vidt jeg husker.
Ja det er grotesk at det koster så meget herhjemme, tvivler på at det hele prisforskellen er koda-afgift. Så der burde være plads til en prisnedsættelse.
Det er i øvrigt heller ikke længere fair at tage koda-afgift for digitale medier, da min opfattelse er at de i langt mindre udstrækning bliver brugt til kopiering af musik, i forhold til dengang man vedtog de regler.
Men som #6, så bruger jeg selv digitale medier utrolig sjældent.
Hist og her bruger jeg en skive til bootable OS installations/live CD'er ellers kører alt via flash/eksterne harddiske og/eller mountable ISO filer.
Så jeg svarede, "Ja" priserne er for høje, men reelt er jeg ligeglad da det ikke er noget der påvirker mig så længe Nierle stadig sælger digitale medier.
Det er i øvrigt heller ikke længere fair at tage koda-afgift for digitale medier, da min opfattelse er at de i langt mindre udstrækning bliver brugt til kopiering af musik, i forhold til dengang man vedtog de regler.
Men som #6, så bruger jeg selv digitale medier utrolig sjældent.
Hist og her bruger jeg en skive til bootable OS installations/live CD'er ellers kører alt via flash/eksterne harddiske og/eller mountable ISO filer.
Så jeg svarede, "Ja" priserne er for høje, men reelt er jeg ligeglad da det ikke er noget der påvirker mig så længe Nierle stadig sælger digitale medier.
Jeg synes det er absurd at diverse danske skod-bands skal støttes hver gang jeg brænder en backup eller en Ubuntu-CD/DVD. Derfor køber jeg mine medier i udlandet.
Som #9 kan man ikke engang retfærdiggøre det længere med de oprindelige argumenter, da pirater typisk smider det i en mp3-afspiller i dag. (Og nej, afgiften skal ikke sættes op på afspillerne i stedet.)
Som #9 kan man ikke engang retfærdiggøre det længere med de oprindelige argumenter, da pirater typisk smider det i en mp3-afspiller i dag. (Og nej, afgiften skal ikke sættes op på afspillerne i stedet.)
Der er en grund til at man køber sådan noget i udlandet. Tomme skiver, cd'er, spil og film - man kan nemt spare 50% ved at købe det fra England. Det kan simpelthen ikke passe, at jeg skal give 130-150 kr for en CD, når jeg kan finde den til en flad 50'er andre steder, eller billigere.
Jeg må give #15 ret. Spørgemålet giver udtryk for en holdning, hvilket det ikke burde.
Når man stiller et spørgsmål som dette, vil folk der ikke aner noget om priser på digitale medier hælde til at sige ja, selvom de egentlig ikke ved det. Spørgsmålet burde have været udformet som #15 forslår - "Hvad synes du om prisen på digitale medier i Danmark?" og så med afbalancerede valgmuligheder.
Derudover burde det naturligvis også som #5 og #8 siger være specificeret om det er lagermedier eller medier såsom aviser og film der er tale om.
Denne afstemnings resultat kan ikke bruges til noget, desværre.
Når man stiller et spørgsmål som dette, vil folk der ikke aner noget om priser på digitale medier hælde til at sige ja, selvom de egentlig ikke ved det. Spørgsmålet burde have været udformet som #15 forslår - "Hvad synes du om prisen på digitale medier i Danmark?" og så med afbalancerede valgmuligheder.
Derudover burde det naturligvis også som #5 og #8 siger være specificeret om det er lagermedier eller medier såsom aviser og film der er tale om.
Denne afstemnings resultat kan ikke bruges til noget, desværre.
Jeg køber en harddisk mere når der ikke er mere plads på computeren. Det er billigere.
100 stk. 4.7GB DVD-R i en ordentlig kvalitet koster ca. 220 kr.
1 stk. 1,5TB disk koster ca. 650 kr.
Skiver: 220kr/(100stk.*4,7gb) = 0,46 kr./gb
Harddisk: 650kr/1500gb = 0,43 kr./gb
Den reelle plads er ikke hhv. 4.7GB og 1,5TB, men så er det lige for begge.
Harddisken er billigere, hurtigere og nemmere at bruge. Men det er klart, at hvis man køber skiver for at kunne putte dem i DVD-afspilleren, så er harddisken ikke relevant.
100 stk. 4.7GB DVD-R i en ordentlig kvalitet koster ca. 220 kr.
1 stk. 1,5TB disk koster ca. 650 kr.
Skiver: 220kr/(100stk.*4,7gb) = 0,46 kr./gb
Harddisk: 650kr/1500gb = 0,43 kr./gb
Den reelle plads er ikke hhv. 4.7GB og 1,5TB, men så er det lige for begge.
Harddisken er billigere, hurtigere og nemmere at bruge. Men det er klart, at hvis man køber skiver for at kunne putte dem i DVD-afspilleren, så er harddisken ikke relevant.
Har netop, for første gang i 5+ år, købt en pakke med 25 CDR i Aldi til 100kr.
Jeg synes ikke priserne er så slemme mere. Men da jeg brugte mange medier, blev de altid købt i Tyskland.
I dag bruger jeg praktisk talt kun NAS, eksterne harddiske, og USB-flashdiske til lager. Det er bare så meget nemmere end optiske medier.
Selv windows 7 har jeg på 2 thumbdrives (1 X64 og 1 X86). Det er meget hurtigere at installere end fra en DVD.
Inden Terra kommer og halshugger mig, vil jeg lige påpege at jeg har 4 Ultimate licenser.
Jeg synes ikke priserne er så slemme mere. Men da jeg brugte mange medier, blev de altid købt i Tyskland.
I dag bruger jeg praktisk talt kun NAS, eksterne harddiske, og USB-flashdiske til lager. Det er bare så meget nemmere end optiske medier.
Selv windows 7 har jeg på 2 thumbdrives (1 X64 og 1 X86). Det er meget hurtigere at installere end fra en DVD.
Inden Terra kommer og halshugger mig, vil jeg lige påpege at jeg har 4 Ultimate licenser.
NioBe (14) skrev:ALT i danmark er for dyrt!
.... Nej
^^ og stort tillykke til os begge to der tydeligvis har argumentationsevner som 5årige
gnarfsan (27) skrev:Afgiften er en hån mod et retssamfunds grundprincip om at man er uskyldig indtil andet er bevist.
Nu er blankmedieafgiften jo så ikke indført pga. ulovlig kopiering selvom man godt kunne få den tanke.
Afgiften går, eftersigende, til at dække privatkopiering, som altså umiddelbart er den lovlige kopiering der foregår. Hvis du køber en cd må du gerne tage en kopi til båden, sommerhuset, bilen m.v., og det er så her Copy-Dan tilsyneladende mener, at hvis man ikke havde den mulighed, så havde man købt flere eksemplarer af den samme cd. Hvordan man kan komme frem til den konklusion er dog mig en gåde.
Skulle nogen have lyst til at læse lidt om hvad der blev sagt og skrevet i forbindelse med indførelsen af afgift på USB sticks, så er der lidt artikler fra EB.dk her:
Ny Copy-Dan-afgift omvendt Robin Hood
Ny Copy-Dan-afgift udhuler skattestop
Grådig Copy-Dan har frit spil
Håbløs merafgift på din USB-nøgle
Kunstner: drop Copy-Dans merafgift
Der er nogle ret gode eksempler på bl.a. musikere der er imod afgiften, og at formanden for Copy-Dan Båndkopi sammenligner indførelsen af afgiften på USB-sticks med det at betale for en vaskemaskine der har funktioner man ikke bruger ;-)
Har lige betalt 90 kr for 50 brændbare cd'er på en tankstation i Dubai. Så ja jeg mener klart at de er alt for dyre i Danmark!
hgul (29) skrev:Nu er blankmedieafgiften jo så ikke indført pga. ulovlig kopiering selvom man godt kunne få den tanke.
Ja, det kunne man jo nemt, når man kan bevise at man kun bruger medierne til data, og derved kan undgå afgiften. Forklaringen med privat kopiering holder ikke, for det er jo lovligt, fordi man allerede har købt det materiale, man kopierer. Hvad enten det er igennem skat, eller direkte køb.
Og hvordan ligger lønniveauet i Dubai mon i forhold til Danmark?slemmebirk (30) skrev:Har lige betalt 90 kr for 50 brændbare cd'er på en tankstation i Dubai. Så ja jeg mener klart at de er alt for dyre i Danmark!
Jeg mener ikke du umiddelbart kan argumentere med "det er billigere i et andet land - derfor for dyrt i DK".
Jeg svarede ærligt "jeg ved ikke" men det kunne lige så godt være ja. Jeg har de sidste snart 10 år købt mine medier udlands, og den sidste ladning er ved at være et år gammel.
Jeg prøvede desperat at få fat i nogle DVD dual layer for et halvt års tid siden, jeg endte med at betale et helt galt beløb i fona for 5 stks, efter jeg havde fået prisen (som jeg desværre har glemt, men det var 300+kr), et chok, gået og blevet tvunget tilbage da de simpelthen ikke var at finde andre steder på det tidspunkt.
Jeg anede ikke koda/copy-dan også havde fået en finger ind på usb nøglerne, men det er bare endnu et argument for at digitale medier kraftigt har brug for en revolution, især på musik siden.
Jeg prøvede desperat at få fat i nogle DVD dual layer for et halvt års tid siden, jeg endte med at betale et helt galt beløb i fona for 5 stks, efter jeg havde fået prisen (som jeg desværre har glemt, men det var 300+kr), et chok, gået og blevet tvunget tilbage da de simpelthen ikke var at finde andre steder på det tidspunkt.
Jeg anede ikke koda/copy-dan også havde fået en finger ind på usb nøglerne, men det er bare endnu et argument for at digitale medier kraftigt har brug for en revolution, især på musik siden.
#34 Det svar man altid får er at der er fordi vi har deeeet så godt i danmark og vi kan gå gratis på sygehus. Hjernevaskede fjolser er danskerne!
Jeg stemte "De er passende". Cder og DvDer er efterhånden til at købe til en ganske fornuftig pris, så længe man ikke går ind i Fona eller lignende, der stadig kører med nogle seriøse overpriser.
Det eneste, der stadig er bøvl med er Bluray-medier, og de er jo desværre i det begyndende "vi er lige kommet på markedet og skal have alle udviklingsomkostninger dækket ind-stadie"
Det eneste, der stadig er bøvl med er Bluray-medier, og de er jo desværre i det begyndende "vi er lige kommet på markedet og skal have alle udviklingsomkostninger dækket ind-stadie"
Går spørgsmålet kun på tomme medier? For så ved jeg faktisk ikke.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har brugt sådan noget, og har ikke engang cd/dvd i min computer længere.
Windows 7 blev installeret ved at mounte iso filen fra msdn og lave en ren installation på den måde.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har brugt sådan noget, og har ikke engang cd/dvd i min computer længere.
Windows 7 blev installeret ved at mounte iso filen fra msdn og lave en ren installation på den måde.
#32,
Vi har ikke noget skat hernede og jeg tjener nu cirka 16500 om måneden, som ufaglært programmør i et reklamebureau. Selvfølgelig er der alle inderne som ikke tjener en skid hernede. Men hvis man kigger lidt på hvad der kører af biler på vejene, så ser det ikke ud som om at lønniveauet er lavt. Udover det ved jeg at min chef tjener >150.000 om måneden og ejer 6 biler i topklassen.
Vi har ikke noget skat hernede og jeg tjener nu cirka 16500 om måneden, som ufaglært programmør i et reklamebureau. Selvfølgelig er der alle inderne som ikke tjener en skid hernede. Men hvis man kigger lidt på hvad der kører af biler på vejene, så ser det ikke ud som om at lønniveauet er lavt. Udover det ved jeg at min chef tjener >150.000 om måneden og ejer 6 biler i topklassen.
#46, Vi har 0% skat og 5% moms på varer der kommer ind i landet, nogle ting såsom bildele er der kun 2% moms på, det var ihvertfald min oplevelse da jeg bestilte et tuningskit hjem fra USA. Alkohol er desværre beskattet med 30% :(
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.