mboost-dp1
Er du musikpirat, og hvor mange penge bruger du på musik-cd'er pr. år?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg svarede "Ja, 0-500", da jeg ikke har købt musik (med undtagelse af en CD fra en street performer) i flere år. Jeg har nu heller ikke rigtig downloaded meget, har generelt blot hørt musik via netradios og downloads fra sites som Garageband.com og lignede. Men det betyder vel at jeg er pirat, ud fra musikbranchens indstilling, da jeg ikke køber musik.
Jeg svarede "Ja, 0-500", men mangler "JA, 0." ikke?
Jeg har vist koebt 2 cd'er i aar, men kan ikke huske hvilke.
Kan saa heller ikke huske hvilket musik der er kommet i aar, som har vaeret vaerd at hoere.
Det skulle da lige vaere Ludovico Einaudio, men hans musik fik jeg gratis ;)
Jeg har vist koebt 2 cd'er i aar, men kan ikke huske hvilke.
Kan saa heller ikke huske hvilket musik der er kommet i aar, som har vaeret vaerd at hoere.
Det skulle da lige vaere Ludovico Einaudio, men hans musik fik jeg gratis ;)
Inden for det sidste år har jeg downloaded to albums. Den ene købte jeg den anden hørte jeg lige et par gange og så slettede det igen
Men jeg lytter så også mest til online radio. 90% af tiden jeg lytter til musik er det fra radio'en (mest online, men har dog også den gammeldags radio... den der med antenne og lidt skrattende lyd en gang i mellem som var vildt kendt for MANGE år siden :) )
Men jeg lytter så også mest til online radio. 90% af tiden jeg lytter til musik er det fra radio'en (mest online, men har dog også den gammeldags radio... den der med antenne og lidt skrattende lyd en gang i mellem som var vildt kendt for MANGE år siden :) )
Stemte også "Ja, 2001-5000". Plejer generelt at købe alt det musik jeg henter som jeg synes er godt. Går meget op i at støtte kunstnerne, og så med lige det musik jeg har bliver cd'erne udgiver i så små oplag så man er nødt til at købe dem når de er forholdsvis nye - dette har gjort det til en hobby for mig at finde og købe al det musik jeg godt kan lide, og så ender de jo som fede samlerobjekter :)
Jeg svarede ja, 0kr.
Why pay for what's free?
Alle de CD'er jeg har nu og nogensinde har ejet har været gaver af den ene eller den anden slags.
(har dog brugt 20kr på en maxi skive for år tilbage...)
Why pay for what's free?
Alle de CD'er jeg har nu og nogensinde har ejet har været gaver af den ene eller den anden slags.
(har dog brugt 20kr på en maxi skive for år tilbage...)
NukeDK (21) skrev:Jeg må være ærlig, jeg er godt nok faldet af på den de seneste år, for jeg høre meget radio, så har ikke det store behov for at støtte de "kunstner"
Du støtter dem også når du hører radio, igennem royalties.
Men du kan have nok så mange holdninger. Tjener kunstneren ikke penge hjem gider pladeselskaberne ikke at udgive dem. Forkert eller ej, så er det en realitet.
Den eneste måde man kan få ordentlig lyd er jo ved at encode sit lård i ALE selv...
Så jeg har valgt at købe en masse CD´r på tilbud, og derefter rippe dem så jeg har noget ordentlig lyd :)
Bruger vel en 1000 om året på CD´r...
btw..
hvis man har rippet en CD..
og CD´n bliver stjållet..
- ejer man så stadigvæk rettigheden til den kopi?
Så jeg har valgt at købe en masse CD´r på tilbud, og derefter rippe dem så jeg har noget ordentlig lyd :)
Bruger vel en 1000 om året på CD´r...
btw..
Jeg synes at spørgsmålet "hvor mange penge bruger du på musik-cd'er" er meget misvisende hvis der menes hvor meget bruger man på musik i det hele taget.
De fleste musikkere indrømmer at størstedelen af deres indkomst kommer fra koncerter eller andre ikke CD-relaterede ting.
Hvis jeg skulle svare på hvor mange penge jeg bruger på musik så ville jeg jo kommer over 2000kr. bare for Roskilde Festival billetten. Samtidigt bruger jeg nok også ca 2000 kr på selve festivalen på mad og drikke, hvor meget af overskuddet går til musik.
Mange tænker heller ikke over at når de ser en film i biffen eller køber en DVD så er der musikkere der får del i overskuddet til musikken i filmen.
Mange af de reklamer vi ser på TV har musik i dem, og der går der i princippet også penge til en musiker hver gang vi ser på det.
Nå folk begynder at tænke på den måde opdager de fleste at de bruger flere penge på musik end de lige regner med.
At pladeindustrien tuder kan jeg ikke tage mig af. Folk er ikke interesserede i at købe jeres produkt (plastik-skiven).
Adapt or die...
De fleste musikkere indrømmer at størstedelen af deres indkomst kommer fra koncerter eller andre ikke CD-relaterede ting.
Hvis jeg skulle svare på hvor mange penge jeg bruger på musik så ville jeg jo kommer over 2000kr. bare for Roskilde Festival billetten. Samtidigt bruger jeg nok også ca 2000 kr på selve festivalen på mad og drikke, hvor meget af overskuddet går til musik.
Mange tænker heller ikke over at når de ser en film i biffen eller køber en DVD så er der musikkere der får del i overskuddet til musikken i filmen.
Mange af de reklamer vi ser på TV har musik i dem, og der går der i princippet også penge til en musiker hver gang vi ser på det.
Nå folk begynder at tænke på den måde opdager de fleste at de bruger flere penge på musik end de lige regner med.
At pladeindustrien tuder kan jeg ikke tage mig af. Folk er ikke interesserede i at købe jeres produkt (plastik-skiven).
Adapt or die...
Jeg svarede 0,- da jeg ikke køber CD'ere og ikke har gjort det i lang lang tid. Til gængæld går jeg til koncerter - det er langt federe at opleve kunstnerne live og vide at man samtidig støtter dem med langt mere end hvis man køber en cd.
Og som andre har påpeget - Der burde ikke stå musik-cd'ere i spørgsmålet men blot musik
Og som andre har påpeget - Der burde ikke stå musik-cd'ere i spørgsmålet men blot musik
1-500 her.
Har sådan lidt min egen filosofi. Jeg køber nogle gange en cd hvis det er noget jeg virkelig har hørt meget, så faktisk fortjener lidt grunker.
Er dog mindre tilbøjelig til at gøre det hvis det er nogle megastore bands/kunstnere. Hvis det er, er det mest hvis der er et godt tilbud eller det et indie band, da de lidt bedre kunne behøve ens støtte...
Har sådan lidt min egen filosofi. Jeg køber nogle gange en cd hvis det er noget jeg virkelig har hørt meget, så faktisk fortjener lidt grunker.
Er dog mindre tilbøjelig til at gøre det hvis det er nogle megastore bands/kunstnere. Hvis det er, er det mest hvis der er et godt tilbud eller det et indie band, da de lidt bedre kunne behøve ens støtte...
Tror jeg har brugt omkring 1300 kroner på musik sidste år. Ved ikke hvor meget jeg har brugt i år, tror jeg har købt et par stykker.
I alt har jeg vel 580 cd'er + nogle stykker fra itunes.
I alt har jeg vel 580 cd'er + nogle stykker fra itunes.
Jeg var nød til at svare "Ja-o kr". Eftersom jeg har et par filer med musik jeg ikke har kunne finde andre nogen steder ( er faktisk ikke klar over om der er copyright på, eftersom jeg ikke engang ved hvem der har lavet dem ) men jeg downloader ikke nyt musik og har ikke gjort det i flere år. Ligesom jeg meget sjældent køber ny musik. Synes ligesom jeg har det jeg skal bruge.
ja, 1001-2000 kr
Checker rigtigt meget musik ud inden jeg køber det, men på det seneste er jeg begyndt bare at købe det på itunes. For man ved det er noget man kan holde ud at høre på kvalitetsmæssig. Men jeg ender dog tit med at hente sangene et eller andet sted fra og så køber jeg cd'en på play.com eller lignende. For jeg kan godt lide at have mit musik på et fysisk medie. Sådan er jeg lidt gammeldags på den måde.
Checker rigtigt meget musik ud inden jeg køber det, men på det seneste er jeg begyndt bare at købe det på itunes. For man ved det er noget man kan holde ud at høre på kvalitetsmæssig. Men jeg ender dog tit med at hente sangene et eller andet sted fra og så køber jeg cd'en på play.com eller lignende. For jeg kan godt lide at have mit musik på et fysisk medie. Sådan er jeg lidt gammeldags på den måde.
Ja, 500-1000
Jeg køber skam musikken hvis det er noget værd. Men jeg gider altså ikke købe et album for et enkelt nummer.
Derimod støtter jeg kunstnere som generelt er gode, det har resulteret i at jeg, blandt andet, har alt hvad No Doubt/Gwen Stefani, Mike Oldfield, Jean michel Jarre, Kim Larsen, Queen, Dire Straits og flere andre, har lavet.
Resten hører jeg via Grooveshark.
Jeg køber skam musikken hvis det er noget værd. Men jeg gider altså ikke købe et album for et enkelt nummer.
Derimod støtter jeg kunstnere som generelt er gode, det har resulteret i at jeg, blandt andet, har alt hvad No Doubt/Gwen Stefani, Mike Oldfield, Jean michel Jarre, Kim Larsen, Queen, Dire Straits og flere andre, har lavet.
Resten hører jeg via Grooveshark.
Jeg talte lige på reolen, har fået 37 nye album i år. Så det løber da op i en del.. De koster nok i gennemsnit en 50-70kr, så det må være enten 1-2k eller 2-5k. Jeg stemte dog Nej, da jeg ikke kan huske, at jeg har pirated noget i år. Hvorfor skulle jeg dog det? Hvis der er noget musik, jeg ikke gider betale for, så gider jeg som regel heller ikke høre det. Jeg kan dog nemt finde på at bruge netmusik.dk til at høre en plade igennem, inden jeg køber den.
Hører en del netradio, og finder derved en masse nyt musik. "Problematikken" bag, er bare at det aldrig er til at finde ulovligt på nettet (hører meget ambient, chillout, electronica og psy/goa-trance). Og når man skal bruge 1 time, på at finde én sølle sang, hvor man kan hente den kvit og frit, så gider man sQ ikke bruge tid på det i længden - så er det bare nemmere at købe det, og så slipper man også for at besøge div. skumle sites.
Her på det seneste har jeg købt Peter Benisch - Waiting for Snow, Deadmau5 - Get Scraped, Alt med Green Sun og Sel-P og så en masse enkelte numre med div. Trance.
Det er i omegnen af 500 kr, give or take. Og det er blot inden for de sidste 2-3 måneders tid.
Nu har jeg så gået og leget med tanken, om at skulle få det hele på vinyl - blot for at prøve noget nyt. Og så oser det også af stil, at smide en plade på til fest. ;)
Her på det seneste har jeg købt Peter Benisch - Waiting for Snow, Deadmau5 - Get Scraped, Alt med Green Sun og Sel-P og så en masse enkelte numre med div. Trance.
Det er i omegnen af 500 kr, give or take. Og det er blot inden for de sidste 2-3 måneders tid.
Nu har jeg så gået og leget med tanken, om at skulle få det hele på vinyl - blot for at prøve noget nyt. Og så oser det også af stil, at smide en plade på til fest. ;)
#24 blaaoejet
btw..
Ifølge forbrug.dk omkring digital kopiering, så må du:
"Kopiere en lovlig cd eller dvd til personlig brug og herefter sælge originalen."
Jeg kan dårligt forestille mig at du vil blive stillet dårligere hvis din cd bliver stjålet, end hvis du havde solgt den.
Det er også ifølge forbrug.dk tilladt at bryde regionskodningen på en dvd, og bryde kopisikring på cd og dvd for at kunne lytte og se disse.
btw..
Ifølge forbrug.dk omkring digital kopiering, så må du:
"Kopiere en lovlig cd eller dvd til personlig brug og herefter sælge originalen."
Jeg kan dårligt forestille mig at du vil blive stillet dårligere hvis din cd bliver stjålet, end hvis du havde solgt den.
Det er også ifølge forbrug.dk tilladt at bryde regionskodningen på en dvd, og bryde kopisikring på cd og dvd for at kunne lytte og se disse.
Ja, 1-500 kr.
Jeg vil dog helst ikke være pirat men...
- Jeg vil også gerne høre andet end CC-musik
- Jeg gider ikke spilde tid på at cracke DRM i windows fordi jeg bruger linux
- Det tager lang tid at bestille CD'er, og ofte behøver man ikke alle numrene
- Jeg føler at jeg spilder mine penge fordi kammeraterne "får" musikken gratis.
- Jeg synes at pladeindustrien opfører sig yderst grotesk nu om dage
For at vaske mine hænder helt rene, så bør jeg nok nævne, at jeg ikke hører vanvittigt meget musik, og at jeg desuden kun downloader noget hvis jeg virkelig har brug for det.
Jeg vil dog helst ikke være pirat men...
- Jeg vil også gerne høre andet end CC-musik
- Jeg gider ikke spilde tid på at cracke DRM i windows fordi jeg bruger linux
- Det tager lang tid at bestille CD'er, og ofte behøver man ikke alle numrene
- Jeg føler at jeg spilder mine penge fordi kammeraterne "får" musikken gratis.
- Jeg synes at pladeindustrien opfører sig yderst grotesk nu om dage
For at vaske mine hænder helt rene, så bør jeg nok nævne, at jeg ikke hører vanvittigt meget musik, og at jeg desuden kun downloader noget hvis jeg virkelig har brug for det.
0kr
Jeg ville faktisk gerne kunne støtte visse af kunsterne ved fx at gå til deres koncerter, men det er desværre yderst sjældent, at dem som jeg lytter til kommer til Danmark eller Europa :(
Man kunne jo støtte ved at købe musikken som download og det gjorde jeg en del i gamle dage, men DRM var møgbesværlig så jeg droppede det.
Jeg mener i øvrigt overhoved ikke at det er forkert at dele musik. Fildeling er en del af den fagre nye digitale verden, som udbreder kultur over grænser og lynhurtigt. Hvis kunstnerne vil tjene penge må de finde på noget andet eller afholde flere koncerter. Hvis det betyder døden for masseproduktion af profitpop, så er det okay med mig. Musik vil der altid være, uanset omstændighederne.
Edit: Jeg lytter i øvrigt til rigtig meget "amatør" musik, af folk som lægger deres resultater ud til fri afbenyttelse. De er ofte bedre end mange af de professionelle.
Jeg ville faktisk gerne kunne støtte visse af kunsterne ved fx at gå til deres koncerter, men det er desværre yderst sjældent, at dem som jeg lytter til kommer til Danmark eller Europa :(
Man kunne jo støtte ved at købe musikken som download og det gjorde jeg en del i gamle dage, men DRM var møgbesværlig så jeg droppede det.
Jeg mener i øvrigt overhoved ikke at det er forkert at dele musik. Fildeling er en del af den fagre nye digitale verden, som udbreder kultur over grænser og lynhurtigt. Hvis kunstnerne vil tjene penge må de finde på noget andet eller afholde flere koncerter. Hvis det betyder døden for masseproduktion af profitpop, så er det okay med mig. Musik vil der altid være, uanset omstændighederne.
Edit: Jeg lytter i øvrigt til rigtig meget "amatør" musik, af folk som lægger deres resultater ud til fri afbenyttelse. De er ofte bedre end mange af de professionelle.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.