mboost-dp1

Bruger du netbank?

Gå til bund
Gravatar #1 - Razzia
1. jan. 2006 22:55
Selvfølgelig.. Er kun i banken 1-2 gange om året, og det er oftest for, at tømme grisen for småpenge. :-)
Gravatar #2 - -xero-
1. jan. 2006 23:12
Nej, har ikke brug for det
Gravatar #3 - mr ac
1. jan. 2006 23:40
Ja klart. Når jeg skal bruge banken har den som regel lukket...
Gravatar #4 - BurningShadow
1. jan. 2006 23:44
Ja, og jeg venter bare på at de udvider det, så jeg kan printe penge ud, herhjemme.
Gravatar #5 - Mr.VTEC
1. jan. 2006 23:50
kan ikke undvære det. Det er altid rart at kunne sidde og kigge på ens lån.. he
Gravatar #6 - Taxwars
1. jan. 2006 23:53
Der mangler flere sjov muligheder.

* Jeg har ingen penge!
* Jeg ejer min bank!
Gravatar #7 - buch
2. jan. 2006 00:32
Ja, jeg bruger netbank.

Bruger det mest til at betale giro kort.
Gravatar #8 - Bjørn
2. jan. 2006 01:17
Netbank er en af de ting hvor jeg virkelig syntes internettet viser sit store og gode potentiale. Overblik over konti/penge, let at betale regninger, let at overfører penge, overblik over kort ect ect. Netbank er i bund og grund genialt!
Gravatar #9 - Azjo
2. jan. 2006 01:35
Glem ikke at man også slipper for de håbløst dyre gebyrer :)
Gravatar #10 - mng
2. jan. 2006 05:25
Jeg blev nødt til at svare at jeg er blevet spærret... IGEN! Selvfølgelig er det min skyld fordi jeg er en hat til at indtaste de rigtige ting fra kodekortet (bruger Jyske), men for en gangs skyld er der en poll der taler til mig ;)

Netbank er dog så behændigt.
Før blev mine regninger kun betalt i tide, hvis man gad at rulle ud af sengen og snøvle sig ned i banken til deres selvbetjeningsmaskine. Nu er der bare et spørgsmål om man gider at stå op og tænde computeren, for at gøre det.

For at sige det kort: Nej, jeg får stadig ikke betalt til tiden.
Gravatar #11 - Kadann
2. jan. 2006 06:30
Jep, meget rar måde at holde øje med sine penge på og meget lækkert at man ikke skal stå i kø med tusindvis af pensionister omkring d. 01., for at komme til at betale et par girokort.

Man kan undre sig over at folk ikke benytter netbank eller PBS til deres betalinger, men hver måned går op og kaster masser af penge ud af vinduet for at betale husleje, telefonregning o.s.v. på posthuset eller i banken.
Gravatar #12 - Spook
2. jan. 2006 07:01
#6: Synes også der manglede følgende mulighed:
"Min netbank virker ikke i Linux/Mac OS/Dos"

Min virker dog fint i Linux, endda nemmere at lave end den var i Win. Så jeps, bruger netbank :)
Gravatar #13 - Simm
2. jan. 2006 07:55
Jo jeg har brugt netbank siden man skulle ringe op med alm. modem og jeg kunne virkelig ikke forestille mig at skulle bruge den gammeldags måde igen. Jeg har det på samme måde med det som #8 Bjørn

Sikkerheden er jeg ikke bange for. Linjen er jo SSL-krypteret eller bedre og chancen for at en hacker sidder og gider bruge tid på at hugge mit password er nok forsvindende lille. Så er der sq flere penge at hente andetsteds.. hehe.. Trojans (keyloggers) er jeg heller ikke bange for da jeg ikke henter noget fra uofficielle steder eller åbner vedhæftede filer med underlige navne..

Jeg tror i det hele taget, at der er større chance for at man bliver berøvet af en lommetyv nede i byen. Af samme grund har jeg sjældent kontanter på mig, da banken - som regel - dækker overførsler man ikke kan stå inde for.. det er dog ikke sket endnu og jeg har haft dankort siden 1998.
Gravatar #14 - rackbox
2. jan. 2006 08:20
Jeg har osse været på Netbank siden 14.4K modem-tiden. Jeg finder Jyske's Netbank ret lækker. Sikkerheden er i hvert fald ret høj:

Du skal have en personlig kode og et nøglekort. På nøglekortet er der ca. 100 koder som, hver gang du bruger en, bliver smidt væk. På den måde kan man være på netbank på alle internet-maskiner uden at skulle flytte en eller anden nøgle-fil med sig.

Mn skal iøvrigt taste en nøgle for hver eneste ordre i banken - transaktioner som simple beskeder til sin bankdame (M/K).

Simpelthen genialt!
Gravatar #15 - smiley
2. jan. 2006 08:29
Er træt af de svar muligheder der er....

"Ja, selvfølgelig", det er da ikke en selvfølge at jeg bruger det, bare fordi jeg bruger det...! sjove valg er fint, men come on...

Ja jeg bruger netbank til at overføre penge med..
Gravatar #16 - kasperd
2. jan. 2006 09:08
[url=#12]#12[/url] Spook
Min netbank virker ikke i Linux/Mac OS/Dos
Det var faktisk et meget aktuelt problem for mig i 2004, da jeg skulle til udlandet i fem måneder, og vurderede at jeg havde brug for adgang til netbank i den periode. Og da Danske Bank ikke kunne lave noget, der virkede, måtte jeg jo tage konsekvensen og flytte mine penge til en anden bank.

[url=#14]#14[/url] rackbox
På den måde kan man være på netbank på alle internet-maskiner uden at skulle flytte en eller anden nøgle-fil med sig.
Uanset hvilken bank man har, skal man dog undgå at bruge netbanken fra en computer, man ikke kan stole på.
Gravatar #17 - mELIeha
2. jan. 2006 09:40
Bruger min netbank kæmpemeget :)

Men bonusbanken har jo så verdens smarteste netbank ... Hvorfor? FORDI DEN HAR LUKKET OM NATTEN!
Det har jeg til tider lidt svært ved at tage seriøst ;)
Gravatar #18 - Xp3rt 
2. jan. 2006 10:00
Jeg synes der mangler en mulighed for at stemme:

"Nej ikke lige for øjeblikket da CyberCity synes at det er helt OK at have en leveringstid på ADSL på 2½ måned... Grrrr %&¤#"$#¤!!!oneonetwothreefour"
Gravatar #19 - bjerh
2. jan. 2006 10:15
#10 Endnu værre er det nu, når man er for doven, til at åbne IE. :P Men har heldigvis fået installeret en IEtab, i min browser, så jeg med et enkelt klik og ikke to, kan kommer over til netbanken. :P
Gravatar #20 - DUdsen
2. jan. 2006 10:34
Sikkerheden i den fysiske bank er simpelt hen for ringe jeg bliver hverken bedt om at identificere mig med fingeraftryk eller tilsvarende og den underskrift jeg aflevere ligner meget lidt den der er på kortet og derudover er billedet 5år gammelt så enhver af nogenlunde samme alder og højde som mig ville kunne gå ned i banken og nuppe mine penge bare de finder mit kort.

Faktisk tror jeg ikke engang de behøver det, de skal bare have mit CPR nummer og kontonummer så kan de skaffe sig et falsk kørekort/Sygesikringskort og gå ned i banken og hæve minepenge.

Sikkerheden ved netbank er ikke perfekt men den er tæt på at værre bedre end for det fysiske system.
Gravatar #21 - traCe
2. jan. 2006 10:43
imo er netbank helt perfekt landet ligeimellem pbs og alternativet ved at stå nede i banken.

Jeg bruger slet ikke pbs, da jeg kan lide at vide hvad jeg betaler og hvornår jeg gør det. Det sker jo også af og til at div. firmaer ikke fatter man har meldt sig ud og sådan, også er det bare en rar måde at nægte dem betaling på :)
Gravatar #22 - Kadann
2. jan. 2006 10:46
#19 -

Hvis det er IE Tab til Firefox du mener, så ja.. det er en lækker extension til netop sådan et formål. :)
Gravatar #23 - Acro
2. jan. 2006 10:48
Jeg synes, det er foruroligende, at 2 % af de besøgende på et decideret nørdsted er bange for at bruge netbank pga. sikkerheden. Jeg synes endvidere, det er højest besynderligt, at der er nogen, der mener, de ikke har brug for det. Man har da bestemt heller ikke brug for at møde personligt op i banken eller på posthuset for at betale regninger? Netbank gør bare de almindelige ting så meget lettere, så jeg mener det er dumt at fravælge det.
Gravatar #24 - DUdsen
2. jan. 2006 10:56
#23 jeg kan dårligt huske hvornår jeg sidstegang manuelt betalte en regning hverken i banken eller via netbank, jeg har næsten alt kørende automatisk, og der er stadig folk der betaler mange af deres ting kontant, f.eks. hvis man bor privat til leje, behøver man ikke bankens mellemkomst for at betale husleje.
Og både PBS og banken sender opgørelser ud for hvad man betaler til så.

PS jeg bruger netbank af ca de samme grunde som #8 det er rart at kunne få overblikket uden at rejse sig fra sin stol
Gravatar #25 - Acro
2. jan. 2006 11:07
#24 DUdsen:
Jeg synes også, at det er fuldstændigt hul i hovedet at betale ting kontant. Der er langt større sikkerhed ved at overføre pengene end ved at aflevere dem personligt. Fysiske penge er en gammel opfindelse, som vi burde kunne klare os uden i dag - med utroligt mange fordele til følge.

.. og du har selvfølgelig ret i, at faste regninger klares fuldstændigt automatisk, men nu er det jo ikke alt, der er fast. Endelig så er en af de vigtigste grunde til netbank også det, som du nævner - at kunne følge med i det hele og have kontrol.
Gravatar #26 - mazing
2. jan. 2006 11:08
#23 Jeg har ikke brug for det, da jeg ikke har nogen regninger. Får kun SU. de ryger ud nede i automaten og forsvinder på cola, smøger og øl. Simple as that :)
Gravatar #27 - Windcape
2. jan. 2006 11:26
jeg bruger netbank... men har mest lyst til at skifte bank, før jeg bruger netbank igen..

Danske netbank er så utrolig elendig.
Gravatar #28 - DUdsen
2. jan. 2006 11:42
#25 kontanter er usporlige, denne form for usikkerhed er for mange rigtigt rigtigt tiltalende, og netop grunden til at kontanter ikke bare forsvinder.

I tilfældet kontanter er det netop usikkerheden der gør dem atraktive.

Iøvrigt savner jeg at få udspecificeret regnigerne for mine dankort transkationer.
Det ville værre fedt at kunne klikke på sin overførsel den 02/01-06 til rema1000 og se precist hvad jeg købte den dag, men der er mange der foretrække at have en mere eller mindre fri diverse konto, der gør det lættere at lyve overfor sig selv og kæreste om hvor meget man faktisk bruger på Øl.
Gravatar #29 - zly
2. jan. 2006 11:43
Jeg ville gerne, men danmarks største pengeinstitut (danske samt bgbank) har åbenbart stadig ikke fattet at lave et ordentligt logon system til andet end Windows og IE. Skal ligefrem have en "lommeregner" som de selv kalder den med mig til at lave et random brugerid og password så vidt jeg har forstået. Sørgeligt at danske ikke kan klare det, når det er lykkedes så fint for f.eks. nordea.
Gravatar #30 - Acro
2. jan. 2006 12:08
#28 DUdsen:
Fysiske penge er også grunden til rigtig mange former for kriminalitet - vold, afpresning, røveri og meget andet. Alternativt må man lave pengeautomater som i dag, hvor man kan udskrive en tidsbegrænset "check", der kan indløses andre steder, og som er usporlig. Så vil man opnå mange af fordelene og imødekomme den frygt, der i starten vil være hos forbrugerne.

#29 zly:
Danske Banks løsning (som de kalder ActivCard) fungerer faktisk glimrende. Hvad er det konkret, du har imod løsningen? Så vidt jeg husker, så kræver Nordea en nøglefil, og så er det da langt mere mobilt at have den lille "lommeregner", som du kan flytte med, som det passer dig. Har du behov for at tage din netbank med overalt?

Endvidere mener jeg, at Danske Netbank er iblandt de mest brugervenlige netbanker med den mest intuitive brugerflade. De fleste småbanker anvender et system, som BEC udvikler, og det er alt andet end godt (i hvert fald de versioner, som jeg har testet).
Gravatar #31 - kasperd
2. jan. 2006 12:26
[url=#28]#28[/url] DUdsen
Iøvrigt savner jeg at få udspecificeret regnigerne for mine dankort transkationer.
Det ville værre fedt at kunne klikke på sin overførsel den 02/01-06 til rema1000 og se precist hvad jeg købte den dag
Det savner jeg også. Hvis man fik de oplysninger ville jeg droppe kontanter og begynde at betale alt med dankort. Det ville i øvrigt være smart, hvis den samtidigt blev udstyret med en digital signatur fra butikken, så den også kunne anvendes som garantibevis. Slut med at lede efter garantibevis på den gadget man købte for fem måneder siden, man går bare ind i netbanken og printer det ud.
Gravatar #32 - ZOPTIKEREN
2. jan. 2006 12:40
Det burde da heller ikke være en nødvendighed i Danmark med alt muligt sikkerhed. Desuden glemmer du vist at man i de fleste banker videoovervåger.

Danske bank er så også den bedste i Danmark til at rippe folk godt og grundigt. Så vil du nogensinde seriøst overveje at have dem som bank, pga. et "måske bedre" netbanking system end andre bankers?
Gravatar #33 - henne
2. jan. 2006 13:20
#32: Hvis du reelt havde prøvet deres netbank ville du måske opdage at der en del ting som de gør bedre end mange andre netbanker.

Og ja, jeg har prøvet en del forskellige, og den spanske er stadig den bedste, på trods af Netscape/Mozilla-inkompatibilitet.

Umiddelbart er der jo en smule mere til netbanker end bare om man kan logge på nemt.
Gravatar #34 - trylleklovn
2. jan. 2006 14:11
Ja jeg bruger netbank konstant, og sidder faktisk lige nu og er pænt irreteret over at den ikke vil loade den applet jeg skal logge ind med. Grr..
Gravatar #35 - Disky
2. jan. 2006 14:19
Så skulle du tage og bande over TDC og ikke Cybercity, da det er TDC man altid skal vente på.

Cybercity vil da havde dig online i går hvis de kunne, da de først tjener penge når du er online.
Gravatar #36 - Acro
2. jan. 2006 14:55
#32 ZOPTIKEREN:
Jeg har haft Skandiabanken, og det fungerer i princippet fint, hvis man bare skal bruge det som en simpel hævekonto. Jeg skulle for år tilbage have en lejlighed, og Skandiabanken kunne alene tilbyde mig at låne et beløb svarende til min månedlige indtægt, og da jeg kun var på SU, så var det ikke tilstrækkeligt.

Danske Bank er ganske vist dyre, men de kan faktisk ofte tilbyde meget mere end det, som andre banker kan. Som studerende betaler jeg absolut ingen gebyrer i banken, jeg har mulighed for et lån op til 50.000 uden sikkerhed foruden en kassekredit på 25.000 - det er altså mere fleksibelt, og det er også værd at betale lidt for at have de muligheder, hvis de bliver nødvendige at have.
Gravatar #37 - Hundestejle
2. jan. 2006 15:10
Jeg hader netbank, for jeg bliver altid så deprimeret af at se på saldoen :(
Nogle gange går jeg på posthuset, bare for at slippe for at se min saldo :D
Penge, eller mangel på samme, er vist også det mest ufede ved at være studerende.
Gravatar #38 - DUdsen
2. jan. 2006 15:54
#30 og ikke at forglemme sort arbejde, uden kontanter var det meget nemmere at spore sorte penge, okey det er muligt at slippe uden om men...
Danmønt kortet var et godt bud på en praktisk kontantløs metode, der desværre blev dræbt og ikke videre udviklet.
Men det er hele usporligheden der gør kontanter til relevante for kriminalitet så enhver løsning der ikke fjerner den vil ikke fjerne problemet.

#32 Video overvøgning er meget godt men en person der er sminket til at ligne en anden er svær at genkende, og igen så har politiet ikke et arkiv de lige kan scanne igennem for ansigts aftryk, så det er i princippet ligeså lidt risikabelt som online fusk med netbank systemer.

Det jeg egentligt vil pointere er at 100% sikre systemer ikke er specielt brugervenlige da der ofte er en eller anden for for "udgift" ved sikkerhed, f.eks. kunne bankerne sagtens opstille fingeraftryks læsere og forhindre fysisk bedrageri men det er der alligevel ikke mange der vil bryde sig om.
Gravatar #39 - boomer
2. jan. 2006 18:07
ja bruger netbank..... meen sikkerhed ? ja det er der massere af, men jeg burde være ligeglad da der ingen penge er alligevel.. :-P
Gravatar #40 - plazm
3. jan. 2006 01:09
hmm, tror jeg stemte forkert, da jeg troede der manglede en bindestreng i spørgsmålet.
Net-Bank læste jeg det som, og jeg slapper da jævnligt folk på irc, nok mest fordi jeg ikk er ret stor i virkeligheden.

Men har ikke selv netbank, selvom jeg har overvejet det når jeg alligevel skal til at flytte hjemmefra.
Gravatar #41 - Dan
3. jan. 2006 11:05
#17, jeg undrer mig også over at f.eks. Unibank (eller hvad de nu hedder) har lukket mellem 2 og 6.
Gravatar #42 - Kadann
3. jan. 2006 11:17
#41 -

Det har de fleste banker - jeg går ud fra at det er tidspunktet hvor bankerne får x-antal dværge til at gå manuelt fra den ene bank til den anden via et massivt tunnelnetværk, for at rykke pengene rundt.
Gravatar #43 - David Munch
3. jan. 2006 13:16
Jeg stemte nej, for Nordea og Mac er ik en god ting. Nordea understøtter kun FireFox på mac til deres netbank, og det er nærmest ik engang helt officielt.

Og at jeg skal stå med en OSS browser for at kunne gå på netbank, det synes jeg er latterligt. Under alt kritik at de ik har support for Safari.

Og så er de dyre oveni.. :P
Gravatar #44 - buch
3. jan. 2006 13:17
Hvem afgører hvornår man er gammel nok til at eje en netbank, jeg har da netbank og er "kun" 16 år.
Gravatar #45 - addlcove
3. jan. 2006 15:35
nogen banker vil ikke stille netbank til rådighed for personer under 15, eller 18 afhægnig af banken
Gravatar #46 - DUdsen
3. jan. 2006 15:55
#43 det er Apple's egen skyld safari kan ikke bruge sun's JRE, men andvender svjv istedet den "åbne" blackdown JRE, og det er vist her problemet er begravet.

Det er det at nordea som en af de eneste aktører andvender rigtig java med traditionel asynkron kryptering af datane via java klienten, der giver problemer i safari der som sagt bruger en altilernativ java inplementering, istedet for suns lukkede JRE.
SVJ er SSL krypteringen af linien mellem dig og banken eller mindre til pynt da alt data i forvejen er krypteret, med et helt andet system

Det er selvfølgeligt klart det ville værre en fordel hvis de understøttede safari men, og også lidt underligt da jeg er sten sikker på at nordea kører med IBM som leverendør af serverne, men sådan er der jo så meget.
Jeg tror i åvrigt netop det er crypto featurene i SUN's JRE blackdown mangler.

PS det her er ikke noget jeg ved med sikkerhed.

#41 ja det er underligt at bankerne er nødt til at køre deres daglige batch processer mens netbanken er offline.
Iørigt er det kun ca 10% af den samlede pengemænde der findes som kontanter, resten er ekstere kun inden i bankernes og nationalbankens computere
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login