mboost-dp1
Bruger du din smartphone mens du er på toilettet?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg hørte engang chefen for en anden afdeling sælge en sikkerhedsløsning til en kunde, mens han sad på tønden. Gad vide om de opdagede det? Akustikken er typisk lidt speciel sådan et sted...
Hvis du sidder så længe på tønden at du skal læse eller lege med mobilen er der noget galt med dig, og du skulle hellere bruge din smartphone til at bestille tid ved lægen end spille et ondsvagt lille spil!
Er det for at få lidt fred fra familien er det selvfølgelig en anden sag!
Er det for at få lidt fred fra familien er det selvfølgelig en anden sag!
Og vi kan konkludere at 78% indtil nu, er nogen fucking små møgsvin, der elsker at have kontakt med deres egne, og andres fækalier.
Håber i taber telefonen i tønden.
Men igen, hvis det er det der tænder jer, go nuts.
Visse dele af dette indlæg, er muligvis overdrevet for at fremme forståelsen.
Håber i taber telefonen i tønden.
Men igen, hvis det er det der tænder jer, go nuts.
Visse dele af dette indlæg, er muligvis overdrevet for at fremme forståelsen.
Det er en umulighed ikke at få fæcesbakterier på din telefon, og ikke mindst dine hænder, når du sidder på et toilet, uanset hvor forsigtig du er, og går ikke ud fra at du vasker din telefon lige så grundigt, som du vasker dine hænder bagefter?
Det er også derfor at stort set alle steder der bliver lavet mad, der har de engangshandsker på, netop for at folk ikke skal blive syge, af feks den mest normale fæces bakterie, koli bakterie.
Men igen hvis man har lyst til at være syg, og måske gøre andre syge, ja så skal man da endelig blive ved.
Det er en umulighed ikke at få fæcesbakterier på din telefon, og ikke mindst dine hænder, når du sidder på et toilet, uanset hvor forsigtig du er, og går ikke ud fra at du vasker din telefon lige så grundigt, som du vasker dine hænder bagefter?
Det er også derfor at stort set alle steder der bliver lavet mad, der har de engangshandsker på, netop for at folk ikke skal blive syge, af feks den mest normale fæces bakterie, koli bakterie.
Men igen hvis man har lyst til at være syg, og måske gøre andre syge, ja så skal man da endelig blive ved.
gentox (65) skrev:Det er også derfor at stort set alle steder der bliver lavet mad, der har de engangshandsker på, netop for at folk ikke skal blive syge, af feks den mest normale fæces bakterie, koli bakterie.
Du lever da i en herlig naiv verden? Handsker benyttes hvis man 1) har et sår eller 2) håndterer fjerkræ (indenfor alm. detailhandel). I industrien bruger de gummihandsker - men hvis du tager til en bager, så vaskes der hænder når brødet skal bages - handsker benytter de ikke.
Sanity (64) skrev:78% stikker ikke hånden op i røven inden de går på toilettet?
Derp, telefoner og keyboards er fanneme mere gustne (bakteriemæssigt) end der, hvor du planter dine skinker, når du skider.
Alrekr (66) skrev:Du lever da i en herlig naiv verden? Handsker benyttes hvis man 1) har et sår eller 2) håndterer fjerkræ (indenfor alm. detailhandel). I industrien bruger de gummihandsker - men hvis du tager til en bager, så vaskes der hænder når brødet skal bages - handsker benytter de ikke.
Det gør de faktisk ret mange steder, jeg ved ikke hvor du bor, men min bager gør og alle de der fastfoodsteder i nærheden gør også, på nær de der fra andre lande...
Steve Jobs (67) skrev:Alrekr (66) skrev:Du lever da i en herlig naiv verden? Handsker benyttes hvis man 1) har et sår eller 2) håndterer fjerkræ (indenfor alm. detailhandel). I industrien bruger de gummihandsker - men hvis du tager til en bager, så vaskes der hænder når brødet skal bages - handsker benytter de ikke.
Det gør de faktisk ret mange steder, jeg ved ikke hvor du bor, men min bager gør og alle de der fastfoodsteder i nærheden gør også, på nær de der fra andre lande...
Jeg har set en del steder hvor de bruger handsker - men mindst lige så mange steder, hvor de ikke bruger handsker. Du introducerer et nyt kriterium, etnicitet, som ikke indgik i den oprindelige statement, og gør på den måde mit udsagn usandt - på trods af, at jeg faktisk ikke har sagt noget forkert.
Mnc (72) skrev:Jeg får pludselig OCD i svær grad, når jeg sidder på et lokum hvor papiret hænger langs muren. >:(
Samme her. Det gælder åbenbart meget generelt at mænd skal have toiletrullen til at hænge ud fra væggen. Det skyldes vores gener, hvis man skal tro på forfatterne til "Hvorfor mænd ingenting fatter og kvinder altid mangler sko"..
@67
Din bager har ikke handsker på når han laver maden. Men bagerjomfruerne har handsker på når de håndtere maden.
Personen der laver de ting der bliver smidt i din bagel (tunsalat, tzaziki etc.) har ikke handsker på. Men personen der laver din bagel har.
Osv...
Folk der laver mad har ikke handsker på. Folk der håndtere madvare har handsker på...
Derudover bør det vel i samme omgang nævne at Jamie Oliver holdning til plastikhandsker er at de bringer flere bakterier i spil iforhold til hænder der er vasket...
Hans præcise argumenter kan jeg dog ikke huske.
Din bager har ikke handsker på når han laver maden. Men bagerjomfruerne har handsker på når de håndtere maden.
Personen der laver de ting der bliver smidt i din bagel (tunsalat, tzaziki etc.) har ikke handsker på. Men personen der laver din bagel har.
Osv...
Folk der laver mad har ikke handsker på. Folk der håndtere madvare har handsker på...
Derudover bør det vel i samme omgang nævne at Jamie Oliver holdning til plastikhandsker er at de bringer flere bakterier i spil iforhold til hænder der er vasket...
Chewy (74) skrev:Derudover bør det vel i samme omgang nævne at Jamie Oliver holdning til plastikhandsker er at de bringer flere bakterier i spil iforhold til hænder der er vasket...
Jeg gætter (uden at læse dit link) at man ikke skifter handsker hvis man kan slippe fra det. Man vasker derimod hænder forholdsvis ofte. Mange bagerier benytter CleanHands, så bagerjomfruerne ikke håndterer brød og penge med de samme hænder - men de handsker kan lande på gulvet uden at blive skiftet, og handskerne som sådan skiftes ikke mere end én gang i ugen (tidligere erhvervserfaring - jeg skiftede så handsken hvis den røg på gulvet, modsat et par kolleger), når de går i stykker.
Ifølge blog posten i mit link (orker ikke at finde andre kilder pt.), så ligger problemet i de rynker der er på handskerne, der mangedobler overfladen og er nirvana for bakterier.
Det sammenholdt med at medarbejderne oftest rører andre overflader der kan være beskidte mens de har dem på.
Bloggen citere en artikel ( http://ezinearticles.com/?Hand-In-Glove---Is-Your-... ) for følgende:
Derudover starter artiklen med følgende eksempel:
I ovennævnte eksempel skulle hun (afhængig af hvor pernitten man er) bruge minimum 8 sæt handsker for at det skulle være nogenlunde hygeinisk.(Ikke medregnet at hun vel i teorien skal have handsker på for at tage handsker på. Med mindre boksen de ligger i er designet til at man kan tage handsker på uden at rører overfladen, hvilket jeg ikke har set endnu)
Og så kommer der et andet problem ind i regnestykket. Hvor stort et miljømæssigt spild er der iforhold til handsker vs sæbe.
Nu kan det nemt komme til at lyde som om at jeg har et korstog kørende imod brugen af plastikhandsker. Det er på ingen form for måde tilfældet. Jeg er bare ikke overbevist om at det er mere hygeinisk end at vaske sine hænder...
Det sammenholdt med at medarbejderne oftest rører andre overflader der kan være beskidte mens de har dem på.
Bloggen citere en artikel ( http://ezinearticles.com/?Hand-In-Glove---Is-Your-... ) for følgende:
Where does this (lovgivning der kræver at man bruger plastik handsker) leave us regarding sanitation of our restaurant food? A report by the New Zealand Food Safety Authority suggests that proper hand washing is much more hygienic than wearing gloves. The report states that wearing plastic gloves tempts food handlers to wash their hands less frequently because they can’t feel when something gets on their hands. The report also advocates that laws and restaurants not require food handlers to wear gloves, and that most food can be touched with bare hands provided the food handler has thoroughly washed and dried his or her hands immediately prior to handling the food.
Derudover starter artiklen med følgende eksempel:
While purchasing a carry-out order consisting of two submarine sandwiches from a national sandwich restaurant chain, I was less than convinced that the food that I was getting was actually sanitary. As I watched my sandwiches being made, I really had to wonder what real purpose is served by requiring food handlers to wear plastic gloves while preparing food.
The person that waited on me was wearing plastic gloves, the kind that is baggy and wrinkled. As she set about getting the bread for my order, she opened the storage area where the bread is kept, got the bread out for my order(1), and closed the door(2). She ran out of chicken and disappeared into a back room to get more(3 minimum). She put the chicken and cheese for my sandwiches on the bread and asked me if I would like them toasted.(4) She opened the door to the oven, took out the tray(5), placed my sandwiches on it, replaced the tray and closed the door.
When the oven timer went off, she removed my sandwiches from the oven(6), and put the rest of the condiments and ingredients on the sandwiches as I requested. The mayonnaise was in a plastic squirt bottle which she picked up and squirted onto the sandwiches(7). The paper wrapping was at the end of the food preparation counter, and she wrapped both sandwiches, put them in a plastic bag and handed it to me(8). She did all of this while wearing the same set of gloves.
I ovennævnte eksempel skulle hun (afhængig af hvor pernitten man er) bruge minimum 8 sæt handsker for at det skulle være nogenlunde hygeinisk.(Ikke medregnet at hun vel i teorien skal have handsker på for at tage handsker på. Med mindre boksen de ligger i er designet til at man kan tage handsker på uden at rører overfladen, hvilket jeg ikke har set endnu)
Og så kommer der et andet problem ind i regnestykket. Hvor stort et miljømæssigt spild er der iforhold til handsker vs sæbe.
Nu kan det nemt komme til at lyde som om at jeg har et korstog kørende imod brugen af plastikhandsker. Det er på ingen form for måde tilfældet. Jeg er bare ikke overbevist om at det er mere hygeinisk end at vaske sine hænder...
Man kan ikke alene bruge handsker. God håndhygiejne er et must, dvs. vask både før og efter brug af handsker, samt at ikke have dem på længere end de er beregnet til. Derudover må man selvfølgelig oplære personalet. I mine øjne har handsker en stor gevinst her, idet når man tager dem på, så (såfremt man er oplært til det) er man obs på at ikke røre urene områder, samt at vaske hænder inden man tager dem på. Det kender jeg udmærket til fra mit arbejde, når jeg har dem på, så er jeg automatisk opmærksom på, at jeg ikke skal blive uren og jeg skal have afsprittet mine hænder.
Bakterierne sidder ikke på handsken, men på andre overflader. Det kan vist ikke sættes spørgsmålstegn at korrekt brug af handsker minimerer mikrobiel kontamination af madvarer. Desværre øger ukorrekt brug af handsker risikoen for kontaminering. Man kan altså ikke bare indføre handsker i håb om at være mere hygiejnisk.
Som det står till mange steder nu, kunne man ligeså godt fjerne det imo. Men handsker ér mere hygiejnisk - hvis anvendt rigtigt.
Man kan ikke alene bruge handsker. God håndhygiejne er et must, dvs. vask både før og efter brug af handsker, samt at ikke have dem på længere end de er beregnet til. Derudover må man selvfølgelig oplære personalet. I mine øjne har handsker en stor gevinst her, idet når man tager dem på, så (såfremt man er oplært til det) er man obs på at ikke røre urene områder, samt at vaske hænder inden man tager dem på. Det kender jeg udmærket til fra mit arbejde, når jeg har dem på, så er jeg automatisk opmærksom på, at jeg ikke skal blive uren og jeg skal have afsprittet mine hænder.
Bakterierne sidder ikke på handsken, men på andre overflader. Det kan vist ikke sættes spørgsmålstegn at korrekt brug af handsker minimerer mikrobiel kontamination af madvarer. Desværre øger ukorrekt brug af handsker risikoen for kontaminering. Man kan altså ikke bare indføre handsker i håb om at være mere hygiejnisk.
Som det står till mange steder nu, kunne man ligeså godt fjerne det imo. Men handsker ér mere hygiejnisk - hvis anvendt rigtigt.
@78
Vi er grundlæggende enige, og som nævnt så har jeg intet imod brugen af handsker. Men kun med den misbrug af dem som man ser mange steder.
Og mht. til overfladen på handskerne så har jeg ikke været i nærkontakt med nogen af dem. Så kan ikke selv bedømme hvordan overfladen er iforhold til folder og lign. Men kan kun nævne hvad jeg har hørt (hvilket nu også gælder dig...)
Man kan altså ikke bare indføre handsker i håb om at være mere hygiejnisk.
Vi er grundlæggende enige, og som nævnt så har jeg intet imod brugen af handsker. Men kun med den misbrug af dem som man ser mange steder.
Og mht. til overfladen på handskerne så har jeg ikke været i nærkontakt med nogen af dem. Så kan ikke selv bedømme hvordan overfladen er iforhold til folder og lign. Men kan kun nævne hvad jeg har hørt (hvilket nu også gælder dig...)
Chewy (77) skrev:I ovennævnte eksempel skulle hun (afhængig af hvor pernitten man er) bruge minimum 8 sæt handsker for at det skulle være nogenlunde hygeinisk.(Ikke medregnet at hun vel i teorien skal have handsker på for at tage handsker på. Med mindre boksen de ligger i er designet til at man kan tage handsker på uden at rører overfladen, hvilket jeg ikke har set endnu)
I samme eksempel skulle man også vaske hænder otte gange (afhængig af pernittenhed) for at være nogenlunde hygiejnisk. Forskellen er, at handsken kommer fra en (mere eller mindre) lukket dispenser og er (i høj grad) rene idet de kommer ud. Det er meget hurtigere at tage to handsker på end at vaske hænder. Samtidig er der nye handsker hver gang der er ny kunde (jeg går ud fra at episoden omhandler et besøg på Subway, og baserer min udtalelse på erfaringer derfra).
@80
Enig.
Min pointe med at tælle hvor mange gange der skulle skiftes handsker gik på "impact" på miljøet kontra brug af sæbe eller antibakteriel gel (jeg mindes at have stødt på typer af gel der egnede sig til brug i forbindelse med håndtering af madvare).
Og som sagt, så er jeg ikke imod brugen af handsker. Hvis det bliver brugt fornuftigt og i forbindelse med vask af hænder (sæbe eller gel).
Som de bliver brugt mange steder giver det bare en falsk tryghed....
(jeg går ud fra at episoden omhandler et besøg på Subway, og baserer min udtalelse på erfaringer derfra).
Enig.
I samme eksempel skulle man også vaske hænder otte gange (afhængig af pernittenhed) for at være nogenlunde hygiejnisk. Forskellen er, at handsken kommer fra en (mere eller mindre) lukket dispenser og er (i høj grad) rene idet de kommer ud. Det er meget hurtigere at tage to handsker på end at vaske hænder. Samtidig er der nye handsker hver gang der er ny kunde
Min pointe med at tælle hvor mange gange der skulle skiftes handsker gik på "impact" på miljøet kontra brug af sæbe eller antibakteriel gel (jeg mindes at have stødt på typer af gel der egnede sig til brug i forbindelse med håndtering af madvare).
Og som sagt, så er jeg ikke imod brugen af handsker. Hvis det bliver brugt fornuftigt og i forbindelse med vask af hænder (sæbe eller gel).
Som de bliver brugt mange steder giver det bare en falsk tryghed....
Sanity (82) skrev:Ok, jeg går også ind for hygiejne. Men i er tydeligvis blevet ramt af "svineinfluenzasyndromet".
Eh? Jeg har arbejdet i detailhandlen, hvor hygiejnebevis, håndvask og handsker var et krav. Ikke bare arbejdskrav, men lovkrav. Jeg ved meget om det af den grund.
gentox (65) skrev:Det er en umulighed ikke at få fæcesbakterier på din telefon, og ikke mindst dine hænder, når du sidder på et toilet, uanset hvor forsigtig du er, og går ikke ud fra at du vasker din telefon lige så grundigt, som du vasker dine hænder bagefter?
[...]
Det er også umuligt at undgå at få "fæcesbakterier" (colibakterier) på tandbørsten, hvis den er i samme lokale som toilettet. Og mange pengesedler har "fæcesbakterier" på sig.
Det man skal huske er at der er stor forskel på en målbar mængde, og en farlig mængde.
Lad os sætte det lidt i perskektiv: Coli-bakterier er IKKE farlige i sig selv, det er først når der kommer for mange af dem et forkert sted der er et problem. Coli-bakterier er vigtige at have i fordøjelsessystemet. Vi kan ikke undvære dem. Men vi er født uden. Hvor får vi dem så fra? De kommer af sig selv, det tager ca. 40 timer.
Kort sagt: Hvis der ikke var SMÅ mængder coli-bakterier ca. overalt, ville vi dø. Eller være afhængige af at indtage dem på anden måde.
Faktisk er vi afhængige af mange slags bakterier. Og på sin vis er vi også afhængige af de skadelige. Små mængder af skadelige bakterier, sygdom osv. holder kroppens forsvar i gang. Uden de små doser bliver man overfølsom.
Så: Ja, jeg bruger min smartphone mens jeg laver morgen-bummelum. Og mens stemningen stadig hænger i luften tager jeg tandbørsten frem, vifter den lidt rundt, og stopper den så i kæften. Og ja, der kommer lidt baktierier med, det er helt fint.
Men selvfølgelig vasker jeg hænder osv. så det ikke er SKADELIGE mængder vi snakker om. Og inden jeg kommer ud af døren osv. er telefonen såmen ikke mere bakterie-inficeret end den ville være alligevel.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.