mboost-dp1

Bruger du briller?

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
1. jan. 2008 11:37
Nej, men jeg burde nok gøre det...
Gravatar #2 - gentox
1. jan. 2008 11:48
Ligesom BurningShadow så burde jeg, men nej har kun et par -styrke læsebriller som jeg bruger til biografen.
Gravatar #3 - rackbox
1. jan. 2008 12:10
Jeg bruger kun sikkerhedsbriller (og så de briller, man har på sammen med næser nytårsaften)

:)
Gravatar #4 - vandfarve
1. jan. 2008 13:16
Så burde jeg nok ikke fortælle, at på vores studie har vi en fast sang, der altid går igen ved alle fester. Den starter med "Brillesvin, brillesvin, brillesvin..." og så fortsætter den i samme, meget saglige stil. Jeg har dog ingen anelse, hvorfor vi synger den, men det er åbenbart en tradition.

Jeg læser forresten statskundskab og bruger briller samt kontaktlinser.
Gravatar #5 - trylleklovn
1. jan. 2008 13:31
Ja, har været nærsynet siden folkeskolen.

Har dog aldrig taget mig af, hvis nogle forsøgte, at mobbe mig med det. I min verden svarer det lidt til, at råbe menneske efter mig.
Gravatar #6 - Cloud02
1. jan. 2008 13:39
haha tryllebøsse er brilleabe ;D
Gravatar #7 - macuser
1. jan. 2008 13:41
Burde bruge et par briller, Gerne tykke i stellet, (sort plastik) med et stykke plaster til at sørge for at de hænger sammen, det matcher mine halvbrune skjorte med kuglepinde holderen i rød plast og mine dejlige bumser som taler til mig.
Gravatar #8 - MortenAA
1. jan. 2008 13:42
Kørebriller, ikke at jeg behøver, men det gør lige synet ekstra skarpt og lækkert :)
Gravatar #9 - hgul
1. jan. 2008 14:05
Ja, har været brilleabe siden 2. klasse, og ta'r man brillerne fra mig, så bliver I alle sammen så pæne i en stor sammenblanding af farver.

Det kan spare en for mange ubehagelig syn at have det sådan :-P
Gravatar #10 - rwzxy
1. jan. 2008 14:25
bruger fandme da ik briller.. det er sq da tudegrimt
Gravatar #11 - knasknaz
1. jan. 2008 14:33
Jeg bruger kun 3D briller...

trylleklovn: MENNESKE!!! ;)
Gravatar #12 - Norrah
1. jan. 2008 14:33
Gik engang til lægen fordi mit ene øje var begyndt at se lidt uklart.

Men så sagde han: "det vil jeg ikke gøre noget ved, for du kan stadig se langt bedre end normen med dit "dårlige" øje..."
Gravatar #13 - Klumpen
1. jan. 2008 14:49
#9 > nøjagtigt det samme her :D det er dog ret upraktisk at man ikke kan se niveauforskelle hvor man går, hvilket gør det ret farligt o_O

Jeg tager dog til Tyrkiet og får en LASIK operation til foråret og det glæder jeg mig sq til. så slipper jeg for at betale de 3600kr/år for kontaktlinser.
Gravatar #14 - Motter
1. jan. 2008 14:58
Bruger briller, er jo ret så blind uden dem... Styrken nærmer sig de minus 20 8-)
Gravatar #15 - Seekers-
1. jan. 2008 15:44
Jeg har muligvis brugt beskyttelsesbriller nytårs aften, tæller det :S?
Gravatar #16 - Cyrack
1. jan. 2008 15:55
Bygningsfejl: tjek
"jeg kan ikke se ting der er langt væk"-syn: tjek
briller: tjek
nedsat natsyn: tjek (men ikke nok til at det står i mit kørekort)
bruger briller: mja... når jeg husker det :-p

Sagt på en anden måde: hvis jeg ikke skal være til fare for andre trafikanter bør jeg bruge briller, og hvis jeg vil kunne se en film i biografen tager jeg dem også på, men ellers er det meget sjældent at jeg bruger dem.
Gravatar #17 - YoBilee
1. jan. 2008 16:09
Har bare et delvist dårligt øje, det fik jeg i hvert fald af vide af skolelægen, men ikke noget om hvad jeg kunne/skulle gøre ved det...

Hey, the system works!
Gravatar #18 - DEEF
1. jan. 2008 16:26
Begge dele.
Gravatar #19 - Jonasee
1. jan. 2008 16:34
Bygningsfejl: Jep
Nærsynest: Jep
briller: kun søndag og lørdag.
Kontaktlinser: alle andre dag end søndag og lørdag.
kan-ikke-stave-syn: det er mig.

hvorfor bruger jeg kun briller lørdag og søndag, for de der er klokke 2-3 når jeg står op og jeg er for doven til at tage kontaktlinser på.
Gravatar #20 - lagoni
1. jan. 2008 16:49
#14 - hvis du virkelig er oppe ved de -20, har du så overvejet operation? Jeg havde ca. -13 og blev opereret i november, så er nu på ca. -3. Lidt hård operation, men jeg fik også en lidt anden en normalt pga noget med mine hornhinder... Men er ret sikker på du kan få det gratis og det vil sikkert hjælpe. Men ok, hvis du kan komme 10 styrker ned, er det egentlig bare fra meget blind til blind :)
Gravatar #21 - Xill
1. jan. 2008 16:55
.. hvorfor er der ikke en ... NEJ men burde ..

jeg er nærsygnet .. så kan jo nemt se min computer mm, men burde da bruge briller, så ville jeg også kunne se så meget andet ^^

bruger naturligvis briller når jeg køre bil, eller er til vigtige forlæsninger ... altid godt at kunne følge lidt med der
Gravatar #22 - Hůňděštějlě2
1. jan. 2008 19:12
Jeg brugte briller i et par aar, men det har saa mange ulemper. Om vinteren er de duggede naar man kommer ind. Er man blandt mange mennesker faar man foer eller siden en skulder i hovedet, hvormed brillerne falder af eller slaas skaeve. Man kan heller ikke stikke hovedet ind i et computerkabinet. Desuden er det ikke alle damer som finder briller sexet, osv. osv. Der er tusinde gode grund til ikke at bruge briller.
Nu bruger jeg linser hele tiden, ogsaa stille soendage hjemme i privaten, for jeg har vist smidt brillerne vaek og er for naerig til at koebe nogle nye, selvom det nok var en god idé.

#4: vandfarve
Det var da en underlig sang, som nok skal provokere en studerende eller to. Laeser du i Aarhus eller i Kbh? For jeg mindes ikke at have hoert den paa Statskundskab i Aarhus, men maaske er det noget nyt de har fundet paa for at forvirre jer unge studerende ;)
Gravatar #23 - Motter
1. jan. 2008 20:07
#20 jvf div. øjenlæger kan det ikke klares med en operation, det vil højst sandsynligt gøre det værre.
Gravatar #24 - klh
1. jan. 2008 20:23
Bygningsfejl: Ja, højre øje
Nærsynet: Nej
Langsynet: Nej
Nedsat syn: Ja, højre øje (ca. 40 %)

Kan så prise mig lykkelig over at have langt bedre syn på venstre øje end den gennemsnitlige, hvilket også gør at jeg ikke har nogen anmærkninger i mit kørekort :D
Gravatar #25 - klh
1. jan. 2008 20:24
Tilføjelse:
Briller/linser: Nej ;)
Gravatar #26 - vandfarve
1. jan. 2008 21:38
Pointen i historien var, at jeg selv bruger kontaktlinser og briller, men at jeg sagtens kan synge med på sangen. Jeg er kun på første semester, så jeg kender ikke alle de frække udtryk såsom "social konstruktion", men det er vel en form for gruppedynamik, hvor man identificerer en fjende (her brillesvinene), så gruppens bånd kan styrkes.

Ellers er der vel bare tale om en ualmindelig dårlig ide, der er blevet til en udødelig tradition. Og nåja, grunden til jeg skrev dette indlæg: Jeg går på KU og læser til dagligt på Kommunehospitalet/CSS.
Gravatar #27 - Simm
1. jan. 2008 21:58

Det forstår jeg ikke helt. Enten er man nærsynet eller lang synet når man har en bygningsfejl. Når der er tale om en bygningsfejl så er den medfødt. Jeg har en bygningsfejl på venstre øje, som gør mig nærsynet. Det hele afhænger af hvor meget hornhinden i øjet krummer. Den forkerte krumning gør at lyset rammer nethinden "skævt", derfor bliver man enten nærsynet eller langsynet. Det kan så udbedres med laserkirugi, hvor man "høvler" noget af hornhinden, så synet forbedres.
Gravatar #28 - klh
1. jan. 2008 22:02
#27 Jeg kan godt se jeg ikke udtrykte mig helt klart. Hvis en bygningsfejl deffineres som du gør, har jeg ikke en bygningsfejl.

Men hvad kalder man så en fejl på synsnerven, der gør at uanset hvad der forsøges gjort ved øjet vil det aldrig kunne komme til at se bedre?
Gravatar #29 - RHO
1. jan. 2008 22:10
Nu da det er om briller og kontaktlinser...
Kan man have helt normal dybefornemmelse hvis der er store udsving på hvert sit øje?.. Eller i det hele taget hvis man kun kan se med det ene øje?..

Har tit spekuleret over det når jeg har gået rundt med kun en linse, da synes jeg min dybdefornemmelse er lidt ringere. ? men er det bare illussion eller er det rigtig?

- Bruger briller og kontaktlinser alt efter hvad jeg laver
Gravatar #30 - Windcape
1. jan. 2008 22:12
briller, kontaktlinser er skræmmende
Gravatar #31 - vandfarve
1. jan. 2008 22:13

Correct me, if I'm wrong, men når jeg hører øjenlæger og optikere snakke om bygningsfejl, så forstår jeg det som noget, der er udover enten din nærsynethed eller langsynethed. Hvis man netop har bygningsfejl, så komplicerer det designet af ens korrektionsmidler (linser eller briller), og derfor mindskes effekten også. Derfor skulle min mor have svært ved at få fuld effekt af hendes kontaktlinser, fordi de ikke kan tage højde for bygningsfejlen.
Gravatar #32 - The-Lone-Gunman
1. jan. 2008 23:34
Jeg gik over til at bruge kontaktlinser for nogle måneder siden, da det bare er meget nemmere. Bruger en-dags linser som man bare kan smide væk.

Det er noget dyrer, 3.500 kr. om året ca. Jeg har dog mistet mine briller et par gange når jeg går på druk, og et par briller koster også der omkring.

Faktisk mistede jeg et par på en parkeringsplads i Kolding til en newz.dk julefrokost engang...

Nu gik vi i klasse sammen i (næsten) tre år og tror da aldrig jeg har set dig med briller? Husker jeg så dårligt som nogen siger?
Gravatar #33 - atheist
2. jan. 2008 00:21
Efter en længere periode hvor jeg gik uden mine briller, selvom de egentlig var nødvendige, udviklede jeg en midlertidig bygningsfejl.

der er lidt info om bygningsfejl her:
http://www.optikerwichmann.dk/bygningsfejl.htm
Gravatar #34 - Windcape
2. jan. 2008 02:12
Nu gik vi i klasse sammen i (næsten) tre år og tror da aldrig jeg har set dig med briller? Husker jeg så dårligt som nogen siger?

Nej, har kun haft dem i ~8 måneder.
Gravatar #35 - MortenFF
2. jan. 2008 06:39
Får på mystiskvis briller når jeg drikker snaps.

Ellers: Nej
Gravatar #36 - knasknaz
2. jan. 2008 09:31
Bygningsfejl: Maven er lidt for stor. Ondt i knæ, ankler og ryg. Begyndende alkoholisme og hukommelsestab.

... ellers ser jeg fint!
Gravatar #37 - MiniatureZeus
2. jan. 2008 11:32
På et tidspunkt havde jeg et par læse-/skærmbriller, men så fik jeg smidt dem væk, og har ikke fået taget mig sammen til at få et par nye...
Gravatar #38 - gnаrfsan
2. jan. 2008 15:35
Bruger linser. De er gode, og alligevel kan jeg ikke se, hvad det har med IT at gøre...
Gravatar #39 - Tyrian
2. jan. 2008 16:38
Efter have besøgt railgun må svaret være "Ja" - den farve kan skære i diamant!
Gravatar #40 - engfeh
2. jan. 2008 16:51

Måske det typiske billede af en nørd, som #7 beskriver glimrende ;-)
Gravatar #41 - Plindstrup
2. jan. 2008 18:45
Jeg bruger begge dele. Lige nu bruger jeg briller, da jeg venter på mine nye kontaktlinser.

Desuden er det, af trafikstyrelsen for jernbane og færger, bestemt at jeg SKAL have et sæt briller med i reserve, såfremt jeg bruger briller/kontaktlinser.

Så hvor er muligheden "Begge dele"???? :-)
Gravatar #42 - Denn
2. jan. 2008 20:10
Min første tanke ved denne afstemning var: Kæft hvor en dårlig poll.

Men nu hvor jeg lige tænker over det - egentlig kan vi måske aflive myten om at en computer nørd har briller.

På newz.dk er jo mange nørder - hvis vi alle ikke er der? Så man kan jo sige at målgruppen er ramt så godt som man overhovedet kan.
Som pollen er lige nu, viser det klart at der ikke er nogen sammenhæng mellem dårligt syn (læs: briller) og det at være nørd.
Gravatar #43 - Simm
2. jan. 2008 21:28
#28 Det vil jeg nok også kalde en form for bygningsfejl. Men nu er jeg ikke øjenlæge, bare nærsynet *GG*

#27 Det ved jeg ikke - jeg har altid fået at vide at min nærsynethed skyldes min bygningsfejl. Men netop det du fortæller med din mor, har også afholdt mig fra at få kontaktlinser i stedet for briller. Det og så det faktum at jeg nok ender med at prikke mine øjne ud når jeg skal sætte dem i .. Jeg har en finmotorik der minder om Robocops ;D
Gravatar #44 - Klumpen
2. jan. 2008 21:38
Jeg er faktisk lidt rystet over alle de folk der nævner at "de burde bruge briller", men ikke rigtigt gider besværet.
Konsekvenserne af ikke at bruge briller hvor det er påkrævet kan både være skadeligt for øjnene og give øget træthed og hovedpine.

hjernen bruger faktisk rigtigt meget energi på at kompensere for et dårligt syn.

#42 > Nørder ligger dog i en risikogruppe da fx. computerarbejde og læsning i store mængder er anstrengende for øjnene og kan have en negativ effekt.

#43 > Kontaktlinser i dag kan sagtens korrigere for bygningsfejl og jeg bruger dem selv. De er dog ofte ret dyre.

Men selvfølgelig alting har en grænse og ligesom man kan blive for ekstremt nærsynet til at kunne bruge kontaktlinser således kan man også have for meget bygningsfejl.
Gravatar #45 - gnаrfsan
2. jan. 2008 23:17
/**
* Offtopic:
* Hmmm jeg har propblemer så... Der må i det mindste
* være linser, der får det til at se ud som om man har
* firkantede pulpiller?
*/

Men så kan man heldigvis få en laseroperation, der også kan give anledning til dekorative plastre i ansigtet. Men hvor blev den mulighed af i pollen?
Gravatar #46 - gnаrfsan
2. jan. 2008 23:19
Giv mig edit *suk*.
pupiller og #40#2=#44
Gravatar #47 - simonduun
3. jan. 2008 01:13
Jeg kan ikke se en hat uden briller, så jeg bruger dem ja :D
Gravatar #48 - Tumleren
3. jan. 2008 03:10
#47 - Jeg har briller på lige nu, og jeg kan altså heller ikke se den hat :/

Så ja, langsynet omkring 3.5-3.75 på begge øjne med bygningsfejl - det er mig.
Har heldigvis afskaffet mine gamle briller..Kæft de er egentlig grimme :o Har dog fået nye (briller) som er en del pænere at se på..
Overvejer dog ofte at skifte til linser da det altså ser lidt pænere ud uden...
Gravatar #49 - el_barto
3. jan. 2008 08:32
Nærsynet -1.5 begge øjne. Briller siden 4. klasse, linser i de sidste 6 år.

Bruger for ca. 2500 kr. linser om året...

Overvejede en periode at få opereret dem, dengang Odense Universitetshospital begyndte at tilbyde gratis operationer som forsøg.

Er dog ikke specielt pjattet med tanken om at få skåret hornhinden op og blive ristet med en laser i mine stakkels øjne.
Gravatar #50 - gnаrfsan
3. jan. 2008 08:38
#48: Hvis det ikke kniber med guldet skulle du overveje det igen. Jeg ventede længe med linser, men nu har jeg nogen, der kan sidde i en måned ad gangen, så jeg ikke behøver at rode rundt i øjnene hver dag. Mit syn blev forbedret. Dels fordi at de ikke bliver beskidte, men også fordi man altid har det bedste synsfelt, fordi de følger med øjnene. Det meste af tiden tænker jeg ikke over at de er der.
Der er flere, der laver dem. Jeg giver 300 kr/mdr. for mine.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login