mboost-dp1

Biler?


Gå til bund
Gravatar #51 - TYBO
1. jul. 2002 08:36
<STRONG>Disky</STRONG>: Ehmm...jeg er ikke studerende...og jeg bor ikke på kollegie.
Ja det var for en ny bil.
Men du kommer ingen vejne med 1200kr.
Se selv her:
http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/...

Koster omkring 4k i måneden at have en god brugt bil til ca. 80k.

<STRONG>Slacz</STRONG>: det er fordi at kvinder tjener for lidt og har ikke råd til alle de buler de laver :)

Nu er vi jo nogen som har en familie og ikke kan nøjes med en Micra.
Gravatar #52 - Disky
1. jul. 2002 08:51
tybo:
Læs lige deres overskrift:
<STRONG>Seks år gammel bil, stor mellemklasse </STRONG>

Studerende har IKKE brug for en stor mellemklasse bil, men kan sagtens nøjes med en lille bil.

Hvilket helt bestemt gør det noget billigere at holde bil.

En gammel brugt bil til 20000,- + ansvar og vægtafgit kommer slet ikke derop ad.
Gravatar #53 - Slacz
1. jul. 2002 08:57
#51 - underligt så, at langt de fleste alvorlige trafikuheld skyldes unge mænd...

-Slacz-
Gravatar #54 - Hektor
1. jul. 2002 08:59
#53 Slacz:
"langt de fleste alvorlige trafikuheld skyldes unge mænd..."

... der kører som død og helvede for at imponere kvinderne ... det ér kvinderne, der er skyld i alle uheldene.
Gravatar #55 - Slacz
1. jul. 2002 09:01
#54 - så er de sgu da også nogle idioter. Kender til dags dato INGEN kvinder der bliver imponerede af at deres kærester kører 200 i timen... Tværtimod er det mega turnoff at se sin kæreste i fare for at blive dræbt.

-Slacz-
Gravatar #56 - Hektor
1. jul. 2002 09:15
#55 Slacz:
Min hidtidige tophastighed er ~72 km/t ... på cykel ...

desværre har jeg været indvolveret i en del biluheld på cykel; jeg ved ikke hvorfor, men jeg KAN simpelthen ikke få øje på bilerne, når jeg cykler ...
Gravatar #57 - TYBO
1. jul. 2002 09:24
<STRONG>Disky</STRONG>: en gammel bil koster bare det mere i reperationer.
Forsikring til en ung person (ca. 20 år) er meget dyr
Skal vi sige 10000kr om året.
Reperationer/Vedligeholdelse/Syn: ca. 10000kr.
Afdrag på de 20000kr. ca. 4000kr.
Benzin: 4000kr.
Vægtafgift: ca. 1500kr.
Om året: 29500kr.

Lad os så runde det lidt ned og sige 2400kr i måneden.
Det er LAAANGT væk fra dine 1000-1200kr.
PLUS der kommer værdi tab på bilen.
En på SU har ca. 1000kr til sig selv om måneden efter efter husleje så du kan godt se at det giver et problem ik.

Jeg vil meget gerne se det regnestykke du har så du kommer frem til 1000-1200kr.
Gravatar #58 - Hektor
1. jul. 2002 09:26
#57 TYBO:
"Afdrag på de 20000kr. ca. 4000kr."

Øhh ... du burde måske skifte til en bank, der IKKE tager 25% p.a. i ågerrente på dit lån.

Jeg tror ikke engang AcceptCard ligger så højt oppe ...
Gravatar #59 - TYBO
1. jul. 2002 09:32
<STRONG>Hektor</STRONG>: jeg snakker ikke om rente men at betale af på lånet + rente tilskrivninger.
Det plejer du måske ikke at gøre ?
Gravatar #60 - Disky
1. jul. 2002 10:17
tybo:
Forsikringsselskab må du også hellere skifte, ansvarsforsikring er ikke så dyr. (okay måske fra i dag af. pga lovændring)

Men som sagt tidligere, tag rundt til kollegierne i din omegn, og se om de unge studerende har råd til bil eller ej.
Gravatar #61 - TYBO
1. jul. 2002 10:44
<STRONG>Disky</STRONG>: Well...prøvede lige for sjov at lave en udregning på codan.dk hvad det ville koste for en 20 årig med 0 skadefri år i en Nissan Micra fra 1990 i vejle området.
Over 24000kr i året tager de i forsikring.
Jeg gik ud fra at 10000kr ikke var for meget så hos et billigt forsikrings selskab.

Jeg kender ingen på kollegie her hvor jeg bor, men dengang jeg læste var der 2 på kollegiet som havde biler og dem kunne de kun have da de havde været ud at arbejde før og havde købt bilerne samt havde arbejde ved siden af mens de læste.

Det er helt umuligt at have bil og være på SU...altså hvis man ikke vil stifte mega gæld.
Gravatar #62 - Disky
1. jul. 2002 11:26
Tybo:
Som sagt du skal skifte selskab.

Jeg har lige rettet i min egen udregning, så jeg istedet for 30 år er 20 år.

Bilen er en 1993 Nissan Micra 1.3, 10000km om året, rettede også så jeg havde haft kortet i 2 år.

Pris for ansvar: ca 11000 (hos www.fair.dk)

p.s. Codan er nok et af landets dyreste forsikringsselskaber.
Gravatar #63 - TYBO
1. jul. 2002 11:27
Så var de 10000kr jeg skrev heller ikke for meget vel ? :)
Gravatar #64 - Quemeqal
1. jul. 2002 12:20
nej
Gravatar #65 - C#
1. jul. 2002 12:54
#64

til alt det du skrev før "nej"

Hvis biler ikke er et problem, hvad vil du så kalde den kæmpe forstoppelse der er på nogle veje i centrum her i vejle ved skal vi sige kl 15/16 tiden.
Gravatar #66 - Hektor
1. jul. 2002 12:56
#64 Quemeqal:
"Bleh, byer er lavet til biler, sådan er det bare."
Pudsigt ... København blev grundlagt i 1167; bilen blev opfundet ~1886; så vidt jeg lige kan regne ud, er bilen ~700 år yngre. Eller mener du seriøst, at Absalon og Kong Valdemar den Store var så forudseende, at de lige lavede den til en opfindelse, der først kom 719 år senere?

Når du kigger på de til tider MEGET små gader i byer fra midten af 1800-tallet og tidligere, så vil du også ret hurtigt komme på andre tanker.

Den eneste by, der er lavet til biler, er Brasilia - Brasiliens hovedstad; evt. andre byer lavet omkring samme tid eller senere er muligvis også lavet til biler, men ingen (gentager lige for de tunghøre - ingen nævnt, ingen glemt - ingen) byer der er 100 år eller ældre er designet til biler; de travleste byer ved begyndelsen af 1900-tallet var tæt på at blive kvalt i hestevognstraffik, hvilket var en af grundene til at byer som Paris og London lavede undergrundsbanerne.

Et af problemerne med biltrafik i bykernerne er, at der sidder én person per 10 m^2 vej (5 x 2 meter), hvor der sagtens kunne sidde fire eller fem; busser fylder ca 3 gange så meget som biler (30 m^3; 15x2 meter) og har plads til ~50 siddende personer + 40 stående. Hvis man fjernede bilerne fra bymidterne og kun tillod offentlig transportmidler, og muligvis cykler, ville busserne være meget mere effektive, da der ikke ville være 120 mennesker i en bus til 90 mennesker, da mange mennesker ville vælge at tage med den næste bus, der kører 5 minutter senere - til tiden, da den ikke skal konkurrere med de pladsgrådige billister.

Kig evt. tilbage til 1972, da der var bilfri søndag på grund af oliekrisen; dengang var det kun offentlige transportmidler, der måtte køre, og tænk sig - folk tog bussen, der var masser af plads og de kørte sgu til tiden ...

Hvis folk gad møve sig lidt sammen i bilerne (4 pr. bil ville være fint), så kunne de i mine øjne også få lov til at køre inde i bykernen, da de ikke længere stjæler pladsen fra alle de andre - ja, de betyder at en Ferrari F50 ikke ville få lov at køre i bymidten.

Indtil videre har jeg kun koncentreret mig om pladsproblematiken - forureningen af byerne vil jeg lade nogle andre komme ind på (og inden nogen mener, det er ligegyldigt, så vil jeg lige anbefale dem at tilbringe en uge i rabatten på f.eks. H.C. Andersens Boulevard eller en af de andre tungt traffikerede veje i Kbh.
Gravatar #67 - Piece
1. jul. 2002 17:19
Ang. forsikring Jeg betaler pt omkring 12k i forsikringspræmie inlusive kasko fik en ekstraregning på 638 kr pga af de forhøjede ansvarsforsikringer. Har kørt skadesfri i to år nu, startede på knap 15k mener jeg. Mit forsikringsselskab er GF forsikring, men man kan vist kun komme med deri hvis ens forældre har samlet alle deres services der. Forsikringsselskaberne er i det hele taget slet ikke glade for nybilister :-(
Gravatar #68 - Polyvinylchlorid
1. jul. 2002 17:26
nu er der jo også virkelig mange der skal ud at handle og på arbejde om søndagen hektor ..
Gravatar #69 - amokk
1. jul. 2002 20:42
ikke at jeg har læst resten af de ting der står her, men hvad helvede er det her for en gang tidsspilde...

den dårligste afstemning nogensinde, der er jo ingen der kan tage den seriøst eller bruge dens resultat til noget

og så en PISSE latterlig diskussion... specielt hektors 1½ side af klogskab, hvad er det dog for noget tidsfordriv... hold kæft det er stenet at sidde og diskutere en sådan afstemning
Gravatar #70 - pistacie
1. jul. 2002 21:40
Ok, amokk men diskussionen er vel, i sig selv, relevant, og en afstemning bliver vel lavet for at skabe debat... hmm, og tag da lige en tudekiks og en cola til din sukkermad med myretis på ??!

Pistacie.
Gravatar #71 - Linto
2. jul. 2002 01:03
#66 Hektor

Kunne ikke have sagt det bedre selv! Hvis man har rejst bare en smule i storbyer rundt omkring i verden, er man klar over at danskerne er navlebeskuende egoister, som ofrer sikkerhed, miljø, penge og tid på at kunne sidde i deres egen lille lukkede blikverden og bande af alle de andre, som gør alting forkert.

Offentlig transport og cykler burde være nok i byerne!

Jeg skal være den første til at indrømme, at som det er nu er der i mange tilfælde intet alternativ til bilen, men dette er blot fordi den kollektive trafik ikke bliver bakket op af flertallet. Hvis der blev sat fotofælder op på motorvejene, således at man ikke kunne køre mere end de lovlige 110 km/t, var der sikkert en del flere der foretrak Intercitys 180 km/t.

Kørte i weekenden på motorvejen og oplevede psykopater lægge sig under 1 meter bag mig i overhalingsbanen (jeg kører nok omkring de 120 - 130 i en overhaling). Når de ikke lige kan komme forbi og fortsætte med deres høje hastighed, så får man bare det lange lys. Det er sgu da en syg holdning, at folk der er mere lovlydige end en selv, skal chikaneres så man kan få alt på sin måde....

Mange billister er efter min mening psykopater, og det er rimeligt let at få øje på dem. Det er nemlig dem der tror at de kører bedre end alle andre, og derfor sagtens kan overskride fartbegrænsningen eller tale i mobil mens de kører. Der er en grund til at lovene bliver vedtaget.

Jeg foreslår konsekvent, at der indføres en hotline, hvor man kan melde bilister der chikanerer andre eller overskrider loven groft på andre måder. Bliver en billist meldt 5 gange af forskellige personer, burde han få frakendt kørekortet. Muligvis fungerer denne ordning ikke, men så må man kunne lave noget tilsvarende.

Mvh Linto
Gravatar #72 - Deternal
2. jul. 2002 01:29
Der er problemer med at få nok boliger til folk - lad os gøre det til en lov at der skal bo 1 person pr. 20 kvm - så skal vi nok komme udover det.........

Det er sådan ca. en ligeså god argumentation som for det med bilerne. Typisk socialist kontrol mentalitet :|

Der var engang en som ytrede at socialisterne aldrig skulle få lov at tage hans frihed - det var der en del socialister som ikke kunne forstå. Her er så svaret på hvordan de vil gøre det.

Selvfølgelig skal folk have lov at købe bil og køre hvor de vil, og selvfølgelig skal benzin og bil afgifterne ned på niveau med resten af EU.
Gravatar #73 - Hektor
2. jul. 2002 05:53
#69 amokk:
"ikke at jeg har læst resten af de ting der står her, men hvad helvede er det her for en gang tidsspilde..."

Hvis du ikke gider læse det, så gider vi ikke fortælle dig det.

"den dårligste afstemning nogensinde"

Hvor er det dog synd for dig.

"der er jo ingen der kan tage den seriøst eller bruge dens resultat til noget"

I modsætning til afstemningen om ketchupper?

"og så en PISSE latterlig diskussion..."

Du havde jo ikke læst den - eller lyver du bare efter forgodtbefindende?

"specielt [H]ektors 1&frac12; side af klogskab"

Takker.

"hvad er det dog for noget tidsfordriv..."

Klogskab - det sagde du jo lige.

"hold kæft det er stenet at sidde og diskutere en sådan afstemning"

Det er billigere end hash, og så bliver man ikke afhængig.
Gravatar #74 - Hektor
2. jul. 2002 05:55
#72 Deternal:
"Selvfølgelig skal folk have lov at købe bil og køre hvor de vil"

JA! Bilerne ind igennem skovbørnehaverne!
Gravatar #75 - Favne
2. jul. 2002 05:59
#73 Hektor

Der fik du ham hvist :)

Jeg må sku indrømme at det er billigere end hash.

Og så kan man jo også se hvad folk mener....
Gravatar #76 - west
2. jul. 2002 06:29
LOL ... afhængig? Syns altid man sidder og stener heroppe ... :P
Gravatar #77 - pistacie
2. jul. 2002 06:33
Hmm, måske ikke afhængig, men folk sidder her temmeligt meget, ligefør der bliver skrevet mere her, end på divers kanaler på efnet ;) (IRC-server for dem der fatter knapper!)

Pistacie.

Ps. LOL go Hektor, i en diskussion er det altid den der holder hovedet koldt der vinder! ;)
Gravatar #78 - Deternal
2. jul. 2002 09:45
Min analogi med boligerne holder 100% - men det kan du ikke argumentere imod så du kommer med en fuldstændig absurd og sort kommentar - så jeg vil betragte dsikussionen som vundet.

//EOD
Gravatar #79 - Hektor
2. jul. 2002 09:49
#78 Deternal:
"Min analogi med boligerne holder 100%"

Nej, den holder ~90%, for der er ikke en strøm ind de få boliger hver morgen ved en 8-tiden og hver eftermiddag ved en 16-tiden ... når det sker, så holder din analogi 100%.
Gravatar #80 - Polyvinylchlorid
2. jul. 2002 10:12
#71 linto ja du er da også en klovn hvis du ligger dig i overhalingsbanen med 120 så køre jeg sgu også konsekvent helt op bag dig
danske bilister har en irriterende tendens til ikke at kigge i bakspejlet iinden de trækker ud til en overhaling på motorvejen hvilket er en af grundene til at så mange køre galt nede på autobahnen når de skal på ferie sydpå.

kører du 120 og vil overhale på motorvejen så kig i bakspejlet inden du trækker ud... for jeg kommer måske med 200 ...
Gravatar #81 - mcpoppe
2. jul. 2002 10:33
æhh jeg vil bare lige sige at jeg kikkede lidt på nogle papirer fra mit forsikringsselskab, de havde sendt en liste med hvad man skulle betale, hvis man havde havft kørekort og bil i 1 ,2, 3 osv. år. en der ville til at starte kostede 8500,- årlig, men for at få forsikring der skal man også have en anden forsikring der f.eks. fritidsulykkesforsikring til 850,- det giver en samlet sum på 9350,- i forsikring pr. år og for at der ikke er nogen der skal jamre over at jeg ikke har taget de der gebyrer med på at hvis man betaler der på posthus osv. det er fordi jeg ikke kan huske hvad det koster.
jeg har haft bil i over 1 år, faktisk i 1½ år. og da har mine udgifter været 28.000,- minus benzin men det er også kun fordi at jeg selv laver bilen hvis der går noget i stykker. det er 2000,- pr md. plus benzin. men det tror jeg ikke man kan gøre det til mere da forsikringen er steget sidste år betalte jeg 5400,- nu skal jeg for #¤%&# betale 7300,- Men det er jo stadig billigt, i forhold til andre steder. Min storebror steg til 7000,- og han har haft bil og kørekort i 3 år. så ringede han til mig forsikringsselskab der skulle han slippe med 5500,- plus 850,- for fritidsulykkesforsikring.
Gravatar #82 - mcpoppe
2. jul. 2002 10:40
PVC du deler skam mine meninger, for det er pisse irretterende at komme med ca. 150-200km/t og så kommer der en eller anden spasser luder jordene ud for at over hale en campingvogn SPASSER FLYT DIG FOR HELVEDE. men også når man kører pænt alså 120 på motorvejen og er ved at overhale så er det selfølgelig en der er ved at trække ud i siden fordi han lige har bestemt at han vil rise din lak nok til at du vil flippe ud og køre halvvejs ind i miderebatten for at opdage at der mur begynder at kommer 200m længere henne, så får man travlt med at komme helt ind på motorvejen igen.
Gravatar #83 - Hektor
2. jul. 2002 10:44
#82 mcpoppe:
Gentag lige alt efter "PVC" - helst på dansk.
Gravatar #84 - Disky
2. jul. 2002 11:32
pvc:
Den eneste klovn her er vist dig, på danske motorveje må du kører 110 Km/t så hvis du kommer med >150 km/t så er du en komplet idiot, der forhåbentligt bliver knaldet af den førstkommende fartfælde.

Lad os håbe at de snart indfører et point system, så fartbøller som dig får taget kortet !
Gravatar #85 - fessor
2. jul. 2002 12:17
Problemet ligger ikke i at folk kører for stærkt på motorvejene... problemet er at danskere generelt ikke fatter færselsregelerne

ex 1:
Dobbeltsporede rundkørsler, folk VIL partout ligger sig i yderste bane HELE vejen rundt, og viger man for folk i den inderste ? nej da...

ex 2:
Overhalinger, du SKAL ifølge dansk lovgivning give plads for bagfra kommende overhalinger, dvs at selvom du hedder McCloud og har en forbandet lyst til at lege politi .. så må du ikke! fat det!

men derudover kan vi da vist alle blive enige om at forsikringerne herhjemme efterhånden er fuldstændige latterlige med den slags priser

..fessor - fartglad, og uheldsfri i 3år
Gravatar #86 - Disky
2. jul. 2002 12:27
fessor:
#2, selv i en overhaling skal du overholde hastighedsbegrænsningen !
Gravatar #87 - Polyvinylchlorid
2. jul. 2002 12:28
nej det skal man faktisk ikke
Gravatar #88 - Disky
2. jul. 2002 12:47
motorbølle pvc:
Hvilken lov og paragraf står der at du har tilladelse til at bryde hastighedsbegrænsningen ?

Hvis ham foran dig kører det maximale, er der ingen grund til at overhale.
Gravatar #89 - pistacie
2. jul. 2002 12:51
Disky, du må i en overhaling godt overskride hastighedsbegrænsningen. Det er lissom logik, for ellers ville en overhaling være umulig hvis der er bare LIDT trafik.

Pistacie.
Gravatar #90 - Disky
2. jul. 2002 12:53
pistacie:
Det er måske korrekt,

men du må med sikkerhed IKKE overhale med 180 km/t !
Gravatar #91 - mcpoppe
2. jul. 2002 13:07
Hektor> du er da også så pernifen.
Gravatar #92 - Hektor
2. jul. 2002 13:11
#91 mcpoppe:
"du er da også så pernifen."

Pernifen? Hvad i alverden er det? Er det et fejlslået forsøg på at skrive "pernittengryn"? Hvis det er tilfældet, så er det korrekt.
Gravatar #93 - mcpoppe
2. jul. 2002 13:34
hektor> det er sønderjysk. :)
Gravatar #94 - fessor
2. jul. 2002 13:45
disky:

selvfølgelig skal man overholde fartgrænserne (*host*) men nu var mit eksempel nu også mere minded på motorvejs kørsel...



nu er det HELDIGVIS ikke ret tit at man ser 2 billeder side om side med 110km/t som IKKE vil flytte sig...

men generelt må den logiske tankegang sgu gælde at vi alle skal overholde reglerne, mens at det er politiet som skal opretholde dem.. ikke enhver idiot med en gammel ford sierra..

btw, var en som nævnte at det var umuligt at overhale uden at bryde loven, du har åbenbart aldrig mødt en traktor på vejene ?

..fessor..
Gravatar #95 - Hektor
2. jul. 2002 13:58
#94 fessor:
"nu er det HELDIGVIS ikke ret tit at man ser 2 billeder side om side med 110km/t som IKKE vil flytte sig..."

Nej, det vil sgu nok også give lidt problemer, når alle bilisterne flytter opmærksomheden væk fra vejen foran dem og hen på de to billeder, det suser afsted med 110 km/t ...
Gravatar #96 - TYBO
2. jul. 2002 14:10
<STRONG>Disky</STRONG>: Du er vist en af de få som kun køre 110 på motorvejen...men ok din Micra kan vel heller ikke køre hurtigere så det er nok derfor. :)
Alle andre køre mindst 130....I hvert fald i jylland.
Men det kan jo godt være at det er fordi at farten virker højere i en lille bil...men hvis jeg tøffer afsted i Vectraen så virker 110 vildt slow.
Gravatar #97 - Disky
2. jul. 2002 15:33
tybo:
nej hvor er du morsom :)))

Jo min micra kan kører 180 km/t har prøvet det i tyskland,
og jo jeg kører 110-120 på motorvejen, over den hastighed er det ikke økonomisk længere.

Snakken går IKKE på +/- 10% men på fart idioter, som dem der tidligere har pralt med de kører >150
Gravatar #98 - HauritZ
2. jul. 2002 15:55
Brian'er er til grin
Gravatar #99 - Polyvinylchlorid
2. jul. 2002 17:02
der er forskel på at køre hurtigt og at køre råddent
Gravatar #100 - pistacie
2. jul. 2002 17:18

<STRONG>pistacie:</STRONG>
<STRONG>Det er måske korrekt,</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>men du må med sikkerhed IKKE overhale med 180 km/t !</STRONG>
<STRONG></STRONG>
Nej, men du må overskride fartbegrænsningen med en bestemt procentdel, kan ikke lige huske præcist hvor høj den er (20-30% ... ??) og ingen har nævnt noget med 180 km/t !

Pistacie.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login